Η Μνημόνευση του Αρχιερέως στην Θεία Λειτουργία. Μια διευκρίνιση
Η άποψη ότι η μνημόνευση του Αρχιερέως στην
Θεία Λειτουργία γίνεται για να δείξει ότι έχει την ίδια πίστη μ’ αυτόν,
δεν είναι ακριβές και ορθό ως προς Ορθοδόξους. Το ορθό είναι ότι η
διαμνημόνευση του Αρχιερέως στην αγία αναφορά δεικνύει ότι κοινωνός εστι της
πίστεως, δηλαδή ο μνημονεύων μετέχει στην πίστη του μνημονευομένου.
Αν ο Θεόδωρος Ανδίδων ήθελε να πεί περί
μόνον μίας καταδείξεως της ιδίας πίστεως, δεν έπρεπε να χρησιμοποιήσει τις
λέξεις «κοινωνός εστι» αλλά ομόφρων η ομόδοξος η «σύμφωνός εστι»,
Η ορθή διατύπωσή του είναι: για να δειχθεί
"η τέλεια συγκοινωνία", δηλαδή η (τέλεια) συγκοινωνία-συμμετοχή (και
όχι η ταυτότητα) της πίστεως, του (ορθοδόξου) μνημονεύοντος και του
(ακαθαιρέτου αιρετικού) μνημονευομένου -στην αποκλίνουσα πίστη του- εξ αιτίας
της διαμνημονεύσεως, τούτ’ έστιν αρχή συγκοινωνούντων δοχείων· κατά τον νούν
των Αγιορειτών Πατέρων, του Θεοδώρου Ανδίδων, του οσίου Θεοδώρου του Στουδίτου
ως ήδη ελέχθη, και τελικά της όλης Εκκλησίας, κατά το:
« Άνωθεν (=απ’ αρχής) γαρ η του Θεού
ορθόδοξος εκκλησία την επί των αδύτων αναφοράν του ονόματος του αρχιερέως
συγκοινωνίαν τελείαν εδέξατο τούτο».
(πηγή Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΣΜΟΥ ιερομονάχου
Ευγενίου).
2 σχόλια:
Μια ερώτηση προς τον π. Δημ. Αθανασίου
1α. Σε ποιο ημερολόγιο ανήκει; Νέο ή Παλαιό;
1β. Σε ποια Μητρόπολη λειτουργεί; αν είναι του παλαιού ας το προσθέσει προς αποφυγή παρεξηγήσεων
Μνημονεύει τον οικείο του επίσκοπο (όποιος και αν είναι ανεξάρτητα από ημερολόγια) ή είναι αποτειχισμένος;
Θα απαντούσα ευχαρίστως αλλά μόνο σε επώνυμους. Ακολουθώ το ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Δημοσίευση σχολίου