Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (χημικού - βιοχημικού).

Προς κοινό εορτασμό του Πάσχα Ορθοδόξων και αιρετικών Παπικών; (Σκέψεις – απόψεις - προβληματισμοί)

Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (χημικού - βιοχημικού).

------------------------------------------------

Πολύς λόγος γίνεται ιδιαίτερα τελευταία για έναν κοινό εορτασμό της μεγάλης εορτής του Πάσχα μεταξύ των Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών και των λοιπών χριστιανών.

Αφορμή είναι το Πάσχα του 2025 κατά το οποίο Ορθόδοξοι, Παπικοί και Προτεστάντες θα το εορτάσουν την ίδια Κυριακή, κατά την οποία συμπληρώνονται 1700 χρόνια από την Α Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ. Όπως είναι γνωστό η Α Οικουμενική Σύνοδος έθεσε τους όρους καθορισμού της ημερομηνίας της εορτής του Πάσχα που είναι οι παρακάτω:

Το Χριστιανικό Πάσχα πρέπει να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την Πανσέληνο που θα γίνει κατά την ημέρα της εαρινής ισημερίας ή μετά από αυτήν. Αν η πανσέληνος γίνει Κυριακή, τότε το Πάσχα θα εορτάζεται την επομένη Κυριακή. Το τελευταίο έγινε για να μην συμπίπτει ποτέ το χριστιανικό με το εβραϊκό Πάσχα. Η πανσέληνος, που συμβαίνει κατά ή μετά την εαρινή ισημερία, λέγεται και πανσέληνος του Πάσχα ή πασχαλινή πανσέληνος.

Η Σύνοδος αυτή έλαβε υπόψη, ότι οι Εβραίοι εόρταζαν το Πάσχα κατά την ημέρα της Πανσελήνου, που γινόταν μετά την εαρινή ισημερία και ότι ο Χριστός αναστήθηκε την Κυριακή μετά την εορτή του εβραϊκού Πάσχα (ήταν τότε Σάββατο), δηλαδή μετά την εαρινή πανσέληνο

Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που συμπίπτει η εορτή του Πάσχα Ορθοδόξων και Ρωμαικοκαθολικών. Πρόσφατα είχε συμπέσει τα έτη 2014 και 2017 και μελλοντικά θα συμπέσει το 2025, 2028, 2051 και 2034.

Το πρώτο ερώτημα το οποίο προβάλλει αρχικά είναι, αν ο χαρακτηρισμός «κοινός» είναι ορθός και εάν ακριβολογεί.

Με τον χαρακτηρισμό «κοινός» προφανώς και προχείρως προτείνουν να εορτάζεται το Πάσχα την ίδια ημέρα από όλους τους χριστιανούς. Δηλαδή συγχρόνως, την ίδια μέρα. Επομένως κάλλιστα θα μιλούσαμε για έναν σύγχρονο εορτασμό του Πάσχα.

Και λέμε αυτό, γιατί ο όρος σύγχρονος είναι πιο συγκεκριμένος, ενώ ο όρος κοινός είναι πιο αόριστος ή μάλλον ευρύτερος. Μπορεί να εννοήσει κάποιος και τον από κοινού εορτασμό μεταξύ δύο μερών στον ίδιο χώρο, και όχι μόνο στον ίδιο χρόνο, γεγονός που προϋποθέτει και κοινή Θεολογία, που ούτε συμβαίνει, ούτε θα συμβεί. Αν συμβεί αυτό, τότε θα μιλάμε επίσημα και για ΚΟΙΝΟ ΠΟΤΗΡΙΟ.

Το δεύτερο θέμα που προκύπτει είναι, αν μπορεί να καθοριστεί σταθερή ημερομηνία εορτασμού. Και αυτό το θέμα δημιουργεί δυσκολία, γιατί το Πάσχα οπωσδήποτε γίνεται Κυριακή.

Συγκεκριμένη όμως και σταθερή ημερομηνία του χρόνου δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε, γιατί, όπως είναι φυσικό και γνωστό, η εορτή του Πάσχα οπωσδήποτε γίνεται Κυριακή.

Το 1936 η Κοινωνία των Εθνών του Ο.Η.Ε πρότεινε την καθιέρωση του Παγκόσμιου ημερολογίου που οι γενικές αρχές του ήταν οι εξής:

Το έτος διαιρούνταν σε 4 ίσα τρίμηνα. O πρώτος μήνας κάθε τριμήνου (Ιανουάριος, Απρίλιος, Ιούλιος και Οκτώβριος) είχε 31 ημέρες και άρχιζε Kυριακή. O δεύτερος και ο τρίτος μήνας των τριμήνων είχαν από 30 ημέρες και άρχιζαν αντίστοιχα Τετάρτη (Φεβρουάριος, Mάιος, Αύγουστος και Νοέμβριος) και Παρασκευή (Mάρτιος, Ιούνιος, Σεπτέμβριος και Δεκέμβριος).

H εφαρμογή του Παγκόσμιου ημερολογίου εορτολογικά είναι δύσκολη και αυτό γιατί θεωρεί όλες τις γιορτές σταθερές ως προς την ημέρα της εβδομάδας και την ημερομηνία. Για παράδειγμα, το Πάσχα θα γιορτάζεται πάντα στις 8 Απριλίου και τα Χριστούγεννα θα πέφτουν πάντα Δευτέρα. Έτσι όμως προσκρούει στα εορτολόγια των θρησκειών και στον καθορισμό του εβραϊκού και, κατά συνέπεια, του χριστιανικού Πάσχα.

Έτσι ο μοναδικός τρόπος για την καθιέρωση ημερομηνίας σύγχρονου εορτασμού του Πάσχα Ανατολής και Δύσης είναι ο εξής:

Ο υπολογισμός του Πάσχα να ανατεθεί στους αστρονόμους, προκειμένου το Πάσχα όλων των Χριστιανών να εορτάζεται την ίδια ημερομηνία, στη βάση των κανόνων της Α ́ Οικουμενικής Συνόδου, του 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας. Σήμερα με την πρόοδο της τεχνολογίας και με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, είμαστε σε θέση να βρίσκουμε για πάρα πολλά έτη εκ των προτέρων τις τρεις βασικές ημερομηνίες (την Εαρινή Ισημερία, την Εαρινή Πανσέληνο και την Κυριακή που ακολουθεί την Εαρινή Πανσέληνο), που είναι απαραίτητες για τον καθορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα. «Γνωρίζουμε π.χ. από τώρα με ακρίβεια δευτερολέπτου ότι το 3000 μ.Χ. η Εαρινή Ισημερία θα συμβεί την 20ή Μαρτίου στις 17 ώρες, 28λεπτά και 11 δευτερόλεπτα».

 

Υπάρχουν λόγοι αλλαγής του τρόπου υπολογισμού της ημερομηνίας του Πάσχα;

 

Σίγουρα υπάρχουν επιστημονικοί λόγοι, λόγω των συσσωρευμένων λαθών στο Ιουλιανό ημερολόγιο (σφάλμα στον υπολογισμό της πανσελήνου και της πραγματικής ισημερίας) με αποτέλεσμα το Ορθόδοξο Πάσχα να γιορτάζεται την δεύτερη Κυριακή μετά την πραγματική πασχαλινή πανσέληνο (όπως το Πάσχα του 2023) ή να γιορτάζεται και την Κυριακή μετά την δεύτερη εαρινή πανσέληνο.(όπως θα συμβεί στο Πάσχα του 2024).

Εκτός από τους επιστημονικούς λόγους (που είναι και ποιμαντικοί) προβάλλονται ως άλλοι λόγοι ΟΙ ΜΙΚΤΟΙ ΓΑΜΟΙ τους οποίους ουσιαστικά καθιέρωσε με την πρακτική της ποιμαντικής οικονομίας η Κολυμπάριος Σύνοδος το 2016, ενώ αυτοί απαγορεύονται ρητά και ξεκάθαρα από τον 72ο κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου. Όμως η καθιέρωση των μικτών γάμων ουσιαστικά είναι αποδοχή της οικουμενιστικής θεωρίας της ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ και της ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΩΝ ΚΛΑΔΩΝ δηλ.των βασικών αρχών του Οικουμενισμού.

Έτσι λοιπόν για μια ακόμα φορά θα χρησιμοποιηθεί το ημερολόγιο ως προώθηση της αίρεσης του Οικουμενισμού, γιατί μέχρι τώρα η χρήση του απέτυχε. Σημειωτέον ότι και η Ρωσική Εκκλησία που ακολουθεί το Ιουλιανό ημερολόγιο είναι ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΟΥΣ.

Τι πρέπει να γίνει;

Επειδή η επαναύπαση και ο αφοριστικός εφησυχασμός μεταξύ των λεγομένων παραδοσιακών Ορθοδόξων (ΓΟΧ - αποτειχισμένων κ.α) δεν αποτελεί λύση του προβλήματος προτείνονται τα εξής:

Α. Υπάρχει ακόμα καιρός, επίσημα οι Σύνοδοι ΓΟΧ (ως οργανωμένες εκκλησιαστικές δομές) να απευθυνθούν σε επίσημους φορείς (π.χ Αστεροσκοποείο Αθηνών κ.α) ώστε να τους δοθούν τα στοιχεία εκείνα, για να διορθώσουν ως προς την ημερομηνία εορτής του Πάσχα το Ιουλιανό ημερολόγιο. Η σχετική διόρθωση να γίνει πάλι από σχετικούς με το θέμα επιστήμονες.

Β. Οι αποτειχισμένοι κληρικοί να ζητήσουν και αυτοί είτε ως πρόσωπα, είτε ως ομάδες ενυπόγραφα και επίσημα τα αντίστοιχα στοιχεία για τον σωστό εορτασμό του Πάσχα από τους αστρονόμους ή από σχετικούς φορείς.

Γ. Να ενημερωθεί ο Ελληνικός λαός για τους αναγκαίους λόγους αλλαγής της ημερομηνίας υπολογισμού του Πάσχα και να του επισημανθεί ότι η αλλαγή αυτή ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΙΣΤΗ. Επίσης στην ενημέρωση να τονίσουν ότι:

-Η προπαγανδιστική χρήση του ημερολογίου εκ μέρους των Οικουμενιστών γίνεται με σκοπό την ένωση με τους αιρετικούς της Δύσεως και την αποδοχή των βασικών αρχών του Οικουμενισμού (θεωρία κλάδων-βαπτισματική θεολογία) όπως τα καθιέρωσε η Κολυμπάρια Σύνοδος το 2016.

-Τα μέχρι τώρα δεδομένα αποδεικνύουν ότι το ημερολόγιο ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΘΕΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι πολυπληθέστερες «οικουμενιστικές τοπικές εκκλησίες « ακολουθούν το Ιουλιανό ημερολόγιο.

-Οι Συνοδικές καταδίκες του 16ου αιώνα δεν αφορούν την επιστημονική πλευρά του ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟΥ (ΠΑΠΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ), αλλά το ότι αυτό δεν εφαρμόζει τους Κανόνες του ΠΑΣΧΑΛΙΟΥ ΤΗΣ Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ.

Είναι ΑΝΑΜΕΝΌΜΕΝΟ ότι με το άρθρο αυτό θα εκτοξευθούν εναντίον του γράφοντα «πεπυρωμενα αφοριστικά βέλη» για καινοτομίες και αλλοίωση της θεολογίας. Οι διαφωνίες δεκτές αρκεί να είναι θεολογικά τεκμηριωμένες. Επίσης οι τυχόν διαφωνούντες ας κάνουν τον κόπο να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις:                          Α. Επειδή κάθε ημερολόγιο, ως ανθρώπινο κατασκεύασμα, έχει τα μειονεκτήματά του, προτιμούν να ακολουθούν ΛΑΘΟΣ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ και να μην εφαρμόζουν ό,τι καθόρισε για την εορτή του Πάσχα η Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ;

Β. Ο καθορισμός της ημερομηνίας εορτής του Πάσχα είναι θεολογικό ή αστρονομικό θέμα; Απαγόρευσε η Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ την ανάμιξη της επιστήμης της αστρονομίας στο θέμα και κάθε μελλοντική αλλαγή ημερολογίου και πώς φαίνεται αυτό;

Γ. Θα προτιμούσαν τη δημιουργία νέου σχίσματος στο χριστεπώνυμο πλήρωμα με αφορμή την εορτή του Πάσχα (παλαιο-πασχίτες και νέο-πασχίτες);

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Παρακαλώ αναδημοσιεύστε. Χριστός Ανέστη!!
https://ex-ch-gr.blogspot.com/2023/04/blog-post.html

Αθηνα είπε...

Χριστός Ανέστη πατερ
Ένα μικρό σχόλιο σχετικά με τον κοινό εορτασμό του Πάσχα ανάμεσα σε ορθόδοξους καθολικούς κτλ. Θέλω να πω λοιπόν ότι οι Παλαιοημερολογιτες δεν πρόκειται να συνεορτασουν το Πάσχα μαζί με τους αιρετικούς στον αιώνα τον απαντά ακόμη κι αν γίνουν 1000 κομμάτια. Ευλογειτε.

Ανώνυμος είπε...

Μην ξεχνατε τους συνεορτασμους.Πρόσφατα είχε συμπέσει τα έτη 2014 και 2017 και μελλοντικά θα συμπέσει το 2025, 2028, 2051 και 2034.