Οι προτάσεις του ινστιτούτου για τη σχολική ύλη δεν πρέπει να εφαρμοστούν
Από τον Κωνσταντίνο Χολέβα*
Προ οκτώ μηνών το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ανήρτησε στο διαδίκτυο την πρόταση δέκα συνεργατών του για πλήρη αλλαγή της ύλης, της δομής και της φιλοσοφίας του μαθήματος της Ιστορίας. Η πρόταση του ΙΕΠ προκάλεσε πολλές αρνητικές αντιδράσεις και σήμερα τίθεται το ερώτημα: Θα εφαρμοσθεί ή θα αποσυρθεί η πρόταση;
Στους αντιδρώντες εντάσσονται η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαιδεύσεως) και οι δύο ενώσεις Φιλολόγων, δηλαδή των επιστημόνων που διδάσκουν την Ιστορία στη Μέση Εκπαίδευση. Επίσης, το Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με ομόφωνη ανακοίνωση όλων των διδασκόντων, κατέγραψε τις πολλές και ουσιαστικές διαφωνίες του με την πρόταση.
Το κείμενο των 50 σελίδων, το οποίο έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, συντάχθηκε από μία ομάδα πανεπιστημιακών και σχολικών συμβούλων, στους οποίους δεν περιλαμβάνεται ούτε ένας ειδικός στην Αρχαία Ελληνική, στη Βυζαντινή και την Πρώιμη Νεοελληνική Ιστορία. Οι ιδεολογικές και διδακτικές καινοτομίες της προτάσεως είναι εν συντομία οι ακόλουθες:
ΤΟ ΙΕΠ προτείνει μία νέα ύλη από τη γ΄ δημοτικού έως την α΄ λυκείου. Δημιουργείται το ερώτημα: Θέλουν γυμνάσιο τεσσάρων τάξεων; Μα δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Μήπως εμμέσως οδηγούν σε κατάργηση του μαθήματος της Ιστορίας στη β΄ και τη γ΄ λυκείου; Ομως έτσι χάνεται η μορφωτική αξία του λυκείου, το οποίο απλώς θα παρέχει υποστήριξη στο φροντιστήριο για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Η πρόταση του ΙΕΠ δηλώνει την ιδεολογική αμφισβήτησή της στη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού. Μάλιστα, δεν θέλουν καν να χρησιμοποιούν τον όρο «έθνος» και μιλούν για «εθνικό υποκείμενο».
Η πρόταση συρρικνώνει την Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδος και του Βυζαντίου/Ρωμανίας. Μάλιστα, καταργεί την Αρχαία Ιστορία στη δ΄ δημοτικού και τη συμπιέζει μαζί με τη Βυζαντινή και τη Μεσαιωνική στην ε΄ δημοτικού.
Αν εφαρμοσθεί η πρόταση, ορισμένες θεματικές ενότητες θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα και έτσι δεν θα υπάρχει ενιαία ύλη σε όλη την Ελλάδα.
Ζητούν να περιορισθεί η αφήγηση στα σχολικά εγχειρίδια για να μην υποστούν κριτική όπως συνέβη με το βιβλίο της κυρία Ρεπούση. Ομως η διδασκαλία της Ιστορίας σε όλα τα προηγμένα κράτη βασίζεται πρωτίστως στην αφήγηση.
Συρρικνώνουν ή και αφαιρούν τελείως κάθε αναφορά στον απελευθερωτικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Προτείνουν να μη δίδεται έμφαση στα πολεμικά γεγονότα και να μην προβάλλονται οι ήρωες. Δίνουν προτεραιότητα στη διδασκαλία οικονομικών και κοινωνικών εξελίξεων.
Η πρόταση του ΙΕΠ εξωραΐζει τα διαχρονικά εγκλήματα των Τούρκων κατά του Ελληνισμού. Οι συντάκτες αποφεύγουν ακόμη και τον όρο «Τουρκοκρατία».
Ελπίζω να επικρατήσουν η λογική και ο σεβασμός στην εθνική μας ταυτότητα. Η μεταλλαγμένη Ιστορία του ΙΕΠ να μην εφαρμοσθεί στα σχολεία μας.
*Πολιτικός επιστήμων
Από τον Κωνσταντίνο Χολέβα*
Προ οκτώ μηνών το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ανήρτησε στο διαδίκτυο την πρόταση δέκα συνεργατών του για πλήρη αλλαγή της ύλης, της δομής και της φιλοσοφίας του μαθήματος της Ιστορίας. Η πρόταση του ΙΕΠ προκάλεσε πολλές αρνητικές αντιδράσεις και σήμερα τίθεται το ερώτημα: Θα εφαρμοσθεί ή θα αποσυρθεί η πρόταση;
Στους αντιδρώντες εντάσσονται η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαιδεύσεως) και οι δύο ενώσεις Φιλολόγων, δηλαδή των επιστημόνων που διδάσκουν την Ιστορία στη Μέση Εκπαίδευση. Επίσης, το Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με ομόφωνη ανακοίνωση όλων των διδασκόντων, κατέγραψε τις πολλές και ουσιαστικές διαφωνίες του με την πρόταση.
Το κείμενο των 50 σελίδων, το οποίο έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, συντάχθηκε από μία ομάδα πανεπιστημιακών και σχολικών συμβούλων, στους οποίους δεν περιλαμβάνεται ούτε ένας ειδικός στην Αρχαία Ελληνική, στη Βυζαντινή και την Πρώιμη Νεοελληνική Ιστορία. Οι ιδεολογικές και διδακτικές καινοτομίες της προτάσεως είναι εν συντομία οι ακόλουθες:
ΤΟ ΙΕΠ προτείνει μία νέα ύλη από τη γ΄ δημοτικού έως την α΄ λυκείου. Δημιουργείται το ερώτημα: Θέλουν γυμνάσιο τεσσάρων τάξεων; Μα δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Μήπως εμμέσως οδηγούν σε κατάργηση του μαθήματος της Ιστορίας στη β΄ και τη γ΄ λυκείου; Ομως έτσι χάνεται η μορφωτική αξία του λυκείου, το οποίο απλώς θα παρέχει υποστήριξη στο φροντιστήριο για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Η πρόταση του ΙΕΠ δηλώνει την ιδεολογική αμφισβήτησή της στη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού. Μάλιστα, δεν θέλουν καν να χρησιμοποιούν τον όρο «έθνος» και μιλούν για «εθνικό υποκείμενο».
Η πρόταση συρρικνώνει την Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδος και του Βυζαντίου/Ρωμανίας. Μάλιστα, καταργεί την Αρχαία Ιστορία στη δ΄ δημοτικού και τη συμπιέζει μαζί με τη Βυζαντινή και τη Μεσαιωνική στην ε΄ δημοτικού.
Αν εφαρμοσθεί η πρόταση, ορισμένες θεματικές ενότητες θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα και έτσι δεν θα υπάρχει ενιαία ύλη σε όλη την Ελλάδα.
Ζητούν να περιορισθεί η αφήγηση στα σχολικά εγχειρίδια για να μην υποστούν κριτική όπως συνέβη με το βιβλίο της κυρία Ρεπούση. Ομως η διδασκαλία της Ιστορίας σε όλα τα προηγμένα κράτη βασίζεται πρωτίστως στην αφήγηση.
Συρρικνώνουν ή και αφαιρούν τελείως κάθε αναφορά στον απελευθερωτικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Προτείνουν να μη δίδεται έμφαση στα πολεμικά γεγονότα και να μην προβάλλονται οι ήρωες. Δίνουν προτεραιότητα στη διδασκαλία οικονομικών και κοινωνικών εξελίξεων.
Η πρόταση του ΙΕΠ εξωραΐζει τα διαχρονικά εγκλήματα των Τούρκων κατά του Ελληνισμού. Οι συντάκτες αποφεύγουν ακόμη και τον όρο «Τουρκοκρατία».
Ελπίζω να επικρατήσουν η λογική και ο σεβασμός στην εθνική μας ταυτότητα. Η μεταλλαγμένη Ιστορία του ΙΕΠ να μην εφαρμοσθεί στα σχολεία μας.
*Πολιτικός επιστήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου