Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.

στ΄. γιος Μάξιμος μολογητής

ναφερόμενοι στή συνέχεια στήν διαχρονική φαρμογή το 15ου ερο Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου θά παρουσιάσωμε τόν γ. Μάξιμο τόν μολογητή, σύμφωνο πόλυτα καί ατόν μέ τόν ν λόγ Κανόνα. Εναι ξιον προσοχς καί πρέπει νά ναφερθ τι λη σχεδόν ζωή το σίου Μαξίμου το μολογητο το νας συνεχής γνας ναντίον τς αρέσεως το Μονοθελητισμο καί μία διαρκής ποτείχισις πό τούς αρετικούς πισκόπους τς ποχς του. πέθανε δέ στήν ξορία πό τίς κακουχίες καί τά μαρτύρια, ν το εχαν κόψει τό δεξί χέρι καί τήν θεολόγον γλσσαν καί ν τόν εχαν καθαιρέσει καί ναθεματίσει λόγ τς διαλλαξίας του νά μή δεχθ νά πογράψη τόν λεγόμενον «Τύπον», ποος το μία κθεσις πίστεως ποία ενοοσε καί πέθαλπε τήν αρεσι το Μονοθελητισμο. ποτείχισις το σίου καί τό τι δέν θελε καμμία κκλησιαστική κοινωνία μέ τόν Πατριάρχη καί τή Σύνοδο το κάτι πού ξόργιζε τούς κκλησιαστικούς καί πολιτικούς ρχοντες, διότι μέ τήν στάσι του ατή παρέσυρε πολλούς νά τόν μιμηθον καί νά μήν ποταχθον στήν αρεσι καί τοιουτοτρόπως γίνετο δηγός τν ρθοδόξων ν λόγοις καί ργοις. Ατό επώθηκε καθαρά πό τούς ρχοντες στή συζήτησί των μέ τόν σιο προσπαθντας νά τόν πείσουν νά λλάξη γνώμη: « δέ κρις Σέργιος επεν ατ τι πολλάκις λθον ες τό κελλίον σου ες Βέββας καί κροασάμην τς διδασκαλίας σου, καί Χριστός χει βοηθσαί σοι καί μή γωνιάσς. Ες ν δέ μόνον λυπες πάντας, τι πολλούς ποιες χωρισθναι τς κοινωνίας τς νταθα κκλησίας. στι τις λέγων, επεν δολος το Θεο, τι επον, Μή κοινωνήσ τ κκλησί τν Βυζαντίων;
πεκρίθη κρις Σέργιος · ατό τοτο, τό σε μή κοινωνεν, μεγάλη πρός πάντας στί φωνή, μή κοινωνσαι. Καί επεν το Θεο δολος · Οδέν βιαιότερον συνειδότος κατηγοροντος, καί οδέν τούτου συνηγοροντος παρρησιαστικώτερον» (ΕΠΕ Φιλοκαλία τν Νηπτικν καί σκητικν 15Γ, 96).
Βλέπουμε δ τι μόνη ποτείχισις το σίου το παράδειγμα πρός μίμησι καί χαλινός τς αρέσεως, παρ’ τι διος, πως ναφέρει, δέν τό λεγε μέ τά λόγια.
Σέ λλη συζήτησι προσπαθντας ο ρχοντες νά τόν μεταπείσουν κάνουν μέ τόν σιο τήν ξς συζήτησι:
«Τότε λέγει πρός ατόν παρχος · Κοινωνες τ κκλησί τν δε, ο κοινωνες;
πεκρίθη καί επεν · Ο κοινων.
Λέγει ατ · Διά τί;
πεκρίθη · τι ξω βαλε τάς συνόδους.
Καί επεν · άν ξω βαλε τάς συνόδους, πς ες τά δίπτυχα ναφέρονται;
Καί λέγει · Καί τίς νησις νομάτων, τν δογμάτων κβεβλημένων;
Καί δύνασαι, φη, τοτο δεξαι;
Καί επεν · άν λάβω δεια καί κελεύετε, δειχθναι χω τοτο πάνυ εχερς.
Καί σιωπησάντων ατν, λέγει ατ σακελλάριος ·
Διατί γαπς τούς Ρωμαίους, καί τούς Γραικούς μισες;
ποκριθείς το Θεο δολος, επε · Παραγγελίαν χομεν, το μή μισσαί τινα. γαπ τούς Ρωμαίους ς μοπίστους, τούς δέ Γραικούς ς μογλώσσους.
Καί πάλιν λέγει ατ σακελλάριος · Πόσων τν λέγεις αυτόν;
πεκρίθη: βδομήκοντα πέντε» (Φιλοκαλία 15Γ, 102).
δ γιος ξηγε μέ παρρησία γιατί δέν χει κκλησιαστική πικοινωνία μέ τήν τοπική κκλησία τς Κωνσταντινουπόλεως λλά μέ τς Ρώμης. λόγος λοιπόν το
τι εχε κκλησιαστική κοινωνία μέ σους διατηροσαν τήν ρθόδοξο πίστι. ποτείχισις ατή το σίου γίνετο πρό συνοδικς κρίσεως,δηλαδή πρίν καταδικασθον ο αρετικοί Πατριάρχες καί πίσκοποι πό Σύνοδο. Ο συζητήσεις ατές μέ τούς αρετικούς πού προαναφέραμε γίνοντο ες τά νάκτορα ες τά ποα μετέφερον κάθε τόσο τόν σιο πό τήν φυλακή, μετά δηλαδή τήν πρώτη πάνοδό του πό τήν ξορία. πό τήν ξορία τόν μετέφεραν διά νά δον ν πείσθη νά πακούση στίς βασιλικές καί πατριαρχικές ντολές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: