Τό «δυνάμει σχισματικός» καί «δυνάμει αἱρετικός» εἶναι τῶν Ἁγίων Κολλυβάδων καί σημαίνουν ὅτι μέχρις ὅτου συγκληθῆ Σύνοδος νά καταδικάσῃ ἕν σχίσμα ἤ αἵρεσιν οἱ ὀπαδοί τοῦ σχίσματος/αἱρέσεως εἶναι «δυνάμει σχισματικοί» καί «δυνάμει αἱρετικοί». Μετά τήν Συνοδικήν καταδίκην των καθίστανται πλέον «ἐνεργείᾳ σχισματικοί» καί «ἐνεργείᾳ αἱρετικοί», οἱ κληρικοί των καθαιροῦνται καί φυσικά παύουν νά ἔχουν ἔγκυρα μυστήρια. Αὐτή εἶναι ἡ Ὀρθόδοξος ἐκκλησιολογία, τήν ὁποίαν ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης εἰς τό Πηδάλιον (βλ. ὑποσημειώσεις εἰς τόν Γ' Ἀποστολικόν Κανόνα). Οἱ Ματθαιϊσταί κατήργησαν τήν Ὀρθόδοξον ἐκκλησιολογίαν καί εἰσήγαγον τήν Ματθαιϊστικήν, συμφώνως μέ τήν ὁποίαν μόλις εἰσάγει κάποιος «ἐπίσκοπος» καινοτομίαν τινά εἰς τήν Ἐκκλησίαν, τότε αὐτομάτως (χωρίς Συνοδικήν ἀπόφασιν, δηλαδή) καθαιρεῖται καί τίθεται ἐκτός ἐκκλησίας, καί μαζί μέ αὐτόν καί ὅλοι ὅσοι κοινωνοῦν μέ αὐτόν, οἱ δέ ἀποτειχιζόμενοι ἀπό αὐτόν δύνανται πλέον νά αὐτο-ανακηρυχθοῦν ὡς οἱ μόνοι ὀρθόδοξοι εἰς τήν Οἰκουμένην!!! Ἡ κακοδοξία αὐτή καταργεῖ τό Συνοδικόν πολίτευμα τῆς Ἐκκλησίας καί εἶναι ἡ αἰτία τῆς καταστροφῆς τοῦ ἱεροῦ ἀγῶνος τῶν «Π/Ητῶν», πού ξεκίνησε τό 1924. Ὑπεύθυνοι γιά τό τεράστιον αὐτό Ἔγκλημα εἶναι οἱ Ματθαϊισταί.
----------------------------
Ο αγαπητός αδελφός κ. Χατζηνικολάου, κατά τήν ταπεινή γνώμη μου, κάνει ένα βασικό/θεμελιακό λάθος, ως πρός τήν ερμηνεία τού "δυνάμει" καί τού "ενεργεία".
Καί εξηγούμαι. Τό δυνάμει δέν είναι δυνητικό. Είναι, καί σημαίνει, "κατά δύναμιν", τουτέστι,"κατά θεωρίαν". Θυμίζω τό "Κύριος τών δυνάμεων". Τό "ενεργεία" - δοτική πτώσις καί αυτό - σημαίνει καί είναι "κατ' ενέργειαν" ή εν έργω, εν τή πράξει.
Τώρα, τί σχέση έχουν όλα αυτά μέ τό σχίσμα καί τήν αίρεση ; Κάθε θεωρητική εκτροπή ( : δυνάμει εκτροπή) από τό δόγμα επιφέρει αρχικά σχίσμα. Όταν δέ τό σχίσμα χρονίζει ή θά έλεγα παγιώνεται, τότε αναδύεται εν τή πράξει (: ενεργεία πλέον) η αίρεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τό Σχίσμα τού φιλιόκβε, τό οποίο ήδη από τό 500 μΧ. είχε εισαχθεί στό Σύμβολο Πίστεως τών Δυτικών (Ισπανία). Διότι, συμπληρώνω, οι πατέρες τής Ανατολής είχαν καί άλλα σοβαρά θέματα, που τούς απασχολούσαν. Παράδειγμα, οι Μονοθελήτες, οι Μονοενεργήτες καί στήν συνέχεια οι Εικονομάχοι.
-----------------------------
Οι υποσημειώσεις του Άγιου Νικοδήμου εννοούν τα κανονικά παραπτώματα κάποιου η κάποιας φατρίας οι οποίοι είναι υπόδικοι σε συνοδικό δικαστήριο της ίδιας εκκλησίας.
Εδώ όμως (1924) έχουμε σχίσμα. Η εκκλησία σχίστηκε εν ενεργεία.
Κατά δεύτερον στο ξαναγράφω για πολλοστή φορά.
Εφόσον οι σχισματικοί δεν είναι καταδικασμένοι τότε οι γοχ με ποιον κανόνα του πηδαλίου ξαναχειροτόνησαν τους ιερείς του νέου;; Με ποιον κανόνα τους ξαναμύρωσαν;; Και μάλιστα στην αρχή του αγώνα ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΥΡΟ;;
Αργότερα έψησαν δικό τους μύρο.
Ποιος κανόνας σου επιτρέπει να ψήσεις δικό σου μύρο;;
Τι σημαίνει αυτό;;
Με ποιον κανόνα χειροτονήσαν μητροπολίτες και αρχιεπίσκοπο για τους θρόνους των κανονικών ενεργών και ΜΗ καταδικασμένων μητροπολιτών;;
Τι σημαίνουν αυτές οι πράξεις;
Σημαίνουν ότι οι γοχ χωρίς να έχουν καμία αρμοδιότητα
σφετερίστηκαν απόφαση Μ. συνοδου και έβγαλαν καταδικαστική απόφαση
Σημειωτέον
Οι κανόνες που επικαλείται καταδικάζουν τους γοχ για τις παραπάνω πράξεις...
Τουτέστιν οι γοχ είναι καθηρημένοι σχισματικοί και ανίεροι και κατά συνέπεια πολύ σωστά οι Νγιτες ξαναβαπτίζουν όσους Πγιτες πήγαν στο Νέο.
Περιμένω κανόνες από Πηδάλιο που να επιτρέπουν τις παραπάνω πράξεις των γοχ σε ΜΗ καταδικασμένη σύνοδο.
π . Γρηγόριος
-------------------------
@ 7 Αυγούστου 2021 - 11:37 π.μ.: Σᾶς ἔχω πεῖ πολλές φορές ὅτι ἄν οἱ ἀποτειχισθέντες τοῦ 1924 ἔπρεπε νά σκεφθοῦν τί θά κάμουν χωρίς ἐπισκόπους, ποῦ θά βροῦν ἅγιον μῦρον κ.λπ., τότε, κατ' ἐσᾶς, δέν θά ἔπρεπε ν' ἀποτειχισθοῦν!!! Ἄρα, οὐσιαστικῶς κατηγορεῖτε τήν ἀποτείχισιν! Δέν γνωρίζετε τό «μετατιθεμένης γὰρ τῆς ἱερωσύνης ἐξ ἀνάγκης καὶ νόμου μετάθεσις γίνεται» (Ἑβρ. 7:12); Ἐπίσης, σφάλλετε μεγάλως ὅτι δῆθεν οἱ ὑποσημειώσεις τοῦ Πηδαλίου ἀναφέρονται μόνον εἰς κανονικά παραπτώματα. Ἐλπίζω ὁ Κωνσταντῖνος ν' ἀναρτήσῃ ἕν ἄρθρον μου πού τοῦ ἔστειλα πρό ὀλίγου, ὅπου καταδεικνύεται καί αὐτή ἡ πλάνη σας, ἐκτός ἐάν θεωρῆτε τήν Σιμωνίαν, τόν Μονοθελητισμόν καί τόν Μονοφυσιτισμόν ὄχι αἱρέσεις, ἀλλά ... κανονικάς παραβάσεις!!! Δέν ξέρετε πόσην ζημίαν προκαλεῖτε στούς ἀδαεῖς, συναγωνιζόμενος τόν Θεοδωρόπουλον καί τόν Τρικαμηνᾶν, καί γενόμενος ἁγιομάχος, ἐφόσον λοιδωρεῖτε συνεχῶς τόν Ἅγιον πρ. Φλωρίνης Χρυσόστομον καί ἐξυμνεῖτε τόν κακόδοξον καί σχισματικόν Καρπαθάκην! Καιρός μετανοίας, ὄχι ἀλαζονείας! Τά τοῦ νέου ἄρθρου, πού προανήγγειλα, τά ἔχω ξαναγράψει πολλάκις ὡς σχόλια. Συνεπῶς, ἕν ἐκ τῶν δύο συμβαίνει: εἴτε δέν παραδέχεσθε τούς Ἁγίους Κολλυβᾶδες, ἐν οἷς καί ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης, εἴτε δέν καταλαβαίνετε τήν γλῶσσαν των. Οὐδέν ἕτερον ἔχω νά σᾶς πῶ. Τέλος.
---------------------------
1. Βγαζεις συμπεράσματα που σε βολευουν ελλείψει
επιχειρημάτων χαριν εντυπώσεων εν προκειμένω καθαρής συκοφαντίας.
Ποιος είπε ότι δεν έπρεπε να αποτειχιστουν το
24 ;; Πότε το έγραψα αυτό;
Ποιος είναι έναντιον της αποτειχισης εγώ που
αποτειχιστηκα και γραφω 6 χρόνια ολο το 24ωρο αποτειχιστείτε απο τους
οικουμενιστες και γοχ;;
2. Ε οχι και Αγιομαχος γιατι δεν δεχομαι τον
φλωρίνης…..
Κατ αρχήν Δεν ειναι αγιος της εκκλησιας του
Χριστού ( οπως γραφεις ).
Eδω γιατι παιρνεις ως
δεδομενο την αποφαση των γοχ για την αγιοκατάταξη του φλωρίνης αλλα για τα
υπολοιπα επικαλεισαι αποφασεις Μ. Συνοδου;;
κατα δευτερον προσπερνω το οτι αλλαξε την
ομολογια του πεντε (5) φορες δημιουργώντας ΧΑΟΣ και θα σταθω στην τελευταια
συνεντευξη του στην εφημεριδα βραδυνη οπου κατα την δικη του δηλωση ειναι
ΠΡΟΔΟΤΗΣ
3. ΑΣΕ
ΤΙς ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ Α. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΠΟΥ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙΣ ΟΠΩς ΘΕΣ ΚΑΙ ΒΡΕΣ
ΜΑΣ ΚΑΝΟΝΕΣ
Ο
οντως σχισματικός πραξικοπηματίας αυτοκτόνησε μαζι με τους συνεργάτες...κι
οχι μονον αυτο αλλα δεν τους ξεπλένει ουτε βαπτισμα του μαρτυρίου οπως λεγει ο
αγιος Χρυσόστομος
( Ξερεις
καμια σχισματική ομάδα που να παρευρέθηκε σε συνοδικο δικαστηριο απο την
εκκλησια που αποσχιστηκε;; αρα δεν υπάρχει το επιχειρημα της παρουσιας του
φυσικου προσωπου )
Μ.
ΒΑΣΙΛΕΙΟς ΠΡΩΤΟς (1) ΚΑΝΟΝΑΣ
Οι μεν γαρ
πρώτοι αναχωρήσαντες, παρά των Πατέρων έσχον τας χειροτονίας και δια της
επιθέσεως των χειρών αυτών είχον το χάρισμα το πνευματικόν. Οι δε,
αποραγέντες, λαϊκοί γενόμενοι, ούτε του βαπτίζειν, ούτε του χειροτονείν είχον
εξουσίαν, ούτε ηδύνατο χάριν Πνεύματος αγίου ετέροις παρέχειν, ης αυτοί
εκπεπτώκασι· διο ως παρά λαϊκών βαπτιζομένους τους, παρ αυτών
εκέλευσαν, ερχομένους επί την Εκκλησίαν, τω αληθινώ βαπτίσματι τω της
Εκκλησίας ανακαθαίρεσθαι.
4. ΚΑΤΑ
ΣΥΝΕΠΕΙΑ
Εφοσον
δεν ειναι καταδικασμενοι....
1.Ποιος
κανόνας δίνει το δικαίωμα στους γοχ να ξαναχειροτονησουν τους
Νγιτες ιερεις βλασφημωντας το αγιο πνευμα;;
2. Ποιος
κανόνας δίνει το δικαίωμα στους γοχ Να ψησουν δικό τους μύρο απέναντι σε μη
καταδικασμένη σύνοδο ( διοικουσα εκκλησια) που ειναι φορεας του αγιου πνευματος
και εχει το αγιο μυρο της εκκλησιας του Χριστου;;
Το
μυρο των γοχ εφοσον δεν ειναι της μητέρας εκκλησιας τι ειναι της θυγατέρας;;;
3.Ποιος
κανονας δινει το δικαιωμα να ξαναμυρώσεις τον Νγίτη ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΥΡΟ;;;; ( οι
γοχ εψησαν δικο τους το 2000 η καπου εκει δεν θυμαμαι) . Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ
ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ
4. Οι γοχ
δεν χειροτονήσαν βοηθους μητροπολιτες για προσωπικη εξυπηρετηση….οπως γραφεις
αλλα μητροπολίτες για τις επαρχίες των κανονικών μητροπολίτων ( κατά
εσάς ) οπως Αττικής Πειραιως....αρχιεπίσκοπος και πάσης Ελλάδος
Τι
οριζουν οι κανονες οταν υπαρχουν δυο επισκοποι στην ιδια επάρχία;;
ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ
Περιμένω
τους κανόνες...που σου επιτρεπουν τις παραπανω πραξεις
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ
ΧΙΛΙΟΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ
ΚΑΘΗΡΗΜΕΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΓΟΧ
Το εν καιρώ διωγμού και
νόμου μεταθέσις έχει να κάνει με την αδυναμία να τηρηθεί τυπικά το γράμμα του
νόμου και όχι με τις ιεροσυλίες που περιγράψαμε.
Τα γράφει
αναλυτικά ο ιερομάρτυρας πατριάρχης Τυχων στις επιστολές του από την φυλακή για
το πώς θα πορευθούν κλήρος και λαός.
Όποιος
είναι εναντίον του Φλωρίνης δεν είναι ματθαιικος υποχρεωτικά όπως μας βαπτισατε
εσείς...οι ανθρώπινες φατρίες είναι δική σας επιλογή. ..εν προκειμένω ο γράφων
είναι ορθόδοξος σκέτο
Είμαι με
την εκκλησία του Χριστού και πιστεύω τους κανόνες του Μ Βασίλειου ο οποίος
έβαλε τις κατευθυντήριες γραμμές.
Βλέπε
ανωτέρω 1 κανόνα.
Η μήπως
ήταν ματθαιικος και ο άγιος;;
Τέλος και
από εμάς
Εδώ ο
κόσμος κυριολεκτικά καίγεται δεν έχω χρόνο για χάσιμο.
ΥΣ
Το ότι
δεν άφησε διαδοχή ο Φλωρίνης είναι ένα πρώτο σημείο του Θεού
Το που
κατέληξαν οι φλωρινικοί είναι η απόδειξη για το αν έχουν άγιο πνεύμα...
Τα
φλωρινικα σχίσματα δεν είναι εκκλησία έτσι κι αλλιώς αλλά ανιερα σχίσματα που
δημιουργήθηκαν για λόγους φιλαρχιας. Γιατί έγινε το σχίσμα το 1995 Γιατί έγινε
το σχίσμα του Νήφωνα;
κο.κ.
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Ακομα δεν καταλαβαινεις οτι με αυτα που γραφεις οι γοχ
ειναι ανιεροι
λοιπον ποσο πιο απλα να στο γραψω να το καταλαβεις;;
π. Γρηγοριος
21 σχόλια:
Ο αγαπητός αδελφός κ. Χατζηνικολάου, κατά τήν ταπεινή γνώμη μου, κάνει ένα βασικό/θεμελιακό λάθος, ως πρός τήν ερμηνεία τού "δυνάμει" καί τού "ενεργεία".
Καί εξηγούμαι. Τό δυνάμει δέν είναι δυνητικό. Είναι, καί σημαίνει, "κατά δύναμιν", τουτέστι,"κατά θεωρίαν". Θυμίζω τό "Κύριος τών δυνάμεων". Τό "ενεργεία" - δοτική πτώσις καί αυτό - σημαίνει καί είναι "κατ' ενέργειαν" ή εν έργω, εν τή πράξει.
Τώρα, τί σχέση έχουν όλα αυτά μέ τό σχίσμα καί τήν αίρεση ; Κάθε θεωρητική εκτροπή ( : δυνάμει εκτροπή) από τό δόγμα επιφέρει αρχικά σχίσμα. Όταν δέ τό σχίσμα χρονίζει ή θά έλεγα παγιώνεται, τότε αναδύεται εν τή πράξει (: ενεργεία πλέον) η αίρεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τό Σχίσμα τού φιλιόκβε, τό οποίο ήδη από τό 500 μΧ. είχε εισαχθεί στό Σύμβολο Πίστεως τών Δυτικών (Ισπανία). Διότι, συμπληρώνω, οι πατέρες τής Ανατολής είχαν καί άλλα σοβαρά θέματα, που τούς απασχολούσαν. Παράδειγμα, οι Μονοθελήτες, οι Μονοενεργήτες καί στήν συνέχεια οι Εικονομάχοι.
Οι υποσημειώσεις το του Άγιου Νικοδήμου εννοούν τα κανονικά παραπτώματα κάποιου η κάποιας φατρίας οι οποίοι είναι υπόδικοι δε συνοδικό δικαστήριο της ίδιας εκκλησίας.
Εδώ όμως (1924) έχουμε σχίσμα Η εκκλησία σχίστηκε εν ενεργεία.
Κατά δεύτερον στο ξαναγράφω για πολλοστή φορά.
Εφόσον οι σχισματικοί δεν είναι καταδικασμένοι τότε οι γοχ με ποιον κανόνα του πηδαλίου Ξαναχειροτονησαν τους ιερείς του νέου;; Με ποιον κανονα τους Ξαναμυρωσαν;; Και μάλιστα στην αρχή του αγώνα ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΥΡΟ;;
Αργότερα εψησαν δικό τους μύρο.
Ποιος κανόνας σου επιτρέπει να ψήσεις δικό σου μύρο;;
Τι σημαίνει αυτό;;
Με ποιον κανόνα χειροτονήσαν μητροπολίτες και αρχιεπίσκοπο για τους θρόνους των κανονικών ενεργών και ΜΗ καταδικασμένων μητροπολιτών;;
Τι σημαίνουν αυτές οι πράξεις;
Σημαίνουν ότι οι γοχ χωρίς να έχουν καμία αρμοδιότητα
σφετερίστηκαν απόφαση Μ.συνοδου και έβγαλαν καταδικαστική απόφαση
Σημειωτέον
Οι κανόνες που επικαλείται καταδικαζουν τους γοχ για τις παραπάνω πράξεις...
Τουτέστιν οι γοχ είναι καθηρημενοι σχισματικοί και ανιεροι και κατά συνέπεια πολύ σωστά οι Νγιτες ξαναβαπτιζουν όσους Πγιτες πήγαν στο Νέο.
Περιμένω κανόνες από Πηδάλιο που να επιτρέπουν τις παραπάνω πράξεις των γοχ σε ΜΗ καταδικασμένη σύνοδο.
Π . Γρηγόριος
Οι υποσημειώσεις του αγιου Νικοδήμου εδω
https://katakomviki-ecclesia.blogspot.com/2021/08/1924.html#more
Π. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΟΥ 1924 ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΣΥΝΕΠΩΣ ΟΙ ΦΛΩΡΙΝΙΚΟΙ ΜΕ ΤΟ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ Ως ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥΣ ΤΑ ΕΠΙΤΙΜΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΠΕΒΛΗΘΗΣΑΝ
α. Η υπ’ αριθμόν 2389/2203 της 16-4-1926 Εγκύκλιος της Εκκλησίας της Ελλάδος περί Ημερολογίου, σύμφωνα με την οποία «αι αποφάσεις της Εκκλησίας είναι απολύτως υποχρεωτικαί, ο δε μη υπακούων, δεν ανήκει πλέον εις αυτήν, στερείται των μέσων της θείας χάριτος, αποσχίζεται και αποκόπτεται αυτής και υπόκειται εις αιωνίαν κόλασιν» (Αρχιμανδρίτου Θεοκλήτου Στράγκα, Εκκλησίας Ελλάδος Ιστορία, τόμος β΄,σελ. 1405-1409).
β. Η Συνεδρία της Ιεραρχίας στις 3-8-1946 στην οποία αποφασίστηκε πως «πάντα τα Μυστήρια, τα τελούμενα (υπό παλαιοημερολογιτών ιερέων) θεωρούνται άκυρα και μηδέποτε γενόμενα» (αυτόθι, τόμος δ΄, σελ. 2556).
γ. Η εγκύκλιος της 28-7-1948 που αναφέρει πως «οι χειροτονηθέντες υπό των καθηρημένων και αυτοκαλουμένων Επισκόπων παλαιοημερολογιτών, προκειμένου να προσέλθωσιν εις τους κόλπους της Εκκλησίας, δέον να γίνωνται δεκτοί διά χειροτονίας » (Aι Συνοδικαί Εγκύκλιοι, τόμοςβ΄, σελ. 470-471).
δ. Το Πόρισμα της 8-11-1958 σύμφωνα με το οποίο:
«Οι υπό των αυτοκαλουμένων Επισκόπων παλαιοημερολογιτών, δήθεν χειροτονηθέντες, προσερχόμενοι εις την Εκκλησίαν, γίνονται δεκτοί διά χειροτονίας... τους γάμους δέχεται τούτους ως μη τελεσθέντας» (Αρχιμανδρίτου Θεοκλήτου Στράγκα, Εκκλησίας Ελλάδος Ιστορία, τόμος ε΄, σελ. 2952-2953). [Στην συζήτηση της ιεραρχίας που επακολούθησε ειπώθηκαν τα εξής: Κοζάνης Διονύσιος:
«Αφήκαμεν, Μακαριώτατε και Σεβ. Άγιοι Αδελφοί, εκκρεμές το ζήτημα των υπό παλαιοημερολογιτών ψευδοϊερέων τελεσθέντων γάμων. Εις τα εγκριθέντα πορίσματα αναφέρεται ότι τους εν λόγω γάμους η Εκκλησία δέχεται ως μη τελεσθέντας. Θα προβαίνωμεν λοιπόν εις την επανάληψιν το Μυστηρίου;». Αττικής Ιάκωβος: «Βεβαίως». Αθηνών Θεόκλητος: «Είναι ορθόν και ν’ αποφασισθή η επανάληψις του Μυστηρίου, την απόφασιν όμως ημών ταύτην να μη κοινολογήσωμεν» (αυτόθι)].
ε. Μέσα από την Γνωμάτευση της Συνοδικής Επιτροπής επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων του 2006 σύμφωνα με την οποία: «Τα Μυστήρια των Παλαιοημερολογιτών θεωρούνται ως μη γενόμενα και θα πρέπη να επαναλαμβάνωνται εξ υπαρχής».
(http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/dogma/aftoxeires.htm).
στ) Η εμπεριστατωμένη περί του θέματος διδακτορική διατριβή του αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου στη Θεολογική Σχολή ΑΠΘ «Ιστορική και Κανονική Θεώρησις του Παλαιοημερολογιτικού Ζητήματος κατά τε την γένεσιν και την εξέλιξιν αυτού εν Ελλάδι», Αθήναι 1982, σελ. 431:
«Το ζήτημα αυτό έχει ήδη “εν τοις πράγμασι” προσλάβει τις διαστάσεις σχίσματος, καθώς οι παλαιοημερολογίτες αρνούνται κάθε διοικητική και πνευματική σχέση με την μητέρα τους Εκκλησία, η οποία όμως αποφεύγει επιμελώς μέχρι σήμερα να κηρύξει αυτούς σχισματικούς και προτιμά μάλλον την οδό της αγνοήσεως αυτών».
Και σημειώνει (σελ. 321-322): «η Εκκλησία καταπαγίως αποφαίνεται κατά καιρούς ότι αι υπό παλαιοημερολογιτών «Αρχιερέων» τελούμεναι χειροτονίαι ειναι αντικανονικαί (βλ. λ.χ. το υπ’ αρ. 5401/2354/4.10.1969 συνοδικόν έγγραφον), τα δε υπ’ αυτών και των υπ’ αυτών χειροτονηθέντων «κληρικών» τελούμενα Μυστήρια ανυπόστατα και άκυρα και διατάζει την επανάληψή τους. Στο ίδιο πόρισμα κατέληξε και η από 5-4-1971 σχετική εισήγησις της Μ.Σ.Ε. Νομοκανονικών Ζητημάτων προς την Ι. Σύνοδον, η οποία εγκρίθηκε από την ΔΙΣ στην συνεδρία της 27.4.1971».
Π. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
ΠΕΡΙ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ
ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΤΡΕΜΠΕΛΑ
Ανάλυση του θέματος από τον καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα.
Ο καθηγητής Παναγιώτης Τρεμπέλας στον Τρίτο Τόμο της Δογματικής της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας περιλαμβάνει κεφάλαιο με τίτλο «Χειροτονίαι άκυροι και αναχειροτονίαι» (Παναγιώτου Τρεμπέλα, Δογματική της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, τομ. 3ος, εκδ. Αδελφότης Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 1961, σελ. 314-319), στο οποίο με συντομία εκθέτει τις βασικές αρχές της ορθοδόξου εκκλησιολογίας, όπως φαίνεται στους Κανόνες της Εκκλησίας και στην Παράδοσή της για το θέμα των χειροτονιών εκτός της Εκκλησίας.
Θα κάνω μια περίληψη των σκέψεών του, γιατί ήταν ένας συντηρητικός θεολόγος και κατά τεκμήριο η άποψή του είναι ενδιαφέρουσα.
Στην αρχή του κειμένου του κάνει λόγο ότι στην Εκκλησία υπάρχουν δύο αρχές, ως προς το ζήτημα των χειροτονιών.
Η πρώτη αρχή είναι ότι για την έγκυρη χειροτονία είναι απαραίτητο ο λαμβάνων την χειροτονία να κλίνη τον αυχένα «υπό την χείρα του χειροτονούντος» αυτοπροαιρέτως, αλλά και ο χειροτονών να μεταδώση το χάρισμα «μακράν παντός δόλου ή απάτης ή οιουδήποτε καταναγκασμού».
Η δεύτερη αρχή είναι ότι τα τελούμενα Μυστήρια υπό σχισματικών ή αιρετικών εκτός της Εκκλησίας «είναι άκυρα κατά το αξίωμα «extra ecclesiam nulla salus»», δηλαδή εκτός της Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία.
Ως προς την πρώτη αρχή αμφισβητήθηκε η χειροτονία του Επισκόπου Νοουάτου επειδή αυτός παρέσυρε τρεις επισκόπους να έλθουν στην Ρώμη «δι’ απάτης» και σε κατάσταση μέθης «μετά βίας ηνάγκασεν εικονική τινι και ματαία χειροθεσία επισκοπήν αυτώ δούναι». Το ίδιο και η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος με τον 4ο Κανόνα της όρισε «περί Μαξίμου του κυνικού και της κατ’ αυτόν αταξίας της εν Κωνσταντινουπόλει γενομένης∙ ώστε μήτε Μάξιμον επίσκοπον ή γενέσθαι, ή είναι μήτε τους παρ’ αυτού χειροτονηθέντας, εν οιωδήποτε βαθμώ κλήρου∙ πάντων και των περί αυτόν, και των παρ’ αυτού γενομένων ακυρωθέντων».
Από τις άκυρες χειροτονίες του Νοουάτου και του Μαξίμου του Κυνικού πρέπει να διακρίνωνται «αι μη μετά κανονικήν εκλογήν γινόμεναι χειροτονίαι, αίτινες υπό των κανόνων κηρύττονται άκυροι». Πρόκειται για τις υπερόριες χειροτονίες, για εισπηδήσεις ή αυθαίρετες εγκαταστάσεις από χειροτονημένους κανονικώς επισκόπους από την δική τους επισκοπή στα όρια άλλων επισκοπών, καθώς επίσης και εγκαταστάσεις διαδόχων επισκόπων ή συγγενών τους παρά τους ιερούς Κανόνες από αυτούς που τις κατείχαν προηγουμένως.
Οι χειροτονίες αυτές μυστηριακώς είναι έγκυροι, και, εάν η αρμόδια αρχή ήθελε αυτούς τους υπερορίους και αντικανονικούς Κληρικούς να τους χρησιμοποιήση, δεν αναχειροτονούνται, γιατί ισχύει εξ ολοκλήρου σε αυτές τις περιπτώσεις ο 68ος αποστολικός κανόνας, που απαγορεύει την αναχειροτονία με ποινή καθαιρέσεως. Ενώ οι χειροτονίες αυτές είναι μυστηριακώς έγκυροι, εν τούτοις ακυρώνεται η εγκατάσταση αυτών και όλα τα δικαιώματα των χειροτονηθέντων που απορρέουν απ’ αυτές τις χειροτονίες, οπότε θεωρούνται απολελυμένες χειροτονίες.
Ως προς την δεύτερη αρχή, δηλαδή για τις χειροτονίες των σχισματικών και αιρετικών, που είναι μυστήρια που τελέσθηκαν έξω από την Εκκλησία «δέον να λογίζωνται ως πάντη άκυρα». Έτσι, όσοι κληρικοί από τους αιρετικούς και σχισματικούς προσχωρούν στην Μία, Αγία Εκκλησία «δέον να χειροτονούνται», και η χειροτονία αυτή δεν λογίζεται δεύτερη χειροτονία, αλλά έγκυρη πρώτη χειροτονία.
Όσοι Κληρικοί έλαβαν την χειροτονία στην Μία και Αγία Εκκλησία και στην συνέχεια έκκλιναν σε αίρεση ή σχίσμα, «ούτοι μετανοούντες και γινόμενοι δεκτοί υπό της Εκκλησίας καν έτι καθηρέθησαν εν τω μεταξύ, αποκαθίστανται εις τον ον κατείχον βαθμόν ιερωσύνης, άνευ αναχειροτονίας». Δευκρινίζεται δε ότι όσο χρόνο ήταν στο σχίσμα ή στην αίρεση, αφού είχαν καθαιρεθή και αποκηρυχθή από την μία Εκκλησία από την οποία έλαβαν το χάρισμα, αυτό το χάρισμα της ιερωσύνης «ήτο ανενέργητον και ανίσχυρον», οι δε χειροτονίες που έγιναν από αυτούς «δέον κατ’ ακρίβειαν να λογίζωνται όλως άκυροι και να επαναλαμβάνωνται». Επικαλείται στο σημείο αυτό την διδασκαλία του Μεγάλου Βασιλείου που ακολούθησε την διακήρυξη του Κυπριανού και του Φιρμιλιανού, ότι, όταν αφίστανται κάποιοι από την Εκκλησία, διακόπτεται η μετάδοση της Χάριτος.
Για το θέμα αυτό χρησιμοποιείται το παράδειγμα του αγωγού, που συνδέεται με την δεξαμενή ύδατος. Δηλαδή, ο αγωγός μεταφέρει το ύδωρ της δεξαμενής σε διάφορα μέρη. Εκείνος, λοιπόν, που λαμβάνει το χάρισμα της Ιερωσύνης στην μία και αγία Εκκλησία «καθίσταται αγωγός μεταδίδων και τοις άλλοις την θείαν χάριν», εφ’ όσον διατελεί σε κοινωνία αδιάσπαστη με την ταμιούχο της χάριτος Μία, Αγία Εκκλησία, αντλώντας από αυτήν ως από ανεξάντλητη δεξαμενή το σωτήριο νάμα της χάριτος του Αγίου Πνεύματος και για τον εαυτό του και για τους άλλους. Όμως, όταν αποσπάται από την Μία, Αγία Εκκλησία, παραμένει μεν αγωγός, «διά το ανεξάλειπτον της ιερωσύνης», επειδή όμως αποκόπτεται από την μόνη ταμειούχο και ζωοπάροχο δεξαμενή της χάριτος «παραμένει αγωγός κενός και ανίκανος να μεταδώση οιανδήποτε χάριν».
Μπορούμε αντί του αγωγού ύδατος, να χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα του αγωγού ηλεκτρικού ρεύματος (καλωδίου), το οποίο, όταν συνδέεται με τον ρευματολήπτη (πρίζα), μεταφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα, διαφορετικά είναι ένα απλό καλώδιο.
Αυτήν την αρχή καθιερώνει και ο 68ος αποστολικός Κανόνας, ο οποίος απαγορεύει την αναχειροτονία, εκτός και εάν έχη την χειροτονία από αιρετικούς. Όμως, και στην περίπτωση αυτή, των χειροτονιών, δηλαδή, από αιρετικούς χρησιμοποιήθηκε «το μέτρον της λεγομένης εκκλησιαστικής οικονομίας, πάντοτε υπό περιορισμόν και υπό όρους». Έτσι, για τις αιρέσεις στις οποίες δεν αναγνωρίζεται ως έγκυρο το Βάπτισμα «απερρίπτετο απαρεγκλίτως και η ιερωσύνη». Για εκείνους των οποίων κατ’ οικονομία γίνεται δεκτό το Βάπτισμα «δεν ανεγνωρίζετο απαρεγκλίτως και η ιερωσύνη», αλλά από αυτούς άλλοι μεν «εγίνοντο δεκτοί εν τω κλήρω και εν τω βαθμώ τον οποίον εν τη αιρέσει κατείχον, άλλοι δε εκηρύττοντο αναχειροτονητέοι». Αναφέρονται σχετικά παραδείγματα από τους Κανόνες και την πράξη της Εκκλησίας.
Προς τόν π. Γρηγόριο
Νομίζω, οι Ματθαιϊκοί έχουν απαντήσει στά ερωτήματα : Όταν η θεωρητική (δυνάμει) εκτροπή είναι ήδη καταδικασμένη, υπάρχει δηλαδή καταδικαστική απόφαση προγενέστερης Συνόδου, ουδείς λόγος συντρέχει νά συγκληθεί νέα Σύνοδος νά επιληφθεί γνωστής δογματικής εκτροπής. Έν προκειμένω, τροποποίηση τού Κανόνα εορτής τού Πάσχα. Καί μήν ισχυριστεί κανείς ότι μέ τήν ημερολογιακή "διόρθωση" (sic) τίποτα σοβαρό δέν συνέβη. Οι Αποστολικοί Κανόνες γράφουν : μή δίς τού ενιαυτού μνείαν τού ιδίου παθήματος ποιήσθω.
Θά απαντήσει, βέβαια, κάποιος ότι ο Κανόνας αυτός λαμβάνει υπόψη τήν εορτή τού Πάσχα. Αλλά μέ τήν Κοίμηση τής υπεραγίας Θεοτόκου τί γίνεται ; Δύο φορές συμβαίνει μέσα στόν χρόνο ;
@ 7 Αυγούστου 2021 - 11:37 π.μ.: Σᾶς ἔχω πεῖ πολλές φορές ὅτι ἄν οἱ ἀποτειχισθέντες τοῦ 1924 ἔπρεπε νά σκεφθοῦν τί θά κάμουν χωρίς ἐπισκόπους, ποῦ θά βροῦν ἅγιον μῦρον κ.λπ., τότε, κατ' ἐσᾶς, δέν θά ἔπρεπε ν' ἀποτειχισθοῦν!!! Ἄρα, οὐσιαστικῶς κατηγορεῖτε τήν ἀποτείχισιν! Δέν γνωρίζετε τό «μετατιθεμένης γὰρ τῆς ἱερωσύνης ἐξ ἀνάγκης καὶ νόμου μετάθεσις γίνεται» (Ἑβρ. 7:12); Ἐπίσης, σφάλλετε μεγάλως ὅτι δῆθεν οἱ ὑποσημειώσεις τοῦ Πηδαλίου ἀναφέρονται μόνον εἰς κανονικά παραπτώματα. Ἐλπίζω ὁ Κωνσταντῖνος ν' ἀναρτήσῃ ἕν ἄρθρον μου πού τοῦ ἔστειλα πρό ὀλίγου, ὅπου καταδεικνύεται καί αὐτή ἡ πλάνη σας, ἐκτός ἐάν θεωρῆτε τήν Σιμωνίαν, τόν Μονοθελητισμόν καί τόν Μονοφυσιτισμόν ὄχι αἱρέσεις, ἀλλά ... κανονικάς παραβάσεις!!! Δέν ξέρετε πόσην ζημίαν προκαλεῖτε στούς ἀδαεῖς, συναγωνιζόμενος τόν Θεοδωρόπουλον καί τόν Τρικαμηνᾶν, καί γενόμενος ἁγιομάχος, ἐφόσον λοιδωρεῖτε συνεχῶς τόν Ἅγιον πρ. Φλωρίνης Χρυσόστομον καί ἐξυμνεῖτε τόν κακόδοξον καί σχισματικόν Καρπαθάκην! Καιρός μετανοίας, ὄχι ἀλαζονείας! Τά τοῦ νέου ἄρθρου, πού προανήγγειλα, τά ἔχω ξαναγράψει πολλάκις ὡς σχόλια. Συνεπῶς, ἕν ἐκ τῶν δύο συμβαίνει: εἴτε δέν παραδέχεσθε τούς Ἁγίους Κολλυβᾶδες, ἐν οἷς καί ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης, εἴτε δέν καταλαβαίνετε τήν γλῶσσαν των. Οὐδέν ἕτερον ἔχω νά σᾶς πῶ. Τέλος.
Προς τον διαχειριστή του ιστοτόπου
Αν θες διέγραψε το σχόλιο του Κυπριανού 1.47 γιατί υπάρχει κατωτέρω το έστειλε δύο φορές και γιατί μπήκε εμβόλιμα στα δύο συνεχόμενα σχόλια από την δογματική Τρεμπέλα
Π Γρηγόριος
@ 7 Αυγούστου 2021 - 10:38 π.μ.
Ἀγαπητέ μου Κυπριανέ, σφάλλεις. Διάβασε, σέ παρακαλῶ τήν νέαν μου ἀνάρτησιν, διά τήν ὁποίαν εὐχαριστῶ θερμῶς τόν ἀδελφόν Κωνσταντῖνον.
Και πολύ καλά θα απαντήσει.
Δεν μιλάει κανένας Ιερός Κανόνας για την γιορτή της Παναγίας(αν και η Παναγία δεν έπαθε σαν τον Θεό της).Αν υπάρχει,να το συζητήσουμε.Γι'αυτό οι Χριστιανοί γιόρταζαν για οκτώ αιώνες(τουλάχιστον)σε διαφορετικές ημέρες και ημερομηνίες τις γιορτές της Εκκλησίας μας(και το άγιο Πάσχα σε μερικές περιοχές).Δεν ενοχλεί τους Αποστόλους αυτή η κατάσταση, αλλά τους ενοχλεί το σχίσμα το οποίο έκαναν αυτοί που έφυγαν από την Ορθόδοξη Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.Στην προκειμένη περίπτωση του θέματος της γιορτής του Πάσχα(το οποίο γιόρτασαν οι Οικουμενιστές την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου),μπορεί να γίνει αποτείχιση(γιατί άλλαξαν τα λόγια του Κυρίου για να τα έχουν καλά με το κράτος και).
Όταν ένας άνθρωπος διακόπτει την εκκλησιαστική κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία,αυτομάτως χωρίζεται από αυτό το σώμα.Δεν τον βγάζει η Σύνοδος,αλλά από μόνος του χωρίζει τον εαυτό του από αυτό το σώμα.Άρα δεν υπάρχει δυνάμει σχίσμα,αλλά ενεργεία σχίσμα - χωρισμός.
Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που κάποιος άνθρωπος διαστρέψει το Ευαγγέλιο.Αν το κάνει αυτό,όπως λένε οι Μεγάλοι Πατέρες (Ιωάννης Χρυσόστομος,Μέγας, Αντώνιος,Κυπριανός Καρχηδόνας),έχει ενεργήσει το κακό και έχει βγει από μόνος του έξω από την Εκκλησία(δεν χρειάζεται Σύνοδος να τον πετάξει έξω,αλλά ούτε υπάρχει σήμερα Ορθόδοξη Σύνοδος για να το πράξει αυτό).Δεν έχει μυστήρια ο Βαρθολομαίος και ο μελλοντικός διάδοχός του,είναι εχθροί του Κυρίου και της Εκκλησίας Του.Τι δουλειά έχει ο Κύριος με τους εχθρούς του.Μέχρι και οι Άγγελοι φεύγουν από τους ναούς των αιρετικών(λέει o Βασίλειος ο Μέγας)καιο ναός μένει έρημος(ή καλύτερα,γίνεται τόπος κατοικίας δαιμόνων).
Υπάρχει διαστροφή στα λεγόμενα του Αγίου Νικοδήμου.Δεν μιλάει για δυνάμει αιρετικούς και σχισματικούς ο Άγιος.Αυτά μόνο στην φαντασία των άμυαλων ανθρώπων υπάρχουν.Ο Άγιος μιλάει για δυνάμει και ενεργεία καταδικασμένους(π.χ. ένας άνθρωπος που δεν νηστεύει,είναι δυνάμει καταδικασμένος αν δεν τον αφορίσει η Εκκλησία και ενεργεία καταδικασμένος αν τον αφορίσει η Εκκλησία από το Σώμα της).
Πολλές φορές οι άνθρωποι δημιουργούν αιρέσεις από αφέλεια.Όταν όμως επιμένουν στο λάθος τους και στην πλάνη τους,κάτι δεν πάει καλά.
Ο Τρεμπέλας είχε πλάνες και δεν μας ενδιαφέρει τι λέει(στην μετάφραση που κάνει στην Καινή Διαθήκη,λέει πως "ο Χριστός σαν Άνθρωπος δεν γνωρίζει πότε θα έλθει να κρίνει τον κόσμο,δεν γνωρίζει την ημέρα και την ώρα της Δευτέρας Παρουσίας Του ΣΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ,αλλά μόνο σαν Θεός).
2.31
Ποιος είπε βρε ότι δεν έπρεπε να σποτειχιστουν;; Πότε το έγραψα αυτό;
Ποιος είναι έναντιον της αποτειχισης εγώ που αποτειχιστηκα;;
Για να μην κουράζονται οι αναγνώστες
Απάντησε σε αυτό που ρώτησα.
Ποιος κανόνας σου δίνει το δικαίωμα να ψήσεις δικό σου μύρο απέναντι σε μη καταδικασμένη σύνοδο.
Περαιτέρω μπορείς να χειροτονήσει με άλλον τίτλο.
Οι γοχ όμως χειροτονήσαν για τις επαρχίες των κανονικών μητροπολίτων κατά εσάς
Αττικής Πειραιως....αρχιεπίσκοπος και πάσης Ελλάδος
Περιμένω τους κανόνες...
Π Γρηγόριος
Τα γραφεις τοσο ομορφα 3:40,
ομως πεσμας ποιον εννοεις οταν λες διαδοχο του Βαρθολομαιου;
Και εσυ κ.Δημητρη διαβασε την θαυμασια απαντηση που εδωσε ο 3:40
2.31
Για εσάς τους φλωρινικους οπαδούς οποίος καταδικάζει τις πλάνες του Φλωρίνης είναι υποχρεωτικά ματθαιικος.
Για εμένα δεν είναι άγιος ο Φλωρίνης γιατί κατάστρεψε τον αγώνα με τις πλάνες του
Αντίθετα είναι ένας προδότης όπως ο ίδιος δήλωσε καθαρά στην εφημερίδα βραδυνή δύο μήνες μετά την εγκύκλιο του 50.
Κι αν μου πεις πάλι ότι δεν πίστευε αυτά που υπέγραφε το 50 θα σου απαντήσω
Μα αυτό ακριβώς σου λέω κι εγώ...
Το γνήσιος το φλωρινικος το ματθαιικος... ζωικός χρυσοπηγικος είναι δικά σας και σας τα χαρίζω.
Εγώ είμαι με τους κανόνες της εκκλησίας και τον Χριστόν. Σκέτο ορθοδοξος
Το εν καιρώ διωγμού και νόμου μεταθέσις έχει να κάνει με άλλα πράγματα γιατί δεν έχεις την πολυτέλεια να τηρήσεις το γράμμα του νομου
Τα γράφει στις επιστολές του ο άγιος ιερομάρτυρας πατριάρχης Τύχων αναφορικά με το πώς θα πορευθούν κλήρος και λαός.
Το έχει δείξει η ιστορία με κρυφές χειροτονίες άλλες υφ ενός κλπ
Π Γρηγόριος
Τέλος είμαι ο μοναδικός που έχω γράψει για τις πλάνες και τα ψέματα όλων των γοχ
Άρα τους έχω αποκηρύξει όλους
Ενώ εσείς είστε οπαδοί του τάδε και του δεινα
Όσο για το αν πρέπει υποχρεωτικά να διαλέξει κάποιος ώστε να βαπτίσει το παιδί του κλπ
Όπως έχω γράψει εκατό φορές...αν δεν μπορείς στην αποτειχιση τράβα στους ματθαιικούς τουλάχιστον αυτοί πιστεύουν
Οι φλωρινικοί είναι τσαρλατάνοι Ουνίτες κι έχει αποδειχθεί πλέον
Όπως έγραψσν οι γοχ στην πρόσφατη ανακοίνωση για αυτούς που πάνε για μυστήρια σε άλλες συνόδους ,( λόγω ΘΝΠ,) και την επόμενη επιστρέφουν.
Έγραψα αναλυτικά πάνω σε αυτόν τον τσαρλατσνισμου
Τέλος κι από εμένα
Εδώ ο κόσμος κυριολεκτικά καίγεται κι εγώ χαλάω τον χρόνο μου...
Π. Γρηγόριος
1ος κανονας Μ Βασιλειου
Οι μεν γαρ πρώτοι αναχωρήσαντες, παρά των Πατέρων έσχον τας χειροτονίας και δια της επιθέσεως των χειρών αυτών είχον το χάρισμα το πνευματικόν. Οι δε, αποραγέντες, λαϊκοί γενόμενοι, ούτε του βαπτίζειν, ούτε του χειροτονείν είχον εξουσίαν, ούτε ηδύνατο χάριν Πνεύματος αγίου ετέροις παρέχειν, ης αυτοί εκπεπτώκασι· διο ως παρά λαϊκών βαπτιζομένους τους, παρ αυτών εκέλευσαν, ερχομένους επί την Εκκλησίαν, τω αληθινώ βαπτίσματι τω της Εκκλησίας ανακαθαίρεσθαι.
Ναι Γρηγόριε,πάνε να βοηθήσεις στο σβήσιμο της φωτιάς της περιοχής σου ή κάνε προσευχή να βρέξει.
Οι καταδίκες και τα αναθέματα των Πανορθοδόξων Συνόδων του 16ου αιώνος ΑΦΟΡΟΥΝ, ΤΟ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ.
Δυνάμει και ουχί ενεργεία σχισματικοί ήταν όλοι εκείνοι που υπέγραψαν τις αιρετικές εγκυκλίους του 1902,του 1904 και 1920,ενώ, ενεργεία έγιναν, άμα τη αλλαγή του Ημερολογίου.
Δημοσίευση σχολίου