Ο Δημήτριος Χατζηνικολάου σχολίασε την ανάρτηση "1η Ἀπόφασις τῆς Συνόδου τοῦ 1583"


@4 Απριλίου 2025 στις 7:10 μ.μ.
Τό γεγονός ὅτι τό «Λατινικόν Καλεντάριον» κατεκρίθη ὑπό τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου τοῦ 1583 εἶναι καταγεγραμμένον εἰς βιβλία Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας, ὅπως π.χ. τοῦ Μελετίου,Μητροπολίτου Ἀθηνῶν. Βλ. Γ’ Τόμος, Βιέννη 1784, σελ. 402 (http://invenio.lib.auth.gr/record/125916), ὅπου ἀναγιγνώσκομεν τά ἑξῆς: «Πατριαρχεύοντος τότε τοῦ Ἱερεμίου σύνοδος Μητροπολιτῶν συνήχθη ἐν Κωνσταντινουπόλει τῷ αφπγ’. ἐπιδημήσαντος καί Σιλβέστρου τοῦ Ἀλεξανδρείας, ἥτις κατακρίνασα τό καινοτομηθέν ὑπό Γρηγορίου τοῦ Ρώμης Καλενδάριον, δέν τό ἐδέχθη, κατά τήν αἴτησιν τῶν Λατίνων». Δεδομένου ὅτι τό γεγονός αὐτό εἶναι ἀδιαμφισβήτητον, οἱ Οἰκουμενισταί ἐφηῦραν ἄλλην ὁδόν διά νά τό ἐκμηδενίσουν στά μάτια τῶν ἀδαῶν: τήν ὁδόν τῆς δῆθεν πλαστότητος αὐτῆς τῆς ἀποφάσεως. Ὁμιλοῦν, λοιπόν, διά κάποιον μοναχόν Ἰάκωβον Νεοσκητιώτην, ὁ ὁποῖος περί τό 1870 ἐπλαστογράφησε δῆθεν τήν ὡς ἄνω ἀπόφασιν (σιγίλλιον). Τοῦτο, ὅμως, δέν προκύπτει ἀπό κάπου, οὔτε ὑπῆρχε κίνητρον νά τό κάμῃ κάποιος, δεδομένου ὅτι ἡ ἡμερολογιακή διαμάχη ἦλθε μερικές δεκαετίες ἀργότερον. Ἐπιπλέον, ἡ ἀπόφασις αὐτή εἶναι πλήρως ἐνηρμονισμένη μέ τήν Συνοδικήν κατάκρισιν τοῦ παπικοῦ καλενταρίου, ἄρα εἶναι ἀπολύτως ἀξιόπιστος. Διά πρώτην φοράν, τώρα βλέπω ὅτι ὑπάρχει καί τρίτη ὁδός ἐκμηδενίσεως τῆς ἐν λόγῳ ἀποφάσεως: ὅτι δῆθεν «ἐκαινοτόμησαν» οἱ Πατέρες! Καί ὅλ' αὐτά γράφονται ὅταν εἶναι πλέον πασιφανές ἀκόμη καί στίς ... πέτρες ὅτι ἡ προσαρμογή τοῦ ἡμερολογίου καί τοῦ Πασχαλίου ἔγιναν μέ στόχον νά συνεορτάζουν οἱ Ὀρθόδοξοι μέ τούς αἱρετικούς, διευκολύνοντας ἔτσι τήν ἕνωσιν μέ αὐτούς! (Ἡ προσαρμογή τοῦ Πασχαλίου ἔγινε μόνον εἰς τήν «ἐκκλησίαν» τῆς Φινλανδίας μέχρι τώρα, ἀλλ' ἔρχεται καί ἡ γενική.)

τό τοῖς πατρᾶσιν διορισθέν περί τοῦ Ἁγίου καί σωτηρίου Πάσχα.

 

πόφασις το 1593, ποία πογράφεται πό τούς Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως, ερεμίαν, λεξανδρείας, Μελέτιον Πηγν, ντιοχείας, ωακείμ καί εροσολύμων, Σωφρόνιον καί τήν περί ατούς εράν Σύνοδον τν ρχιερέων:
"
παρασάλευτον διαμένειν βουλόμεθα τό τος πατρσιν διορισθέν περί το γίου καί σωτηρίου Πάσχα. χει δέ οτως:
παντας τούς τολμντας παραλύειν τούς ρους τς γίας καί Οκουμενικς πρώτης Συνόδου, τς ν Νικαί συγκροτηθείσης πί παρουσί το εσεβος καί Θεο-φιλεστάτου βασιλέως Κωνσταντίνου περί τς γίας ορτς το Σωτηρίου Πάσχα, κοινωνήτους καί ποβλήτους εναι τς κκλησίας, ε πιμένειν φιλονικώτερον, νιστάμενοι πρός τά καλς δεδιδαγμένα. Καί τατα γήσθω περί τν λαϊκν.

Ε
δέ τις τν προεστώτων τς κκλησίας πίσκοπος Πρεσβύτερος, Διάκονος, μετά τόν ρον τοτον, τολμήσειεν πί διαστροφ τν λαν καί ταραχ τν κκλησιν διάζειν, καί μετά τν Λατίνων καί ουδαίων πιτελεν τό Πάσχα, τοτον γία Σύνοδος ντεθεν δη λλότριον κανε τς κκλησίας. Δε δέ στοιχεν τ τν Πατέρων κανόνι, μέχρι καί σήμερον Θεο χάριτι, , καθ’ δε καί τά λοιπά το Θεο κκλησία διαφυλάττει.
ν τει σωτηρί, Ζρα΄: αφηγ,΄ Φεβρουαρίου ιβ΄ 1593."

Τό πρόβλημα πού
νακύπτει μέ τό Σιγγίλιον, πως τό ντέγραψε Μοναχός άκωβος Νεοσκητιώτης καί βρίσκεται στήν . Μ. Παντελεήμονος στό γιον ρος μέ ριθμ. Κώδ. 772, ντοπίζεται στό τι φέρεται πό τόν Μοναχόν άκωβον νά τό πογράφει τό 1593 καί Πατριάρχης Σίλβεστρος, ποος εχε ποθάνει τό 1590 στή Ρόδο[1].

Ο
καινοτόμοι Νεοημερολογίτες ποστηρίζουν κόμη τι μόνον σοι κολουθήσουν τό Νέον Πασχάλιον ναθεμα-τίζονται πό τήν Σύνοδο το 1593 καί χι σοι κολουθήσουν Νέον μερολόγιον-Μηνολόγιον, τήν δέ Σύνοδον το 1583 πί ερεμίου το Β΄ θέλουν νά τήν γνοον καί τήν πόφαση τς Συνόδου τήν θεωρον πλαστή (!), πως μς τήν διέσωσαν ο στορικοί.

μοναχός άκωβος ντέγραψε σέ να καί τό ατό χειρόγραφο καί τίς δύο ποφάσεις, τόσο τήν το 1583 σο καί κείνη το 1593. Στό τέλος το χειρογράφου ναφέρει τά νόματα τν Πατριαρχν, ερεμίου, Κωνσταντινουπόλεως, Σιλβέστρου, λεξανδρείας καί Σωφρονίου, εροσολύμων, ο ποοι, κατά τίς διάψευστες μαρτυρίες λων τν στορικν πέγραψαν τήν στορικήν πόφαση το 1583, μαζί μέ τούς Συνοδικούς ρχιερες. Τήν δεύτερη πόφαση το 1593 πέγραψαν ο Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως, ερεμίας, λεξανδρείας, Μελέτιος Πηγς, ντιοχείας ωακείμ καί εροσολύμων Σωφρόνιος καί περί ατούς ερά Σύνοδος τν ρχιερέων.

Ε
ναι πέραν κάθε μφιβολίας τι στήν Σύνοδο το 1583, στήν Κωνσταντινούπολη, μετεχεν ντως καί Πατριάρχης Σίλβεστρος! Πρόκειται, λοιπόν, ξεκάθαρα γιά δύο διαφορετικές Συνόδους καί δύο ντίστοιχες ποφάσεις, πως δημοσιεύονται νωτέρω.

Ο
ποφάσεις τν Μεγάλων ατν Πανορθοδόξων Συνόδων δέν μφισβητήθηκαν ποτέ μέχρι σήμερα πό κανένα σοβαρό στορικό!

"...Ο
Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως, λεξανδρείας καί ντιοχείας συγκάλεσαν τό 1583 ερά Σύνοδο πό τόν Οκουμενικό Πατριάρχη ερεμία Β΄, τόν Τρανό (1539-1595). ερά Σύνοδος καταδίκασε ς μή ναγκαία τή Γρηγοριανή μεταρρύθμιση, φο δημιουργοσε πολλά προβλήματα στό ορτολόγιο τς Χριστιανικς κκλησίας. Οκουμενικός Πατριάρχης ερεμίας Β΄ πείλησε τι θά φορίσει σους θά δέχονταν τή μεταρρύθμιση, καί πειλή το φορισμο παναλήφθηκε στή Σύνοδο το 1593, που λαβαν μέρος τόσο διος, σο καί ο Πατριάρχες λεξανδρείας, εροσολύμων καί ντιοχείας, καθώς καί πεσταλμένος το Ρώσσου Πατριάρχη."[2]

κριβς, πειδή παναλήφθηκε φορισμός σων τολμήσουν νά καινοτομήσουν -χι μόνον ες τό Πασχάλιον λλά καί ες τό Μηνολόγιον-ορτολόγιον- καί στήν Σύνοδο το 1593, γιατό τό λόγο μοναχός άκωβος ναφέρει καί τούς Κανόνες τς Συνόδου το 1583, πού πέγραψαν ο τρες Πατριάρχες, ερεμίας, Κωνσταντινουπόλεως, Σίλβεστρος, λεξανδρείας καί Σωφρόνιος, εροσολύμων, σέ να καί τό ατό χειρόγραφο μαζί μέ τόν φορισμό λων σοι τολμήσουν νά κολουθήσουν τό νέον παπικόν Πασχάλιον. μοναχός άκωβος παρέλειψε νά σημειώσει τά νόματα τν Πατριαρχν Κωνσταντινουπόλεως, ερεμίου, λεξανδρείας, Μελετίου Πηγ, ντιοχείας, ωακείμ, καί εροσολύμων, Σωφρονίου, πού πέγραψαν τήν πόφαση τς Συνόδου το 1593 μέ τήν περί ατούς εράν Σύνοδον τν ρχιερέων.

πίσης, τέως ρχιεπίσκοπος τς καινοτομίας καί Λατινόφρων, Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης, στό βιβλίο του "Μελέτιος Πηγς", θναι 1971, σελ. 86-88 γραφε:
"Κατά τήν
ποχήν ταύτην, (1583), νεφύη καί τό καλούμενον "μερολογιακόν" ζήτημα, κατόπιν τς πό το Πάπα Γρηγορίου ΙΓ΄ ναληφθείσης πρωτοβουλίας περί διορθώσεως το μέχρι τότε ν σχύι ουλιανο μερολογίου... λλ’ Πατριάρχης ερεμίας Β΄, παντν δήλου τ πισκόπ τς Ρώμης, τι χι μόνον ποστέργει τά καινοτομηθέντα, "λλ’ οδ’ ες ψιλήν πίνοιαν φικέσθαι τατα πιτρέπει''...

"
ερεμίας Β΄, νησυχν διά τήν ξέλιξιν το ζητήματος καί διά τάς νδεχομένας πιπτώσεις ατο πί της κανονικς ν τ κκλησί τάξεως, συνεκάλεσεν ν τει 1583 Σύνοδον ν Κωνσταντινουπόλει ες ν λαβε μέρος καί λεξανδρείας Σίλβεστρος. Σύνοδος ατη ξέδωκε Τόμον κατά το Γρηγοριανο μερολογίου καταδικάσασα οτω τήν παπικήν καινοτομίαν. λλα καί Μελέτιος, εκαιρίας δοθείσης, κατεπολέμησε τήν παπικήν νέργειαν, συγγράψας τ προτροπ το Πατριάρχου Σιλβέστρου, εδικην μελέτην, πονομάσας ταύτην "τερον Τόμον λεξανδρινόν..."

Στόν τόμον α
τόν Μελέτιος νομάζει τήν λλαγήν το μερολογίου-Μηνολογίου[3] "δεκαθήμερον κτρωμα", Τόμος λεξανδρινός περί το Πασχαλίου, το μακαριωτάτου καί παναγιωτάτου πάπα λεξανδρείας κυρο Μελετίου περί το Πάσχα:
"...
ν πατήρ καί γεννήτωρ νεώτατος οτος νεωτερισμός το Πασχαλίου, ν κίσσησεν ώμη πρεσβυτέρα, μή φησυχάζουσα τας τν πατέρων δόξαις, λλά τας δίαις κολουθοσαû φροντίζουσα τν το προφήτου ημάτων, σωφρονίζοντος τούς νεωτέρους μή φιλοτιμάσθαι, δοξάζεσθαι π’ τιμι πατέρων καί νή τ’ ληθές, ε κρίνειν φείλομεν, (ς κρίνειν φειλομεν κατά τόν το Σωτρος λόγον), κ τν καρπν τό δένδρον, δένδρον εη πάντως κακόν το πασχαλίου ατη διόρθωσις, πειδπερ κακν καρπν γέγονεν οστή. Ἐῶ γάρ λέγειν τό το τους δεκαθήμερον κτρωμαû ο γάρ τς σελήνης μετασχηματισμοί τος μετέροις, (τουτέστι τος παλαιος), νταποκρινόμενοι δλον ς λέγχουσι τά παρ’ μν τν μέτρα, καί μερν μή δεσθαι φαιρέσεων προσθηκν."
πογραμμίσεις καί ο ντονοι τονισμοί λοι δικοί μας).

Καί στήν διδακτορική του διατριβή
Λατινόφρων Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης " στορική καί Κανονική θεώρησις το Παλαιοημερολογιτικο ζητήματος κατά τε τήν γένεσιν καί τήν ξέλιξιν ατο ν λλάδι", θναι 1982, στήν σελ. 24, παραπέμποντας στόν γιον Δοσίθεον, Τόμος γάπης, άσιον 1698. σελ. 538-547 γράφει:
"
τι πισημώτερον λλ’ μμέσως, πεκρούσθη ν τ νατολ τό Γρηγοριανόν μερολόγιον πό τς ν Κων-σταντινουπόλει συνελθούσης τ 1593 νδημούσης Συνόδου, ς μετέσχον ο Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως, ερεμίας Β΄, λεξανδρείας, Μελέτιος Πηγς, πέχων τόν τόπον καί το ντιοχείας, εροσολύμων Σωφρόνιος καί τεσσαράκοντα καί ες ρχιερες το Οκουμενικο θρόνου".

Γιά δέ τήν Σύνοδον το
1587 γράφει:
" Καί
ν τει 1587 πό τς ν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου κατεκρίθη μεταβολή το μερολογίου κατά τό παπικόν πρότυπον, ς πισφαλής καί οκ ναγκαία."

Γιά τά
νωτέρω πιχειρήματά μας καί τήν ξεκάθαρη διάκριση τν ποφάσεων τν δύο Συνόδων το 1583 καί τα 1593 βλ. διαιτερως: Δοσιθέου εροσολύμων, "Τόμος γάπης", άσιον 1698, σελ. 538, βλ. καί στήν "Δωδεκάβιβλο", σελ. 209. πίσης διος γράφει:
"Τέσσερα μεγάλα θηρία
γέννησε ΙΣΤ΄ αών. Τήν αρεσιν το Λουθήρου, τήν αρεσιν το Καλβίνου, τήν αρεσιν τν Γιεβουζιτν, καί τήν αρεσιν το Νέου Καλενταρίου. Καί κατά μέν τν αρέσεων Λουθήρου καί Καλβίνου γραψαν ο ... κατά δέ τς αρέσεως το Νέου Καλενταρίου πεφάνθη ν Κωνσταντινουπόλει μεγάλη Οκουμενική Σύνοδος τό 1593".[4]
Λατινόφρων καί Οκουμενιστής, Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης, στήν διδακτορική του διατριβή " στορική καί Κανονική θεώρησις το Παλαιοημερολογιτικο ζητήματος κατά τε τήν γένεσιν καί τήν ξέλιξιν ατο ν λλάδι", θναι 1982, σελ. 19-20, παραδέχεται πίσης τι τό 1583 Πατριάρχης ερεμίας πέκρουσε τά δρα καί τίς προτάσεις τν δύο λλήνων πεσταλμένων το Πάπα Γρηγορίου ΙΓ΄, Μιχαήλ πάρχου καί ωάννη Βοναφέα, ναφερόμενος χι μόνον στόν ορτασμόν το Πάσχα λλά καί στό Μηνολόγιον ταν γράφει πί λέξει:

"
ν κατακλείδι Πατριάρχης Ε΄ ερεμίας πεκάλει τήν πελθοσαν διά το Γρηγοριανο μερολογίου διόρθωσιν τν δέκα μερν "παγκόσμιον σκάνδαλον", παγόμενος ν συνεχεί τι "οδέ μετατρέπειν δε τόν τν γίων Πατέρων κανόνα καί καινοτομεν καί ες ατίαν στάσεως τάς Χριστο κκλησίας κινεν, επερ ληθεί καί θεί Πνεύματι περί ναγκαίων κυρίως σκόπουν, πολλά λλα εσί τά ψυχωφελ καί οχί τά παίγνια τν ρολογίων τούτων οδέν ντων".[5]

Τά λεγόμενα, λοιπόν, περί πλαστογραφίας ε
ναι νας χαρος μθος, πού προσφέρεται ς παυσίπονο σέ σους τρέμουν τά κκλησιαστικό ατό νάθεμα.