Τι είδε ο πρωτομάρτυρας Στέφανος; -- Γράφει ο Χαρίλαος Ι. Στουραΐτης. Θεολόγος

Πολλοί εκ των σχισματοαιρετικών βασίζονται στα λεγόμενα του πρωτομάρτυρος Στεφάνου, όν εορτάζει σήμερα 27 Δεκεμβρίου η Ορθόδοξος Εκκλησία, για να στηρίξουν τις αιρετικές θεωρίες τους περί εικόνος Αγίας Τριάδος και Θεού Πατρός. Ο Μ. Βασίλειος, αναφερόμενος στο θέμα, αναλύει εναργέστατα το τι είδε ο πρωτομάρτυρας Στέφανος και δίνει απάντηση σε όλους τους σχισματοαιρετικούς παλαιοημερολογίτες και μή.

Περί συγκαθημένου

Ὁ Μ. Βασίλειος διερμηνεύων τά σχετικά εὐαγγελικά λόγια, ἀναφέρει τά ἑξῆς: «...καί ὁ Στέφανος εἶδε τόν Ἰησοῦν νά ἴσταται εἰς τά δεξιά τοῦ Πατρός, καί ὁ Παῦλος κινούμενος ὑπό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος βεβαιώνει περί Χριστοῦ ὅτι εὑρίσκεται εἰς τά δεξιά τοῦ Θεοῦ καί ὁ Πατήρ λέγει, κάθισε ἐκ δεξιῶν μου... Ἡ ἐκ δεξιῶν δέ θέσις δηλώνει τήν ὁμοτιμίαν τῆς ἀξίας» (ΕΠΕ 10, σελ. 315). Καί πάλιν, «ἐφ΄ ὅσον βεβαίως δέν κατανοεῖ κανείς τήν ἐκ δεξιῶν καθέδραν καί τόν κόλπον ὑπό σαρκικήν καί ταπεινήν ἔννοιαν, εἰς τρόπον ὥστε καί νά προσδιορίζη τόν Θεόν τοπικῶς καί νά προσδίδη σχῆμα καί μορφήν σωματικήν θέσιν, τά ὁποῖα εὑρίσκονται πολύ μακράν τῆς ἐννοίας τοῦ ἁπλοῦ καί ἀπείρου καί ἀσωμάτου ὄντως» (ΕΠΕ 10, σελ. 313). Καί πάλιν, «διότι τό δεξιόν ...δηλώνει σχέσιν ἰσότητος, καί δέν πρέπει νά ἐκληφθῆ σωματικῶς τό δεξιόν, διότι ἔτσι ἔπρεπε νά ὑπάρχη εἰς τόν Θεόν καί ἕνα ἀριστερόν, ἀλλά ἁπλῶς ὁ λόγος παριστᾶ μέ τά τίμια ὀνόματα τῆς προσεδρείας τήν μεγάλην πρός τόν Υἱόν τιμήν» (ΕΠΕ 10, σελ. 311). Αὕτη εἶναι ἡ Ὀρθόδοξος Πατερική ἑρμηνεία τῶν φράσεων περί τῆς ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός καθέδρας τοῦ Κυρίου μας, ἡ ὁποία δέν ἔχει καμμίαν ἀπολύτως σχέσιν μέ σωματικήν ἀπεικόνισιν τοῦ Θεοῦ Πατρός καί εἰκόνος Ἁγίας Τριάδος.

------------------

Ο/Η Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Χρόνια εν Χριστώ, αδελφέ Χαρίλαε, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα καί ειρηνικά.

Άν οι αδελφοί τά είχαν υπόψιν, αυτά που γράφεις, απηχώντας τά τού ουρανοφάντορος Μ. Βασιλείου, θά ήταν διαφορετική η σημερινή μας κατάσταση. Μού θυμίζει κάτι που είχα διαβάσει παλαιότερα, όταν ένας πιστός είχε ρωτήσει έναν ιερέα : "Γιατί λέμε τόν Θεό πατέρα ;" κι εκείνος τού απάντησε : "Όπως εσένα σέ γέννησε ένας πατέρας, έτσι γέννησε τόν Χριστό" ! Τό θαυμαστικό δικό μου. Όταν, όπως βλέπεις, τά φέρνουμε όλα στά μέτρα μας, τί περιμένεις ; Ο ανθρωπομορφικός Μονοφυσιτισμός, η μία όψη του, μάς έχει πλήρως κατακτήσει.

9 σχόλια:

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Χρόνια εν Χριστώ, αδελφέ Χαρίλαε, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα καί ειρηνικά.

Άν οι αδελφοί τά είχαν υπόψιν, αυτά που γράφεις, απηχώντας τά τού ουρανοφάντορος Μ. Βασιλείου, θά ήταν διαφορετική η σημερινή μας κατάσταση. Μού θυμίζει κάτι που είχα διαβάσει παλαιότερα, όταν ένας πιστός είχε ρωτήσει έναν ιερέα : "Γιατί λέμε τόν Θεό πατέρα ;" κι εκείνος τού απάντησε : "Όπως εσένα σέ γέννησε ένας πατέρας, έτσι γέννησε τόν Χριστό" ! Τό θαυμαστικό δικό μου. Όταν, όπως βλέπεις, τά φέρνουμε όλα στά μέτρα μας, τί περιμένεις ; Ο ανθρωπομορφικός Μονοφυσιτισμός, η μία όψη του, μάς έχει πλήρως κατακτήσει.

Ανώνυμος είπε...

Αναδημοσιευσα το άρθρο αλλά ξέχασα να γράψω την πηγή
Εννοείται διορθώθηκε η παράλειψη

Χριστός ετεχθη.
Π Γρηγόριος

Silver είπε...

Νάναι ευλογημένο, δεν υπάρχει πρόβλημα!

Μια ερώτηση: Γιατί όλοι γράφετε "Χριστός ετέχθη" ενώ η Εκκλησία χρησιμοποιεί τον λειτουργικό χρόνο; Χριστός Γεννάται Δοξάσατε, Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, κ.λ.π.

Χριστός γεννάται!
Κωνσταντίνος

Ανώνυμος είπε...


Έχω μια πρώτη απάντηση
Αλλά θα πάρω την βοήθεια του κοινού.
Ας απαντήσει κάποιος με θεολογικές και επιστημονικές γνώσεις.
Π. Γρηγόριος

Ανώνυμος είπε...

Το ''Χριστός Ετέχθη'' εκφράζεται κατ' αναλογία προς το ''Χριστός Ανέστη''. Το ''Γεννάται'' είναι ενεστώτας μέσης φωνής που προσδιορίζει κάτι το οποίο συμβαίνει στο τώρα και βρίσκεται εν εξελίξει, ενώ το Ετέχθη προβάλλει το Γεγονός της Γεννήσεως ως μη αμφισβητήσιμη συντετελεσμένη πραγματικότητα.

Γεώργιος

Silver είπε...

.....ενώ το Ετέχθη προβάλλει το Γεγονός της Γεννήσεως ως μη αμφισβητήσιμη συντετελεσμένη πραγματικότητα.

Γεώργιος


Σε ευχαριστώ για την εξήγηση αδελφέ μας Γεώργιε!
(Γηράσκω αεί διδασκόμενος...)

Κωνσταντίνος

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ ομοίως τον Γεώργιο για την εμπεριστατωμένη ερμηνεία.

Για την ιστορία η δική μου απάντηση ήταν: λέμε Χριστός ετεχθη για τον ίδιο λόγο που λέμε Χριστός Ανέστη

Π Γρηγόριος

Ανώνυμος είπε...

Ἡ Παρθένος σήμερον, τὸν ὑπερούσιον τίκτει,

Ησαϊα χόρευε, η Παρθένος έσχεν εν γαστρί, και έτεκεν υιόν τον Εμμανουήλ,

Θεοτόκε Παρθένε, χαῖρε, κεχαριτωμένη Μαρία, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ. Εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξί, καὶ εὐλογημένος ὁ καρπὸς τῆς κοιλίας σου, ὅτι Σωτήρα ἔτεκες τῶν ψυχῶν ἡμῶν.

αυτά κυρ-Κώστα μου προχείρως,αλλά δυστυχώς ουδείς εκ των εκκλησιαστικών δε διαλαλεί την σήμερον,Χριστός ετέχθη,και η ευχή του αντιδώρου....χρόνια πολλά,απαράδεκτη κοσμική ευχή,ούτε το
πρόσχημα ανήμερα της εορτής.
κι όπως έλεγον οι παλαιοί μοναχοί:εάν Χριστός δεν ετέχθη,πώς Ανέστη;
και από πλευράς αρμονίας του λόγου...Χριστός ετέχθη-Αληθώς ετέχθη,Χριστός ανέστη-Αληθώς ανέστη,και βεβαίως η ομολογία της απάντησης ΑΛΗΘΩΣ-ΑΛΗΘΙΝΑ-ΠΡΑΓΜΑΤΙ.
ΕΤΕΧΘΗ-ΑΝΕΣΤΗ.η αρχή και το τέλος- ο ΩΝ το Α και το Ω.
τώρα θα μου πεις και με το δίκιο σου ότι ψαχνουμε ναό να εκκλησιαστούμε,στο ετέχθη θα κατηχηθούμε;
την ευχή σου κυρ-Κώστα και καλή χρονιά να έχουμε.

Silver είπε...

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

την ευχή σου κυρ-Κώστα και καλή χρονιά να έχουμε.


Σε ευχαριστώ για την ανάλυση!
«Χωρίς πάσης αντιλογίας το έλαττον υπό του κρείττονος ευλογείται», έχε, αν δύνασαι, στην προσευχή σου τον ταλαίπωρο Κωνσταντίνο...

Καλή και ευλογημένη χρονιά σε σένα και την οικογένειά σου!

Η Κυρία Θεοτόκος σκέπη και καταφυγή μας!

Εν Χριστώ τεχθέντι,
Κωνσταντίνος