Τό ἴδιο φαίνεται νά πράττη καί ὁ ἅγ. Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος εἰς τό θέμα τοῦ ἡμερολογίου. Δηλαδή μετά παρέλευσι ἑβδομῆντα καί
πλέον ἐτῶν ἀπό τήν Α΄ Οἰκουμ. Σύνοδο χρησιμοποιεῖ ἀδιακρίτως τά ἡμερολόγια. Σε ἐπιστολή
του π.χ. σέ κάποιον ὀνόματι Θεόδωρον γράφει χρησιμοποιῶντας τό Ἰουλιανό ἡμερολόγιο:
H συνέχεια, ‘’κλικ’’ πιο
κάτω στο: Read more
«Ἐθαύμασα πῶς
παρ’ ἑτέρων ἔμαθον τήν ῥᾳθυμίαν Σαλουστίου τοῦ πρεσβυτέρου.
Καί γάρ ἐγνωρίσθη μοι ὅτι μόλις πέντε ὁμιλίας εἶπεν ἕως
Ὀκτωβρίου μηνός, καί ὅτι καί αὐτός καί Θεόφιλος ὁ πρεσβύτερος,
ὁ μέν ὄκνῳ, ὁ δέ δειλίᾳ, οὐ παραβάλλουσι τῇ συνάξει»
(ΕΠΕ 38, 378).
Σέ ἐπιστολή του πάλι πρός
τόν Πρεσβύτερο Κωνστάντιο γράφει: «Τῇ τετάρτῃ
τοῦ Πανέμου μηνός μέλλων ἀπό
τῆς Νικαίας διεξορμᾷν, ταῦτα διαπέμπομαι τά γράμματα πρός τήν σήν θεοσέβειαν,
παρακαλῶν» (ΕΠΕ 38, 390).
Ὁ Πάνεμος μήνας ἀνήκει στο λεγόμενο Μακεδονικό ἡμερολόγιο
σύμφωνα με τον ἅγ.Νικόδημο τόν ἁγιορείτη (ὑποσ. ΛΖ ἀποστολικόν) και τό λεξικό
τοῦ Σουΐδα. Καί τό ὅτι πάλι οἱ ἅγ. Ἀπόστολοι
δέν χρησιμοποιοῦσαν
τό Ἰουλιανό ἡμερολόγιο ἀλλά τό Μακεδονικό φαίνεται ἀπό τόν
ΛΖ΄ ἀποστολικό Κανόνα εἰς τόν ὁποῖο ἀναφέρεται ὁ Υπερβερεταίος μήνας (Μακεδονικό ἡμερολόγιο) κατά τον
ὁποῖο θά συγκροτήσουν οἱ Ἐπίσκοποι τήν δεύτερη ἐνιαύσια Σύνοδο. Ὁ Ὑπερβερεταῖος
μήνας ἀντιστοιχεῖ πρός τονὈκτώβριο. Ἄν βεβαίως οἱ Πατέρες κατά τήν Α΄ Οἰκουμενική
Σύνοδο θεωροῦσαν κάποιο ἡμερολόγιο εὐλογημένο, θα ἔπρεπε νά χρησιμοποιήσουν τό
Μακεδονικό, ἐπειδή αὐτό χρησιμοποιοῦσαν οἱ ἅγ. Ἀπόστολοι. Ὁ ἅγ. Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος μᾶς διδάσκει νά μήν προσέχωμε στά ἡμερολόγια
καί στις παρατηρήσεις τῶν χρόνων. Σέ μία θαυμάσια ὁμιλία του, ἡ ὁποία ἐπιγράφεται
«Λόγος κατά Ἰουδαίων τρίτος εἰς τούς τά πρῶτα Πάσχα νηστεύοντας». Οἱ τά πρῶτα
Πάσχα νηστεύοντες ἦσαν αἱρετικοί οἱ λεγόμενοι Πρωτοπασχῖται ἤ Τεσσερακαιδεκατῖται,
οἱ ὁποῖοι ἑώρταζον τό Πάσχα σύμφωνα μέ τήν παλαιά συνήθεια σέ ὁποιαδήποτε ἡμέρα,
κατά τήν ὁποία ἡ σελήνη τόν Μάρτιο μῆνα φθάνει την δεκάτη τετάρτη ἡμέρα. Σέ
πολλά σημεῖα τῆς ὁμιλίας αὐτῆς ὁ ἅγιος διδάσκει ὅτι τόν Θεόν δέν τόν ἐνδιαφέρει
ὁ χρόνος καί τό πότε θα ἑορτάση κάποιος κάποια ἑορτή, ἀλλά τό ἄν θά τήν ἑορτάση
μέ καθαρά συνείδησι. Ἀναφερόμενος π.χ. σέ κάποιο ἀντίλογο τῶν αἱρετικῶν αὐτῶν
λέγει:
«Ἀλλά τίς ὁ σοφός αὐτῶν λόγος, ὅταν ταῦτα αὐτοῖς ἀντιλέγωμεν;
Ὑμεῖς, φησίν, οὐ ταύτην ἐνηστεύετε τήν νηστείαν πρότερον; Τοῦτο οὐ σόν ἐστιν εἰπεῖν
πρός με, ἀλλ’ ἐμέ δίκαιον ἂν εἴη πρός σέ λέγειν, ὅτι καί ἡμεῖς οὕτως ἐνηστεύομεν
πρότερον, ἀλλ' ὅμως προετιμήσαμεν τήν συμφωνίαν τῆς τῶν χρόνων παρατηρήσεως»(ΕΠΕ34,168).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου