Ωδή ζ΄. Ο
Ειρμός.
Έφλεξε ρείθρω των
δρακόντων τας κάρας, Ο της καμίνου την μετάρσιον φλόγα, Νέους φέρουσαν ευσεβείς
κατευνάσας, Την δυσκάθεκτον αχλύν εξ αμαρτίας, Όλην πλύνει δε, τη δρόσω του
Πνεύματος.
Ερμηνεία.
Εν τω Τροπαρίω
τούτω θαυμάζει ο Μελωδός τας μεταβολάς των στοιχείων, τας οποίας η δύναμις του
Θεού θαυματουργεί δια ημάς· μάλλον δε προς τους θαυμάζοντας και απορούντας, πως
ο Διάβολος κατεφλέχθη εις τον ποταμόν Ιορδάνην, αποκρίνεται λέγων: δεν είναι, ω
άνθρωποι, κανένα καινούργιον πράγμα, αν το κατά φύσιν ψυχρόν ρείθρον του
Ιορδάνου έλαβε την κατά φύσιν ξηράν και θερμήν ενέργειαν του πυρός, και έκαυσε
τας κεφαλάς των Δαιμόνων· διότι και το παλαιόν εις την Ασσύριον και Βαβυλωνίαν
κάμινον το εναντίον τούτου ηκολούθησε· καθότι το φύσει ξηρόν και θερμόν πυρ της
καμίνου εδρόσισε τους ευσεβείς εκείνους τρεις Παίδας, ως εάν ήτον φύσει ψυχρόν
και υγρόν. Πλην και τα δύο ταύτα παράδοξα θαύματα, και το παλαιόν της καμίνου
και το νέον του Ιορδάνου, ένας και ο αυτός Θεός εθαυματούργησε. Διότι ο ίδιος
Θεός, ο οποίος κατεύνασε τότε και εμάρανε την μετέωρον εκείνην και υψηλήν φλόγα
της καμίνου της εχούσης εν τω μέσω τους τρεις Παίδας, και μετέβαλεν αυτήν εις
φύσιν δρόσου, αυτός και τώρα μετέβαλεν εις πυρ το υγρόν και δροσώδες ύδωρ του
Ιορδάνου, και δια τούτου κατέκαυσε των νοητών δρακόντων τας κεφαλάς κατά το
ψαλμικόν: «Συ συνέτριψας τας κεφαλάς των δρακόντων επί του ύδατος» (Ψαλμ. ογ:
13). Και τας μεν κεφαλάς τούτων κατέκαυσεν ο Κύριος με το καυστικόν νερόν του
Ιορδάνου· ημάς δε τους εις Αυτόν πιστεύοντας με το αυτό νερόν έλουσεν εκ του
εναντίου και εβάπτισε, και με το Βάπτισμα απέπλυνε και εκαθάρισε τον
δυσκολοδιάλυτον μολυσμόν της προπατορικής αμαρτίας. Ώστε εν και το αυτό ύδωρ
του Ιορδάνου έγινεν ομού και καυστικόν και δροσιστικόν· καυστικόν μεν εις τους
Δαίμονας, δροσιστικόν δε και καθαρτικόν εις ημάς τους βαπτιζομένους
Χριστιανούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου