«Ος δ’ αν πίη εκ του ύδατος ου εγώ δώσω αυτώ, ου μη
διψήση εις τον αιώνα».
Η Εκκλησία δεν καλεί τους ανθρώπους να
δεχτούν απλώς με τη νόηση ότι ο Χριστός ήταν τόσο άνθρωπος όσο και Θεός. Δε
ζητάει πίστη με την έννοια της ατομικής νοητικής υποταγής σε ένα υπερφυσικό
δεδομένο. Καταθέτει τη μαρτυρία της εμπειρίας των πρώτων «αυτοπτών» μαρτύρων
της «Επιφανείας» του Θεού στο πρόσωπο του Χριστού, και καλεί τους ανθρώπους να
μετάσχουν εμπειρικά σε έναν τρόπο υπάρξεως που επαληθεύει τη μαρτυρία των
«αυτοπτών μαρτύρων».
Η Σαμαρείτιδα γυναίκα, του σημερινού
ευαγγελικού αναγνώσματος, είναι ακριβώς μια αυτόπτης μάρτυρας, που μέσα από την
προσωπική της σχέση με τον Κύριο μετά την κοινή τους συνομιλία, μαρτύρησε
ελεύθερα στους ομοεθνείς της ότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού και Σωτήρας
του κόσμου.
Το Ευαγγέλιο της Εκκλησίας θεμελιώνεται σε
αυτή την πρωταρχική αποκάλυψη: Ο Χριστός είναι ο Υιός και Λόγος του Θεού Πατρός
– δεν υπάρχει για τον Εαυτό Του, δε διεκδικεί υπαρκτική αυτονομία, η ύπαρξή Του
είναι μαρτυρία και φανέρωση του προσώπου του Πατρός. Και αυτή η υπαρκτική
μαρτυρία του προσώπου του Λόγου γίνεται προσιτή στην εκκλησιαστική εμπειρία
χάρη στην παρέμβαση μιας τρίτης προσωπικής υποστάσεως: του Πνεύματος του Θεού,
του Παράκλητου. Το Άγιο Πνεύμα ενεργεί τη μαρτυρία του Λόγου όχι ως απλή πληροφορία
του Θεού Πατρός, αλλά ως ζωοποιό δυνατότητα, ανοιχτή σε κάθε προσωπική ύπαρξη
που θα δεχτεί την υιοθεσία: θα δεχτεί να πραγματοποιήσει με το Θεό την ίδια
σχέση ζωής που έχει ο Υιός με τον Πατέρα.
Έτσι το Ευαγγέλιο της Εκκλησίας, το
καινούργιο για την ανθρώπινη Ιστορία άγγελμα που κομίζει, συνοψίζεται σε αυτή
τη θεμελιώδη πρόταση-κλήση: Να υπάρξει και ο άνθρωπος με τον τρόπο του Θεού,
τον τρόπο της ελευθερίας από κάθε αναγκαιότητα φθοράς και θανάτου, τον τρόπο
της αγάπης , της αυτουπέρβασης. Να συσχηματιστεί με τον τρόπο υπάρξεως των
θείων προσωπικών Υποστάσεων, να πάψει να αντλεί την ύπαρξη από τη φύση, τη
βιολογική και ψυχολογική του ατομικότητα που είναι φθαρτή και θνητή, να
μεταθέσει τη δυνατότητα της υπάρξεως στην ελευθερία της προσωπικής σχέσεως, στη
ζωή ως αγαπητική κοινωνία.
Αυτή η πρόταση-κλήση δεν είναι μια ηθική
απλώς προτροπή. Οι ηθικές προτροπές και οι αντίστοιχες ηθικές προσπάθειες δεν
αρκούν για να μεταβάλουν τον τρόπο της υπάρξεως του θνητού ατόμου. Όσο κι αν
αναπτύξει ο άνθρωπος ένα τέλειο ήθος φιλαλληλίας και ανιδιοτέλειας, όσες αρετές
κι αν αναπτύξει, δεν θα πάψει να είναι θνητός.
Η Σαμαρείτιδα γυναίκα ομολογεί, κατά το
διάλογο με τον Κύριο Ιησού Χριστό, την περιπλάνησή της κατά τον αιώνα του
κόσμου τούτου, την θνητότητα και την αστοχία της, γι’ αυτό και αναθέτει την
ελπίδα της υπάρξεως στην άπειρη αγάπη και το έλεος του Αγίου Τριαδικού Θεού
οδηγώντας έτσι τη ζωή της στη θεογνωσία που την καθιστά ουσιαστικά ελεύθερη.
Έτσι αναδεικνύεται, ως Αγία Φωτεινή, κήρυκας
της Βασιλείας του Θεού, του Ζώντος, μάρτυς και ισαπόστολος.
Ας έχουμε την ευχή και τις πρεσβείες Της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου