ΔΙΑ ΤΗΝ «ΠΕΡΙ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ» ΘΕΩΡΙΑ -- Τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ

Α´
Ἡ πρώτη µελέτη ἔφερε τὸν τίτλο: Ἡ «Περὶ ἱκανοποιήσεως τῆς θείας δικαιοσύνης» διδασκαλία καὶ ἡ Νεοελληνικὴ Κατηχητικὴ καὶ Κηρυκτικὴ Πράξη»3 . Τὴν ἀφορµὴ ἔδωσε ἡ πολὺ καλὴ µελέτη τοῦ συναδέλφου π. Βασιλείου Ἰ. Καλλιακµάνη: «Ἡ διδασκαλία περὶ ἱκανοποιήσεως τῆς θείας δικαιοσύνης στὴ νεοελληνικὴ θεολογία»4 . Ὁ συγγραφέας ἐπιχειρεῖ ἐπιτυχῶς τὴ διερεύνηση ὄχι µόνο τῆς ἐξαπλώσεως τῆς «περὶ ἱκανοποιήσεως τῆς θείας δικαιοσύνης» σχολαστικῆς διδασκαλίας στὴν «καθ᾽ ἡµᾶς ἀνατολήν», ἀλλὰ καὶ τῆς διασυνδέσεώς της στὴν ἐκκλησιαστικὴ πρακτικὴ µὲ τὸ µυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξοµολογήσεως καὶ µετανοίας. Ὑπογραµµίζεται δὲ ὅτι οἱ ρίζες τοῦ νοµικιστικοῦ αὐτοῦ προβληµατισµοῦ φθάνουν ὥς τὸν Τερτυλλιανό, τὸν ἅγιο Κυπριανὸ καὶ τὸν Αὐγουστίνο καὶ ὅτι ὁ Ἄνσελµος Κανταβρυγίας (1023-1109) καὶ ὁ Θωµᾶς Ἀκινάτης (†1274) θὰ συµβάλουν κατόπιν στὴ συστηµατικὴ διατύπωσή της, γιὰ νὰ δογµατοποιηθεῖ, τελικά, στὴν ἐν Τριδέντῳ Σύνοδο (1545-1563). Εἶναι δηλαδὴ  καθαρὰ σχολαστικὴ διδασκαλία.

παπα-Χρήστος από τη Ρόδο

***

Ανώνυμος είπε...
Θα πω κάτι και ας μη παρεξηγηθεί. Κατανοώ την αγανάκτηση του ιερέα, αλλά δε βγαίνει τίποτα με τόσο σκληρή γλώσσα να εκφραζόμαστε. Απλά εξεγείρεται το θυμικό μέρος της ψυχής το οποίο οφείλουμε να το τηρούμε αμόλυντο από τα εξωτερικά ερεθίσματα τα οποία ούτως ή άλλως είναι εξαιρετικά τοξικά και μολυσμένα στο έπακρο. Η εποχή μας δε διαφέρει πολύ από τις άλλες εποχές, εκτός της τεχνολογικής εξέλιξης και τα επιστημονικά επιτεύγματα. Μήπως δεν υπήρχαν παρόμοιες καταστάσεις στο παρελθόν? Υπήρχαν και μάλιστα πιο διαβρωτικές, η αρχαία Ελλάδα ήταν γεμάτη. Να πούμε για το Βυζάντιο? Εκεί γινόταν το έλα να δεις! Έχουμε μια εικόνα ή εικόνες του παρελθόντος εξωραϊσμένες, μα δεν ήταν έτσι, η ιστορία είναι γραμμένη από ανθρώπους οι οποίοι έφεραν και αδυναμίες, μας περιέγραφαν ακονισμένες ιστορίες, έξοχα πολλές φορές διακοσμημένες, με ελάχιστα μελανά σημεία. Παράδειγμα, ο Ιουστινιανός με τη Θεοδώρα, έχουμε εικόνα τους εξωραϊσμένη, δεν ήταν καθόλου έτσι. Εκείνος ήταν ένας στυγνός εγκληματίας, δολοφόνησε ή ήταν ηθικός αυτουργός πολλούς ανθρώπους, λέγεται ότι ξεπέρασε στις μαζικές δολοφονίες ακόμη και το Στάλιν, πάνω από 70.000.000 ανθρώπους εξόντωσε! Κι όμως το όνομά του είναι συνυφασμένο με την Αγία Σοφία την οποία εκείνος έδωσε εντολή να κατασκευαστεί. Το πλέον ιερό προσκύνημα όλων των ορθώς διακείμενων της χριστιανικής πίστης και όχι μόνο, ο ναός της του Θεού Σοφίας, δηλαδή του Χριστού, φέρει τη σφραγίδα ενός ανθρώπου αδίστακτου. Αλλά και η γυναίκα του η Θεοδώρα δεν ήταν καλό παιδί! Ήταν μια μέγαιρα του Παλατίου της Πόλεως. Ο Προκόπιος ένας αξιωματούχος της εποχής του που γνώριζε εκ των έσω τα τεκταινόμενα του παλατιού, μας περιγράφει ότι η Βαλκανική εκείνη την εποχή δέχτηκε τρομακτικές επιδρομές από Ούνους, Γερμανικά φύλα, Σλάβους και αποδεκάτιζαν τον πληθυσμό, έψαχνες να βρεις άνθρωπο χιλιόμετρα μακριά όσο κι αν πήγαινες. Όχι ότι οι Έλληνες δεν υπάρχουν, υπήρχαν και υπάρχουν και θα υπάρχουν μέχρι τη συντέλεια του αιώνος, αλλά πάντα θα είναι μια χούφτα, κι αυτή η χούφτα θα αποτελεί μαγιά αλήθειας για τα υπόλοιπα έθνη. Εμείς σήμερα είμαστε περισσότερο Ρωμιοί, και λιγότερο Έλληνες, ρωμιοί είναι η διεθνής διάσταση του ανατολικού εξελληνισμένου ρωμαϊκού κράτους. Ας αγκαλιάσουμε όλους όσους ενστερνίζονται την ελληνική παιδεία και πολιτισμική μας κληρονομιά, μέσα από την οποία και με την οποία ο ίδιος ο Θεός μίλησε στην ανθρωπότητα μέσω της γλώσσας μας.

Η έκφανση μιας διχαστικής ρητορικής αντιθέσεως στον εκκλησιαστικό χώρο -- του Χρήστου Μπονατάκη

Προβληματισμοί επί του άρθρου του Διευθυντού Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου 
κ. Βασιλείου «Οι πένθιμες καμπάνες του Θανάτου και οι καμπανάρηδες της ζωής»

Πρόσφατα ήρθε στη δημοσιότητα άρθρο του Διευθυντού Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Βασιλείου, με τίτλο «Οι πένθιμες καμπάνες του Θανάτου και οι καμπανάρηδες της ζωής», το οποίο προκάλεσε ποικίλους σχολιασμούς εντός και εκτός του εκκλησιαστικού χώρου. Εννοείται ότι το να εκφέρει κάποιος άποψη για το αν συμφωνεί ή όχι με τις πένθιμες καμπάνες ως αντίδραση για τις εξελίξεις στη ‘Συμφωνία’ των Πρεσπών, αυτό από μόνο του δεν αποτελεί φυσικά κάτι το μεμπτό. Ο καθένας έχει κάποια θέση και οπτική. Και ανεξάρτητα από το πού κλίνουν οι διάφορες απόψεις, παραπλανημένοι ίσως και πολλοί περί των πραγματικών διαστάσεων και συνεπειών της ‘Συμφωνίας’, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι και οι μεν και οι δε, ενδέχεται να ενεργούν και να εκφράζονται εξ’ ίσου προς δόξαν Θεού.

Παρακλητικός Κανών Αγίου Νικολάου


Τη ΙΔ΄ (14η) του αυτού μηνός Φεβρουαρίου, μνήμη του Οσίου Πατρός ημών ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ του εν τω όρει.

O Συναξαριστής της ημέρας.

Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2019


Αυξέντιος ο Όσιος Πατήρ ημών έζησε κατά τους χρόνους της βασιλείας Θεοδοσίου του Μικρού του κατά τα έτη υη΄ - υν΄ (408 – 450) βασιλεύσαντος, καταγόμενος μεν εκ της Ανατολής, Σχολάριος δε ων το αξίωμα. Γενόμενος Μοναχός, ανέβη εις το όρος, όπερ κείται αντικρύ της Οξείας, μικράς νήσου πλησίον της Χάλκης και των άλλων νήσων, αι οποίαι κείνται παρά την Κωνσταντινούπολιν. Ήτο δε ο Όσιος ούτος εις την άσκησιν καρτερικώτατος και εις την πίστιν ορθοδοξότατος, διότι την μεν κακοδοξίαν του Νεστορίου και του Ευτυχούς σφοδρώς ήλεγξεν, απεδέχθη δε την εν Χαλκηδόνι Αγίαν και Οικουμενικήν τετάρτην Σύνοδον.

Στον Α´ Ἀσκητικὸν Λόγον του ὁ Μέγας Βασίλειος λέγει τὰ ἑξῆς:

«Νὰ μὴ εἶσαι περίεργος, οὔτε νὰ θέλης νὰ βλέπης τὰ πάντα, γιὰ νὰ μὴ εἰσχωρήση στὴν διάνοιά σου τὸ ἐπικίνδυνον δηλητήριον τῶν παθῶν. Βλέπε ὅσα εἶναι χρήσιμα, ἄκουε ὅσα εἶναι ἀπαραίτητα, λέγε ὅσα εἶναι χρήσιμα καὶ νὰ ἀποκρίνεσαι ὅσα ὠφελοῦν».

ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΑΞΙΩΣΗ

Δεν συνιστά ποινικό αδίκημα η διακοπή του ελληνικού εθνικού ύμνου

Από τον Χαράλαμπο Β. Κατσιβαρδά*

Η ηθική απαξία ως προς τον εθνικό ύμνο της πατρίδας μας πράγματι αποτελεί την επίσημη στάση της ελλαδικής συντεταγμένης Πολιτείας, καθότι η δόλια διακοπή (διά φωνασκιών, παραγωγής θορύβων διά χειριζόμενων μηχανημάτων αναπαραγωγής ήχου ή διά παρεμβολής έτερων ισχυρών θορύβων) ή η ηχητική παρεμπόδιση δημόσιας ανακρούσεως του εθνικού μας ύμνου δεν συνιστούν ποινικό αδίκημα.

Εν ολίγοις, το ίδιο το ελληνικό κράτος έχει αφήσει αρρύθμιστη νομικά την περίπτωση κατά την οποία ο εκάστοτε επίδοξος δράστης θα διακόψει ή θα παρεμποδίσει ηχητικώς, διά παντός πρόσφορου και ικανού μέσου, ήτοι διά φωνασκιών, παραγωγής εκκωφαντικών θορύβων ή μουσικής, τη δημόσια ανάκρουση του εθνικού ύμνου, στο πλαίσιο οιασδήποτε επίσημης τελετής.

Πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης : Μνημονεύοντας τους πατριάρχες, αρχιεπισκόπους και επισκόπους στις ιερές ακολουθίες, συμμετέχουμε στην οικουμενιστική αποστασία.

Το θέμα της κοινωνίας με τους αιρετικούς, ως και της εν συνεχεία κοινωνίας με τους κοινωνούντες, οι οποίοι με την πράξη τους αυτή αποβαίνουν ακοινώνητοι, είναι το μείζον και επείγον θέμα στην σημερινή εκκλησιαστική ζωή. Το εκκλησιαστικό σώμα νοσεί επικίνδυνα· υπεύθυνοι για την νόσο είμαστε όλοι, όχι μόνον οι κοινωνούντες με τους ετεροδόξους, αλλά και όσοι κοινωνούμε με τους κοινωνούντες· η εκτροπή και η παράβαση μοιάζει με τα συγκοινωνούντα δοχεία, με την μόλυνση του περιβάλλοντος, η οποία δεν περιορίζεται στον προκαλούντα την μόλυνση. Μνημονεύοντας τους πατριάρχες, αρχιεπισκόπους και επισκόπους στις ιερές ακολουθίες, συμμετέχουμε στην οικουμενιστική αποστασία.

Τη ΙΓ΄ (13Η) Φεβρουαρίου, μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών, ΕΥΛΟΓΙΟΥ Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας.

Ευλόγιος ο εν Αγίοις Πατήρ ημών ήτο κατά τους χρόνους του βασιλέως Μαυρικίου, του βασιλεύσαντος κατά τα έτη φπβ΄ - χβ΄ (582-602), εχρημάτισε δε Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας προ του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, κατά τα έτη φοθ΄ - χζ΄ (579- 607). Ούτος έζησεν αγιωτάτην ζωήν, εποίησε δε και πολλά θαύματα, εξ ων εν είναι και τούτο.

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ - Εκδήλωση με θέμα: «Αφήστε με να ζήσω!»

[Ιερός Ναός Αναλήψεως Χριστού Μαγούλας, 16 Φεβρουαρίου 2019]

Ο Ιερός Ναός Αναλήψεως Χριστού Μαγούλας σε συνεργασία με το πανελλαδικό κίνημα «Αφήστε με να ζήσω» συνδιοργανώνουν το Σάββατο,16 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 6.00-7.30 μ.μ. στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου «Ιωάννα» στη Μαγούλα εσπερίδα υπέρ της ζωής του αγέννητου παιδιού και κατά των αμβλώσεων.
Η συνεδρία της εσπερίδας περιλαμβάνει επιστημονικές εισηγήσεις από τους ομιλητές:
Παναγιώτα Χατζηγιαννάκη– Τσαγκαροπούλου, ιατρό πνευμονολόγο
κα Ζωή Σιάσου, μαιευτήρα-γυναικολόγο, Δρ. Ιατρικής,
Σας προσκαλούμε στην ενδιαφέρουσα αυτή ενημερωτική συνάντηση για ένα μείζον πνευματικό, εθνικό και κοινωνικό ζήτημα.
Με τιμή
Οι διοργανωτές

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετιζόμενες με την εκδήλωση και το κίνημα
(πριν, κατά τη διάρκεια και μετά)
E-mail: info@afistemenaziso.gr

Σύνδεσμος Κληρικών: Απορρίπτει τη νέα συμφωνία Εκκλησίας-Πολιτείας

Ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος απορρίπτει τη νέα πρόταση για συμφωνία μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας καθώς θεωρεί ότι δεν διασφαλίζεται η μισθοδοσία των κληρικών παρόλο που και θα συνεχίσουν να πληρώνονται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και η συμφωνία θα κυρωθεί με νόμο από τη Βουλή.

Όπως δήλωσε σήμερα στην εκπομπή «Πρώτη Είδηση» της ΕΡΤ ο αντιπρόεδρος του ΙΣΚΕ, πατήρ Γεώργιος Βαμβακίδης, «εμείς εμμένουμε στην αρχική μας θέση και στη θέση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, η οποία είναι δεσμευτική για όλη την Εκκλησία».

Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΧΑΝΑΝΑΙΑ..ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΖ΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ(10-2-2019)π.Γεώργιος Αγγελακάκης

https://agiooros.org/viewtopic.php?f=43&t=14593