Η Θρησκεία ως "Νευροβιολογική ασθένεια" καί η Απάντηση -- Tου ιατρού κ. Κυπριανού Χριστοδουλίδη

Katia Papa (Ισστοσελίδα φέησμπουκ)

15 Νοεμβρίου στις 11:47 μ.μ.  ·
Ο Φραγκο-Λατινικός και ο Δυτικός Πολιτισμός και το Ισλάμ είναι κυριαρχημένα από την νόσο της θρησκείας και της αναζητούσας την ευδαιμονία ιδιοτελείας. Αυτή ακριβώς η αρρώστια βρίσκεται στο θεμέλιο όλων των προσωπικών και κοινωνικών νοσημάτων. Παραμένουσα πάντα ανεξέλεγκτη, οδηγεί αυτομάτως σε συγκρούσεις συμφερόντων σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας και στην ιδιοτελή εκμετάλλευση των ανθρώπων και του περιβάλλοντος από τους συνανθρώπους τους. Η σύγχρονη τεχνολογία και επιστήμη υποτάχθηκαν στην εξυπηρέτηση της αρρώστιας αυτής, όπως εκφράζεται στην καταναλωτική οικονομία, η οποία διαβρώνει τις κοινωνικές δομές και ωθεί στην εκμετάλλευση των φυσικών πόρων πέρα από τα υποφερτά όρια.


Η ανθρωπότητα κατόρθωσε να επιβιώσει των αναριθμήτων καταστροφών του παρελθόντος, οι οποίες προκλήθηκαν από αυτήν την νόσο. Όμως η γενεά μας έχει την "τιμή" να ζει σε εκείνη την φάση της ανθρώπινης ιστορίας, η οποία, για πρώτη φορά, μαρτυρεί περί της "ικανότητος" της ανθρωπότητας να αυτο-καταστραφεί πλήρως, είτε από πυρηνικό συμβάν ή από μόλυνση και διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας. Ίσως η μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια του πλανήτη μας προέρχεται από αποκαλυπτικούς ονειροπόλους θρησκευομένους.
Η ωμή ιδιοτέλεια για την επιβίωση του κόσμου και για την ευημερία της κοινωνίας μπορεί τελικά να εξαναγκάσει τους υπευθύνους να βρουν μία λύση στο φάσμα αυτό της πυρηνικής και της οικολογικής καταστροφής. Η μόνη λύση φαίνεται να είναι η συλλογική αυτο-επιβολή μιας ασκητικής εγκράτειας.
Το ότι, 1) ο πόθος για την ευδαιμονία είναι "η" αρρώστια της ανθρωπότητος, την οποία προωθούν σχεδόν όλες οι θρησκείες, και το ότι, 2) η θεραπεία της "είναι" η κάθαρση και ο φωτισμός της καρδιάς και ο δοξασμός, είναι δύο αλήθειες της αποκαλύψεως που ο κόσμος θα έκανε καλά να μην αγνοεί.
Αυτές οι αλήθειες τυγχάνουν να είναι τα κλειδιά της μετ' αλλήλων ενώσεως στη άκτιστη δόξα της Αγίας Τριάδος για την οποία προσεύχεται ο Χριστός (Ιω. 17) για να πιστεύσει ο κόσμος.
***
Ρωμανίδης , Η θρησκεία είναι νευροβιολογική ασθένεια, η δε Ορθοδοξία η θεραπεία της

Kyprianos Christodoulides
Δηλαδή, ο π. Ρωμανίδης τά θέλει καί τά δύο σέ ένα : καί τόν πόθο τής ευδαιμονίας καί τόν φωτισμό, κάθαρση, δοξασμό ! Αλλά τό δεύτερο είναι ασκητική/νηπτική κατάκτηση καί όχι πόθος πρός υλική-γήινη ευδαιμονία !
Θά έπρεπε νά τό σκεφθεί αυτό, πρίν γράψει τήν δική τού αλφάβητο γιά τήν Ορθοδοξία.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides Δε λέει τίποτα τέτοιο.

Kyprianos Christodoulides
Διάβασε τήν τελευταία παράγραφο γιά τίς (δύο) αλήθειες - κλειδιά τής μετ' αλλήλων ενώσεως.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides ναι λέει ότι αυτές οι δύο αλήθειες (δλδ η αρρώστια της ευδαιμονίας που πρέπει να γιατρέψουμε με τη θεραπεία της καθάρσεως της καρδιάς) είναι τα κλειδιά της μεταξύ μας ένωσης στην άκτιστη δόξα της Αγίας Τριάδας . Δε βλέπω πού λέει κάτι λάθος .

Kyprianos Christodoulides
Αυτή είναι η δική σου ερμηνεία τού ακροτελεύτιου αποσπάσματος τού κειμένου μέ τίτλο : "Η θρησκεία είναι νευροβιολογική ασθένεια ... " κλπ.
Σέ ρωτώ : Άν η Π. Διαθήκη φανερώνει τήν θρησκεία καί η Κ. Διαθήκη τήν εκκλησία, τότε τί κάνουμε ; Καταργούμε τήν θρησκεία (Π. Διαθήκη) καί αφήνουμε μόνο τήν εκκλησία (Κ. Διαθήκη) ; Καταλαβαίνεις τί σημαίνει αυτό ; Απάντησέ μου καί συνεχίζω.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides
Εσύ μου ανέφερες αυτό το σημείο και σου εξήγησα τι λέει. Δεν είναι δική μου ερμηνεία . Αυτά συνάγονται εκ των γραφομενων του .
Τώρα, ο ίδιος σε αυτή την πραγματεία αναφέρει στην αρχή :
«Οι πατριάρχες και οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, οι απόστολοι και οι προφήτες της Καινής Διαθήκης και οι διάδοχοί τους γνωρίζουν καλά την νόσο της θρησκείας και τον Γιατρό που την θεραπεύει, δηλαδή τον Κύριο (Γιαχβέ) της Δόξας. Αυτός είναι ο Γιατρός των ψυχών και των σωμάτων μας. Θεράπευε την νόσο αυτή στους φίλους και πιστούς Του πριν την ενσάρκωση Του και συνεχίζει και ως Θεάνθρωπος να την θεραπεύει».
Είναι πασιφανές από το απόσπασμα ότι όχι μόνο δέχεται την Π. Δ. αλλά θεωρεί Π. και Κ. ως αλληλένδετες .
Τέλος και στο απόσπασμα των Συμπερασμάτων που παραθεσα δεν αναφέρει την Παλαιά διαθήκη ως θρησκεία .
 

Δημητρης Ροδης
Κάτια αν ο άνθρωπος διαβάζει με μια ηδη υπάρχουσα εμπάθεια πρός ενα πρόσωπο, είναι φυσιολογικό είτε να διαβάζει λανθασμένα απο φούρια να σχολιάσει, είτε πραγματικά να μην καταλαβαίνει τελείως τι διαβάζει, και να τα μεταφράζει εως και ανάποδα... μπορεί δε, λόγω και της εμπάθειας του, να μην δέχεται ούτε την εμφανέστατη εξήγηση.

Katia Papa
Δημητρης Ροδης Έχεις δίκιο Δημήτρη ! Δεν εξηγείται αλλιώς γιατί ένα κι ένα κάνουν δύο . Η γλώσσα είναι μαθηματικά. Εννοώ οτι κι γω προσπαθώ μετά από αυτο το σχόλιο να το ερμηνεύσω το κείμενο καθαρά γλωσσικά. Δηλαδή τι δηλώνει ο γράφων και τι συνάγεται από αυτό. Είναι θέμα ελληνικών, πέρα και έξω από το ποιος ήταν ο Ρωμανίδης, τι πρεσβευε κτλ... Με τον οποίο μαλισταεγώ προσωπικά δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα για να έχω σαφή γνώμη. Ξέρω ότι εσύ συστηματικά τον ποσταρεις, εσύ είσαι γνωστός πατερικος κ δογματικός κι αυτό αποτελεί μια εγγύηση. Από την άλλη η αφορμή να ποσταρω το συγκεκριμένο ήταν ένα άρθρο για την επικαιρότητα που αναφερόταν στη συγκεκριμένη πραγματεία του, την οποία στο μέτρο που την επισκόπησα (δεν τη μελέτησα) είναι θεολογικά σωστή ! ! Ευχαριστώ για την παρέμβασή σου , πραγματικά στο τέλος θα χάσω και τα ελληνικά που ξέρω

Kyprianos Christodoulides
Πρός Δημήτριο Ρ. καί
Katia Papa.
Άν διαφαίνεται εμπάθεια στά γραπτά μου, θά σέ παρακαλούσα νά μού τό δείξεις. Καί
Katia, τά ελληνικά θεολογικά, δέν είναι όπως τά συμβατικά ελληνικά, που χρησιμοποιούνται γιά κοινή συνεννόηση. Η νοηματική-εννοιολογική σημασία τών θεολογικών ελληνικών είναι εντελώς διαφορετική καί καθόλου δέν σχετίζεται μέ τά Μαθηματικά, όπως γράφεις. Τό "ένας θεός (μία ουσία) τρία πρόσωπα" δέν τό δέχεται η Μαθηματική γλώσσα : πώς είναι δυνατόν τό ένα νά σημαίνει τρία ;

Καί κάτι τελευταίο, που αγνοούν οι λάτρεις τού π. Ρωμανίδη. Τά νευροβιολογικά νοσήματα συνοδεύονται από σαφείς ιστολογικές αλλοιώσεις τού νευρικού ιστού (νεύρα καί εγκέφαλος). Στήν "ασθένεια τής θρησκείας" του π. Ρωμανίδη, δέν συμβαίνει αυτό. Διότι δέν πρόκειται περί νευροβιολογικών συμπτωμάτων, όταν κάποιος πάσχει από τήν - σέ εισαγωγικά - νευροβιολογική ασθένεια τής θρησκείας. Η νόσος εκδηλώνεται μέ ψυχοπαθολογικά συμπτώματα. Οπότε, καί μόνο ο τίτλος τού πονήματος τού π. Ρωμανίδη, ξεκινά από λανθασμένη εκτίμηση.
Τά ανωτέρω, προκειμένου νά καταλάβουμε τά ελληνικά τής θεολογικής γλώσσας.

Δημητρης Ροδης
Kyprianos Christodoulides Τα νεύρα της ψυχής τα γνωρίζεις; Αυτά τα νεύρα εννοεί ο Ρωμανίδης στήν βιολογική υπόσταση του ανθρώπου. Δεν είναι βέβαια εύκολα τώρα κατανοητό, όταν ο Ρωμανίδης ομιλεί στήν συνέχεια για μπλοκάρισμα της νοεράς ενέργειας όταν δεν λειτουργεί κυκλικώς. Η γλώσσα του παπα Γιάννη σε διάφορα σημεία είναι βιωματική ξεκάθαρα ντυμένη με ακαδημαικό μανδύα. Όταν κάποιος δεν γνωρίζει να μας περιγράψει της ευθεία κίνηση της καρδιάς, θα καταλαβαίνει να μας εξηγήσει την κυκλική της, που είναι πιο προχωρημένο στάδιο της ευχής; Εξ αυτής της απόψεως έχεις δίκαιο οτι και να γράψεις. Διότι δεν αναγνωρίζεις τις ενέργειες, αλλά επιφανειακά τα νοήματα των λέξεων. Γιαυτό δεν σε κατηγορώ, ούτε σε παρεξηγώ, αλλά εύχομαι και ελπίζω να εισέλθεις και σε αυτό το σημείο. Καλή Σαρακοστή.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides Δεν υπάρχουν ελληνικά θεολογικά. Υπάρχουν ελληνικά με τα οποία εκφράζονται τα θεία νοήματα κι έτσι θεολογουμε. Στη Γλώσσα λοιπόν ένα κι ένα κάνουν δύο. Όταν γράφεις κάτι εννοείς το Α κι όχι το Β. Και σε αυτό μπαίνει τέλεια και παύλα .
Εγώ δεν είμαι λάτρης του Ρωμανίδη αλλά όταν βρίσκω κάτι σωστό από αυτόν θα το αναρτώ.
Τέλος ως ψυχοσωματικά όντα η ψυχή εξαρτάται από το σώμα και το ανάποδο. Περί αυτών έχουν μιλήσει διεξοδικά Πατέρες της Εκκλησίας βλ. Μάξιμος Ομολογητής.
Εντωμεταξύ -και πάλι γλωσσολογικά κρίνοντάς τον- ο τίτλος είναι τόσο εύστοχος που σε κάνει να ανοίξεις να διαβάσεις οπωσδήποτε... πιστεύεις δεν πιστεύεις .

Kyprianos Christodoulides
Δημητρης Ροδης Έγραψα ότι αυτό που περιγράφει καί ονομάζει ο π. Ρωμανίδης «νευροβιολογική ασθένεια της ψυχής», δέν είναι 'νευροβιολογική ασθένεια'. Είναι ψυχοπαθολογική καί η ψυχή μπορεί μέν νά έχει - βιολογικά καί ανατομικά μιλώντας - νευρικές απολήξεις σέ όλο τό σώμα. Αυτό είναι τό ένα, τό έτερον δέ, είναι τό πώς μεταφράζονται ή πώς νοηματοδοτούνται, τά εξωτερικά αισθητικά ερεθίσματα. Καί εννοώ, ποιά εσωτερική διεργασία γίνεται κατά τό ρηθέν υπό τού Κυρίου : «11 οὐ τὸ εἰσερχόμενον εἰς τὸ στόμα κοινοῖ τὸν ἄνθρωπον, ἀλλὰ τὸ ἐκπορευόμενον ἐκ τοῦ στόματος τοῦτο κοινοῖ τὸν ἄνθρωπον. ( ... ) 17 οὔπω νοεῖτε ὅτι πᾶν τὸ εἰσπορευόμενον εἰς τὸ στόμα εἰς τὴν κοιλίαν χωρεῖ καὶ εἰς ἀφεδρῶνα ἐκβάλλεται; 18 τὰ δὲ ἐκπορευόμενα ἐκ τοῦ στόματος ἐκ τῆς καρδίας ἐξέρχεται, κἀκεῖνα κοινοῖ τὸν ἄνθρωπον. 19 ἐκ γὰρ τῆς καρδίας ἐξέρχονται διαλογισμοὶ πονηροί, φόνοι, μοιχεῖαι, πορνεῖαι, κλοπαί, ψευδομαρτυρίαι, βασφημίαι. 20 ταῦτά ἐστι τὰ κοινοῦντα τὸν ἄνθρωπον».
Λοιπόν, βάσει τόν ανωτέρω σέ ερωτώ : Ο εγκέφαλος μεταφράζει καί νοηματοδοτεί τά εξωτερικά (οπτικά, ακουστικά, απτικά) ερεθίσματα ή η καρδία ; Διότι, επί πλέον, ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς είναι καταπέλτης :
 «εν τή καρδία τό λογιστικόν ημών είναι επιστάμεθα ακριβώς» (Λόγος περί τών Ιερώς Ησυχαζόντων). Συνεπώς, δέν είναι πρόβλημα τής Νευροβιολογίας η Θρησκεία. Είναι πρόβλημα τής Ψυχής. Όθεν καί ο δικός μου λόγος περί Ψυχοπαθολογίας, πράγμα τό οποίο παρακάμπτει ο π. Ρωμανίδης.

Άν μέ ρωτήσεις γιατί, σού απαντώ : Θέλησε νά φανεί συνεπής στήν Βιολογία τής εξελικτικής Δαρβινικής θεωρίας προέλευσης τού ανθρώπου. Κατά τόν Δαρβίνο, είναι καί η ψυχή προϊόν τής εξέλιξης.
Καί τέλος, σχετικά μέ αυτό που γράφει η
Katia Papa : «Υπάρχουν ελληνικά με τα οποία εκφράζονται τα θεία νοήματα κι έτσι θεολογουμε.». Σωστά, απαραίτητη όμως προϋπόθεση τό «12 καρδίαν καθαρὰν κτίσον ἐν ἐμοί, ὁ Θεός, καὶ πνεῦμα εὐθὲς ἐγκαίνισον ἐν τοῖς ἐγκάτοις μου.». Άν λοιπόν τήν ρωτήσει κανείς : "Μά είναι δυνατόν η καρδία νά έχει λογισμούς ; Δέν μάς λέει η επιστήμη ότι απλά είναι μία αντλία ;". Βεβαίως, θά έχει κάποια απάντηση, όχι όμως τό βιωματικό θαύμα νά σκέφτεται, νά αιθάνεται καί νά αποφαίνεται εκ τής καρδίας. (Παρένθεση σχετικά μέ τό ρ. αποφαίνομαι : https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html )
Αυτά περί θρησκείας καί δικό μου τέλος, παρότι θά μπορούσα νά γράψω περισσότερα. Όποιος καταργεί τήν Θρησκεία, καταργεί καί τήν εκκλησία, περί τής οποίας αγωνίζεται.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides
Τελικά το πρόβλημα μας είναι αν είναι νευροβιολογικη ή ψυχολογική ασθένεια η θρησκεία ή αν τελικά πρέπει να θεωρήσουμε την Ορθοδοξία ως θρησκεία κι όχι ως Εκκλησία ?
Και στο κείμενο του αυτό ο Ρωμανίδης επί της ουσίας μας καλεί να τοποθετήσουμε το λογισμό στην καρδιά κι όχι στο νου. Οπότε δε νομίζω ότι διαφωνεί πως η καρδιά αποφαίνεται.

Kyprianos Christodoulides
Katia Papa «Τελικά το πρόβλημα μας είναι αν είναι νευροβιολογικη ή ψυχολογική ασθένεια η θρησκεία ή αν τελικά πρέπει να θεωρήσουμε την Ορθοδοξία ως θρησκεία κι όχι ως Εκκλησία ?»

Απάντηση : Θρησκεία καί Εκκλησία είναι φραστικά δύο λέξεις. Ουσιαστικά καί εννοιολογικά είναι Ένα καί τό αυτό. Θεωρία η θρησκεία, πράξη η εκκλησία. Η θρησκεία θεωρεί, η εκκλησία ενεργεί. Ο άνθρωπος άνω αθρεί καί όχι άνω θρώσκει. Καί σχετικά μέ τήν ετυμολογία τής λέξης άνθρωπος, διάβασε αυτά που ποτέ δέν σου είπαν. Δέν είναι δικά μου σημειωτέον.
https://kyprianoscy.blogspot.com/2010/04/blog-post_19.html
καί
http://orthodox-watch.blogspot.com/2011/06/blog-post_04.html

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides
Σου διαφεύγει η λεπτομέρεια ότι υπάρχουν θρησκείες χωρίς Εκκλησία
Όσο για τη συμβουλή σου να διαβάσω όσα δε μου είπαν χωρά μόνο το σχόλιο "
tragic"...

Kyprianos Christodoulides
Katia Papa Δέν μέ ενδιαφέρει τί θεό καί πώς τόν τιμούν ή λατρεύουν άλλοι. Γιά τά δικά μας καί τούς δικούς μας γράφω. Άν μερικοί μέ χλευάζουν ή μέ λένε τραγικό αδιαφορώ.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides
Ελπίζω μόνο να μου επιτρέπεις να συμφωνώ με το Ρωμανίδη ότι η Ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία αλλά Εκκλησία. Αν όχι, από εκεί είναι ο δρόμος

Kyprianos Christodoulides
Katia Papa Καλό δρόμο νά έχεις. Φρόντισε μόνο νά μή σέ συλλάβουν σάν άπιστη πρός τήν Επιστήμη.

Katia Papa
Kyprianos Christodoulides Για όλα φροντίζει ο Κύριος

https://kyprianoscy.blogspot.com/

1 σχόλιο:

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Γράφει ο π. Ρωμανίδης : <<Οι πατριάρχες και οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, οι απόστολοι και οι προφήτες της Καινής Διαθήκης και οι διάδοχοί τους γνωρίζουν καλά την νόσο της θρησκείας και τον Γιατρό που την θεραπεύει, δηλαδή τον Κύριο (Γιαχβέ) της Δόξας. Αυτός είναι ο Γιατρός των ψυχών και των σωμάτων μας. Θεράπευε την νόσο αυτή στους φίλους και πιστούς Του πριν την ενσάρκωση Του και συνεχίζει και ως Θεάνθρωπος να την θεραπεύει».

Νά μάς πεί, λοιπόν, κάποιος που συμφωνεί μέ αυτό που γράφει ο π. Ρωμανίδης, ποιός πατριάρχης καί ποιός προφήτης τής Π. Διαθήκης, ακόμη δέ, ποιός απόστολος καί ποιός προφήτης τής Κ. Διαθήκης ή οι διάδοχοι αυτών, έγραψε ή είπε ότι η θρησκεία είναι νευροβιολογική ασθένεια ; Θά ζητήσω συγγνώμη καί θά παραδεχτώ τό λάθος μου.