Με αφορμή την εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος, την οποίαν έορτάζει η Ορθόδοξος Εκκλησία του Χριστού σήμερα 12 Δεκεμβρίου του 2021 Εκ. Ημερ. [και όχι των Χριστουγέννων, όπως πράττουν οι εκτός Εκκλησίας αναθεματισμένοι νεοημερολογίτες] και το θαύμα που αυτός επιτέλεσε, καταισχύνοντας τον Άρειο και της θεωρίες του, καλόν είναι να θυμηθούμε μερικά βασικά από την Ορθόδοξη δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Ο Θεός Πατήρ είναι ο μόνος αίτιος των άλλων δύο θείων προσώπων, χωρίς όμως αυτό να τον καθιστά υπέρτερο των άλλων δύο υποστάσεων. Αυτός γεννά τον Υίον και Αυτός εκπορεύει το Άγιον Πνεύμα. Ως άνθρωποι δεν μετέχουμε της ακτίστου κοινής ουσίας, η οποία είναι αμέθεκτος, ούτε πάλι των θείων υποστάσεων, αλλά των φυσικών ιδιωμάτων, τα οποία προέρχονται εκ της θείας φύσεως. Τα φυσικά ιδιώματα είναι κοινά στα τρία θεία πρόσωπα και πέμπονται - αποστέλλονται απ΄ Αυτά στην Εκκλησία, για την ένωση με τους πιστούς και την σωτηρία αυτών. Είναι η αΐδιος και άρρητος κοινωνία τους . [Δι΄ αυτών των φυσικών ιδιωμάτων ενήργησε πρός τους Προφήτες και στην Π. Διαθήκη ο τριαδικός Θεός]. Επαναλαμβάνουμε, ώστε να γίνει κατανοητό, ότι ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιον Πνεύμα, τα τρία θεία πρόσωπα από κοινού πέμπουν πρός την Εκκλησία την αΐδιον κοινωνία τους, δηλαδή τα φυσικά ιδιώματα. [πχ. το άκτιστον και αΐδιον φώς]. Εντός της Εκκλησίας μετέχουμε της ανθρωπίνης φύσεως του Κυρίου και των κοινών ακτίστων και ανάρχων φυσικών ιδιωμάτων των τριών θείων προσώπων. Τα τρία θεία πρόσωπα είναι συνάναρχα και μόνον ο Υιός και Λόγος δύναται να εικονισθεί. Η ζωγραφική παράσταση που δείχνει τον δήθεν Θεόν Πατέρα ως γέροντα, είναι Αρειανισμός, τον οποίον κατατρόπωσε ο Άγιος Σπυρίδων, είναι επίσης Παπισμός, Βαρλαμισμός, Βογομιλισμός, Θεοπασχιτισμός και ειδωλολατρεία. Μία είναι η εκών της Αγίας Τριάδος και αυτή είναι η υπόσταση του Κυρίου Ιησού Χριστού και τούτο, λόγω της κοινής θείας ουσίας και των κοινών φυσικών ιδιωμάτων των τριών θείων προσώπων. Όταν προσκυνούμε την μορφή του Θεανθρώπου Κυρίου, ο οποίος φέρει τόσο την κοινήν ουσίαν όσο και τα κοινά φυσικά ιδιώματα, συμπροσκυνούμε και τον Πατέρα και το Άγιον Πνεύμα. Η Ορθόδοξος δογματική διακρίνει και ποτέ δεν ταυτίζει την θείαν ουσίαν, τις υποστάσεις, τα φυσικά ιδιώματα, τα υποστατικά ιδιώματα και τα σύμβολα. Διακρίνει επίσης και δεν ταυτίζει τα ακοινώνητα υποστατικά ιδιώματα με τις θείες υποστάσεις, και γι΄ αυτό ουδόλως επηρεάζουν αυτά την αΐδιον κοινωνία των θείων προσώπων στα φυσικά ιδιώματα. Οι παπικοί, πρός εδραίωση του πρωτείου του Πάπα, ομιλούν περί της κοινωνίας εκείνης που βασίζεται στην κακόδοξη θεωρία τους που λέει ότι ο Θεός Πατήρ υπερέχει των άλλων δύο θείων προσώπων.[βλ. Β΄ Βατικάνεια σύνοδο].
Στουραΐτης Χαρίλαος. Θεολόγος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου