Ἡ πανανθρώπινη ἱστορία
δέν εἶναι τίποτ’ ἄλλο, παρά µιά ἐναγώνια ἀναζήτηση τοῦ «Ἀγνώστου Θεοῦ». Βαθιά
στήν κάθε ἀνθρώπινη ὕπαρξη εἶναι στηµένος κι ἕνας βωµός µέ µιά ἄγραφη ἐπιγραφή:
«Ἀγνώστῳ Θεῷ». Ἄγνωστος καί ἀκαθόριστος ὁ Θεός, µά αἰώνια, ἀναλλοίωτη καί ἀσίγαστη
πραγµατικότητα. Στό θέµα Θεός - ἄν ὑπάρχει ἤ δέν ὑπάρχει - δέ χωρᾶνε πειράµατα
καί µαθηµατικοί ὑπολογισµοί καί ἀποδείξεις. «Οὐ γάρ µετρεῖται φύσει τό ὑπέρ
φύσιν» (Μάξιµος ὁ Ὁµολογητής). Τό ἄϋλο δέν ὑλοποιεῖται, οὔτε τό Πνεῦµα
σταθµίζεται, ἀλλ᾽ οὔτε τό ἀπρόσιτο δέχεται, ἤ ἀνέχεται πειράµατα. «Οὐ χωρεῖ τό
µυστήριον ἔρευναν». Ὁ ἐπέκεινα τοῦ νοῦ, Θεός, «δεικνύεται, ἀλλά δέν ἀποδεικνύεται»
(Παῦλος Εὐδοκίµωφ). Εἶναι γνωστός, ἀλλ᾽ ὄχι ὁρατός. Εἶναι αἰσθητός, ἀλλ᾽ ὄχι
ψηλαφητός. Ἄν ὑπάρχει ἕνα µυστήριο στόν κόσµο,εἶναι τοῦτο: ὅτι ὁ Θεός δέ νοεῖται,
ἀλλά κατανοεῖται.
Δέ γνωρίζεται, ἀλλά ἀναγνωρίζεται. ∆έν ὁρᾶται, ἀλλά καθορᾶται.
Κατά δέ τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν∆αµασκηνό: «Ἄπειρον τό θεῖον καί ἀκατάληπτον, καί τοῦτο
µόνον αὐτοῦ καταληπτόν, ἡ ἀπειρία καί ἀκαταληψία. Ἀδύνατον γάρ γνῶναι τήν ὑπερκειµένην
φύσιν». Σιωπᾶ τό ἀνθρώπινο λογικό στά µεταφυσικά θέµατα. Ὅταν ἀπαιτητικός ὁ
Μωϋσῆς ζήτησε νά ἰδεῖ τόν ἴδιο τόν Θεό,πῆρε τήν ἀπάντησή Του: «Οὐ δυνήση ἰδεῖν
τό πρόσωπόν µου. Οὐ γάρ µή ἴδη ἄνθρωπος τό πρόσωπόν µου καί ζήσεται» (Ἔξοδ. ΛΓ΄
20). Ἄλλωστε, καθώς λέγει ὁ Lossky, «ἡ γνώση τῆς ἀγνωσίας τῆς
θείας φύσης, ἰσοδυναµεῖ µέ ἐµπειρία». Ὁ Θεός εἶναι ὁ µεγάλος Γνωστός, ἀλλά
συνάµα καί ὁ µεγάλος Ἄγνωστος! Εἶναι τόσο προσιτός, µά καί τόσο ἀπρόσιτος. Εἶναι
τόσο ἐγγύς (Ἐµµανουήλ=µεθ᾽ ἡµῶν ὁ Θεός), ἀλλά καί τόσο µακρινός καί ἀθέατος. Ἡ ἀποκάλυψη
τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ὑπῆρξε ἀποκάλυψη «ὑπέρ ἔννοιαν», ἄρρητο καί ἀθέατο
µυστήριο. «Ὁ µονογενήςΥἱός, ὁ ὤν εἰς τόν κόλπον τοῦ Πατρός, ἐκεῖνος ἐξηγήσατο»
(Ἰω.Α΄ 18). Ὁ Θεός - Πατέρας ἀποκαλύπτεται καί γνωρίζεται µέσῳ τοῦ Υἱοῦ. Ἀποκαλύπτει
τήν ὕπαρξη, ὄχι τήν οὐσία, διότι ἡ οὐσία παραµένει πάντοτε ἀνεξιχνίαστη. Τήν
τριαδικότητα, ἡ Ὀρθόδοξη ∆ογµατική τήν ὀνοµάζει «τρισυπόστατο καί ἐνυπόστατο
µυστήριο». Μονάχα µέ τήν ἀγάπη εἶναι δυνατό νά κατανοηθεῖ ὁ Θεός. Καθαρός νοῦς,
καθαρή καρδιά καί µυστική σιγή τῆς ψυχῆς, εἶναι ἄριστες προϋποθέσεις προσέγγισης
τοῦ Θεοῦ. Μή τό
λησµονοῦµε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου