ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015 – ΤΩΝ 630 ΘΕΟΦΟΡΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

Ακτινοβόλες τροχιές

“Υμείς εστέ το φως  του κόσμου”
Η Εκκλησία μας, τιμά σήμερα, τη μνήμη των αγίων 630 Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία συνήλθε το 451 μ.Χ.  στην Χαλκηδόνα για να διατυπώσει το Χριστολογικό δόγμα.  Συγκεκριμένα, με αφορμή τις διάφορες αιρέσεις που διαστρέβλωναν την αλήθεια της Εκκλησίας  γύρω από το πρόσωπο του Κυρίου, η Σύνοδος της Χαλκηδόνας διατύπωσε το Χριστολογικό δόγμα και διατράνωσε την πίστη της Ορθοδοξίας ότι ο Ιησούς Χριστός είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.
Με αυτή την ομολογία πίστεως ο Χριστός είναι ο πραγματικός Σωτήρας και Θεός μας και επομένως καθοδηγητής των ανθρώπων που δείχνει το δρόμο προς το πραγματικό φως, προς τον Πατέρα των φώτων.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που η Εκκλησία μας σήμερα τιμώντας τη μνήμη των αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, επέλεξε το συγκεκριμένο ευαγγελικό ανάγνωσμα που είναι παρμένο από την “Επί του όρους ομιλία” και στο οποίο ο Χριστός παρομοιάζει τους μαθητές Του με φως του κόσμου, με πόλη κτισμένη πάνω σε βουνό που φαίνεται από παντού και ακόμα με λυχνάρι που καίει επάνω στο λυχνοστάτη

Orthodox Hymns


O Συναξαριστής της ημέρας.

Σάββατο, 18 Ιουλίου 2015

Αιμιλιανού, Παύλου, Θέης μαρτ.
Παμβώ οσίου

Γεννήθηκε στὸ Δορόστολο τῆς Θρακικῆς Μοισίας, τότε ποὺ αὐτοκράτορας ἦταν ὁ Ἰουλιανὸς ὁ Παραβάτης.
Ἦταν δοῦλος σὲ ἕνα σκληρὸ καὶ φανατικὸ εἰδωλολάτρη (ἄλλεςπηγὲς  ἀναφέρουν ὅτι ἦταν γιὸς τοπικοῦ ἀξιωματικοῦ ὀνόματιΣαββατιανοῦ), ποὺ  ὅταν ἔμαθε ὅτι  Αἰμιλιανὸς πίστευε στὸ Χριστό,ἐξοργίστηκε τόσο πολύ, ὥστε ἀφοῦ τὸν ἔβρισε μὲ τὰ πιὸ χυδαίαλόγια, ἔπειτα τὸν μαστίγωσε  ἀνελέητα. Βέβαια, τοῦ ἐπεσήμανε ὅτι, ἂν συνεχίσει νὰ εἶναι χριστιανός, θὰ πάθαινε πολὺ χειρότερα. Ἀλλὰ οἱ τιμωρίες καὶ οἱ ἀπειλές, ἀντὶ νὰ κάμψουν τὸ φρόνημα τοῦ Αἰμιλιανοῦ, φούντωσαν περισσότερο τὴ φλόγα τῆς πίστης του στὸ Χριστό. Μάλιστα τὴν ἑπόμενη μέρα πῆγε σὲ εἰδωλολατρικὸ ναό, ὅπου μὲ σφυρὶ συνέτριψε ὅλα τὰ ἀγάλματα ποὺ ἦταν μέσα στὸ χῶρο αὐτό. Ἐξοργισμένοι οἱ εἰδωλολάτρες ἱερεῖς, τὸν συνέλαβαν καὶ τὸν παρέδωσαν νὰ δικαστεῖ.
Ὅταν πληροφορήθηκε τὸ γεγονὸς αὐτὸ  κύριος τοῦ Αἰμιλιανοῦ,ἀμέσως  ἔτρεξε στὸ κριτήριο, ὅπου, ἀφοῦ ἔβρισε τὸν Αἰμιλιανὸ γιὰτὴν πράξη του,  ἔπειτα διέταξε νὰ ἀρνηθεῖ χωρὶς ἀντίρρηση τὸΧριστό. Ὁ Αἰμιλιανὸς χαμογελώντας ἀπάντησε στὸν κύριό του: «Μπορεῖς νὰ διατάξεις ὅτι θέλεις, θὰ σὲ ὑπακούσω, ἀλλὰ ἡ πίστη μου εἶναι ἐκτὸς τῶν δικαιωμάτων σου. Ὡς πρὸς αὐτὴν ἕνα καὶ μόνο Κύριο ἀναγνωρίζω, τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Αὐτὸς εἶναι ὁ μέγας καὶ παντοτινός μου Κύριος, ποὺ ἐξουσιάζει τὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχή μου, καὶ ποτὲ δὲ θὰ τὸν ἀρνηθῶ». Ὁ εἰδωλολάτρης ἄρχοντας μὲ μίσος χαστούκισε τὸν Αἰμιλιανό.
Ἔπειτα, ἀφοῦ τὸν βασάνισαν, τὸν ἔριξαν στὴ φωτιά, τὸ δὲ λείψανοτοῦ 
Ἁγίου, κήδεψε μεγαλοπρεπῶς  γυναίκα τοῦ ἄρχονταεἰδωλολάτρη, ποὺ 
ἦταν  κρυπτοχριστιανή.

ΚΑΙ ΣΥ, ΛΑΕ ΜΟΥ ΠΡΟΔΟΜΕΝΕ, ΠΡΟΣΕΞΕ ΜΗ ΔΙΧΑΣΘΕΙΣ! --- (Μόνον ἕνα δαιμονικό μυαλό θά μποροῦσε νά συλλάβει καί νά ἐφαρμόσει αὐτά πού γίνονται σήμερα στήν Ἑλλάδα. )

 Γιά ἄλλη μιά φορά ὁ τόπος μας βρίσκεται σέ μιά κρίσιμη καμπή τῆς μακρᾶς ἱστορικῆς του πορείας.Οἱ γραμμές αὐτές χαράσσονται ἐνῶ ἐπίκειται ἡ ἐπικύρωση (ἤ ἀπόρριψη;) ἀπό τή Βουλή τοῦ νέου –ἀριστεροῦ αὐτή τή φορά– ἐπαχθέστερου μνημονίου, πού συμφώνησε  ὁ πρωθυπουργός  Ἀλέξης  Τσίπρας στο  κρίσιμο  Eurogroup  τῆς  Κυριακῆς 12 Ἰουλίου 2015. Ἔτσι ἡ ἀριστερή ρητορική τῶν τελευταίων  ἕξι  μηνῶν κατέληξε σέ μιά νίκη τῶν ἀνθρωποφάγων τοκογλύφων τῆς σημερινῆς Ε.Ε., πού οὔτε νά τή φαντασθοῦν μποροῦσαν, ὅταν κυβερνοῦσε μέχρι πρότινος ἡ κεντροδεξιά! Γιά νά ἐπαληθευθεῖ, γιά ἄλλη μια φορά, ὅτι μέ μία ἀριστερή κυβέρνηση οἱ ἐλίτ  προωθοῦν πιό  εὔκολα τήν  ἀντιλαϊκή οἰκονομική τους ἀτζέντα, ἀπ᾽ ὅσο με μιά δεξιά.

Ο Μακαριστός Μητρ. Αθηνών Νεόφυτος Μεταξάς, ήταν ἐκεῖνος πού ζώσθηκε πετραχήλι καί καριοφύλι για τοῦ Χριστοῦ τήν πίστη τήν ἁγία και τῆς πατρίδος τήν ἐλευθερία.

Μία μεγάλη ἐκκλησιαστική και ἐθνική προσωπικότητα, ἡ ὁποία διέλαμψε στήν πιό κρίσιμη περίοδο τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους, ὑπῆρξε ὁ ἐπί 30 χρόνια Ἐπίσκοπος τῆς Ἀταλάντης Νεόφυτος, μετέπειτα Μητροπολίτης Ἀθηνῶν καί Πρόεδρος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου. Ὁ Ταλαντίου Νεόφυτος Μεταξᾶς γεννήθηκε στήν Ἀθήνα το 1762. Μετά τά ἐγκύκλια γράμματα στήν γενέτειρά του, ἔχοντας ἔφεση πρός τήν Ἱερωσύνη, χειροτονήθηκε Διάκονος στήν Ἱερά Μονή Πεντέλης, μετονομασθείς ἀπό Νικόλαο σέ Νεόφυτο. Ἔπειτα μετέβη στήν Κωνσταντινούπολη καί ὅταν ἐπέστρεψε διετέλεσε Διάκονος τοῦ Ἐπισκόπου Ταλαντίου Γαβριήλ, τόν ὁποῖο διαδέχθηκε καί στήν Ἐπισκοπή τό 1803. Μέ τήν ἔκρηξη τῆς ἐπαναστάσεως στήν Πελοπόννησο, πρώτη ἀπό τήν Στερεά Ἑλλάδα με τήν προτροπή τοῦ Νεοφύτου, ἐξεγέρθηκε ἡ Ἀταλάντη κατά τῶν Τούρκων. Περιζωσμένος τήν σπάθη ἡγεῖτο τῶν πολεμιστῶν τῆς ἐπαρχίας του, τούς ὁποίους ἐνεθάρρυνε στον ἱερό ἀγῶνα. Τόν Μάρτιο τοῦ 1821 στόν Ὅσιο Λουκᾶ Βοιωτίας, μαζί με τόν Σαλώνων Ἠσαΐα εὐλόγησε και ἁγίασε τά παλικάρια τοῦ Ἀθανασίου Διάκου. Καί ἀργότερα ὅταν ἔμαθε ὅτι ὁ Ἀθανάσιος Διάκος κυκλώθηκε στήν Ἀλαμάνα ἀπό πολυαρίθμους βαρβάρους, ἔσπευσε ἄν καί ἦταν ἀσθενής, μέ ὅσους ἄθροισε ἀπό τήν Λοκρίδα, γιά νά σώσει τον γενναῖο ἥρωα.

Ο Μέγας Αθανάσιος απαντά στην ερώτηση "Πως και τινές αιρετικοί ποιούσι πολλάκις σημεία":

 "Τούτο ημάς ουκ οφείλει ξενίζειν. Ηκούσαμεν γαρ του Κυρίου λέγοντος, ότι πολλοί εν εκείνη τη ημέρα ερούσι: "Κύριε, ουκ εν τω σω ονόματι δαιμόνια εξεβάλομεν, και δυνάμεις πολλάς εποιήσαμεν;" και ερεί αυτοίς: "Αμήν λέγω υμίν, ουδέποτε έγνων υμάς, αποχωρήται απ' εμού εργάται της ανομίας". Και πρόσεξε πως, συνεχίζει ο άγιος Πατήρ: "Πολλάκις γαρ ουχ η πολιτεία του θαυματουργούντους εστίν η την ίασιν εργαζομένη, αλλ' η προς Aυτόν πίστις του προσερχομένου ανθρώπου".

Σ.σ. Αιρετικοί δεν είναι μόνο οι Παπικοί, οι Προτεστάντες, οι Μονοφυσίτες κλπ. αλλά και οι οικουμενιστές "Ποιμένες" και οι ενσυνείδητα κοινωνούντες με τους οικουμενιστές κληρικοί και μοναχοί. Θυμηθείτε τη διδασκαλία του πατέρα Ζήση "των συγκοινωνούντων δοχείων".....

Tου αειμνήστου Καθηγητού Ιωάννου Κορναράκη : Θλιβερά διαπίστωσις.

Ύστερα από τόσα χρόνια φαίνεται καθαρά ότι σκοπός της αντιοικουμενιστικής προσπάθειας Κληρικών και Μοναχών είναι η καθησύχαση των πιστών, για την συνεχή ισχυροποίηση της οικουμενιστικής λαίλαπας στον χώρο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, και  η υπόσχεση ότι εγγυόνται την προστασία της Εκκλησίας από τις καταστροφικές, γι’ αυτήν, συνέπειες της οικουμενιστικής δραστηριότητος των Ορθοδόξων ταγών της. Όμως οι βαρείς λύκοι, των αιρέσεων, και, μάλιστα, της λοιμώδους νόσου της οικουμενιστικής παναιρέσεως, δεν εξορκίζονται με έναν χαρτοπόλεμο αντιαιρετικών κειμένων -ανιαρό και ανίερο-, ο οποίος χαρτοπόλεμος, κάθε φορά, πληροφορεί το ποίμνιο, απλώς, τι είναι η αίρεσις και ποια καταστροφικά αποτελέσματα προκαλεί στην ζωή της Εκκλησίας! 
Μέχρι σήμερα, έχει κυκλοφορήσει μεγάλος αριθμός τέτοιων κειμένων, από την ηγουμενική διοίκηση του Αγίου Όρους, από γνωστή ομάδα κληρικών και μοναχών, αλλά και από άλλες αντιοικουμενιστικές προσπάθειες. Έχει χυθεί πολύ μελάνι και έχει ξοδευθεί πολύ χαρτί, για τα ίδια θέματα, το ίδιο μοτίβο, το δήθεν «μαχητικό», χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα εις βάρος των εκκλησιαστικών οικουμενιστών. Ο Οικουμενισμός προχωρεί στον χώρο της Εκκλησίας και συνεχώς ισχυροποιείται, επειδή ακριβώς δεν θίγονται οι ορθόδοξοι οικουμενιστές, αφού δεν αποκαλύπτονται τα ονόματά τους.
Γι’ αυτό και δεν ανησυχούν και είναι σίγουροι ότι θα κερδίσουν τους στόχους τους, χάρη στη αντιοικουμενιστική ανημποριά να αγωνισθεί θεοφιλώς με το πνεύμα της θυσιαστικής σταυρώσιμης μαρτυρίας. Ο αντιοικουμενιστικός αυτός αγώνας δεν γίνεται με τούς όρους και τις απαιτήσεις του Ταμείου των Ιερών Κανόνων της Εκκλησίας, αλλά και της αγιοπνευματικής πατερικής παραδόσεως του μαρτυρίου αίματος και ψυχής, με το οποίο, και μόνον, οι θείοι Πατέρες, ως δούλοι γνησιώτατοι Χριστού, «όλην συλλεξάμενοι ποιμαντικήν επιστήμην και θυμόν ιερόν κινήσαντες, τους βαρείς εξεδίωξαν και λοιμώδεις λύκους των αιρέσεων, εκσφενδονήσαντες αυτούς, με την σφενδόνα του πνεύματος, έξω του της Εκκλησίας πληρώματος», κατά τον υμνογράφον της Εκκλησίας! Δυστυχώς η αντιοικουμενιστική προσπάθεια περιορίζεται στα όρια της ασφαλείας, ώστε να μείνουν ανέγγιχτοι από συνέπειες δυσάρεστες οι εις αυτήν μετέχοντες….

Τοῦ π. Θεοδώρου Ζήση, Ὁμοτ. Καθηγητοῦ Α.Π.Θ

Μέ ἁπλᾶ λόγια: Στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἀνήκουν ὅσοι ἀκολουθοῦν τήν ἀλήθεια· ὅσοι δέν ἀκολουθοῦν τήν ἀλήθεια, αὐτοί δέν ἀνήκουν στην Ἐκκλησία. Αὐτό ἰσχύει πολύ περισσότερο γιά ὅσους ἐξαπατοῦν τους ἑαυτούς των αὐτοαποκαλούμενοι καί ἀλληλοαποκαλούμενοι ποιμένες καί ἱεροί ἀρχιποιμένες. Γιατί ἔχουμε διδαχθῆ ὅτι ὁ Χριστιανισμός δέν δίνει σημασία στά πρόσωπα, ἀλλά στήν ἀλήθεια καί στήν ἀκρίβεια τῆς πίστεως.

Ἀνησυχητική γήρανσις τοῦ πληθυσμοῦ

Τό Δημογραφικόν θέμα τακτικῶς καί ἐπανειλημμένως ἐπαναφέρεται εἰς τήν ἐπικαιρότητα, και παραμένει τό ὑπʼ ἀρ. 1 πρόβλημα τῆς χώρας μας -γεγονός, τό ὁποῖον ὅλοι ἀναγνωρίζουν - ἀλλʼ οὐδείς κινεῖται προς ἀντιμετώπισίν του. Αἱ στατιστικαί κρούουν τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου, ἡ Ἑλλάς γηράσκει καί πεθαίνει, ἡ οἰκονομική κρίσις σεισμοκλονίζει τά πάντα, ἀλλʼ  ἡ κυβέρνησις συνεχίζει νά ἐπιχορηγῆ τάς ἐγκληματικάς ἐκτρώσεις.Ἕως πότε θά συνεχισθῆ τό ἀπάνθρωπον αὐτό ἔγκλημα;
Καί ἐπειδή ὁ λόγος διά τήν γήρανσιν τοῦ πληθυσμοῦ, ἰδού νέα στατιστική: «Οἱ Ἕλληνες ἄνω τῶν 80 ἐτῶν θά ἀντιπροσωπεύουν τό
13,3% τοῦ πληθυσμοῦ τῆς χώρας τό 2060, ἀπό μόλις 4,6%, πού ἦταν
τό 2010. Αὐτό προκύπτει ἀπό τά στοιχεῖα τῆς Eurostat, πού δόθηκαν
στήν δημοσιότητα σχετικά μέ τις ἐκτιμήσεις τοῦ πληθυσμοῦ τῶν “27”
τήν περίοδο 2010-2060. Ὁ πληθυσμός τῆς Ἑλλάδος ἀπό 11,3 ἑκατ. τό 2010... τό 2060 θά μειωθῆ στα 11,2 ἑκατ.(-0,1%)».

Βεβαίως ἡ μείωσις τοῦ πληθυσμοῦ ὀφείλεται κυρίως εἰς τάς ἐγκληματικάς ἐκτρώσεις, ἀλλά και αἱ ἐκτρώσεις ὀφείλονται εἰς την ἀπιστίαν καί ἀποστασίαν ἐγγάμων καί ἀγάμων γυναικῶν, συνεργούντων ἰατρῶν καί συζύγων. Ὁ Θεός πλέον ἄς δώση τόν φωτισμόν Του, μήπως καί συνέλθουν οἱ ἔνοχοι, διότι «ἐλασσονοῦσι φυλάς ἁμαρτίαι» (Παροιμ. ΙΔ΄ 34).

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΜΕ ΚΟΣΤΟΥΜΙ ΕΙΣ ΤΟ ΒΑΤΙΚΑΝΟΝ


ΜΙΑ φωτογραφία ἀξίζει ὅσον χίλιαι λέξεις λέγει μία κινεζική παροιμία καί αὐτήν τήν ἐνεστερνίσθη ὁ δημοσιογραφικός κόσμος, πολύ πρίν αἱ κοινωνίαι εὑρεθοῦν ἀντιμέτωποι μέ τά ἠλεκτρονικά Μέσα Ἐνημερώσεως (ΜΜΕ). Ἡ φωτογραφία, ἡ ὁποία συνοδεύει τό παρόν κείμενον ἀξίζει πολλαπλασίως ἀπό χιλίας λέξεις, ἀφοῦ ἀποκαλύπτει τόν κατήφορον τῶν
Ὀρθοδόξων ᾽Επισκόπων τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, οἱ ὁποῖοι εἰς σύναξιν τοῦ Βατικανοῦ διά τήν πρωτόθρονον ἑορτήν του, ἐκυκλοφόρουν μέ τό κοστούμι. Δικαιολογημένως ὁ ἔντιμος Ἱερός Κλῆρος τῆς Ἑλλάδος ἀνεφώνησε: «Αἶσχος! Ἀπό τό ράσον εἰς τό κοστούμι!».
Οἱ ἐπίσκοποι, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίζονται εἰς τήν φωτογραφίαν μέ κοστούμι εἶναι ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Γαλλίας καί ὁ Ἐπίσκοπος Σινώπης κ. Ἀθηναγόρας (Ἱ.Μ.Βελγίου) . Οἱ Ἐπίσκοποι φωτογραφίζονται μέ τούς καρδιναλίους τοῦ Βατικανοῦ ἔμπροσθεν μίας μεγάλης φωτογραφίας, εἰς τήν ὁποίαν εἰκονίζεται ὁ Πάπας Ἰωάννης Παῦλος, τόν ὁποῖον τό Βατικανόν ἐπιχειρεῖ νά ἁγιοποιήση, καί ἐκπρόσωποι ὅλων τῶν θρησκειῶν, προφανῶς προσευχόμενοι.
Τό ἀξιοπερίεργον εἶναι ὅτι οἱ ἐκπρόσωποι τοῦ Βατικανοῦ ἐτίμησαν τά ράσα, τά ὁποῖα τούς ἐπιβάλλει ἡ αἵρεσίς των, ἐνῶ οἱ Ὀρθόδοξοι δέν τά ἐτίμησαν, τά «πέταξαν» καί προσῆλθον εἰς τήν ἀναμνηστικήν φωτογραφίαν μέ κοστούμι. Ἕως σήμερον τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἐπρωταγωνίστει εἰς τήν ἀποστασίαν ἐκ τῆς Πίστεως, τῆς νοθεύσεως τῶν ἱ. Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς προδοσίας τῶν Ἱερῶν Κανόνων.Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης ἐνοχλεῖται ἀπό αὐτούς τούς χαρακτηρισμούς, ἀλλά αὐτή εἶναι ἡ πραγματικότης. Μία πραγματικότης, ἡ ὁποία ἤρχισεν μέ τά συλλείτουργα εἰς τήν Ραβένναν, μέ τάς διαθρησκειακάς διασκέψεις, τήν ἀναγνώρισιν τῶν Παπικῶν καί τῶν Προτεσταντῶν ὡς μελῶν κανονικῶν «Ἐκκλησιῶν»,
τάς συμπροσευχάς μέ τόν Πάπαν εἰς τό Φανάριον, τάς προσφωνήσεις πρός τόν Ἁγιώτατον ἀδελφόν τοῦ Βατικανοῦ, τάς προσπαθείας διά τήν περιθωριοποίησιν τῆς ΠατερικῆςΘεολογίας μέ τούς θεολογικούς Διαλόγους διά τό πρωτεῖον τοῦ Πάπα, μέ τήν νόθευσιν τοῦ Ὀρθοδόξου Μυστηρίου τοῦ Βαπτίσματος, τήν ἀναγνώρισιν τῶν «μυστηρίων» τοῦ Βατικανοῦ ὑπό τῶν Ὀρθοδόξων κ.λπ. Τώρα προχωρεῖ εἰς τήν περιθωριοποίησιν τοῦ ράσου καί τήν ἀπαλλαγήν τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου ἐξ αὐτοῦ.

Φαραώ-Δανειστές: Οι δεινοί δυνάστες και η οδυνηρή Γενοκτονία

 Ηλιάδης Σάββας
Δάσκαλος
Κιλκίς, 17-7-2015

Στην τρέχουσα επικαιρότητα, που ήδη προβάλλουν  σκληρά και αδυσώπητα τα επερχόμενα δεινά για τον Ελληνισμό,  βρίσκουμε κάτι ανάλογο να συνταιριάζει από την Παλαιά Διαθήκη, με τον καταδυναστευόμενο από τους Αιγυπτίους  λαό των Εβραίων.
 Όταν άρχισε να αυξάνεται και να γίνεται πολύ ισχυρός, όντας υποταγμένος και εξορισμένος,  τότε ο βασιλιάς Φαραώ, που δε γνώριζε τίποτε για τον Ιωσήφ και την προσφορά του στην Αίγυπτο, υπό το φόβο της επικράτησής τους, έδωσε  εντολή  να συντριβεί το έθνος του Ισραήλ. Διέταξε τη γενοκτονία του. (Βιβλίο Εξόδου)
Δυο μεθόδους σοφίστηκε ο Φαραώ για την εξόντωσή του, για τη γενοκτονία αυτή.  «Δεῦτε οὖν κατασοφισώμεθα αὐτούς», είπε (Εξ.1,10).Τι σημαίνει «κατασοφισώμεθα»; Κατασοφίζομαι, σημαίνει εξαπατώ, κάνω κακό με τεχνάσματα, με μεθόδους κρυφές. Πώς όμως;