Τό κείμενο τῶν
πρακτικῶν ἔχει ὡς ἑξῆς:
«Τούτων οὕτω
πραχθέντων, (τῶν
προκαταρκτικῶν προσφωνήσεων)
παρήχθη Βασίλειος ὁ ὁσιώτατος ἐπίσκοπος Ἀγκύρας, καί Θεόδωρος ὁ Μύρων, καί Θεοδόσιος ὁ
τοῦ
Ἀμμορίου καί στάντων αὐτῶν ἐν
τῷ μέσῳ τῆς ἁγίας
συνόδου, Βασίλειος ἐπίσκοπος
Ἀγκύρας εἶπεν · ὅσον ἦν
εἰς δύναμίν μου,
δεσπόται, ἐξήτασα τήν ὑπόθεσιν, καί πᾶσαν
πληροφορίαν δεξάμενος, προσῆλθον
τῇ καθολικῇ ἐκκλησίᾳ
ἐγώ ὁ ἔσχατος ὑμῶν δοῦλος.
»Ταράσιος ὁ
ἁγιώτατος πατριάρχης εἶπεν · δόξα τῷ Θεῷ τῷ
θέλοντι πάντας ἀνθρώπους
σωθῆναι, καί εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας
ἐλθεῖν. Βασίλειος ἐπίσκοπος Ἀγκύρας ἀπό λιβέλλου ἀνέγνω
οὕτως · θεσμοθεσία ἐστίν ἐκκλησιαστική κανονικῶς
παραδεδομένη ἄνωθεν
καί ἐξ ἀρχῆς ἔκ
τε τῶν ἁγίων ἀποστόλων, καί τῶν
αὐτῶν διαδόχων ἁγίων πατέρων ἡμῶν καί διδασκάλων · ἀλλά
γε καί τῶν ἁγίων καί οἰκουμενικῶν ἕξ συνόδων, ὥστε
τούς ἀπό αἱρέσεως οἱασδηποτοῦν ἐπιστρέφοντας πρός
τήν ὀρθόδοξον
ὁμολογίαν καί παράδοσιν τῆς καθολικῆς ἐκκλησίας, ἐγγράφως
τήν οἰκείαν ἐξαρνεῖσθαι αἵρεσιν,
καί τήν ὀρθόδοξον ὁμολογεῖν πίστιν. ὅθεν
καί ἐγώ Βασίλειος ἐπίσκοπος Ἀγκύρας τῆς πόλεως, προαιρούμενος ἑνωθῆναι τῇ
καθολικῇ ἐκκλησίᾳ, Ἀνδριανῷ τε τῷ ἁγιωτάτῳ πάπα τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης, καί Ταρασίῳ τῷ μακαριωτάτῳ
πατριάρχῃ, τοῖς τε ἁγιωτάτοις ἀποστολικοῖς θρόνοις, λέγω δέ Ἀλεξανδρείας, Ἀντιοχείας, καί τῆς ἁγίας πόλεως, ἀλλά
μήν καί πᾶσι τοῖς ὀρθοδόξοις ἀρχιερεῦσί τε καί ἱερεῦσι, ταύτην τήν παροῦσαν
ἔγγραφόν μου ὁμολογίαν ποιοῦμαι, καί
προστάζω ὑμῖν τοῖς ἐξ
ἀποστολικῆς αὐθεντίας λαβοῦσι
τήν ἐξουσίαν. Ἐν ταυτῷ δέ καί συγγνώμην ἐξαιτοῦμαι παρά τῆς θεοσυλλέκτου ὑμῶν μακαριότητος ὑπέρ
ταύτης μου τῆς
βραδύτητος · δέον γάρ ἦν
μή ὑστερηκέναι με πρός τήν
τῆς ὀρθοδοξίας ὁμολογίαν · ἀλλά τῆς ἄκρας
μου ἀμαθίας καί νωθρείας καί
ἠμελημένης διανοίας ἐστί τοῦτο. ὅθεν
καί
μᾶλλον
αἰτῶ τήν μακαριότητα ὑμῶν ἐξαιτῆσαι καί παρά Θεοῦ συγχώρησίν μοι παρασχεθῆναι» (Πρακτικά τῶν Ἁγίων καί Οἰκουμενικῶν Συνόδων, Τόμος 3, 729).
Ἐδῶ βλέπομε στήν ἀρχή τοῦ λιβέλλου, ὅτι
ὁ Ἐπίσκοπος αὐτός
ζητᾶ «ἑνωθῆναι τῇ
καθολικῇ ἐκκλησίᾳ». Δηλαδή ὁμολογεῖ ἐνώπιον τῶν
Πατέρων ὅτι, ὅσο καιρό εἶχε
ἐκκλησιαστική
κοινωνία μέ τούς εἰκονομάχους,
θά λέγαμε σήμερα μέ τήν κρατοῦσα
Ἐκκλησία, εὑρίσκετο ἐκτός Ἐκκλησίας. Καταγγέλλει ἐπίσης ὅτι
δέν ἔπρεπε νά φανῆ ἐλλιπής εἰς
τήν ὁμολογίαν τῆς Ὀρθοδοξίας «δέον γάρ ἦν μή ὑστερηκέναι
με πρός τήν τῆς ὀρθοδοξίας ὁμολογίαν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου