ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ

Τροπάριον.

Λαός Ισραήλ την σην δόξαν, τον Εμμανουήλ ορών παιδίον εκ Παρθένου, προ προσώπου της θείας Κιβωτού νυν χόρευε· Ευλογείτε πάντα τα έργα τον Κύριον, και υπερυψούτε, εις πάντας τους αιώνας.

Ερμηνεία.


Ο θεοδόχος Συμεών εν τω ιερώ Ευαγγελίω ονομάζει τον Δεσπότην Χριστόν «Φως εις αποκάλυψιν Εθνών, και δόξαν λαού σου Ισραήλ» (Λουκ. β: 32). Όπερ ερμηνεύων ο Ιερός Θεοφύλακτος, λέγει ότι το σωτήριον του Χριστού είναι φως εις αποκάλυψιν μεν των Εθνών, εις φωτισμόν των εσκοτισμένων Εθνών, εις δόξαν δε των Ισραηλιτών· δόξα γαρ είναι ο Χριστός του αληθώς λαού του Ισραήλ, καθό εξ αυτών ανατέταλκεν. Ο δε Ιερός Μελωδός εδώ εις μόνον τον Ισραήλ αποτείνων τον λόγον, ω λαέ, λέγει, του Ισραήλ, συ βλέπων σήμερον την ιδικήν σου δόξαν, ήτις είναι ο Εμμανουήλ, το εκ Παρθένου μεν γεννηθέν παιδίον και κρατούμενον από τας αγκάλας της παναχράντου Μητρός του, εις τον ναόν δε προσφερόμενον, εσύ, λέγω, χαίρε και ευφραίνου· ποίος γαρ βλέπων την ιδικήν σου δόξαν δεν ευφραίνεται; Βέβαια ουδείς· και όχι μόνον χαίρε, αλλά από την υπερβολικήν σου χαράν και χόρευε πνευματικώς έμπροσθεν της θείας Κιβωτού, της εμψύχου, λέγω, και λογικής Κιβωτού του αγιάσματος: ήτοι της κυρίας Θεοτόκου της εν αγκάλαις βασταζούσης τον Κύριον· καθώς το παλαιόν και ο Προφήτης Δαβίδ εχόρευεν αισθητώς έμπροσθεν της Κιβωτού του Θεού, όταν αυτή εσκλαβώθη από τους αλλοφύλους και πάλιν ελυτρώθη και απετέθη εις τον οίκον Αβεδδαρά του Γεθαίου, καθώς είναι γεγραμμένον εις την β΄ των Βασιλειών εν κεφ. στ΄. Ο δε ανώνυμος ερμηνευτής λέγει, ότι ο Μελωδός παρακινεί ημάς τον νέον Ισραήλ, εις τους οποίους εγεννήθη παιδίον και εδόθη ημίν, κατά την προφητείαν του Ησαϊου· ημείς γαρ είμεθα αληθώς ο νοητός Ισραήλ, και δόξα ημών είναι ο Εμμανουήλ, ως μεθ΄ ημών ων· όθεν και πρέπει να χορεύωμεν έμπροσθεν της νοητής Κιβωτού: ήτοι της Εκκλησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: