Οι θιασώτες της δήθεν εικόνος του Θεού Πατρός,εκτός των άλλων,,επανέφεραν και την αίρεση των Θεοπασχιτών.

Του Ομολογητού Αγίου Νικηφόρου,Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως [2 Ιουνίου]

[Περί τῆς αἱρέσεως τῶν Θεoπασχιτῶν: «Ἀλλά τοιαύτη μέν ἡ ρίζα

τῶν Ἰακωβιτῶν ὅς δή καί τῆς τῶν Ἀρμενίων αἱρέσεως καθηγήσατο. Ἡ δή αἵρεσις

πολυσχιδής τέ ἐστι, καί ὡς ἄν τις εἴπoι μισγάγγεια πάσης αἱρέσεως. Καί γάρ Ἀρείω

συμφύρονται, οἷς φασι τρεπτήν ἔχειν φύσιν τόν Θεόν Λόγον, καί σάρκα ἀνειληφέναι ἄψυχον

Ἀπολλιναρίω δέ... τοῦ Πατρός καί τῆς θεότητος φύσιν, μίαν οὔσαν καί τήν αὐτήν. Καί τρεῖς

δέ σταυρούς συνάψαντες, Ἁγίαν Τριάδα κατονομάζουσι διά τούτων τάχα ἐμφαίνοντες, τήν

Ἁγίαν Τριάδα συσταυρωθῆναι. Καί εἰκόνας τοῦ Πατρός καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος

εἰκονίζουσι ὅπερ ἄτοπον. Αἱ γάρ εἰκόνες ὁρατῶν καί περιγραπτῶν σωμάτων εἰσίν, οὐ μήν

τῶν ἀκατανοήτων καί ἀοράτων» (PG. 147, σελ. 442)].

 

Χαρίλαος Ι.Στουρα΄ί΄της.

Θεολόγος.

9 σχόλια:

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Συγχαρητήρια, κ. Στουραΐτη! Ὑπάρχουν πάμπολλα Ἁγιογραφικά καί Ἁγιοπατερικά χωρία, ὕμνοι καί Συνοδικαί ἀποφάσεις πού διδάσκουν ξεκάθαρα ὅτι μόνον τόν ἐνανθρωπήσαντα Κύριον, τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, τούς Ἁγίους καί τούς Ἀγγέλους, καί γενικῶς μόνον ὅποιος καί ὅ,τι ἔχει ἐμφανισθῆ στούς ἀνθρώπους, δυνάμεθα νά εἰκονίζωμεν, ὁπότε ἡ γνωστή εἰκών τῆς Ἁγίας Τριάδος δέν εἶναι Ὀρθόδοξος. Τό παρόν χωρίον, τό ὁποῖον δέν ἐγώριζα, νομίζω ὅτι εἶναι ἀπό τά πλέον σαφῆ.

Ανώνυμος είπε...

Το ανωτέρω κείμενο που παραθέτετε κ. Στουραΐτη, δεν είναι του Αγίου Νικηφόρου Πατριάρχου Κων/πόλεως, ο οποίος έζησε τον 8ο - 9ο αιώνα, αλλά του Νικηφόρου Κάλλιστου ο οποίος ήταν Βυζαντινός συγγραφέας του 14ου αιώνα. Καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη και είναι γνωστός και με το επίθετο Ξανθόπουλος. Εχρημάτισε Ιερεύς του Ναού της του Θεού Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και πατέρας του ήταν ο Ξανθόπουλος Κάλλιστος.

Ανώνυμος είπε...

Πως γίνεται,κ.Νίκο,ο πατέρας του Νικηφόρου να έχει τόσο παράξενο επίθετο(Ξανθόπουλος); Μήπως κάνεις κάποιο λάθος;

ΧΑΡΙΛΑΟΣ είπε...

Ευχαριστώ πολύ,ανώνυμε 10:05.Έτσι είναι.Εκ παραδρομής έγγραψα Άγιος Νικηφόρος,Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως,ενώ είναι του Νικηφόρου Καλλίστου.

Ανώνυμος είπε...

Να διορθώσουμε κάτι κ.Νικόλαε,ο Κάλλιστος Ξανθόπουλος ήταν άγιος.

Ανώνυμος είπε...

Φλωρινικοί και ματθαιϊκοί παλαιοημ/τες συγκλίνουν, αν και τρώγονται μεταξύ των.
Κατά τα άλλα, για την εικόνα της Αγ.Τριάδος, συμφωνώ.

Ανώνυμος είπε...

Προσθήκη στην απάντησή μου 12.37
---------------------------------------------------------
....συμφωνώ με τους υπολοίπους και με αυτά που λέγονται. Η Αγ.Τριάς ορθόδοξα μπορεί ν απεικονιστεί με τους 3 αγγέλους. Η γνωστή εικόνα είναι παπικής προέλευσης!

Σταύρος Ασλανίδης. είπε...

Προς τον ανώνυμο που φέρνει λάθρα την Τριθεΐα.
Η φιλοξενία του Αβραάμ από πολλούς λέγεται, μεταξύ αυτών και ο π. Θεόδωρος Ζήσης, ότι είναι η μόνη ορθόδοξη εικόνα της Αγίας Τριάδας, όμως δεν είναι έτσι. Κάθε τριτοπρόσωπη μορφή του Θεού φανερώνει Τριθεΐα και Χριστομαχία. Αυτό είναι το μείζον. Επιπλέον αυτού, η τριτοπρόσωπη μορφή με την περιστερά προβάλει την υποβιβασμό του Αγίου Πνεύματος, έναντι των δύο καθήμενων προσώπων.
Όλος και ο Πλήρης Θεός Προσκυνάτε στο Πρόσωπο του Χριστού. Πάντα αυτή η Μία Προσκύνηση δεν απομονώνει το έναν της Αγίας Τριάδας, αλλά αναφέρεται στην Αδιαίρετη Τριάδα μέσα από τις προθέσεις Της. “Διά” της μορφής του Χριστού, πάμε “προς” τον Πατέρα αφού μέσα μας (“εν”) έρθει το Άγιο Πνεύμα. Ταυτόχρονα η Χάρης Του έρχεται “εκ” Πατρός, “δια” του Υιού, “εν” Άγιο Πνεύμα. Δεν έχουμε τρία πρόσωπα στη σειρά και “δια” του ενός προσκυνούμε τον Πατέρα, “δια” του άλλου τον Υιό και “δια” του άλλου το Άγιο Πνεύμα!
Δεν έχουμε αυτοπρόσωπη ή αντιπρόσωπη παρουσία αλλά Μεσίτη, έχουμε τον Κύριο Ιησού Χριστό.

Σε παρακαλώ διάβασε ξανά τα άρθρα για το Αδιαίρετο του Θεού.

ΧΑΡΙΛΑΟΣ είπε...

Μπορεί να αγιογραφούμε την ανθρώπινη φύση Του,αλλά προσκυνούμε τον Θεάνθρωπο Κύριον,λόγω της υποστατικής ενώσεως των δύο φύσεων.

Από την άλλη,οι τρείς άγγελοι στην εικόνα της Φιλοξενίας,παραμένουν άγγελοι,δεν ΦΈΡΟΥΝ ΔΗΛΑΔΗ ΘΕΊΑ ΦΎΣΗ .

Στην υπόσταση του Κυρίου,συμπροσκυνείται τόσο ο Πατήρ όσο και ο Υιός,λόγω της κοινής θείας ουσίας και των κοινών φυσικών ιδιωμάτων.