πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου -- ΤΑ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ 2026

ΤΑ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ 2026

πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου

Γνωρίζουμε  ότι σύμφωνα με τον ΠΑΣΧΑΛΙΟ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ το ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΣΧΑ πρέπει να τελείται την πρώτη ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ ΤΗΣ ΕΑΡΙΝΗΣ ΙΣΗΜΕΡΙΑΣ και οπωσδήποτε ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ.

Επειδή σήμερα ο υπολογισμός του Πάσχα για όλους τους Ορθόδοξους Χριστιανούς γίνεται με βάση το ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ στο οποίο υπάρχουν συσσωρευμένα λάθη που οδηγούν στην καταστρατήγηση των όρων του ΠΑΣΧΑΛΙΟΥ ΚΑΝΟΝΑ.

ΠΡΩΤΟ ΣΦΑΛΜΑ  στους υπολογισμούς είναι Η ΙΣΗΜΕΡΙΑ, που θεωρείται η 21 ΜΑΡΤΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΙΟΥΛΙΑΝΟ (03 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ).

ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΦΑΛΜΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΥΠΌΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ, που γίνεται με βάση τον κύκλο του Μέτωνα. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα αστρονομικά δεδομένα σήμερα το ΣΦΑΛΜΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ ΕΙΝΑΙ  ΠΕΝΤΕ(5) ΜΕΡΕΣ και αυτό λέγεται ΥΠΕΡΟΧΗ(Υ).Συγκεκριμένα η αστρονομική πανσέληνος γίνεται πέντε μέρες νωρίτερα από την ημερομηνία που προκύπτει από τον ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΜΕΤΩΝΑ.(Υ=5)

Αυτό είναι πολύ σημαντικό επειδή η ΕΑΡΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ σχετίζεται με το ΕΒΡΑΙΚΟ ΠΑΣΧΑ, που υπολογίζεται  με βάση το ΣΕΛΗΝΙΑΚΟ ΕΒΡΑΪΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ και ξεκινάει την 14η του ΜΗΝΑ ΝΙΣΣΑΝ (που είναι η  ημερομηνία της ΕΑΡΙΝΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ)  και διαρκεί ΕΠΤΑ ΜΕΡΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ και ΟΚΤΩ ΜΕΡΕΣ για  τις Εβραϊκές κοινότητες της Διασποράς. Έτσι λοιπόν παρατηρείται το φαινόμενο σήμερα λόγω των συσσωρευμένων λαθών στο ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΜΕΤΩΝΑ η μεν ΙΟΥΛΙΑΝΗ ΕΑΡΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ να είναι ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ, η  ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ όμως ΜΕ ΤΟ ΕΒΡΑΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ να είναι πολύ κοντά στην   ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ. Στην συνέχεια θα εξετάσουμε το συνέβη στη  ημερομηνία του ΠΑΣΧΑ 2026 .

ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Α. ΧΩΡΙΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΩΝΕΙΑΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ

1.ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ: 21 ΜΑΡΤΙΟΥ

2.ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ (ΜΕΤΑ ΔΗΛ.ΤΗΝ  ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ): 24 ΜΑΡΤΙΟΥ

3. ΠΡΩΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ:30 ΜΑΡΤΙΟΥ (ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΣΧΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΙΟΥΛΙΑΝΟ )

4.ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΣΧΑ:30 ΜΑΡΤΙΟΥ ΕΩΣ 05  ΑΠΡΙΛΙΟΥ

---------------------------------------------------------------------------------------------------

ΕΒΡΑΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ.

Για το 2026 ο μήνας ΝΙΣΣΑΝ

1. Αρχή του μήνα Νισσάν (1 Νισσάν): Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2026.

2. 14 Νισσάν (Παραμονή του Πάσχα): Τετάρτη, 1 Απριλίου 2026.

3.15 ΝΙΣΣΑΝ.ΠΈΜΠΤΗ 02 ΑΠΡΙΛΙΟΥ (ΕΒΡΑΙΚΟ ΠΑΣΧΑ)

4.ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΠΑΣΧΑ:02-09 ΑΠΡΙΛΟΥ 2026

5.  Τέλος του μήνα Νισσάν (30 Νισσάν): Παρασκευή, 17 Απριλίου 2026.

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ :

Αν συγκρίνουμε τα παραπάνω βλέπουμε ότι ΠΑΣΧΑ με το Ιουλιανό ημερολόγιο ξεκινάει ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΒΡΑΙΚΟ ΠΑΣΧΑ και Η ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ με αυτό με αποτέλεσμα να καταστρατηγείται απροκάλυπτα και ο ΚΑΝΌΝΑΣ   ΤΗΑ  Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ και της ο  Α ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΗΣ  ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ. Ας θυμηθούμε για ποιο λόγο οι Σύνοδοι του 16 αιώνα καταδίκασαν το Γρηγοριανό ημερολόγιο.

Α ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΑΠΟΔΟΣΗ.

«Πάντας τος τολμντας παραλύειν τν ρον τς γίας κα μεγάλης συνόδου τς ν Νικαί συγκροτηθείσης, π παρουσί τς εσεβείας το θεοφιλεστάτου βασιλέως Κωνσταντίνου, περ τς γίας ορτς το σωτηριώδους Πάσχα, κοινωνήτους κα ποβλήτους εναι τς κκλησίας, ε πιμένοιεν φιλονεικότερον νιστάμενοι πρς τ καλς δεδογμένα· κα τατα μν ερήσθω περ τν λαϊκν.

Ε δ δή τις τν προεστώτων τς κκλησίας, πίσκοπος, πρεσβύτερος, διάκονος, μετ τν ρον τοτον τολμήσειεν π διαστροφ τν λαν κα ταραχ τν κκλησιν διάζειν, κα μετ τν ουδαίων πιτελεν τ Πάσχα· τοτον γία σύνοδος ντεθεν δη λλότριον κρινε τς κκλησίας, ς ο μόνον αυτ μαρτίας, λλ πολλος διαφθορς κα διαστροφς γινόμενον ατιον...»

 

  Όσοι τολμούν να παραβιάσουν την απόφαση της Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας (που έγινε παρουσία του Μεγάλου Κωνσταντίνου) σχετικά με την εορτή του Πάσχα, πρέπει να αφορίζονται και να εκδιώκονται από την Εκκλησία, αν επιμένουν πεισματικά να αντιδρούν σε όσα σωστά έχουν αποφασιστεί.

Εάν κάποιος επίσκοπος, πρεσβύτερος ή διάκονος, μετά από αυτή την απόφαση, τολμήσει για να παραπλανήσει τον λαό και να ταράξει την Εκκλησία, να απομονωθεί και να γιορτάσει το Πάσχα μαζί με τους Ιουδαίους, η αγία Σύνοδος τον θεωρεί ήδη ξένο σώμα προς την Εκκλησία.

 

 

Γιατί είναι σημαντικό το "Μετά των Ιουδαίων";

Το κείμενο χρησιμοποιεί τη φράση αυτή για να διασφαλίσει ότι η χριστιανική οικονομία (η Ανάσταση) δεν θα εξαρτάται ημερολογιακά από το εβραϊκό Πάσχα. Θεολογικά, θεωρήθηκε απαραίτητο:

  • Το Νομικό Φάσκα (εβραϊκό) να προηγείται (ως τύπος/σκιά).
  • Το Χριστιανικό Πάσχα να έπεται (ως αλήθεια/εκπλήρωση).

Γι' αυτόν τον λόγο, αν η 14η Νισσάν έπεφτε Κυριακή, οι Ορθόδοξοι θα μετέθεταν το Πάσχα την επόμενη Κυριακή, ώστε να μην υπάρξει ποτέ σύμπτωση.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Β.ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΩΝΕΙΑΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ.

1.ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ: 21 ΜΑΡΤΙΟΥ

2.ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ (ΜΕΤΑ ΔΗΛ.ΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ): 24 ΜΑΡΤΙΟΥ

3. ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΩΝΕΙΑΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ:24/3-5=20 ΜΑΡΤΙΟΥ

Αυτή ΔΕΝ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ επειδή είναι ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ (21 ΜΑΡΤΙΟΥ)..

Η ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ 29 ΜΕΡΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ.ΔΗΛ: 20+29=49-31=18 ΑΠΡΙΛΙΟΥ.(ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ )

Η ΠΡΩΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΣ 18 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΕΙΝΑΙ:2Ο ΑΠΡΙΛΙΟΥ. Αυτή θα έπρεπε να είναι η ημερομηνία του ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ Πάσχα με βάση το Ιουλιανό ημερολόγιο (Ο3 ΜΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ).

Η ημερομηνία αυτή εφάρμοζε και τον Α Κανόνα της ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ και τρείς όρους του Πασχαλιου κανόνα της Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ. Απλά δεν θα ήταν η πρώτη Κυριακή μετά την εαρινή αστρονομική ισημερία.

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

(Πραγματικότητα)

Για το έτος 2026, τα αστρονομικά δεδομένα που καθορίζουν τον κοινό εορτασμό έχουν ως εξής:

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ: Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2026 (16:45)

ΠΡΩΤΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ: Πέμπτη, 2 Απριλίου 2026 (04:12)

ΕΒΡΑΙΚΟ ΠΑΣΧΑ: (15 Νισσάν): Έναρξη: Τετάρτη, 1 Απριλίου 2026 (δύση ηλίου)

ΠΡΩΤΗ ΚΥΡΙΚΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ:05 ΑΠΡΙΛΙΟΥ.

Επειδή η Κυριακή αυτή είναι μέσα στην διάρκεια του Εβραϊκού Πασχα το ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ.12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2026

8 σχόλια:

Αριστοτέλης είπε...

Χριστός Ανέστη Αληθώς Ανέστη.

Το Ιουλιανό ημερολόγιο ονομάζεται ΠΑΤΡΙΟ Εορτολόγιο γιατί οι Άγιοι Πατέρες ΌΡΙΣΑΝ εν Αγίω Πνεύματι να ακολουθεί η Εκκλησία αυτό.

Εσείς οι καινοτόμοι από το 1924 εορτάζετε με τους Παπικούς τα Χριστούγεννα.
Τα προβλήματα υπάρχουν στο "διορθωμένο Ιουλιανό" όπως σας αρέσει να αποκαλείτε την Φράγκικη καινοτομία σας.

Το φετινό Πάσχα εορτάστηκε στις 30 Μαρτίου.

fdathanasiou-parakatathiki.blogspot.com είπε...

Το φετεινό ΠΆΣΧΑ 2026 ΓΙΟΡΤΑΣΤΗΚΕ με το ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ (το απαοκαλούμενο ΠΑΤΡΙΟ) ΣΤΙΣ 3Ο ΜΑΡΤΙΟΥ, πρίν το ΕΒΡΑΙΚΟ που γιορτάστηκε απο 02 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2026.Έτσι παραβιάστηκαν πλήρως τους κανόνες Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ και ΣΥΝΟΔΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ.

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

(Γράφω από το κινητό τηλέφωνο, διό και το μονοτονικόν.)
Η λέξις "εωρτάσθη" σημαίνει ότι ετελέσθη η εορτή, όπερ έγινε την 12ην Απριλίου με το νέον ημερολόγιον (ν.ημ.). Η ημερομηνία αυτή πρσδιωρίσθη συμφώνως προς τον τύπον του αιωνίου Πασχαλίου. Είναι παντελώς αδιάφορον εις ποίαν ημερομηνίαν του Ιουλιανού ημερολογίου αντιστοιχεί η ημέρα της εορτής του Πάσχα. Όπως πάντοτε, ΠΗ/ται και ΝΗ/ται εώρτασαν το Πάσχα την ιδίαν Κυριακήν, 12-4-2026 με το ν.ημ. Με το αυτό ημερολόγιον, το Εβραϊκόν πάσχα ετελέσθη την 1ην Απριλίου. Επομένως, είναι ακατανόητος ο ισχυρισμός ότι δήθεν οι Π/Ηται εώρτασαν το Πάσχα ΠΡΙΝ από το Εβραϊκόν πάσχα.

fdathanasiou-parakatathiki.blogspot.com είπε...

Αν υπολογισετε απο το πασχαλιο του Ιουλιανου ημερολογιου την πασχαλινη εαρινη ισημερια αυτη θα ειναι 24 Μαρτιου.Οποτε αυτη η ημερομηνια θα ειναι θεωρητικα η εναρξη του Εβραικου Πασχα που διαρκει επτα ημερες
Δηλ.24+7=31 Μαρτιου.Επομενως 30 και 31 Μαρτιου θα εχουμε συνεορτασμο.Αν μετστρεψουμε την πασχαλινη ισημεια του ιουλιανου στο νεο ημερολογιο θα εχουμε 24+13=37-31=6 Απριλιου το εβραικο πασχα.

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Κατ' ἀρχάς, θά ἤθελα νά τονίσω ὅτι κατά τίς συζητήσεις γιά τό «Ἡμερολογιακόν Ζήτημα» εἶναι ΑΝΟΥΣΙΑ καί ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ τά περί ἰσημερίας, περί κύκλων τοῦ Μέτωνος κ.λπ., διότι ἔτσι δίδεται εἰς τόν ἀδαῆ ἡ ἐσφαλμένη ἐντύπωσις ὅτι τό ἐν λόγῳ Ζήτημα εἶναι ἀστρονομικόν, ἐνῷ εἶναι θεολογικόν, ὡς ἀρρήκτως συνδεδεμένον μέ τήν αἵρεσιν τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, χάριν τῆς προωθήσεως τοῦ ὁποίου ἔγινε, καθώς καί μέ τό σχίσμα τοῦ 1924, τὁ ὁποῖον σκοπίμως προεκάλεσε, προκειμένου ν' ἀποδυναμώσῃ τήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν καί νά τήν καταστήσῃ περισσότερον εὐάλωτον εἰς τά κυριαρχικά σχέδια τοῦ Παπισμοῦ. Ἔχοντας πεῖ αὐτό, ἄς δοῦμε τώρα ποῦ σφάλλει ὁ π. Δημήτριος. Προφανῶς, τό ὡς ἄνω σχόλιόν του δέν δύναται νά μείνῃ ἀναπάντητον, διότι ἄν περάσῃ ὡς ὀρθόν, τότε τό κίνημα τοῦ Πατρίου Ἑορτολογίου (π.ἑ.) εὑρίσκεται εἰς μεγάλην πλάνην, ἀφοῦ φέρεται νά καταστρατηγῇ τόν 7ον Ἀπ. Κανόνα καθώς, καί αὐτόν τῆς Α' Οἰκ. Συνόδου, πού θέλουν τό Ὀρθόδοξον Πάσχα νά ἕπεται (καί ὄχι νά προηγῇται) τοῦ Ἑβραϊκοῦ.

Λοιπόν, εἶναι παγκοίνως γνωστόν ὅτι κατά τό Ἰουλιανόν Ἡμερολόγιον ἡ ἰσημερία στίς ἡμέρες μας πραγματοποιεῖται τήν 7-8 Μαρτίου καί ὄχι κατά τήν 24ην Μαρτίου, ὅπως γράφει ὁ π. Δημήτριος. (Ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης γράφει ὅτι στίς ἡμέρες του ἡ ἐαρινή ἰσημερία εἶχε κατεβῆ στίς 11 Μαρτίου. Βλ. Πηδάλιον, σελ. 9.) Αὐτό τό γεγονός ἐπεκαλέσθησαν οἱ Οἰκουμενισταί τό 1924 γιά νά προσθέσουν 13 ἡμέρες καί νά ἐπαναφέρουν τήν ἐαρινήν ἰσημερίαν στίς 21 Μαρτίου (8+13=21), ὅπως ἦτο κατά τήν Α' Οἰκ. Σύνοδον (325 μ.Χ.), ὑποκρινόμενοι ὅτι εἶναι δῆθεν τόσον «παραδοσιακοί», ὥστε νά θέλουν τήν ἰσημερίαν νά εἶναι καί πάλι τήν 21ην Μαρτίου! Ἡ ἡμερομηνία τοῦ Πάσχα προσδιορίζεται μέ βάσιν ἕνα μαθηματικόν τύπον πού λαμβάνει ὑπ' ὄψιν καί τίς ἄλλες τρεῖς παραμέτρους πού ὁρίζουν οἱ ὡς ἄνω Κανόνες (βλ. Πηδάλιον, ὑποσημείωσιν 1, σελ. 8).

Ανώνυμος είπε...

Ἀπάντησις τοῦ ChatGPT σχετικὰ μὲ τὸ κείμενο περὶ τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα.

Τὰ σχόλια ποὺ παραθέτεις περιέχουν μερικὰ σωστὰ στοιχεία, ἀλλὰ καὶ σημαντικὲς ἱστορικὲς καὶ κανονικὲς ἀκρίβειες ποὺ εἶναι συζητήσιμες ἢ λανθασμένες.

1. Ὑπάρχει «Πασχάλιος Κανόνας τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς»;
Ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος στὴ Νίκαια (325) ἀσχολήθηκε μὲ τὸ θέμα τοῦ Πάσχα, ἀλλὰ δὲν διασώζεται συνοδικὸς κανόνας ποὺ νὰ διατυπώνει ρητὰ τὸν γνωστὸ μαθηματικὸ τύπο. Ἡ βασικὴ ἀπόφαση ἦταν νὰ ἑορτάζεται τὸ Πάσχα ἐνιαία σὲ ὅλη τὴν Ἐκκλησία καὶ νὰ μὴν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τοὺς ἰουδαϊκοὺς ὑπολογισμούς.

2. Ἀπαιτεῖται ὁπωσδήποτε νὰ ἑορτάζεται μετὰ τὸ ἑβραϊκὸ Πάσχα;
Αὐτὸ εἶναι τὸ πλέον ἀμφισβητούμενο σημείο.

Πολὺ διαδεδομένη στὴν Ὀρθόδοξη παράδοση εἶναι ἡ ἀντίληψη ὅτι τὸ Πάσχα πρέπει νὰ ἔπεται τοῦ ἑβραϊκοῦ Πάσχα. Ὅμως πολλοὶ σύγχρονοι ἱστορικοὶ καὶ λειτουργιολόγοι ἐπισημαίνουν ὅτι ἡ Νίκαια δὲν διατύπωσε τέτοιο ρητὸ κανόνα, ἀλλὰ ἀπαίτησε ἀνεξαρτησία ἀπὸ τὸν ἰουδαϊκὸ ὑπολογισμό.

Μάλιστα ὑπάρχουν ἔτη στὰ ὁποῖα τὸ Ὀρθόδοξο Πάσχα συνέπεσε μὲ τὶς ἡμέρες τοῦ ἑβραϊκοῦ Πάσχα, γεγονὸς ποὺ δείχνει ὅτι δὲν ὑπάρχει μαθηματικὸς κανόνας «πάντοτε μετὰ τὸ Πέσαχ».

3. Ὑπάρχει σφάλμα στὸ Ἰουλιανὸ ἡμερολόγιο;
Ναί.

Ἀστρονομικῶς, ἡ πραγματικὴ ἐαρινὴ ἰσημερία σήμερα συμβαίνει γύρω στὶς 20–21 Μαρτίου τοῦ Γρηγοριανοῦ ἡμερολογίου. Τὸ παραδοσιακὸ Ὀρθόδοξο Πασχάλιο ὅμως συνεχίζει νὰ θεωρεῖ ὡς ἰσημερία τὴν 21η Μαρτίου τοῦ Ἰουλιανοῦ, ποὺ σήμερα ἀντιστοιχεῖ στὶς 3 Ἀπριλίου Γρηγοριανοῦ.

Ἐπομένως, ἀπὸ καθαρὰ ἀστρονομικὴ ἄποψη, ὑπάρχει πράγματι μετατόπιση.

4. Ὑπάρχει σφάλμα στὸν Μετώνειο κύκλο;
Ναί.

Ὁ 19ετὴς κύκλος τοῦ Μέτων δὲν ταυτίζεται πλέον ἀκριβῶς μὲ τὴν πραγματικὴ σεληνιακὴ κίνηση. Ὑπάρχει συσσωρευμένο σφάλμα μερικῶν ἡμερῶν. Ὁ ἀριθμὸς «5 ἡμέρες» ποὺ ἀναφέρει τὸ κείμενο δὲν εἶναι πάντοτε σταθερὸς γιὰ κάθε ἔτος, ἀλλὰ ὡς γενικὴ παρατήρηση ὅτι ὁ ἐκκλησιαστικὸς καὶ ὁ ἀστρονομικὸς προσδιορισμὸς τῆς πανσελήνου ἔχουν ἀποκλίνει, εἶναι σωστή.

5. Ἄρα γιὰ τὸ 2026 παραβιάζεται ἡ Νίκαια;
Αὐτὸ δὲν μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ δεδομένο.

Τὸ συμπέρασμα τοῦ κειμένου βασίζεται στὴν παραδοχὴ ὅτι ἡ Νίκαια ἐπέβαλε:

«τὸ χριστιανικὸ Πάσχα νὰ μὴν προηγεῖται ποτέ τοῦ ἑβραϊκοῦ Πάσχα».

Ἡ παραδοχὴ αὐτὴ δὲν εἶναι καθολικὰ δεκτὴ στὴ σύγχρονη ἱστορικὴ ἔρευνα. Πολλοὶ ἐρευνητὲς θεωροῦν ὅτι ἡ Νίκαια ζήτησε ἀνεξαρτησία ἀπὸ τοὺς ἰουδαϊκοὺς ὑπολογισμούς, ὄχι ὑποχρεωτικὴ χρονικὴ ὑστέρηση ἔναντί τους.

Συμπέρασμα
✔ Σωστὸ ὅτι τὸ παραδοσιακὸ Ὀρθόδοξο Πασχάλιο χρησιμοποιεῖ Ἰουλιανὴ ἰσημερία καὶ Μετώνειο κύκλο.
✔ Σωστὸ ὅτι ὑπάρχει ἀπόκλιση ἀπὸ τὰ σημερινὰ ἀστρονομικὰ δεδομένα.
✔ Σωστὸ ὅτι τὸ 2026 τὸ θεωρητικὸ Ἰουλιανὸ Πασχάλιο θὰ ἔδινε ἡμερομηνία πρὶν ἀπὸ τὸ ἑβραϊκὸ Πέσαχ.
✘ Δὲν εἶναι ἀποδεδειγμένο ὅτι αὐτὸ συνιστᾷ παραβίαση ρητοῦ κανόνος τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς.
✘ Ἡ θέση ὅτι «ἡ Νίκαια ἀπαίτησε ὁπωσδήποτε Πάσχα μετὰ τὸ ἑβραϊκὸ Πάσχα» παραμένει ἀντικείμενο σοβαρῆς ἱστορικῆς διαφωνίας.

Παΐσιος Παπαδόπουλος είπε...

ΠΗΓΗ ΣΧΟΛΙΟΥ: ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΕΙΣ ΤΟ ΕΡΓΟΝ ΤΟΥ Α. Δ. ΔΕΛΗΜΠΑΣΗ ΣΕΛ. 412 -465.
■ Στην σελίδα 412 ο β' διορισμός γράφει: "Ου την αυτήν ημέραν της Ιουδαϊκής τελετής, ήτοι την τεσσαρεσκαιδεκάτην του μηνός Νισάν, δει αυτό επιτελείν". Αυτό που μας ενδιαφέρει δηλαφή είναι να μην υπάρχει ταύτησις στον εορτασμό για μην γίνεται συνεορτσδμός την ίδια ημέρα. Δεν λέει για τον αν θα εορτάζεται πριν. Οι Άγιοι Πατέρες καθόρισαν έτσι τα πράγματα, ώστε κατά κανόνα το Πάσχα των Ορθοδόξων να εορτάζεται χωριστά. Το έπειτα από το Πεσάχ καλόν είναι, επιτακτικό όμως δεν είναι κατά την Α' Οικουμενικήν Σύνοδον!!!!

■ Ο Ζ' Κανών των Αγίων Αποστόλων λέει:«Εἴ τις ἐπίσκοπος, ἢ πρεσβύτερος, ἢ διάκονος, τὴν ἁγίαν τοῦ Πάσχα ἡμέραν πρὸ τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας μετὰ Ἰουδαίων ἐπιτελέσοι, καθαιρείσθω.»
Δηλαδή, σε νεοελληνική απόδοση:
Αν κάποιος επίσκοπος, πρεσβύτερος ή διάκονος εορτάσει το άγιο Πάσχα πριν από την εαρινή ισημερία μαζί με τους Ιουδαίους, να καθαιρείται από το αξίωμά του.

■ "πρὸ τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας" λέγει λόχο προ του Εβραίους Πάσχα!!!!

■ Το "μετὰ Ἰουδαίων ἐπιτελέσοι" Δεν είναι χρονικό προσδιορισμό αλλά τροπικός να μην ερτάσουν μαζί σημαίνει.

■ Προς τούτο συνηγορεί και το κείμενο του Α.Δ. Δελήμπαση με τις σχετικές παραπομπές σε αρχαίες πηγές: 《 μετά επίβασιν (παρέλευσιν) της πρώτης ημέρας της εαρινής ισημερίας, ίνα μη συνεορτάζηται μετά του νομικού Πάσχα ή Φάσκα των Ιουδαίων》σελ.419-420 & πρβλ.Χρον. Πασχαλ.PG.92, 548.
■ Oι οποιεσδήποτε ερμηνείες κανονολόγων σαφώς δεν έχουν την συτή ισχύ των Κανόνων Συνόδων και μάλιστα Οικουμενικών. Συνήθως, στους κανονολόγους ο ένας λαμβάνει υπόψιν την ερμηνείαν του άλλου με κίνδυνο να απολέσουν το ακριβές νόημα των αυτούσιων κειμένων των Κανόνων. Εμείς μένουμε στα θεσπισθεί υπό των Αγίων Συνόδων, όταν μάλιστα βλέπουμε τους Οικουμενιστές να θέτουν θέματα προς παραπλάνησαν του ποίμνιο και μετατόπισης του κέντρου βάρους από την αιτίαν της εορτολογικής μεταρρύθμισης οσονούπω και του Πάσχα!!!!

Παΐσιος Παπαδόπουλος είπε...

ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
ΠΗΓΗ ΣΧΟΛΙΟΥ: ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΕΙΣ ΤΟ ΕΡΓΟΝ ΤΟΥ Α. Δ. ΔΕΛΗΜΠΑΣΗ ΣΕΛ. 412 -465.
■ Στην σελίδα 412 ο β' διορισμός γράφει: "Ου την αυτήν ημέραν της Ιουδαϊκής τελετής, ήτοι την τεσσαρεσκαιδεκάτην του μηνός Νισάν, δει αυτό επιτελείν". Αυτό που μας ενδιαφέρει δηλαδή είναι να μην υπάρχει ταύτησις στον εορτασμό για μην γίνεται συνεορτασμός την ίδια ημέρα. Δεν λέει να μην εορτάζεται πριν. Οι Άγιοι Πατέρες καθόρισαν έτσι τα πράγματα, ώστε κατά κανόνα το Πάσχα των Ορθοδόξων να εορτάζεται χωριστά. Το έπειτα από το Πεσάχ καλόν είναι, επιτακτικό όμως δεν είναι κατά την Α' Οικουμενικήν Σύνοδον!!!!

■ Ο Ζ' Κανών των Αγίων Αποστόλων λέει: «Εἴ τις ἐπίσκοπος, ἢ πρεσβύτερος, ἢ διάκονος, τὴν ἁγίαν τοῦ Πάσχα ἡμέραν πρὸ τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας μετὰ Ἰουδαίων ἐπιτελέσοι, καθαιρείσθω.»
Δηλαδή, σε νεοελληνική απόδοση:
Αν κάποιος επίσκοπος, πρεσβύτερος ή διάκονος εορτάσει το άγιο Πάσχα *πριν από την εαρινή ισημερία* μαζί με τους Ιουδαίους, να καθαιρείται από το αξίωμά του.

■ "πρὸ τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας" λέγει όχι προ του Εβραϊκού Πάσχα!!!!

■ Το "μετὰ Ἰουδαίων ἐπιτελέσοι" Δεν είναι επομένως χρονικός προσδιορισμός αλλά τροπικός. Να μην ερτάσουν μαζί σημαίνει.

■ Προς τούτο συνηγορεί και το κείμενο του Α.Δ. Δελήμπαση με τις σχετικές παραπομπές σε αρχαίες πηγές: 《 μετά επίβασιν (παρέλευσιν) της πρώτης ημέρας της εαρινής ισημερίας, ίνα μη συνεορτάζηται μετά του νομικού Πάσχα ή Φάσκα των Ιουδαίων》σελ.419-420 & πρβλ.Χρον. Πασχαλ. PG.92, 548.
■ Oι οποιεσδήποτε ερμηνείες κανονολόγων σαφώς δεν έχουν την αυτή ισχύ των Κανόνων Συνόδων και μάλιστα Οικουμενικών. Συνήθως, στους κανονολόγους ο ένας λαμβάνει υπόψιν την ερμηνείαν του άλλου με κίνδυνο να απολέσουν ενίοτε το ακριβές νόημα των αυτούσιων κειμένων των Κανόνων. Εμείς μένουμε στα θεσπισθείντα υπό των Αγίων Συνόδων, όταν μάλιστα βλέπουμε τους Οικουμενιστές να θέτουν θέματα προς παραπλάνησιν του ποιμνίου και μετατόπισιν του κέντρου βάρους από την αιτίαν της εορτολογικής μεταρρύθμισης που είναι η άλωσις της Ορθοδοξίας υπό των Λατίνων οσονούπω και η αλλαγή του Πάσχα!!!!

ΑπάντησηΔιαγραφή