Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.

δ γ. Κύριλλος προειδοποιε τόν Νεστόριο τι ντός «τς ρισθείσης προθεσμίας» πρεπε νά χη λλάξει φρονήματα. ν ναντί περιπτώσει ναφέρει «γίνωσκε σαυτόν οδένα κλρον χοντα μεθ’ μν, οδέ τόπον λόγον ν τος ερεσι το Θεο καί πισκόποις», δηλαδή θά διέκοπτε τήν κκλησιαστική κοινωνία μαζί του, χωρίς νά χη καταδικασθ πό Σύνοδο Νεστόριος. ν συνεχεί ναφέρει γιος: «πασι τος παρά σς ελαβείας κεχωρισμένοις διά τήν πίστιν καθαιρεθεσι λαϊκος τε καί κληρικος κοινωνικοί πάντες σμέν. Ο γάρ στιν δίκαιον τούς ρθά φρονεν γνωκότας σας δικεσθαι ψήφοις, τι σοι καλς ποιοντες ντειρήκασι». δ καταδεικνύεται τι, ταν Νεστόριος ρχισε νά κηρύττη τίς αρέσεις του, πολλοί κληρικοί καί λαϊκοί διέκοψαν τήν κκλησιαστική κοινωνία μέ ατόν καί Νεστόριος λους ατούς τούς καθήρεσε. γιος λοιπόν συντάσσεται καί κοινωνε μέ τούς διακόψαντας πρό συνοδικς κρίσεως τήν κκλησιαστική κοινωνία μέ τόν Νεστόριο καί δέν ναγνωρίζει πρίν καθαιρεθ Νεστόριος τίς ποινές πού πέβαλε. Ατή στάσις το γίου καί τοκλήρου τς Κωνσταντινουπόλεως εναι κατά γράμμα θά λέγαμε φαρμογή το 15ου ερο Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας καί διαχρονική Παράδοσις τς κκλησίας. Τό τι γιος Κύριλλος δέν νεγνώριζε τίς ποινές πού πέβαλε Νεστόριος στούς ποτειχισθέντες π’ ατο, εναι σαφής διδασκαλία διά τό πς πρέπει νά ντιμετωπίζουν ο ρθόδοξοι σέ νάλογες περιπτώσεις τίς ποινές τν αρετικν.
γιος Κύριλλος μως δέν ρκέσθη μόνο στήν πικοινωνία μέ τόν Νεστόριο. Γράφει πιστολή καί πρός τόν κλρο καί τόν λαό τς Κωνσταντινουπόλεως νημερώνοντας διά τήν στάσι του πρός τόν Νεστόριο καί παινντας τήν μολογία των. Τά τμήματα τς πιστολς ατς πού ναφέρονται ες τό θέμα ατό χουν ς ξς: «Το ατο Κυρίλλου πιστολή γραφεσα πρός τόν κλρον καί τόν λαόν Κωνσταντινουπόλεως · ν γράφει, στε μή προσέχειν ατούς τ δυσσεβε διδασκαλί το αρετικο Νεστορίου, μήτε μήν κοινωνεν ατ, ε μένει λύκος ντί ποιμένος·  λλά μλλον νδρίζεσθαι ν Κυρί, καί τήν αυτν πίστιν τηρεν παρακόμιστον. τι τε γράφει καί κοινωνούς εναι τούς κβληθέντας παρά Νεστορίου, ντειπόντας ατο τ διδασκαλί. Τος γαπητος καί ποθεινοτάτοις δελφος πρεσβυτέροις, διακόνοις, καί λα Κωνσταντινουπόλεως, Κύριλλος πίσκοπος, καί συνελθοσα σύνοδος ν
λεξανδρεί κ τς Αγυπτιακς διοικήσεως, ν Κυρί χαίρειν... πειδή δέ καί ξ ν παρ’ μν π’ κκλησίας λαλν ο παύεται, καί κ τν γγράφως ξηγήσεων ατο πεπλανημένον ερίσκομεν, καί ο μετρίως δυσσεβοντα περί τήν πίστιν · λοιπόν ναγκαίως λθομεν πί τό χρναι διά συνοδικο γράμματος ατ διαμαρτύρασθαι, ς ε μή πόσχοιτο τήν ταχίστην τν αυτο καινοτομιν, καί κατά τήν ρισθεσαν
προθεσμίαν παρά το σιωτάτου καί θεοσεβεστάτου τς Ρωμαίων κκλησίας πισκόπου Κελεστίνου, ναθεματίσει μέν γγράφως κενα, περ ερηκέ τε παρ’ μν, καί βίβλοις νέθηκεν, γον ντεθναι παρεσκεύασεν, α καί παρ’ μν εσιν, οδένα κοινωνίας χει τόπον πρός τούς ερέας το Θεο, λλ’ σται πάντων λλότριος... Ταύτην ν αυτος ναζωπυροντες εί τήν πίστιν, σπίλους καί μώμους αυτούς τηρήσατε, μήτε κοινωνοντες τ μνημονευθέντι, μήτε μήν ς διδασκάλ προσέχοντες, ε μένει λύκος ντί ποιμένος, καί μετά ταύτην μν τήν πόμνησιν τήν πρός ατόν γενομένην, φρονεν λοιτο τά διεστραμμένα. Τος δέ γε τν κληρικν, λαϊκν διά τήν ρθήν πίστιν κεχωρισμένοις, καθαιρεθεσι παρ’ ατο, κοινωνομεν μες, ο τήν κείνου κυροντες δικον ψφον, παινοντες δέ μλλον τούς πεπονθότας, κκενο λέγοντες ατος · “Ε νειδίζεσθε ν Κυρί, μακάριοι · τι τό τς δυνάμεως καί τό το Θεο Πνεμα ες μς ναπέπαυται”» (P.G. 77, 124A).

Δεν υπάρχουν σχόλια: