ΑΘΕΪΑ, Η ΣΙΩΠΗ ΔΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΙΝ -- Τοῦ αειμνήστου Στεργίου Σάκκου, Ὁμοτ. Καθηγητοῦ Α.Π.Θ.

Εἶναι γεγονός ὅτι ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος δέν πολυενδιαφέρεται γιά τά πνευματικά καί μάλιστα γιά τά δογματικά θέματα, πού ἀποτελοῦν τό θεμέλιο καί τήν πηγή τῆς πνευματικῆς ζωῆς καί τῆς σωτηρίας. Ἡ σημερινή κουλτούρα καί γενικότερα ἡ περιρρέουσα ἀτμόσφαιρα ὄχι μόνο εὐνοεῖ μιά τέτοια νοοτροπία ἀλλά καί ἐξωθεῖ σʼ αὐτήν. Ἄλλωστε τό στίγμα τοῦ «φονταμενταλισμοῦ» καί ἡ μομφή τῆς μισαλλοδοξίας συνοδεύουν ἀνεξέλεγκτα κάθε προσπάθεια γιά τήν διατήρηση τῶν παραδεδομένων ἀξιῶν, πού ἀποτελοῦν τά θεμέλια τοῦ πολιτισμοῦ καί τῆς πνευματικῆς μας οἰκοδομῆς. Κάτω ἀπό ὅλες αὐτές τίς ἔμμεσες πιέσεις ὁ σημερινός ὀρθόδοξος χριστιανός ἀβασάνιστα ἀποδέχεται τά δελεαστικά κηρύγματα Οἰκουμενισμοῦ, αὐτοῦ τοῦ ὁδοστρωτήρα καί ἰσοπεδωτῆ τῶν δογμάτων, καί περνᾶ στά «ψιλά γράμματα» τίς δογματικές διαφορές. Ὡστόσο, εἶναι λάθος καί παράπτωμα πνευματικό νά ἀδιαφοροῦμε γιά τά δόγματα· νά τά  θεωροῦμε σχολαστική ἐνασχόληση τῶν θεολόγων, ἀνούσιο καί ἐνοχλητικό πονοκέφαλο γιά μᾶς τους «ἁπλούς χριστιανούς».
Τήν θεμελιακή σημασία τοῦ δόγματος καί τήν στενή σχέση του με τήν καθημερινή μας ζωή ἐκφράζει ἡ Ἐκκλησία μας ποικιλοτρόπως, ἀκόμη καί μέ τήν διάταξη τῶν πέντε πρώτων Κυριακῶν τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς, τήν ὁποία ἤδη διανύουμε. Οἱ δύο πρῶτες Κυριακές, τῆς Ὀρθοδοξίας καί τοῦ ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, διατρανώνουν τό ὀρθόδοξο δόγμα καί τήν κυριαρχία του ἀπό τά χρόνια τῆς εἰκονομαχίας μέχρι τόν καιρό τῶν παπικῶν αὐθαιρεσιῶν. Ἡ τέταρτη Κυριακή καί ἡ πέμπτη, ὅπου προβάλλονται ἀντίστοιχα οἱ μορφές τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος, «δοτοῦ τῷ Κυρίῳ ἐκ κοιλίας μητρός», καί τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας, ἐξαγνισμένης μέ την συγκλονιστική της μετάνοια καί με τό αἷμα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, παρουσιάζουν τήν ἐν Χριστῷ ζωή. Κι ἀνάμεσα στίς δύο δυάδες, ἡ Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως δείχνει πῶς ὁ σταυρός, σύμβολο καί χαρακτηριστικό γνώρισμα τῆς Ὀρθοδοξίας, συμπλέκει καί ἑνώνει τό δόγμα μέ τήν ζωή, τήν ἀγάπη μέ την ἀλήθεια. Τό κατακόρυφο δοκάρι του ἑνώνει τόν οὐρανό μέ τήν γῆ ἀποκαλύπτοντας τήν μοναδική ἀλήθεια, τήν πίστη πού ἑνώνει τον ἄνθρωπο μέ τόν Θεό· τό ὁριζόντιο συνάζει ὅλα τά μήκη καί πλάτη τῆς γῆς ἐφαρμόζοντας τήν ἐν Χριστῷ ἀγάπη. Ἄν εἶναι ἀδύνατο νά σταθεῖ ὁ σταυρός χωρίς τό κατακόρυφο δοκάρι του, εἶναι ἐξίσου ἀκατόρθωτο νά ὑπάρξει στόν κόσμο ἀγάπη πραγματική χωρίς πίστη ἀληθινή. Παράγγελμα καί ἀπαίτηση τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ διαφύλαξη τῆς ὀρθοδόξου πίστεως ἀπό κάθε παραχάραξη καί μάλιστα ἀπό τήν παπική κακοδοξία, πού τόσο ἔντονη θέλει νά κάνει τήν παρουσία της στίς μέρες μας. Αὐτό ἐπισημαίνουν πατέρες καί διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας, μέσα στούς ἕνδεκα αἰῶνες πού μεσολάβησαν ἀπό τήν ἀπόσχιση τῶν παπικῶν μέχρι σήμερα. Χωρίς ἐμπάθεια καί κακία ἀλλά μέ σεμνότητα καί παρρησία καταδικάζουν τήν παπική αἵρεση. Ἔχω γράψει γι' αὐτό παλαιότερα. Ἐδῶ θά σταθῶ μόνο στό ὄνομα τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης. Μέ σθένος ὁἍγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ξεσκέπασε τόν φιλοπαπικό θεολόγο Βαρλαάμ τόν Καλαβρό, ἕνα εἶδος οὐνίτη ἐκείνης τῆς ἐποχῆς. Φαινόταν δεινός θεολόγος ὁ Βαρλαάμ. Καί ὅπως παλαιότερα, στήν ἐποχή τοῦ Μ. Ἀθανασίου, ὁ κακόδοξος Ἄρειος εἶχε ἐντυπωσιάσει καί προσεταιρισθεῖ σπουδαῖες προσωπικότητες, ἔτσι καί τώρα ὁ Βαρλαάμ εἶχε θαμπώσει και εἶχε καταστήσει θαυμαστές του διακεκριμένους θεολόγους τῆς Ἀνατολῆς. Κατόρθωσε μάλιστα να ἀναλάβει αὐτός τήν διαχείριση τῶν συζητήσεων μέ τήν παπική Δύση κι ἐνῶ προωθοῦσε τά παπικά συμφέροντα, εἶχε κερδίσει τήν συμπάθεια ἀκόμη καί τοῦ αὐτοκράτορα καί αὐτοῦ τοῦ Πατριάρχη. Δεν ἦταν λίγοι οὔτε ἄσημοι ἐκεῖνοι πού ἐπηρεασμένοι ἀπό τόν Βαρλαάμ στράφηκαν ἐναντίον τοῦ ἁγίου Γρηγορίου. Ἀσυμβίβαστος καί ἀκαταγώνιστος ἐκεῖνος, καταδικάζει ἔντονα τήν «ἔκφυλον προσθήκην» τῆς ἐκπορεύσεως τοῦ ἁγίου Πνεύματος καί ἐκ τοῦ Υἱοῦ. Ἀποδοκιμάζει τίς παπικές κακοδοξίες καί καλεῖ ὅλους τούς πιστούς νά ἐπαγρυπνοῦν στά θέματα τῆς πίστεως. Δέν δικαιολογεῖται ἀδιαφορία ἤ σιωπή ὅταν «πίστις τό κινδυνευόμενον». Ἡ σιγή, λέγει, σέ θέματα πίστεως εἶναι τρίτο εἶδος ἀθεΐας μετά ἀπό τήν ἄρνηση τοῦ Θεοῦ και τήν ἀπόρριψη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ποιά ἀπήχηση εἶχε στήν ζωή και παράδοση τῆς Ἐκκλησίας ὁ ἀγώνας τοῦ ἁγίου Γρηγορίου φαίνεται ἀπό τό γεγονός ὅτι, ὅπως ἤδη ἀνέφερα, ἡ Ἐκκλησία θέσπισε να τιμᾶται ἡ μνήμη του ὄχι μόνο κατά τήν ἡμέρα τῆς κοιμήσεώς του, 14 Νοεμβρίου, ἀλλά καί κατά τήν δεύτερη Κυριακή τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς. Κι ἐνῶ τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, μέ τήν ἀναστήλωση τῶν ἁγίων εἰκόνων ἡ Ἐκκλησία πανηγυρίζει τήν νίκη της ἐναντίον τῶν αἱρέσεων τῶν ὀκτώ πρώτων αἰώνων, τήν Κυριακή τοῦ ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ γιορτάζει την κατατρόπωση τῆς αἱρέσεως τοῦ παπισμοῦ, πού πάσχισε νά στηλώσει τήν εἰκόνα τοῦ παπα-πλανητάρχη. Εἶναι ἀξιοσημείωτο ὅτι τήν μεγάλη αὐτή ἡμέρα δέν τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία κάποιον ἀπό τούς ἀρχαίους μεγάλους πατέρες καί θεολόγους της, ὅπως Μ. Ἀθανάσιο, Μ. Βασίλειο, Γρηγόριο Θεολόγο κ.ἄ., διότι στήν δική τους ἐποχή δεν εἶχε ἀποσκιρτήσει ἀκόμη ἡ Δύση, ἀνῆκε στήν μία Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ἀργότερα οἱ παπικοί προσπαθώντας νά στηρίξουν τό θεμελιῶδες καί κυρίαρχο δόγμα τους περί πρωτείου τοῦ πάπα, πού πρόβαλε σάν ἀθεμελίωτος ἑτοιμόρροπος μιναρές, προσκόλλησαν σ᾿ αὐτό σάν ἀντερείσματα ἕνα ὁλόκληρο «ἀστερισμό» αἱρετικῶν δογμάτων. Ἔτσι ἀποστασιοποιήθηκαν καί ἀποκόπηκαν ἀπό την Ὀρθοδοξία. Τιμᾶται, λοιπόν, ὁ Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ὡς ἐκφραστής και ἐνσαρκωτής τῆς Ὀρθοδοξίας, διότι κατατρόπωσε τόν παπισμό, πού ἐκείνη τήν ἐποχή εἶχε ἤδη διαμορφώσει τίς αἱρετικές του πλάνες. Μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι ἔμμεσα ὁ Παλαμᾶς καταδίκασε καί κατατρόπωσε καί τίς πολυάριθμες παραφυάδες τοῦ προτεσταντισμοῦ, ὁ ὁποῖος ὡς ἀντίδραση πρός τόν παπισμό ἀναφάνηκε στό προσκήνιο τῆς ἱστορίας. Ἄν θέλουμε, λοιπόν, σήμερα νά ἀναγνωρίζουμε στον ἅγιο Γρηγόριο Παλαμᾶ καί γενικά στούς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας την θέση πού τούς ἀνήκει, ὀφείλουμε νά κρατοῦμε καί νά διακηρύττουμε τήν δική τους πίστη. Μόνο ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κρατᾶ ἀκέραια καί ἀνόθευτη τήν διδασκαλία καί τόν τρόπο τῆς σωτηρίας. Τά ἄλλα χριστιανικά συστήματα καί οἱ ἄλλες λεγόμενες χριστιανικές ὁμολογίες, ὅσο ποσοστό ἀλήθειας καί ἄν διατηροῦν, ἐφόσον δέν συνδέονται ὀργανικά μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, εἶναι πλάνες. Ἀδικοῦμε τήν Ὀρθοδοξία καί προσβάλλουμε τήν ἀλήθεια, ὅταν ὀνομάζουμε «ἀδελφές Ἐκκλησίες» τίς ποικιλώνυμες χριστιανικές ὁμολογίες. Ἀλλά καί τούς ἴδιους τούς αἱρετικούς βλάπτουμε και ἀδικοῦμε, ὅταν τούς δημιουργοῦμε τήν ἐντύπωση ὅτι βρίσκονται στήν ἀλήθεια, ἐνῶ εἶναι ἐκτός Ὀρθοδοξίας. Ἐπίκαιρο καί διαχρονικό τό μήνυμα τοῦ ἁγίου Γρηγορίου ἠχεῖ ὡς ἐγερτήριο σάλπισμα ἐπισημαίνοντας τά τρία εἴδη ἀθεΐας πού μᾶς ἀπειλοῦν καί σήμερα: Εἶναι ἀθεΐα νά ἀρνεῖσαι τόν Θεό. Ἀθεΐα νά μή πιστεύεις ὀρθόδοξα στον Ἰησοῦ Χριστό, νά εἶσαι αἱρετικός. Ἀθεΐα νά εἶσαι ὀρθόδοξος καί να μή ἀγωνίζεσαι γιά τά ὀρθόδοξα δόγματα.

50 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Για 4:27 πμ
Είναι απόλυτος κανόνας να μην συναναστρέφεται κανείς τους πόρνους και τους μέθυσους;

Υποχρεωμένος είσαι να μην πέσεις σε αιρέσεις. Αν η κοινωνία με τους αιρετικούς τους κάνει καλό και εσένα δεν σε βλάψει, τότε δεν είναι κακό να συναναστρέφεσαι με τους αιρετικούς.

Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Για 4:27 πμ
Η Σύνοδος τα είπε μπερδεμένα δεν τις όνομασε ακριβώς "Εκκλησίες" τις αιρέσεις.

Ανώνυμος είπε...

Είναι απόλυτος κανόνας να μην συναναστρέφεται κανείς τους πόρνους και τους μέθυσους;
Στην δουλειά σου αν είναι πόρνοι και μέθυσοι τί γίνεται; Δεν συναναστρέφονται αναγκαστικά οι Ορθόδοξοι μαζί τους;

Ανώνυμος είπε...

Οι προγαμιαίες σχέσεις δεν είναι πορνεία για τους Αγίους Πατέρες;
Πόσοι σήμερα έχουν αποφύγει τις προγαμιαίες σχέσεις;
Με αυτούς που πέφτουν στις προγαμιαίες σχέσεις δεν τους συναναστρέφονται οι Ορθόδοξοι πιστοί στις δουλειές, ίσως και στην οικογένεια και σε διάφορες άλλες δραστηριότητες;

Ανώνυμος είπε...

Τα σχόλια 7:02 πμ και 7:04 πμ είναι για τον 4:27 πμ

Ανώνυμος είπε...

Αυτά που γράφεις δεν είναι Ορθόδοξα. Άρα δεν είσαι Ορθόδοξος.
Αν διάβαζες την Αγία Γραφή θα γνώριζες ότι αυτό το λέει ο Απ. Παύλος.Φυσικά εννοεί τους πόρνους που ανήκουν στην Εκκλησία και όχι γενικά τους πόρνους(μέθυσους,άρπαγες κ.λπ.).Αφου το λέει ο Παύλος, άρα είναι εντολή του Θεού και είσαι ΥΠΟΧΡΕΩΜΈΝΟΣ να εκτελέσεις αυτό που λέει ο Θεός δια μέσου του Παύλου. Τι δεν καταλαβαίνεις;

Ανώνυμος είπε...

Μα ο κ. Πανταζής λέει ότι από το 1920 τις ονομάζουν Εκκλησίες(τις αιρέσεις).Θεολογος είναι, κάτι παραπάνω ξέρει από εσένα.

Ανώνυμος είπε...

Αυτό δεν είναι συναναστροφή.Διάβασε σε ένα λεξικό την έννοια της συναναστροφής και θα καταλάβεις.
Μπορεί να δουλεύεις μαζί με έναν εχθρό σου(π.χ. στην ΔΕΔΗΕ), αλλά αυτό δεν είναι συναναστροφή.Συναναστροφή είναι η φιλία,η παρέα,η φιλική σχέση.

Α. είπε...

Η δουλειά δεν είναι συναναστροφή. Αυτοί που έχουν σεξουαλικές σχέσεις πριν το γάμο,δεν θα πρέπει να είναι φίλοι μας, δεν θα πρέπει να τους κάνουνε παρέα,δεν θα πρέπει να τρώμε μαζί τους κ. λπ. Αυτά λέει ο Παύλος και είσαι υποχρεωμένος να τηρήσεις αυτό που λέει(γιατί ο Παύλος είναι "στόμα Χριστού").

Ανώνυμος είπε...

Ο 6:59 πμ Είναι Ορθόδοξος!
Εσύ δεν είσαι Ορθόδοξος που κατηγορείς άδικα τον Ορθόδοξο σχολιαστή επειδή δεν ερμηνεύει όπως πλανεμένα θέλεις εσύ την Αγία Γραφή!!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Είδος συναναστροφής είναι και η συνεργασία στον χώρο της εργασίας!!!
Η παλαιοημερολογίτικη και τρικαμηνική υποχρεωτική αποτείχιση δεν στέκουν!!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Τότε σκέψου πόσοι Ορθόδοξοι το τηρούν αυτό, σύμφωνα με την ερμηνεία σου...
Σχεδόν κανένας!!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Άρα λάθος μας τα λέει ο Απόστολος των Εθνών; Εσύ τα ξέρεις καλύτερα;; Έχεις διαβάσει αυτά τα λόγια του Αποστόλου ή τώρα τα μαθαίνεις από εμάς;;;

Ανώνυμος είπε...

Τα γνωρίζουμε καλυτερα απο σένα. Αλλά και οι Χιλιαστές τα ερμηνεύουν όπως θέλουν αυτά πιυ γράφει ο Απόστολος των Εθνών....

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Και τι μας ενδιαφέρει εμάς τους Ορθοδόξους τι κάνουν οι άλλοι; Εσύ αν θέλεις να ονομάζεσε Ορθόδοξος,πρέπει να τηρείς αυτά που λέει ο Χριστός και ο Απόστολός Του.Μην κάνεις σαν την αλεπού που δεν έφτανε τα σταφύλια και τα έκανε κρεμαστάρια.Αν δεν μπορείς να τηρήσεις της εντολές του Παύλου και του Κυρίου του, πρέπει να καταδικαστείς(και θα καταδικαστείς) από τον Κύριο.Αυτο όμως που κάνεις είναι Χειρότερο.Αλλάζεις την διδασκαλία του Χριστού και των Αποστώλων Του και έχεις το ΑΝΆΘΕΜΑ του Παύλου και του Θεού του. Κρίμα φίλε μου, τα γράφω τόσο απλά και αναλυτικά για να τα καταλάβουν και τα παιδάκια του δημοτικού.Εσυ όμως δεν θέλεις να καταλάβεις.

Ανώνυμος είπε...

Εγώ αδελφέ μου δεν διαβάζω τους αντιχρίστους Ψευδομάρτυρες του Ιεχωβά, αλλά διαβάζω την εξήγηση από τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.Εσύ ποίαν εξήγηση διαβάζεις, του Τρεμπέλα ή του Σωτηρόπουλου(ή του π.Αεράκη;);

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή πλανεμένα μας τα λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος;Διάβασες την εξήγηση του Αγίου ή διαβάζεις μόνο εφημερίδες;

Ανώνυμος είπε...

Αν σβήνονται τα μισά σχόλια που κάνουν πολτό τις παλαιοημερολογίτικες πλάνες και τις πλάνες του διαχειριστή τότε δεν μπορεί να γίνει διάλογος.

Ανώνυμος είπε...

Εσύ δεν θέλεις να καταλάβεις οτι η δική σου ερμηνεία δεν είναι απόλυτη!
Θα μπορούσα να σου πω πολλά αλλά θα πειράξουν τον πλανεμένο διαχειριστή και θα σβήνει τα σχόλια.
Δεν μπορεί να γίνει ελεύθερος διάλογος με τέτοιες δικτατορικές συνθήκες που επέβαλε ο πλανεμένος διαχειριστής!!
Δυστυχώς!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Και ο Τρεμπέλας και ο Σωτηρόπουλος και ο π. Αεράκης συμφωνούν με τον ι. Χρυσόστομο!!
Με τις δικές σου απόψεις δεν συμφωνούν!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Σου απάντησα στο 8:39 πμ αλλά ο διαχειριστής ενοχλήθηκε απο τις αλήθειες και έκοψε το σχόλιο!!

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δεν τα λέει πλανεμένα αλλά εσύ που φαίνεται διαβάζεις πλανεμένους...

Αντισχισματικός

The Cave Dweller είπε...

Έχετε πλάκα !

Ανώνυμος είπε...

Σκέφτηκες μήπως εσύ έχετε πλάκα;;;

Ανώνυμος είπε...

Μα αφού ο Τρεμπέλας δέχθηκε ισοπέδωση από τον π.Ρωμανίδη για τις πλάνες του.Και ο Σωτηρόπουλος μας λέει σε βίντεο ότι "ο Χριστός σαν άνθρωπος δεν γνωρίζει πότε θα έλθει να κρίνει τον κόσμο", ενώ ο Άγιος Χρυσόστομος μας λέει ότι και σαν άνθρωπος και σαν Θεός γνωρίζει την ημέρα και την ώρα της Β' Παρουσίας Του.Ο δέ π.Δ.Αεράκης γράφει πολλές πλάνες και αερολογίες που είναι αντίθετες από την διδασκαλία των Αγίων Πατέρων.
Θέλεις να δούμε τι λέει ο Αγιος;

Ανώνυμος είπε...

Εγώ λέω ότι δημοσιεύει τα σχόλιά σου.Για γράψε μας τα πολλά που θέλεις να γράψεις και θα πάρεις τις απαντήσεις σου από εμάς.Μόνο να μην βρίζεις και να μιλάς όμορφα (όπως γράφεις με όμορφο τρόπο στα σχόλια που διάβασα).

Ανώνυμος είπε...

Σκέφτηκες μήπως εσύ έχεις πλάκα;;;

Ανώνυμος είπε...

Μάθαμε ότι ο κ. Βαρβέρης έκανε αποτείχιση από την Σύνοδο Καλινίκου και πήγε σε άλλη παράταξη. Αληθεύει;

Ανώνυμος είπε...

Δεν είπα ότι ο Τρεμπέλας έχει σε όλα σωστά.
Ο Σωτηρόπουλος σωστά τα λέει. Εγινε διάλογος σ' αυτό σε άλλο μπλογκ και στριμώχθηκε ο τρικαμηνικός που κατηγορούσε τον Σωτηρόπουλο και δεν ήξερε τί να πει!
Και ο π. Αεράκης σε πολλά σωστά έχει.
Οι τρικαμηνικές αερολογίες δεν κάνουν καλό.

Αντισχισματικός

Ανώνυμος είπε...

Η Ορθοδοξία λέει ούτε στα σχίσματα!

Ούτε στις αιρέσεις!

Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Εγώ νομίζω ότι φοβάσαι την ήττα σου και γι'αυτό εγκαταλείπεις την μάχη.Γράψτα μια φορά και αν στα σβήσει τότε θα το δεχθώ(αυτό που λες).
Η αποτείχιση από την αίρεση και τους αιρετικούς είναι υποχρέωση των Ορθοδόξων λένε οι Αγιοι Πατέρες.Είσαι υποχρεωμένος να κάνεις πολλά πράγματα για να ανηκεις στην Εκκλησία και να ονομάζεσε Χριστιανός Ορθόδοξος.Εισαι υποχρεωμένος να μην κλέβεις,να μην φονεύεις,να μην πορνεύεις,να κοινωνάς όταν δεν έχεις κόλλημα(αν λειτουργηθείς 3 φορές και δεν Κοινωνήσεις πρέπει να σε αφορίσουν)κ.λπ.

Ανώνυμος είπε...

Δεν είναι σχίσμα η διακοπή κοινωνίας με τον Βαρθολομαίο και τους Κολυμπαριστές Ψευδεπισκόπους (έτσι τους ονομάζουν οι Πατέρες και οι Κανόνες)! Σχίσμα κάνεις εσύ που κοινωνάς με την αίρεση και τους αιρετικούς(και άρα είσαι εκτός Εκκλησίας).Γι'αυτό κάνεις αποτείχιση από τους Οικουμενιστάς,για να παραμείνεις στην Εκκλησία.Αφου τα γράφουν οι Αγιοι, γιατί δεν τους διαβάζεις; Βαριέσε;

Ανώνυμος είπε...

Ποιός σου είπε ότι εννοώ την σωστή αποτείχιση ως σχίσμα;;;
Μην βάζεις στο στόμα μου πράγματα που δεν είπα.

Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Η τρικαμηνική υποχρεωτική αποτείχιση είναι πλάνη και δεν στέκεται!!!

Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Στέκεται και παραστέκεται στην διδασκαλία της Αγίας Γραφής,των Ιερών Κανών και των Αγίων Πατέρων.

Ανώνυμος είπε...

Μην επιμένεις φίλε 11:28 π.μ. δεν στέκεται η τρικαμηνική υποχρεωτική αποτείχιση, μήτε στην διδασκαλία της Αγίας Γραφής, μήτε των Ιερών Κανών και των Αγίων Πατέρων!

Αντιαιρετικός Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

13 Ιουνίου 2020 - 11:08 π.μ.

Ό,τι πιστεύεις εσύ δεν ισχύει απαράίτητα. Σε συμφέρει να πιστεύεις ότι φοβάται ο συνομιλητής σου, μιας και έχεις πλάνες και πιστεύεις ότι δεν πέφτουν κάτω και ότι είναι στερεές!!
Η αλήθεια είναι ότι ο πλανεμένος διαχειριστής απο τον σχισματικό παλαιοημερολογιτισμό και την πλάνη της υποχρεωτικής αποτείχισης κόβει σχόλια και δεν μπορεί κανείς να γράψει πολύ αξιόλογα σχόλια όταν ξέρει ότι μπορεί να του τα σβήσει.

Ανώνυμος είπε...

13 Ιουνίου 2020 - 11:15 π.μ.

Τα παλαιοημερολογίτικα σχίσματα είναι σχίσματα όμως.
Όπως και κάθε σχίσμα που δεν δικαιολογείται από τους ι.Κανόνες.

Ανώνυμος είπε...

Ό,τι λένε ο π. Τρικαμηνάς και οι τρικαμηνικοί δεν πάει να πει ότι είναι και σωστό!!
Ξύπνα φίλε!

Ανώνυμος είπε...

Ο Γέροντας της Ορθοδοξίας π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος έχει κάνει κιμά και τις παλαιοημερολογίτικες πλάνες και την πλάνη της υποχρεωτικής αποτείχισης!

Ορθόδοξος

Silver είπε...

Ανώνυμος είπε...
13 Ιουνίου 2020 - 11:08 π.μ.

Ό,τι πιστεύεις εσύ δεν ισχύει απαράίτητα. Σε συμφέρει να πιστεύεις ότι φοβάται ο συνομιλητής σου, μιας και έχεις πλάνες και πιστεύεις ότι δεν πέφτουν κάτω και ότι είναι στερεές!!
Η αλήθεια είναι ότι ο πλανεμένος διαχειριστής απο τον σχισματικό παλαιοημερολογιτισμό και την πλάνη της υποχρεωτικής αποτείχισης κόβει σχόλια και δεν μπορεί κανείς να γράψει πολύ αξιόλογα σχόλια όταν ξέρει ότι μπορεί να του τα σβήσει.


Δεν έχεις ούτε γνώσεις, ούτε φωτισμό Αγίου Πνεύματος για να γράψεις έστω ένα "αξιόλογο" σχόλιο!

Silver είπε...

Μας έκαναν Ουνίτες, μας έκαναν Οικουμενιστές αφού κοινωνούμε μαζί τους και εσείς το χαβά σας για τους Παλαιοημερολογίτες!

Τόσο πολύ τύφλωση για να γελάει ο Παμμίαρος μαζί σας!

Σημεία των εσχάτων ημερών!

Ανώνυμος είπε...

Ας γελάσω για το δεύτερο! Χάχαχα!!Αφού πλανήθηκε σε αυτό το θέμα ο π.Επιφάνιος και τον διόρθωσε ο π.Ευθύμιος!!!

Ανώνυμος είπε...

Πως τα λέει σωστά ο Σωτηρόπουλος; Αφού αυτό που λέει είναι πλάνη και αίρεση.Τα αντίθετα διδάσκει ο Χρυσόστομος. Ή θεωρείς μεγαλύτερο Θεολόγο τον Σωτηρόπουλο από τον Χρυσόστομο;

Ανώνυμος είπε...

Να μην γελάσεις καθόλου! Ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος έχει το δικαιο!
Ο π. Ευθύμιος έχει λάθος.

Ανώνυμος είπε...

Δεν στέκεται!!!

Ανώνυμος είπε...

Σωστά τα λέει. Εσύ παρεξηγείς τον Σωτηρόπουλο
Ο Σωτηρόπουλος συμφωνεί με τον ι. Χρυσόστομο!
Εσύ δεν ξέρεις και τα μπερδεύεις!

Ανώνυμος είπε...

Κώστα γιατί να γράψει πολύ αξιόλογο σχόλιο;
Για να του το σβήσεις έπειτα απο λίγο εσύ;;;

The Cave Dweller είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
The Cave Dweller είπε...

10:51

Αληθεύει ότι έκανα αποτείχιση από την Εκκλησία ΓΟΧ Ελλάδος. Δεν έχω πάει πουθενά αλλού, ούτε πρόκειται να γυρίσω στα αιρετικά σιχαματα του ΝΗ.