Αξιότιμε κύριε Χατζηνικολάου
Με σεβασμό
προς το πρόσωπό σας και την πρόσφατη συμβολή σας στο ζήτημα των λεγόμενων
«παράλληλων επισκόπων», θα μου επιτρέψετε ορισμένες διευκρινίσεις αναφορικά με
την περίπτωση του Ευάγριου και του Δημόφιλου, οι οποίοι –κατά τη γνώμη σας–
υπήρξαν ταυτόχρονα επίσκοποι Κωνσταντινούπολης. Η εκκλησιαστική και ιστορική
πραγματικότητα, ωστόσο, όπως μαρτυρείται από τις πηγές, δεν φαίνεται να
επιβεβαιώνει την εν λόγω παραλληλία.
Κατ’ αρχάς, ο
Δημόφιλος είχε καθαιρεθεί από τη Σύνοδο της πόλης του Αρίμινου το έτος 359 –
γεγονός αναμφισβήτητο, όπως και εσείς ομολογείτε. Το 370, με τη στήριξη του
τότε αιρετικού αυτοκράτορα, οι αρειανοί, οι οποίοι δεν είχαν αποδεχθεί την
καθαίρεσή του γι’ αυτό και τον μετέθεσαν από την επισκοπή της Βέροιας και τον
εγκατέστησαν στον θρόνο της Κωνσταντινούπολης.
Κατά
το ίδιο έτος, ο άγιος Ευστάθιος Αντιόχειας χειροτονεί τον Ευάγριο ως επίσκοπο
Κωνσταντινούπολης, θεωρώντας τον θρόνο κενό· και αμέσως μετά έχουμε την εξορία
και των δύο αυτών ανδρών υπό του τότε αιρετικού αυτοκράτορα Ουάλη. Η πράξη αυτή (της χειροτονίας του Ευάγριου)
στηρίζεται στη θεολογική και κανονική θέση ότι η καθαίρεση σημαίνει την
αφαίρεση της ιεροσύνης, (είναι γνωστό ότι αυτό λένε οι Οικουμενικές Σύνοδοι).
Συνεπώς, η εκκλησιαστική πραγματικότητα του 370 δεν μαρτυρεί ύπαρξη δύο
ισότιμων και κανονικών επισκόπων, αλλά έναν κανονικά χειροτονημένο ορθόδοξο
επίσκοπο τον Ευάγριο, σε αντίθεση προς έναν ήδη
καθαιρεμένο τον Δημόφιλο.
Εύλογα, βέβαια, γεννάται το ερώτημα: εφόσον η καθαίρεση συνεπάγεται – όπως ορθώς σημειώθηκε – την αφαίρεση της ιεροσύνης, πώς είναι δυνατόν ο μέγας Θεοδόσιος να αντιμετωπίζει τον Δημόφιλο ως επίσκοπο λίγο πρίν την δευτέρα Οικουμενική Σύνοδο;
Η
απάντηση εντοπίζεται εντός της εκκλησιαστικής παράδοσης: η εξήγηση είναι ότι
προηγήθηκε αποκατάσταση -
κανονική τακτοποίηση
του Δημόφιλου από την πλευρά των ορθόδοξων. Η
εκκλησιαστική πράξη προβλέπει, όταν πρόκειται για περιπτώσεις καθαιρεμένων και
στην περίπτωσή μας για λόγο αίρεσης, ή και εκτός Εκκλησίας αιρετικών προσώπων,
ότι προκειμένου να αναλάβει κάποιος εκ νέου επισκοπικά (ή και μη, αλλά πάντως
ιερατικά) καθήκοντα· οφείλει
προηγουμένως να έχει μετανοήσει και να έχει ομολογήσει την ορθόδοξη πίστη. Εν
συνεχεία, απαιτείται η αποδοχή του από την Εκκλησία και η κανονική αποκατάσταση
- τακτοποίηση της ιεροσύνης του και στον τόπο στον οποίο θα τοποθετηθεί ως
κληρικός. Παρόμοιες περιπτώσεις έχουμε συναντήσει τόσο σε καθαιρεμένους για
λόγο αίρεσης κληρικούς όσο και σε πρόσωπα εκτός Εκκλησίας, όπως πρώην παπικούς,
οι οποίοι έγιναν δεκτοί σε κοινωνία
ακόμη και άνευ χειροτονίας κατ’ οικονομία.
[Βλ. του μεγάλου Βασιλείου επιστολή 263
¨τοις Δυτικοις¨ όπου αναφέρεται
σε μία τέτοιου είδους περίπτωση του
πνευματομάχου Ευστάθιου Σεβάστειας. Η περίπτωση
του Ευστάθιου, μάλιστα, παρουσιάζει δομική ομοιότητα με αυτήν του Δημόφιλου·
και στους δύο διαπιστώνεται καθαίρεση, στη συνέχεια υποκριτική μετάνοια, και
τελικώς η Εκκλησία προβαίνει – για λόγους ενότητας – σε αποδοχή και
αποκατάσταση. Κατά συνέπεια, η κατανόηση
της μίας περίπτωσης προσφέρει ερμηνευτικό κλειδί και για την άλλη].
Και
πρέπει να προστεθεί εδώ, στην αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή δεν υπάρξει αυτή η
κανονική αποκατάσταση – τακτοποίηση του καθαιρεμένου κληρικού· τότε οι
ορθόδοξοι οι οποίοι έστω μόνο θα συμπροσευχηθούν μαζί του καθιστούν τους
εαυτούς τους ακοινώνητους από τους υπόλοιπους ορθόδοξους και πρέπει να
καθαιρεθούν και αυτοί. Είναι γνωστό ότι ισχύει η κανονική αρχή «ο κοινωνών
ακοινωνήτω ακοινώνητος έστω και αυτός».
Ο δε 11 Αποστολικός Κανόνας εν προκειμένω είναι σαφής και προστάζει: «Εί
τις καθηρημένω, Κληρικός ών, Κληρικώ συνεύξηται, καθαιρείσθω και αυτός».
Το ουσιώδες, λοιπόν, ερώτημα που ανακύπτει είναι το εξής: πότε επήλθε η αποκατάσταση – κανονική τακτοποίηση του Δημόφιλου; Έλαβε χώρα πριν από τη χειροτονία του Ευάγριου, οπότε πράγματι θα μιλούσαμε για παράλληλους επισκόπους; Ή συνέβη μεταγενέστερα, οπότε και δεν μπορεί να γίνει λόγος για τέτοια παραλληλία, καθότι η καθαίρεση του Δημόφιλου εξακολουθούσε να ισχύει κατά τη χειροτονία του Ευάγριου;
Η απάντηση είναι καθαρή και λογικά αναπόδραστη: δεν δύναται η αποκατάσταση του Δημόφιλου να είχε προηγηθεί της χειροτονίας του Ευάγριου. Διότι, σε μία τέτοια περίπτωση, δεν θα υφίστατο καμία ανάγκη χειροτονίας νέου επισκόπου· ο Δημόφιλος, ήδη μετανοημένος και αποδεκτός από τους ορθόδοξους, θα είχε επανέλθει στη θέση του επισκόπου κανονικώς και σε κοινωνία. Συνεπώς, η ύπαρξη της χειροτονίας του Ευάγριου τεκμηριώνει από μόνη της ότι ο Δημόφιλος κατά το έτος 370 δεν είχε αποκατασταθεί εκ μέρους των ορθόδοξων επισκόπων στην ιεροσύνη και στον τόπο του.
Η
αποκατάσταση του Δημόφιλου πραγματοποιήθηκε μετά
την εξορία του Ευάγριου. Μόνο τότε ο Δημόφιλος κατέστη «δεκτός» εν τη Εκκλησία,
και αυτό υπό την προϋπόθεση μετάνοιας και ορθόδοξης ομολογίας – αν και
προσχηματικής (βλ. το απόσπασμα του μεγάλου Βασιλείου παρακάτω) –. Επομένως, δεν
νοείται παραλληλία επισκόπων στο κρίσιμο χρονικό
σημείο της χειροτονίας του Ευάγριου, αφού τότε ο θρόνος ήταν ουσιαστικά και
κανονικά εν χηρεία.
Ακριβώς
επ’ αυτού, ο μέγας Βασίλειος, στην επιστολή 48
«Ευσεβείω επισκόπῳ Σαμοσάτων», αναφέρει
χαρακτηριστικά:
«Η δε Κωνσταντινούπολις έχει τον
Δημόφιλον πολύν ήδη χρόνον, ως και αυτοί ούτοι
απαγγελούσι και προκεκήρυκται πάντως τη οσιότητί σου. Και τι περί αυτόν πλάσμα
[=false appearance (= ψεύτικη
εμφάνιση), λεξικὀ Lampe] ορθότητος και ευλαβείας παρά πάντων συμφώνως των αφικνουμένων
θρυλείται, ως και τα διεστώτα της πόλεως
μέρη εις ταυτόν συνελθείν και των πλησιοχώρων τινάς των επισκόπων την ένωσιν
καταδέξασθαι».
Ο
Δημόφιλος, δηλαδή, προσποιήθηκε
τον ορθόδοξο, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πεισθούν κάποιοι πιστοί και
κάποιοι επίσκοποι των περιχώρων και να ενωθούν μαζί του. Ο άγιος Βασίλειος δεν
αναφέρει ρητώς πότε έγινε αυτό· ωστόσο, εκ των συμφραζομένων και των ιστορικών
δεδομένων, συνάγεται ότι πρόκειται για γεγονός μεταγενέστερο
της εξορίας του Ευάγριου, όπως ήδη
τεκμηριώθηκε.
Περαιτέρω,
ούτε γίνεται λόγος ρητώς για καθαίρεση ή αποκατάσταση του Δημόφιλου· πλην όμως
αυτά εννοούνται,
καθώς η καθαίρεσή του είναι αναντίρρητη και δεδομένη. Το αναγνωρίζετε άλλωστε
και εσείς, σεβαστέ κύριε Χατζηνικολάου, στο άρθρο σας. Να ο λόγος για τον οποίο
ο μέγας Θεοδόσιος, το έτος 379, θεωρεί τον
Δημόφιλο ως επίσκοπο Κωνσταντινούπολης· διότι,
επαναλαμβάνεται, υπήρξε
αποκατάστασή του η οποία έλαβε
χώρα μετά την εξορία του Ευάγριου.
Επομένως, το συμπέρασμα είναι σαφές: κατά την χειροτονία του Ευάγριου το 370, δεν υφίσταται καμία παραλληλία επισκόπων στην Κωνσταντινούπολη. Ο θρόνος, από εκκλησιολογικής άποψης, ήταν χηρεύων.
Και έτσι έχόντων των πραγμάτων ερχόμαστε στους δύο λόγους που αναφέρετε για να αποδείξετε ότι η περίπτωση Δημόφιλου - Ευάγριου αποτελεί περίπτωση παράλληλων επισκόπων.
· «πρώτον δεν δύναται να θεωρηθή άκυρος η χειροτονία του Δημοφίλου το 370 και επομένως ούτε εν χηρεία ο θρόνος της Κωνσταντινουπόλεως κατά την περίοδο 370-380, "διότι αρχαίον ην έθος το δέχεσθαι τους από αιρετικών χειροτονηθέντας" και εξής».
Εδώ χρειάζεται μία θεμελιώδης διάκριση,
την οποία δυστυχώς παραβλέπετε, αγαπητέ κύριε Χατζηνικολάου: Άλλο πράγμα η χειροτονία
και άλλο η καθαίρεση.
Συγκεκριμένα:
Η χειροτονία του Δημόφιλου δεν
αμφισβητείται· ήταν έγκυρη,
ή καλύτερα ενυπόστατη.
Κανείς δεν ισχυρίζεται το αντίθετο. Ωστόσο, ακριβώς επειδή η χειροτονία του
ήταν έγκυρη που δι’ αυτής έλαβε την ιεροσύνη ο Δημόφιλος, μπορούσε και να του αφαιρεθεί
(η ιεροσύνη) μέσω έγκυρης και νόμιμης καθαίρεσης – η
οποία και έγινε στη Σύνοδο της πόλης του Αρίμινου το 359. Η καθαίρεση δεν
ακυρώνει τη χειροτονία (δεν σημαίνει ότι δεν έγινε
ποτέ), αλλά έχει ακριβώς το νόημα της αφαίρεσης της
ιεροσύνης που με τη χειροτονία έλαβε[1].
Το
αν «ἀρχαῖον ἦν ἔθος» να γίνονται δεκτοί όσοι χειροτονήθηκαν από αιρετικούς όταν
υπάρχει καθαίρεση όπως εν προκειμένω αφορά την
αποδοχή μετά από αποκατάσταση – όχι τη χρονική
στιγμή πριν από αυτήν.
Επομένως, η βάση του συλλογισμού σας είναι εσφαλμένη,
και όλα τα επόμενα που εξαρτώνται από αυτήν καταλήγουν επίσης εσφαλμένα. Η
σωστή θεμελίωση του επιχειρήματος πρέπει να γίνει ως εξής:
Δεν δύναται να θεωρηθή άκυρη η καθαίρεση
του 359 του Δημόφιλου – όπως ἐσφαλμένως γράφετε περί ακυρότητα της χειροτονίας
του – και εφόσον
δεν υπήρξε αποκατάστασή του από τους ορθόδοξους μέχρι και την εξορία του
Ευάγριου το 370, ο θρόνος της Κωνσταντινούπολης
ήταν εν χηρεία κατά την χειροτονία του ορθόδοξου Ευάγριου.
Κατά συνέπεια, δεν υπήρξαν
παράλληλοι επίσκοποι το έτος 370. Η
χειροτονία του Ευάγριου τελέσθηκε επί
χηρεύοντος επισκοπικού θρόνου ως προς τους ορθόδοξους.
Αντιθέτως,
μετά την εξορία
του Ευάγριου και εφόσον υπήρξε αποκατάσταση
του Δημόφιλου, έστω και εξαιτίας υποκριτικής μετάνοιας, τότε πράγματι ο θρόνος δεν
ήταν εν χηρεία· αλλά αυτό αφορά μεταγενέστερο
στάδιο, όχι τη χρονική στιγμή της χειροτονίας του
Ευάγριου.
Το ερώτημα, επαναλαμβάνω, δεν είναι αν ήταν
έγκυρη η χειροτονία του Δημόφιλου – αυτό είναι δεδομένο.
Αλλά αν ισχύει
η καθαίρεσή του κατά την χειροτονία του Ευάγριου το 370, δηλαδή αν
ο Δημόφιλος είχε αποκατασταθεί μέχρι τότε. Και η
απάντηση, όπως αποδείχθηκε, είναι όχι.
Συνεπώς,
και η αναφορά σας στον Δοσίθεο – «διότι ἀρχαῖον ἦν ἔθος τὸ δέχεσθαι τοὺς ἀπὸ αἱρετικῶν
χειροτονηθέντας» – ναι μεν αληθής, αλλά αφορά την μεταγενέστερη
αποδοχή του Δημόφιλου μετά
την αποκατάστασή του και όχι
την κατάσταση πριν
από τη χειροτονία του Ευάγριου. Αυτή η αποδοχή, όπως ήδη τεκμηριώθηκε, είχε την
αναγκαία προϋπόθεση μετάνοιας
και ορθόδόξης ομολογίας,
αν και υποκριτικής – όπως και στην περίπτωση του Ευστάθιου Σεβάστειας, για την
οποία ο μέγας Βασίλειος γράφει στην επιστολή 263
«τοις Δυτικοίς».
Ο μέγας Θεοδόσιος δεν μπορούσε να επικαλεστεί την καθαίρεση του Δημόφιλου διότι υπήρχε η αποκατάσταση του μετά την εξορία του Ευάγριου και δια τούτο του ζήτησε να ακολουθήσει την ορθόδοξη πίστη. ( Έγραψα παραπάνω αρκετά γι’ αυτό ας ανατρέξει ο αναγνώστης ).
Δεν συμφωνούν λοιπόν αγαπητέ κύριε Χατζηνικολάου τα επιχειρήματα σας με τις πηγές ως προς την περίπτωση Δημόφιλου – Ευάγριου ως προς την ύπαρξη παράλληλων επισκόπων. Οι πηγές θέλουν τον Ευάγριο να χειροτονήθηκε σε επισκοπή στην οποία είχαν εγαταστήσει καθαιρεμένο επίσκοπο οι αρειανοί. ( Επαναλαμβάνεται και εδώ ότι, η αποκατάστασή του στην ιεροσύνη και στον τόπο του από τους ορθόδοξους συνέβη μετά την εξορία του Ευάγριου).
Νικόλαος Τριανταφύλλου
[1] Αλλά και αν εκληφθεί η καθαίρεση όχι ως
αφαίρεση «αλλ’ ως αργήν μένειν και μη εις
ενέργειαν και πράξιν βαλλομένην» την ιεροσύνη, (βλ. οσίου Νικοδήμου,
Πηδάλιον, σελ. 29). Και πάλι στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουμε, ότι ο θρόνος ήταν
κενός. Ο δικαίως καθαιρεμένος για αίρεση κληρικός δεν χάνει μεν την ιεροσύνη
του αλλά δεν μπορεί να την ενεργήσει. Άλλωστε όλες οι σύνοδοι εφόσον πρώτα
καθαιρούσαν μετά χειροτονούσαν και εγκαθιστούσαν νέους κληρικούς στους τόπους
των καθαιρεμένων. Αυτὸ δείχνει ότι εξελάμβαναν τους θρόνους εν χηρεία. Και στην
περίπτωσή μας ο Δημόφιλος ήταν δικαίως καθαιρεμένος για αίρεση που δεν είχε
αποκατασταθεί στην ιεροσύνη και στον τόπο του από τους ορθόδοξους τουλάχιστον
μέχρι την εξορία του Ευάγριου.
14 σχόλια:
Κύριε Τριανταφύλλου, ἀκόμη καί ἔτσι ὅπως τά γράφετε νά ἔχουν τά πράγματα, ἡ παρέμβασίς σας αὐτή δέν μειώνει τήν ἀξίαν τοῦ ἄρθρου, καθότι αὐτό πού ἀναφέρετε εἶναι ἁπλῶς ἕν ἀπό τά «μύρια» παραδείγματα, ὅπως γράφει ὁ Δοσίθεος, ὅπου οἱ «παρά κανόνας» καί «παρ' ἐνορίαν» παρεμβάσεις ὅταν ὑπάρχῃ ἀνάγκη εἶναι πράξεις ἐπαινεταί, ὄχι κατακριτέαι. Αὐτήν τήν ἀρχήν τονίζει τό ἄρθρον, ὁπότε οἱ «διϋλίζουσες τόν κώνωπα καί καταπίνουσες τήν κάμηλον» ἐνστάσεις πού ἔχουν προβληθῆ εἶναι σχεδόν ἄνευ ἀξίας. Ἀλλά, δέν εἶναι κἄν ἔτσι τά πράγματα. Πρῶτον, ὁ Δημόφιλος ἀπεκαταστάθη ἀπό τήν ἐν Νίκῃ τῆς Θράκης Σύνοδον (359), ἡ ὁποία ναί μέν τώρα θεωρεῖται «ἀθέμιτος», ἀλλά τότε, ὅπως ἔγραψα, οἱ πράξεις τῶν αἱρετικῶν δέν ἐθεωροῦντο ἄκυρες. Δεύτερον, ὅπως γράφει ὁ Δοσίθεος (Τόμος 1, σελ. 454, Βιβλ. Β', Κεφ. ΙΔ', Παρ. Ε'): «εἰς Κωνσταντινούπολιν ἀποθανόντος Εὐδοξίου, χειροτονοῦσιν οἱ Ἀρειανοί τόν ρηθέντα Δημόφιλον ... οἱ δέ ὀρθόδοξοι εὑρόντες καιρόν προχειρίζονται Ἐπίσκοπον Κωνσταντινουπόλεως Εὐάγριόν τινα, ὅν ἐχειροτόνησεν ὁ Ἀντιοχείας μέγας Εὐστάθιος». Λοιπόν, εἰς αὐτήν τήν πρότασιν οἱ λέξεις «χειροτονοῦσιν» καί «ἐχειροτόνησεν» δέν σημαίνουν ἀμφότεραι χειροτονίαν ἐπισκόπου; Διά τήν πληροφορίαν αὐτήν, ὁ Δοσίθεος παραπέμπει εἰς τήν Ἐκκλ. Ἱστορίαν τοῦ Σωκράτους, Τόμος Δ', Κεφ. ΙΔ', ὅπου ἀναφέρονται τά ἑξῆς: «οἱ Ἀρειανοί εἰς τόν τόπον αὐτοῦ [σ.σ. τοῦ Εὐδοξίου] καθιστῶσι Δημόφιλον. Καιροῦ δέ νομίσαντες δεδράχθαι οἱ τοῦ ὁμοουσίου, τῆς ἑαυτῶν πίστεως Εὐάγριόν τινα προεβάλλοντο· καί χειροτονεῖ τοῦτον Εὐστάθιος, ὁ πάλαι ποτέ ἐπίσκοπος Ἀντιοχείας γεγονώς». Καί συνεχίζει ἀμέσως εἰς τό Κεφ. ΙΕ' ὡς ἑξῆς: «Τούτου δέ γενομένου, αὖθις ἐξ ἑτέρας ἀρχῆς ἀνεκίνουν οἱ Ἀρειανοί τόν διωγμόν κατ' αὐτῶν». Ἀπό τίς δύο αὐτές προτάσεις τοῦ Σωκράτους καί τοῦ Δοσιθέου προκύπτει ὅτι ἡ ἀλληλουχία τῶν γεγονότων τοῦ ἔτους 370 εἶναι ἡ ἑξῆς: Πρῶτα χειροτονεῖται ὁ Δημόφιλος (καί ἄρα ἀποκαθίσταται, ἄν ὑποτεθῇ ὅτι δέν εἶχεν ἤδη ἀποκατασταθῆ ἀπό τήν σύνοδον τῆς Νίκης τό 359) καί ΚΑΤΟΠΙΝ χειροτονεῖται ὁ Εὐάγριος, ὡς «παράλληλος ἐπίσκοπος».
Κ. Δημήτριε καλή σας ημέρα, ίσως με θυμάστε από παλαιότερα σχόλιά μου σε άλλο ιστολόγιο που γράφετε κι εσείς.
Αυτά που θα γράψω τα έχω ξαναπεί, αλλά χρειάζεται να τα ξαναπώ λόγω της αμετανόητης στάσης τους(δυστυχώς)...
-Οι χειροτονίες του Αγίου Αθανασίου του Μεγάλου και του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου σε τόπους εξορίας τους ήταν αντικανονικές; Αφού δεν συμμετείχε άλλος Επισκόπος, πώς και έπραξαν έτσι οι Στύλοι της Ορθοδοξίας;
Έπρεπε να γνωρίζουν πως θα χρειαστεί να πάρουν άδεια από τους νεο-αποτειχισμένους(εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) 1600 έτη μετά....
Επιτρέψτε μου επίσης να προσθέσω στην παρέμβασή σας και το παράδειγμα των Ρώσων επί "Ζώσης Εκκλησίας" και Σεργιανιστών...ως τώρα.
Η Κατακομβική Εκκλησία στην Ρωσία ήταν/είναι σχισματικοί και αυτοί;
Η ΡΟΕΔ έδωσε Άγιους όπως τους Άγιο Φιλάρετο και Ιωάννη Μαξίμοβιτς. Οι Άγιοι αυτοί ήταν Μητροπολίτες σε περιοχές και χώρες που υπήρχαν Μητροπολίτες και Αρχιεπίσκοποι.
Γιατί δεν τους αποκαλούν και αυτούς σχισματικούς;
Μάλλον "δεν τους παίρνει", διαγραφή και ισοπέδωση για όλους τους Έλληνες Ορθοδόξους που αγωνίζονται από το 1924 και μετά γνωρίζουν να κάνουν.
Αυτό το κακόγουστο και εμπαθές ποίημα δεν το ξεχνάνε γιατί δεν θέλουν.
Υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή τα βιβλία του π.Θεοδώρητου Μαύρου. Όποιος θέλει ας ψάξει και ας τον διαβάσει.
Καλό και ευλογημένο καλοκαίρι.
Άρα με όσα λέτε κ. Χατζηνικολάου δύναται μια αιρετική σύνοδος να ανατρέψει τις αποφάσεις μιας ορθοδόξου συνόδου όπως η καθαίρεση του Δημοφίλου. Είτε η "αποκατάσταση" της Νίκης είτε η Εγκατάσταση από τους Αρειανούς στην Κωνσταντινούπολη.
Επιπλέον αν ισχύει η αποκατάσταση του Αιρετικού από Αιρετικούς τότε ισχύουν και οι ποινές προς τους ορθόδοξους και όλες οι υπόλοιπες αποφάσεις.
Επίσης λέτε ότι τώρα είναι αθέμιτος η σύνοδος της Νίκης τότε δεν ήταν;
Συνεπώς το παράδειγμα του Δημοφίλου που αναφέρατε δεν ευσταθεί.
@ 16 Ιουλίου 2025 στις 10:00 μ.μ. Στό ἄρθρον μου, παραπέμπω στόν Δοσίθεον, ὁ ὁποῖος λέγει ὅτι «ἀρχαῖον ἦν τό δέχεσθαι τούς ἀπό Αἱρετικῶν χειροτονηθέντας» (Δωδεκάβιβλος, ἔ.ἀ., Τόμ. 1ος, σελ. 317, Βιβλ. Β', Κεφ. Δ', Παρ. ΣΤ'). Τό 370 μ.Χ., λοιπόν, αἱ χειροτονίαι τῶν αἱρετικῶν ἦσαν ἀποδεκταί.
@ Ἀριστοτέλην: Σ' εὐχαριστῶ πολύ διά τήν παρέμβασίν σου, Ἀριστοτέλη! Τό παράδειγμα τῆς ἐν Ρωσσίᾳ Κατακομβικῆς Ἐκκλησίας εἶναι νομίζω πολύ ἐπιτυχημένον ἤ μᾶλλον ἀποστομωτικόν. Γιά τό παράδειγμα τῆς ΡΟΕΔ, ἔχουν τήν «δικαιολογίαν» (ὁ Θεός νά τήν κάνῃ!) ὅτι, λόγῳ τῆς διαφορᾶς τῆς γλώσσης (γιά τήν διαφοράν τοῦ ἑορτολογίου ποιοῦν τήν νῆσσαν), ἔχει ἐπικρατήσει νά ὑπάρχουν παράλληλοι ἐπίσκοποι. Ἡ ἐκ μέρους τῶν πολεμίων τῶν χειροτονιῶν τοῦ 1935 χρῆσις δύο μέτρων καί δύο σταθμῶν, ὅπως καί κάθε ἐνόχου πού προσπαθεῖ νά καθησυχάσῃ τήν συνείδησίν του μέ ψευτο-δικαιολογίες, εἶναι πρόδηλος!
Οι Ιεροί Κανόνες θεσπίστηκαν από την Ορθόδοξη Εκκλησία εν Πνεύματι Αγίω για την διαφύλαξη της Ορθόδοξης Πίστεως ( Δόγμα) και για την εύρυθμη λειτουργία της Εκκλησίας σύμφωνα με το Θείο Θέλημα. Η Ιεροί Κανόνες έγιναν για την υπεράσπιση της Εκκλησίας , δογματική και λειτουργική, και όχι για να χρησιμοποιούν, λόγω θέσεως ή αξιώματος, άνθρωποι έχοντες αιρετικά φρονήματα σε πραγματική ζημία της Εκκλησίας και του έργου της. Η Οικονομία στην Εκκλησία είναι ένα όπλο ανθρώπινης πνευματικής ή και εν γένει θεραπείας στον Εκκλησιαστικό χώρο , που μπορούν είτε εν Συνόδω είτε από την ευθύνη λόγω θέσεως να χρησιμοποιούν μόνο οι Ορθόδοξοι στο φρόνημα και πάντοτε με σκοπό και στόχο την θεραπεία πνευματικών ή εν γένει προβλημάτων. Οι υπερόριες χειροτονίες από Ορθοδόξους σε καιρό Αιρέσεως για την βοήθεια των Ορθοδόξων σε άλλες περιοχές όπου κυριαρχούν οι Αιρετικοί είναι ακριβώς ένα ιστορικό παράδειγμα Θεαρεστης Οικονομίας.
Οι ορθόδοξοι "δέχεσθαι" όχι οι Αιρετικοί.
Αυτοί που κατ εσάς "απεκατέστησαν" τον Δημόφιλο είναι Αιρετικοί η σύνοδος της Νίκης είναι Αιρετική.
Αν οι Αιρετικοί μπορούν να ανατρέψουν την απόφαση μιας ορθοδόξου Συνόδου τότε μπορούν να καθαιρούν και αναθεματίζουν δικαίως τους ορθόδοξους.
Αριστοτέλης16 Ιουλίου 2025 στις 6:48 π.μ.
Το ότι η ΡΟΕΔ και οι κατακομβήτες έχουν αγίους δεν σημαίνει πως όλες τους οι πράξεις είναι ορθές, διότι θα έπρεπε και οι ΓΟΧ να έχουν Εκκλησιαστική κοινωνία με όσους έχουν Εκκλησιαστική κοινωνία με τους Αιρετικούς Οικουμενιστές διότι και οι ΡΟΕΔ και οι Κατακομβήτες δεν τηρούσαν το κοινωνών ακοινωνοίτω.
Και το ερώτημα παραμένει. Γιατί οι ΓΟΧ δεν καθαιρούν τους καινοτόμους αφού αυτοί έχουν τους κανονικούς επίσκοπους και έχουν αποκαταστήσει τις τοπικές Ιεραρχίες.
@17 Ιουλίου 2025 στις 5:12 μ.μ. Καλόν θά ἦτο νά μάθῃς πρῶτα τήν Ἑλληνικήν γλῶσσαν καί μετά νά γράφῃς δημοσίως. Ἐδῶ καλύπτεσαι ὑπό τήν ἀνωνυμίαν σου, βεβαίως, ἀλλ' ὁ Θεός ξἐρει ποιός εἶσαι καί, ἄν δέν ἀλλάξῃς πορείαν, θ' ἀκούσῃς τό φοβερόν «δοῦλε πονηρέ ...» ἐνώπιον τοῦ Φοβεροῦ Κριτηρίου, ὅπερ βεβαίως ἀπεύχομαι.
Ἐφόσον ἡ αἵρεσις ἔχει ἀξαπλωθῆ παγκοσμίως, μόνον μία Πανορθόδοξος Σύνοδος ἔχει τό δικαίωμα νά καθαιρέσῃ τούς κληρικούς της. Σύνοδος τῶν ὀρθοφρονούντων, βεβαίως, χωρίς τήν συμμετοχήν τῶν Οἰκουμενιστῶν ὡς κριτῶν, ἀλλ' ὡς ὑποδίκων, ὅπως ἔγινε στήν Ζ' Οἰκ. Σύνοδον.
Αγίους και Νεομάρτυρες έχουν και οι ακολουθούντες το Ορθόδοξο Εορτολόγιο στην Ελλάδα.
Όπως παραδέχεσαι έστω κι αν δεν το κατάλαβες, το ζήτημα παράλληλων Επισκόπων, ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ σε καιρούς διωγμού και αιρέσεως.
Το ΚΛΕΙΣΑΜΕ το θέμα.-
Ψάχνεσαι να βρεις αλλού λάθη, ας τα δούμε κι αυτά.
Το ότι διατηρεί η ΡΟΕΔ κοινωνία με το Πατρ. Ιεροσολύμων ΔΕΝ καθιστά απαραίτητο για τους Έλληνες Ορθοδόξους του Πατρίου Εορτολογίου οτι πρέπει να κάνουν το ίδιο.
Όπως γνωρίζεις, σου υπενθυμίζω με εν Χριστώ αγάπη, πως ο ου κατ' επίγνωσιν ζηλωτισμός, οι ακρότητες και οι Φαρισαϊσμοί δεν αρέσουν και δεν είναι αποδεκτά από τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.
Το πόσο δύσκολη είναι η ενότητα στον χώρο των αγωνιζόμενων Ορθοδόξων την διαπιστώνεις όχι μόνο από τις 4-5 Συνόδους στο Πάτριο Εορτολόγιο αλλά και στους Νεο-αποτειχισμένους που και αυτοί τα ίδια και χειρότερα είναι. Η διχόνοια και η διαίρεση ποιούς εξυπηρετεί;
Μακάρι να υπάρξει ενότητα εν Αληθεία και να συγκληθεί μια Πανορθόδοξη Σύνοδος, αν και με τα χάλια μας το βλέπω από πολύ δύσκολο έως ανέφικτο.
Καλό και ευλογημένο καλοκαίρι.
Οι αποτειχισμένοι παρόλο που έχουν θέματα μεταξύ των δεν έχουν κάνει παράλληλους Επισκόπους και Εκκλησίες.
Δεν είναι αναίρεση του κειμένου δυστυχώς απλώς επίθεση προς το πρόσωπό...
Υπάρχει ο κανόνας που είναι απαράβατος προς όλους ανεξαιρέτως και υπάρχει η οικονομία και αφορά όχι όλους τους ανθρώπους, αλλά όσους είναι ή έχουν εν ενεργεία αδυναμία να ακολουθήσουν τον κανόνα και αυτή είναι ακατανόητη και σε εμάς και άγνωστο σε ποιους θα λογισθεί από τον Κύριο.
Ωστόσο το άγνωστο της οικονομίας, δηλαδή το που αναφέρεται και το ποιους θα συμπεριλάβει, δεν σημαίνει ότι δεν έχει χαρακτηριστικά.
Η οικονομία δεν είναι μια στάσιμη κατάσταση, αλλά μία κίνηση που έχει πορεία και κατεύθυνση, οφείλει πάντα να πλησιάζει και να ενταχθεί προς τον κανόνα και την αποκατάσταση του. Η στασιμότητα της εγκρύπτει την παγίωση πράγμα που την βγάζει από την οικονομία. Για παράδειγμα οι Αρειανοί την εποχή τους είχαν την δυνατότητα να ληφθούν στην οικονομία σήμερα όμως όχι είναι στην αίρεση.
Επίσης η οικονομία δεν αφορά όλους, αλλά όσους είναι και έχουν "εν ενεργεία" αδυναμία να ακολουθήσουν ήδη και από τώρα τον κανόνα. Οι αρχιερείς οι μοναχοί και οι ιερείς και μαζί με αυτούς όλοι οι πιστοί οφείλουν να ξέρουν, να ρωτούν και να μαθαίνουν, να προσέχονται και να παρακαλούν για την αλήθεια.
Τέλος και σημαντικότερο, η οικονομία και η πρόνοια του Θεού είναι στα χέρια της κρίσης, και ο κριτής είναι ο Χριστός. Μόνο η σύνοδος έχει την επίγεια οικονομία μπορεί να μην κατονομάσει αιρετικό και να τον καταδικάσει μόνο και μόνο αν και όταν αυτό είναι προς το συμφέρων των πιστών.
Ο καθένας έχει την θέση και τον ρόλο του. Η εκκλησία έχει την οικονομία της, ωστόσο ο καθένας θα κριθεί ατομικά για τις επιλογές του. Αυτή η δικαιολογία που λέει: δεν με είπε το ορθόδοξο ο επίσκοπος μου και η σύνοδος μου, για το ένα ή το άλλο αυτό θέμα, δεν είναι παρά η ανευθυνότητα. Με ατην λογική κανείς δεν φταίει για τίποτα και τελικά αν το σκεφτούμε σε βάθος, το λάθος πάει στον Χριστό που επέτρεψε να γίνει...
Δημοσίευση σχολίου