Όλο
το πνεύμα του Ευαγγελίου του Χριστού, από τη στιγμή που πραγματοποιούμε την
πρώτη κατάδυσή μας στην ιερή κολυμβήθρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, μας
εντάσσει σε μια μεταμορφωτική πορεία. Η πνευματική μας προσπάθεια δεν
προσδιορίζεται μόνο ως ακρόαση του λόγου του Θεού και ως εφαρμογή ορισμένων
εντολών. Προβάλλεται και διευκρινίζεται σαν μια διαδικασία δημιουργίας νέας
ζωής! Θα έλεγε κανείς ότι, μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων της φύσεως του
ανθρώπου, η νέα ζωή κατανοείται σαν μια οντολογική μεταβολή με σαφή τον
εξελικτικό της χαρακτήρα από την πνευματική νηπιότητα στην ανδρική πνευματική
ωριμότητα, εφ’ όσον οφείλουμε να φτάσουμε «οι πάντες εις την ενότητα της
πίστεως και της επιγνώσεως του υιού του Θεού, εις άνδρα τέλειον, εις μέτρον
ηλικίας του πληρώματος του Χριστού».
Έτσι
το πρόβλημά μας δεν είναι να γίνουμε απλώς καλύτεροι, απ’ ότι είμαστε, σε μια
συγκεκριμένη στιγμή αλλά να βιώσουμε την «καλήν άλλοίωσιν» και να γίνουμε
«καινή κτίσις». Με τον πνευματικό εξοπλισμό, που μας εφοδιάζει ο μυστηριακός πλούτος
της Εκκλησίας μας, οφείλουμε να εισέλθουμε σε μια διαδικασία «υπαρξιακής»
αλλαγής. Να απεκδυθούμε τον παλαιό άνθρωπο «συν ταις πράξεσιν αυτού» και να
ενδυθούμε «τον νέον τον ανακαινούμενον εις επίγνωσιν κατ’ εικόνα του κτίσαντος
αυτόν». Να αποκρούουμε με το δυναμισμό της ζωντανής χριστιανικής μας
συνειδήσεως κάθε συσχηματισμό με την εποχή μας («τω αιώνι τούτω») και να
αγωνιζόμαστε για μια μεταμόρφωση που θα συντελείται με την ανανέωση «του νοός
ημών».