Ο θαυμαστός βίος του γέροντα Σωφρονίου που ασκήτεψε στο Αγιον Ορος και ίδρυσε μονή στο Έσεξ
Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου
Στις δέλτους του ορθόδοξου αγιολογίου κατέγραψε και επίσημα το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον αρχιμανδρίτη Σωφρόνιο Σαχάρωφ, ηγούμενο και κτήτορα της Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Τιμίου Προδρόμου στο Εσεξ της Αγγλίας, και τον γέροντα Ιερώνυμο Σιμωνοπετρίτη (κάτι που είχε ήδη προαναγγελθεί). Ο άγιος Σωφρόνιος είναι μία από τις πιο σεβαστές μορφές του σύγχρονου μοναχισμού, που επηρέασε με τις διδαχές του χιλιάδες κληρικούς και πιστούς.
Το αποτύπωμα του αγίου Σωφρονίου, ο οποίος κοιμήθηκε το 1993, στη σύγχρονη ορθόδοξη μοναστική παράδοση και εκκλησιαστική ζωή αποτυπώνεται από τις χιλιάδες σελίδες που ήδη έχουν παραχθεί από μεγάλους θεολόγους, όπως ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, αλλά και από τους χιλιάδες απλούς πιστούς που συνέρρεαν στο μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου για να μιλήσουν και να διδαχθούν από τον μεγάλο άγιο γέροντα.
Η ζωή και το έργο του αγίου Σωφρονίου συμπυκνώνουν την οικουμενικότητα του χριστιανικού μηνύματος. Ρώσος στην καταγωγή, έμαθε τα ελληνικά γράμματα και την ορθόδοξη θεολογία, μυήθηκε στον αγιορείτικο μοναχισμό και ησυχασμό, ήταν ταυτόχρονα καλλιτεχνικό πνεύμα, αλλά και ανήσυχος πνευματικά.
Ο άγιος Σωφρόνιος του Εσεξ γεννήθηκε με το όνομα Σεργκέι Σεμιόνοβιτς Σαχάρωφ στις 22 Σεπτεμβρίου 1896 στην τσαρική Ρωσία μέσα σε πολυμελή οικογένεια. Εδειχνε από μικρός ιδιαίτερη θεολογική κλίση, αλλά είχε καλλιτεχνικό πνεύμα. Τα πρώτα χρόνια της ζωής του τα έζησε στην ταραγμένη προεπαναστατική παραπαίουσα ρωσική αυτοκρατορία. Το 1921 και ενώ οι μπολσεβίκοι είχαν καταλάβει και είχαν εδραιώσει την εξουσία τους, ο Σέργιος έφυγε για τη Γαλλία, όπως και χιλιάδες άλλοι Ρώσοι εμιγκρέδες. Στο Παρίσι προσπάθησε να βρει εργασία ως ζωγράφος και κατάφερε να γίνει δεκτός στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Ηταν, όμως, τόσο ανήσυχος που στράφηκε και στις ανατολικές θρησκείες και τη φιλοσοφία. Εμαθε τον βουδισμό και τον ινδουισμό.
Ωστόσο, η ψυχή του δεν αναπαυόταν από τις διδαχές των ανατολικών θρησκειών. Αυτό ήταν το σημείο καμπής. Ο Σεργκέι Σαχάρωφ στράφηκε προς τον χριστιανισμό με περισσότερο ζήλο και σπούδασε θεολογία στο Ορθόδοξο Θεολογικό Ινστιτούτο στο Παρίσι. Οι θεολογικές σπουδές και το ταξίδι του στο Αγιον Ορος επηρέασαν βαθιά τη ζωή του. Στο μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα γνώρισε τον άγιο Σιλουανό τον Αθωνίτη, έναν άλλον Αγιορείτη άγιο, ο οποίος έγινε ο πνευματικός καθοδηγητής του. Ο μοναχισμός δεν του έφτανε.
Ο Σεργκέι, ο οποίος στο μεταξύ είχε πάρει το μοναστικό όνομα Σωφρόνιος, πήγε στα Καρούλια, όπου ασκήτεψε σκληρά για δέκα χρόνια. Το 1948 ένα πρόβλημα τον ανάγκασε να επιστρέψει στη Γαλλία. Εκεί άρχισε να ξεδιπλώνει το συγγραφικό ταλέντο του με το βιβλίο για τη ζωή του αγίου Σιλουανού, που εν τω μεταξύ πέθανε. Στη συνέχεια εξέδωσε και άλλα βιβλία, τα «Περί προσευχής», «Ασκηση και θεωρία» και «Η ζωή Του ζωή μου». Το 1963 εγκατέλειψε οριστικά το Αγιον Ορος. Πλέον είχε τη φήμη σπουδαίου πνευματικού ανθρώπου.
Μαζί με άλλους μοναχούς ο Σωφρόνιος πήγε στην Αγγλία. Στη γραφική πόλη του Εσεξ μαζί με τους άλλους μοναχούς έστησε μια ορθόδοξη κυψέλη, το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου. Το σταυροπηγιακό μοναστήρι στο Εσεξ έγινε πόλος έλξης για χιλιάδες ανθρώπους που έσπευδαν να ωφεληθούν από τις διδαχές και τα χαρίσματα του γέροντα Σωφρονίου. Εκεί ο μεγάλος Αγιορείτης ασκητής και μοναχός εκοιμήθη το 1993, σε ηλικία 97 ετών.
Από τότε είχε δημιουργηθεί η πεποίθηση στους πιστούς για την αγιότητά του. Για τα χαρίσματα και το θείο άγγιγμα στον άγιο Σωφρόνιο έγραψε ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο οποίος έδωσε χθες στη δημοσιότητα ένα κεφάλαιο από το βιβλίο που ετοιμάζει για τον άγιο Σωφρόνιο του Εσεξ. «Είδε πολλές φορές στη ζωή του το άκτιστο Φως. Ετσι, ο λόγος του ήταν αναγεννητικός» γράφει ο μητροπολίτης Ναυπάκτου, ο οποίος προσθέτει ότι τον λόγο του αγίου Σωφρονίου τον δέχονταν και άνθρωποι που δεν ήταν μόνο μοναχοί, ούτε ακόμη και ορθόδοξοι, όμως όλοι αυτοί αγάπησαν την Ορθοδοξία, έγιναν τίμια μέλη της».
Σύμφωνα με τον κ. Ιερόθεο, ο άγιος Σωφρόνιος με το πέρασμά του από το Αγιον Ορος κατάφερε να ενώσει στη ζωή του πολύ στενά την έρημο με την κοινωνία.
Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου
Στις δέλτους του ορθόδοξου αγιολογίου κατέγραψε και επίσημα το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον αρχιμανδρίτη Σωφρόνιο Σαχάρωφ, ηγούμενο και κτήτορα της Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Τιμίου Προδρόμου στο Εσεξ της Αγγλίας, και τον γέροντα Ιερώνυμο Σιμωνοπετρίτη (κάτι που είχε ήδη προαναγγελθεί). Ο άγιος Σωφρόνιος είναι μία από τις πιο σεβαστές μορφές του σύγχρονου μοναχισμού, που επηρέασε με τις διδαχές του χιλιάδες κληρικούς και πιστούς.
Το αποτύπωμα του αγίου Σωφρονίου, ο οποίος κοιμήθηκε το 1993, στη σύγχρονη ορθόδοξη μοναστική παράδοση και εκκλησιαστική ζωή αποτυπώνεται από τις χιλιάδες σελίδες που ήδη έχουν παραχθεί από μεγάλους θεολόγους, όπως ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, αλλά και από τους χιλιάδες απλούς πιστούς που συνέρρεαν στο μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου για να μιλήσουν και να διδαχθούν από τον μεγάλο άγιο γέροντα.
Η ζωή και το έργο του αγίου Σωφρονίου συμπυκνώνουν την οικουμενικότητα του χριστιανικού μηνύματος. Ρώσος στην καταγωγή, έμαθε τα ελληνικά γράμματα και την ορθόδοξη θεολογία, μυήθηκε στον αγιορείτικο μοναχισμό και ησυχασμό, ήταν ταυτόχρονα καλλιτεχνικό πνεύμα, αλλά και ανήσυχος πνευματικά.
Ο άγιος Σωφρόνιος του Εσεξ γεννήθηκε με το όνομα Σεργκέι Σεμιόνοβιτς Σαχάρωφ στις 22 Σεπτεμβρίου 1896 στην τσαρική Ρωσία μέσα σε πολυμελή οικογένεια. Εδειχνε από μικρός ιδιαίτερη θεολογική κλίση, αλλά είχε καλλιτεχνικό πνεύμα. Τα πρώτα χρόνια της ζωής του τα έζησε στην ταραγμένη προεπαναστατική παραπαίουσα ρωσική αυτοκρατορία. Το 1921 και ενώ οι μπολσεβίκοι είχαν καταλάβει και είχαν εδραιώσει την εξουσία τους, ο Σέργιος έφυγε για τη Γαλλία, όπως και χιλιάδες άλλοι Ρώσοι εμιγκρέδες. Στο Παρίσι προσπάθησε να βρει εργασία ως ζωγράφος και κατάφερε να γίνει δεκτός στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Ηταν, όμως, τόσο ανήσυχος που στράφηκε και στις ανατολικές θρησκείες και τη φιλοσοφία. Εμαθε τον βουδισμό και τον ινδουισμό.
Ωστόσο, η ψυχή του δεν αναπαυόταν από τις διδαχές των ανατολικών θρησκειών. Αυτό ήταν το σημείο καμπής. Ο Σεργκέι Σαχάρωφ στράφηκε προς τον χριστιανισμό με περισσότερο ζήλο και σπούδασε θεολογία στο Ορθόδοξο Θεολογικό Ινστιτούτο στο Παρίσι. Οι θεολογικές σπουδές και το ταξίδι του στο Αγιον Ορος επηρέασαν βαθιά τη ζωή του. Στο μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα γνώρισε τον άγιο Σιλουανό τον Αθωνίτη, έναν άλλον Αγιορείτη άγιο, ο οποίος έγινε ο πνευματικός καθοδηγητής του. Ο μοναχισμός δεν του έφτανε.
Ο Σεργκέι, ο οποίος στο μεταξύ είχε πάρει το μοναστικό όνομα Σωφρόνιος, πήγε στα Καρούλια, όπου ασκήτεψε σκληρά για δέκα χρόνια. Το 1948 ένα πρόβλημα τον ανάγκασε να επιστρέψει στη Γαλλία. Εκεί άρχισε να ξεδιπλώνει το συγγραφικό ταλέντο του με το βιβλίο για τη ζωή του αγίου Σιλουανού, που εν τω μεταξύ πέθανε. Στη συνέχεια εξέδωσε και άλλα βιβλία, τα «Περί προσευχής», «Ασκηση και θεωρία» και «Η ζωή Του ζωή μου». Το 1963 εγκατέλειψε οριστικά το Αγιον Ορος. Πλέον είχε τη φήμη σπουδαίου πνευματικού ανθρώπου.
Μαζί με άλλους μοναχούς ο Σωφρόνιος πήγε στην Αγγλία. Στη γραφική πόλη του Εσεξ μαζί με τους άλλους μοναχούς έστησε μια ορθόδοξη κυψέλη, το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου. Το σταυροπηγιακό μοναστήρι στο Εσεξ έγινε πόλος έλξης για χιλιάδες ανθρώπους που έσπευδαν να ωφεληθούν από τις διδαχές και τα χαρίσματα του γέροντα Σωφρονίου. Εκεί ο μεγάλος Αγιορείτης ασκητής και μοναχός εκοιμήθη το 1993, σε ηλικία 97 ετών.
Από τότε είχε δημιουργηθεί η πεποίθηση στους πιστούς για την αγιότητά του. Για τα χαρίσματα και το θείο άγγιγμα στον άγιο Σωφρόνιο έγραψε ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο οποίος έδωσε χθες στη δημοσιότητα ένα κεφάλαιο από το βιβλίο που ετοιμάζει για τον άγιο Σωφρόνιο του Εσεξ. «Είδε πολλές φορές στη ζωή του το άκτιστο Φως. Ετσι, ο λόγος του ήταν αναγεννητικός» γράφει ο μητροπολίτης Ναυπάκτου, ο οποίος προσθέτει ότι τον λόγο του αγίου Σωφρονίου τον δέχονταν και άνθρωποι που δεν ήταν μόνο μοναχοί, ούτε ακόμη και ορθόδοξοι, όμως όλοι αυτοί αγάπησαν την Ορθοδοξία, έγιναν τίμια μέλη της».
Σύμφωνα με τον κ. Ιερόθεο, ο άγιος Σωφρόνιος με το πέρασμά του από το Αγιον Ορος κατάφερε να ενώσει στη ζωή του πολύ στενά την έρημο με την κοινωνία.
2 σχόλια:
Έγραψα σχόλιο στην "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ" και ύστερα από λίγο το διέγραψαν!
Δεν έγραψα τίποτε άλλο από την ερώτηση στον αρθρογράφο, αν γνωρίζει ότι η Μονή είναι μικτή.
Επίσης τους Κανόνες των Αγίων Οικουμενικών Συνόδων που απαγορεύουν τις μικτές μονές.
Ως φαίνεται θα πρέπει όλοι τους (πολιτικά συστήματα, δεξιά, κέντρο και αριστερά, θρησκευτικοί αξιωματούχοι κ.λ.π.) να εργάζονται όλοι τους πυρετωδώς για την εμφάνιση του Αντιχρίστου.
«Πλήν ο Υιός του ανθρώπου ελθών άρα ευρήσει την πίστιν επί της γης;» (Λουκ. 18, 8)
Ώσπερ οι ημέραι του Νώε.....
Δεν φταίει σ' αυτό ο ευλογημένος Γέροντας π. Σωφρόνιος.
Δημοσίευση σχολίου