Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος.

Βλέπομε λοιπόν δ τόν διο γιο νά εναι αστηρώτατος, σον φορ τήν κκλησιαστική πομάκρυνσι πό τούς αρετικούς ποιμένες. ς κ τούτου γίνεται κατανοητό τι, κε που δέν φίσταται θέμα πίστεως, παγορεύεται τό σχίσμα καί εναι θανάσιμο μάρτημα, ν, ταν εναι αρετικός ποιμένας, πομάκρυνσις πό ατόν εναι θέμα σωτηρίας καί, φυσικά τότε, δέν φίσταται σχίσμα, πειδή ατός χει πομακρυνθ πό τήν λήθεια, χει λλάξει πορεία καί σοι τόν κολουθον, νήκουν και ατοί στήν δια κατηγορία. δ ταυτίζεται γιος μέ το δεύτερο τμμα το ΙΕ΄ ερο Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου καί δι’ ατό παιτε τήν μεσο πομάκρυνσι πρό συνοδικς κρίσεως πό τόν αρετικό ποιμένα. Δι’ ατό ναφέραμε τι ο εροί Κανόνες κατέγραψαν τήν δη πάρχουσα καί βιουμένη κατάστασι και ζωή τς κκλησίας. Δηλαδή καί ν δέν πρχε ν λόγ Κανών, πάλι δια θά πρεπε νά ταν στάσις το κάθε συνειδητο ρθοδόξου Χριστιανο, ναντι το αρετικο πισκόπου, διότι ατό παιτοσε νέκαθεν ρθόδοξος Παράδοσις. λλο θέμα εναι ν μες σήμερα ποβιβάσαμε τά θέματα τς πίστεως στή θέσι τν λλων κκλησιαστικν θεμάτων καί κόμη χαμηλότερα, καί τσι θεωρομε σχίσμα κάθε πομάκρυνσι πό τόν αρετικό πίσκοπο. τελευταία πρότασις το ν λόγ Κανόνος «λλά σχισμάτων καί μερισμν τήν κκλησίαν σπούδασαν ρύσασθαι» μς δίδει τήν πνευματικήν διάστασι το σχίσματος, ταν δηλαδή πάρχει αρεσις κηρυττομένη δημοσίως π’ κκλησίας. δ ερός Κανών ναφέρει σαφέστατα τι σχίσμα δημιουργον ο φιστάμενοι τς ληθείας, ν ο πομακρυνόμενοι πό ατούς παλλάσσουν τήν κκλησία πό τό σχίσμα. Πς μως τήν παλλάσσουν; Διά νά γίνη κατανοητό ατό, πρέπει νά δομε τήν κκλησία καί το σχίσμα χι χρονικά, λλά διαχρονικά. φ’ σον, πως προαναφέραμε, κκλησία εναι
Χριστοκεντρική καί ριοθετεται μέ βάσι τήν ρθόδοξο πίστι, σοι κατά καιρούς ξέπεσαν τς ρθοδόξου πίστεως και ξετράπησαν σέ αρέσεις, πεσχίσθησαν καί πό τό σμα το Χριστο, ξαιτίας καί μόνον τς κπτώσεώς των πό τήν πίστι, χωρίς συνοδικές κρίσεις καί ποφάσεις. σοι κ το ντιθέτου κράτησαν καί διεφύλαξαν τήν ρθόδοξο πίστι καί πεμακρύνθησαν διά τς ποτειχίσεως πό τούς
αρετικούς, ατοί διαχρονικά νήκουν ες τό σμα το Χριστο καί ατοί γιναν ατία νά συνεχίση νά πάρχη κκλησία «ρυομένη» πό τά σχίσματα, τά ποα εναι πόσχισις διά τς αρέσεως πό τήν ρθόδοξο πίστι. Ατό μς τό ρμηνεύει θαυμάσια σιος Θεόδωρος Στουδίτης σέ πιστολή του στόν μοναχό Βασίλειο. Λέγει σιος τά ξς: «...T γρ μ χειν σπλον ρυτδα ( κκλησία), να κα πλιν επωμεν, οτω νοετω · τ μ προσιεμνην τ τε σεβ δγματα κα τ καννιστα γχειρματα. Ο μν λλ κα τ ν τος ατουργοσι τ πηγορευμνα συμφρονματα, ς πο φησιν θεος Βασλειος · πρς Παλος μγας, οδ συνεστισθαι τος τοιοτοις παραχωρε. πε π τν ποστλων κα κατπιν, πολλαχς πολλα αρσεις προσερργησαν ατ · κα ρυπσματα θεσμα κα καννιστα πεπλασαν, σπερ κα τ νν · (ννοεται μοιχειανική αρεσις) λλ μν ατ τ προειρημν τρπ σχιστος κα μμητος διαμεμνηκε, κα διαμενε
ως το αἰῶνος, πεξαιρουμνων κα ποπεμπομνων π’ ατς τν κακς φρονησντων πραξντων · σπερ ξ σεστου κα παραλου πτρας τ προσρσσοντα κματα» (Φατορος 28, 123,79 καί P.G. 99, 1001D). Δέν θά πρχε σως ραιότερη εκόνα διά νά ποτυπώση σιος ατή τήν μεγάλη λήθεια, παράλιος δηλαδή πέτρα (κκλησία) καί τά φρίζοντα κύματα (ο αρέσεις). κκλησία λοιπόν, ναφέρει, παραμένει σχιστος καί μώμητος καί θά διαμένη αωνίως τσι, πειδή ποπέμπονται
πάραυτα πό ατήν ο κακς φρονοντες καί πράττοντες κατά τήν πίστιν, πως κριβς πομακρύνονται πό την παράλιο πέτρα τά φρίζοντα κύματα. Ατή κριβς εναι ποτείχισις πό τόν δημοσίως κηρύττοντα αρεσιν, ατή εναι ποφυγή το σχίσματος, ατή εναι νότης τς πίστεως καί διατήρησις το σπίλου καί μώμου τς κκλησίας. Κατανοε λοιπόν κάποιος τι διά τά θέματα τς πίστεως νεργομε μπειρικά, προκειμένου νά διατηρήσωμε τό σπιλο καί μώμητο τς κκλησίας καί νά
διατηρηθομε καί μες νσωματωμένοι ες ατήν. λα ατά μως πρέπει νά τά καταδείξωμε ν συνεχεί μέσα στήν στορική πορεία τς κκλησίας, φο κάνωμε να συσχετισμό καί μία σύγκρισι το παρόντος Κανόνος μέ λλους διά νά δείξωμε τήν ποχρεωτική φαρμογή του στήν κκλησία καί χι τήν προαιρετική (δυνητική).

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: