Δεν υπάρχει "θέση" για την εικόνα της Αγίας Τριάδος, είτε στο τέμπλο, είτε στο Ιερό Βήμα -- Σχόλιο της Ιωάννας Ιωακειμίδου

"Πιστεύω εἰς ἕναν Θεόν, Πατέρα, παντοκράτορα". Ο Παντοκράτορας στους τρούλους των Ιερών Ναών είναι ο Χριστός μας που ενσαρκώθηκε και μπορούμε ν' απεικονίσουμε.
Δεν υπάρχει "θέση" για την εικόνα της Αγίας Τριάδος, είτε στο τέμπλο, είτε στο Ιερό Βήμα, γιατί πιστεύοντας ότι τα πρόσωπα της Αγία Τριάδας είναι αδιαίρετα και αχώριστα, προσκυνώντας τον Χριστό μας, προσκυνούμε την Αγία τριάδα.

Επίσης από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο
"Λέγει αὐτῷ Φίλιππος· Κύριε, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα καὶ ἀρκεῖ ἡμῖν. λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· τοσοῦτον χρόνον μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι, καὶ οὐκ ἔγνωκάς με, Φίλιππε; ὁ ἑωρακὼς ἐμὲ ἑώρακε τὸν πατέρα· καὶ πῶς σὺ λέγεις, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα;"
Δεν αρκεί να προσκυνήσουμε την εικόνα του Χριστού μας? Δεν είναι βλασφημία να επιμένουμε να δούμε τον Πατέρα?
και γνωρίζοντας όλες τις αιρέσεις που πιθανώς κρύβονται σε μια απεικόνιση της Αγίας Τριάδος (ανθρωπομορφισμός, αρειανισμός, κατάργηση του ομοούσιου & άχρονου, πατροπασχιτισμός,
filioque, κτλ) προτιμώ να προσκυνήσω μόνο την εικόνα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Είναι πολύ σοβαρό το θέμα γιατί αυτή την στιγμή υπάρχουν άνθρωποι αποτειχισμένοι και από το πάτριο που όμως δεν εκκλησιάζονται και δεν έχουν πνευματικό γιατί "ψάχνουν" να βρουν την εικόνα της Αγίας Τριάδος και κατηγορούν ως νεοεικονομάχους τους ιερείς που δεν την δέχονται. Επίσης όλο αυτό συνοδεύεται από ένα πλήθος ακόμα αιρετικών απόψεων και πλανών που αφορούν κι άλλες εικόνες και Αγίους της Ορθοδοξίας. Μια πλάνη που σαφώς έχει φιλοπαπικό υπόβαθρο (απορώ πώς δεν το καταλαβαίνουν) κι οδηγεί συνειρμικά σ' ένα σωρό θεολογικά αδιέξοδα γι αυτούς...
Όταν λέμε αγιογραφούμε την υπόσταση εννοούμε:
Αγιογραφώ τον ΄Αγιο Δημήτριο? Αγιογραφώ νεαρό, άντρα, στρατιωτικό. Είναι η υπόστασή του.
Πώς λέμε ότι η αγιογράφηση της Αγίας Τριάδος απεικονίζει την υπόσταση?
Είναι ο Θεός άντρας ηλικιωμένος? Είναι ο Χριστός άντρας νεαρός ή είναι το Άγιο Πνεύμα περιστέρι? Σίγουρα οπότε δεν είναι η εικόνα αυτή απεικόνιση της υποστάσεως. Ας πούμε όμως ότι αγιογραφείται "εις τύπον" της Αγίας Τριάδος (με όλα τα σφάλματά της). Και πάλι δεν ισχύει γιατί η εικόνα καταργεί το ομοούσιο και το ομόχρονο.
Η εικόνα που υπάρχει στο λινκ εκτός των άλλων έχει σταυρό στην κεφαλή του Πατέρα (πατροπασχιτισμός) άρα είναι αιρετική.

Από τον λόγο λα΄ περί του Αγίου Πνεύματος του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου

"Ούτε όμως, επειδή ο Υιός είναι Υιός σύμφωνα με κάποια ανώτερη σχέση που έχουν μεταξύ τους, εξαιτίας του ότι δεν θα μπορούσαμε με άλλο τρόπο παρά μόνο έτσι να δείξουμε ότι προέρχεται από τον Θεό και είναι ομοούσιος, πρέπει να νομισθεί ότι είναι απαραίτητο όλες τις επίγειες ονομασίες και μάλιστα αυτές που δηλώνουν συγγένεια, να τις μεταφέρουμε στο Θεό. Ή μήπως θα εκλάβεις και αρσενικού γένους τον Θεό σύμφωνα με τον λόγο αυτό, επειδή ονομάζεται Θεός και Πατήρ; και ως κάποιο θηλυκό τη θεότητα, σύμφωνα με το γένος των λέξεων και ουδέτερο το Πνεύμα, επειδή δεν γεννάει;"

Όλες οι μικρογραφίες από χειρόγραφα που χρησιμοποιούνται ως επιχειρήματα υπέρ της αγιογραφήσεως της Αγίας Τριάδος "υποτίθεται" είναι ορθόδοξες επειδή χρονικά προηγούνται του σχίσματος του 1054. Όμως οι κακοδοξίες της δυτικής εκκλησίας υπήρχαν πολλούς αιώνες πριν και ήδη από τον 4ο αιώνα ο Μέγας Βασίλειος διέκρινε το μεγάλο χάσμα μεταξύ των εκκλησιών και το αναπόφευκτο του σχίσματος...
«Πράγματι οι υπερήφανοι χαρακτήρες, όταν κολακεύονται, είναι φυσικό να γίνονται περισσότερον εγωιστικοί από όσον είναι. Εξ άλλου, εάν ο Κύριός μας ευσπλαχνισθεί, ποίαν άλλην βοήθειαν χρειαζόμεθα; Εάν συνεχισθεί εναντίον μας η οργή του Θεού ποία βοήθεια μπορεί να μας προσφέρει η Δυτική οφρύς;(φρύδι-αλαζονεία).»
Αυτοι (οι Παπικοί δηλαδή) ούτε γνωρίζουν την αλήθειαν ούτε ανέχονται να την μάθουν…(Μ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ,Επιστολή ΣΛΘ΄
PG 32,893BC
)

1 σχόλιο:

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Συγχαρητήρια στήν κα. Ιωακειμίδου καί στό ιστολόγιο «Ορθόδοξη Φωνή».

Πάντα μέ προβλημάτιζε η εικονογράφηση τής Αγίας Τριάδος καί τά επιχειρήματα τής κας. Ιωακειμίδου μέ βοήθησαν σημαντικά. Ένας εκ τών λόγων ήταν καί τό Απολυτίκιον «Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις·», όπου φυσικά, «τοῦ γάρ Γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱόν ὀνομάζουσα·» είναι αδύνατον νά εικονογραφηθεί. Σημειώνω, η αναφορά γίνεται μέ τό «ἐφανερώθη προσκύνησις».

Ο Λόγος λα΄ περί του Αγίου Πνεύματος, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, είναι λίαν κατατοπιστικός και νόμίζω, δέν επιτρέπεται νά εικονίζουμε τό Πρόσωπο τού Θεού Πατρός, στό οποίο συνοψίζεται, κατά τήν ταπεινή γνώμη μου, η ενική, ενοειδής καί ομοουσία, φύσις τών τρειών υποστατικών ιδιωμάτων : πατήρ, υιός, πνεύμα άγιον.

Είναι άρρητο καί ακατάληπτο τό Μυστήριο τής Τριάδος καί η διεξοδική του ερμηνεία, μέσω τών νεορθοδόξων σχέσεων, τών προσώπων Αυτής, οδηγεί αναπότρεπτα σέ αίρεση.