Φωτοειδής πράγματι η περίφημη αυτή πραγματεία του αγίου
Γρηγορίου Επισκόπου Νύσσης Καππαδοκίας, που διαπραγματεύεται το θέμα του
παρθενικού βίου και έχει χαρακτηρισθεί σαν εγχειρίδιο παρθενίας. Είναι από τα
αρτιώτερα κείμενα, που γράφτηκαν από τους Πατέρες, πάνω στο θέμα αυτό και το
ωραιότερο από τα Ηθικά του συγγράμματα.
Τον βίο της παρθενίας χαρακτηρίζει ο ιερός Πατήρ «κατά φιλοσοφίαν βίον»
και «ζωήν θειοτέραν». Φαίνεται ότι είναι από τα πρώτα έργα του Γρηγορίου,
αναγόμενο στην προ της χειροτονίας του σε επίσκοπο εποχή. Το έργο αυτό
αναπτύσσει εξαίρετη περί της παρθενίας θεολογία, αναφερόμενο ταυτόχρονα και
στην πρακτική, την τέχνη δηλαδή της παρθενίας. Ο μυστικός υψιπέτης Πατήρ,
υψώνεται σαν αετός στο χώρο της θεωρίας του όντως καλού και γενικά μάς χαρίζει
ένα έξοχο έργο για το αληθινό νόημα της παρθενίας, θεμελιωμένο όχι μόνο θεολογικά,
αλλά και ανθρωπολογικά και σωτηριολογικά. Σκοπός του ιερού συγγραφέα είναι να
δημιουργήσει στους αναγνώστες την επιθυμία της ενάρετης ζωής γενικώτερα, πιο
συγκεκριμένα όμως μας μιλάει για την ζωή της παρθενίας, που με ασφάλεια μάς
εισάγει στην ενάρετη ζωή.
O Συναξαριστής της ημέρας.
Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2015
Ακινδύνου, Πηγασίου, Ελπιδοφόρου μαρτύρων.
Ἦταν ἀξιωματοῦχοι
τοῦ Πέρσου βασιλιὰ Σαπὼρ τοῦ Β’. Ἐπειδή, ὅμως, ὁμολόγησαν ὅτι εἶναι χριστιανοί,
συνελήφθησαν καὶ μαστιγώθηκαν σκληρά. Ἔπειτα, τοὺς ἔριξαν στὶς φλόγες μιᾶς
μεγάλης φωτιᾶς. Ἀλλὰ οἱ θερμὲς δεήσεις τους πρὸς τὸν Θεὸ προκάλεσαν φοβερὴ θύελλα
μὲ βροχή, ποὺ ἔσβησε τὴν φωτιά. Αὐτὸ προκάλεσε φόβο στοὺς Πέρσες , καὶ τὸν ἴδιο
τὸ Σαπώρ, μὲ ἀποτέλεσμα να’ ἀναβάλει, τὸν θάνατο τῶν γενναίων χριστιανῶν.
Ἀλλὰ μετὰ μερικὲς
μέρες, τοὺς ἔφερε καὶ πάλι στὸ κριτήριο. Ἀφοῦ εἶδε ὅτι δὲν μποροῦσε νὰ ἀλλάξει
τὸ χριστιανικό τους φρόνημα, ἀποκεφάλισε πρῶτο τὸν Ἀφθόνιο. Ἔπειτα,
ἀπευθυνόμενος στὸν Ἐλπιδοφόρο, τοῦ εἶπε νὰ φανεῖ λογικός, σὰν ἐγγράμματος ποὺ
ἦταν καὶ μποροῦσε νὰ διακρίνει τὸ ψέμα ἀπὸ τὴν ἀλήθεια. Ὁ Ἐλπιδοφόρος του
ἀποκρίθηκε ὅτι γι’ αὐτὸ ἀκριβῶς πιστεύει στὸν Χριστό, διότι Αὐτὸς εἶναι «ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή». Δηλαδὴ ὁ σωστὸς δρόμος, ποὺ ὁδηγεῖ στὴν ἀπόλυτη ἀλήθεια
καὶ στὴν πραγματικὴ καὶ πηγαία ζωή, ποὺ ἀξίζει κανεὶς νὰ πεθάνει γι’ αὐτή. Ἡ ἀπάντηση τοῦ
Ἐλπιδοφόρου ἐξαγρίωσε τὸν Σαπὼρ καὶ ἀμέσως τὸν ἀποκεφάλισε. Οἱ θυσίες αὐτὲς
ἐνθάρρυναν ἀκόμα περισσότερο τοὺς ὑπολοίπους, καὶ ἔμειναν ἀκλόνητοι στὴν πίστη
τους. Τότε ὁ Σαπὼρ διέταξε νὰ τοὺς ρίξουν μέσα σὲ ἀναμμένο καμίνι.Ἔτσι, μαρτυρικὰ
καὶ ἔνδοξα, παρέδωσαν ὅλοι τὴν μακαρία ψυχή τους στὸ ζωοδότη Χριστό.
Orthodoxy-Judaism Academic Consultations in Greece
On October 20-21, 2015, the 9th Orthodoxy-Judaism Academic Consultation took place in Athens, Greece. The conference was organized by the Patriarchate of Constantinople and the American Jewish Committee (AJC) and dated to the 25th anniversary of the Greece-Israel diplomatic relations.
The forum was attended by over thirty representatives of Local Orthodox Churches and Jewish communities from various countries. It was co-chaired by Metropolitan Emmanuel of France and Rabbi David Rosen, director of the AJC for interreligious and inter-cultural relations.
During the introductory part of the conference, massages of greetings were brought from His Holiness Patriarch Bartholomew of Constantinople, Patriarch Theophilos of Jerusalem, Patriarch Irenaeus of Serbia, Archbishop Jeronymos of Athens and All Greece, and Metropolitan Savva of Warsaw and All Poland.
A message of greetings from Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, head of the Moscow Patriarchate department for external church relations (DECR), was read out by the Rev. Dimitry Safonov, DECR secretary for interreligious contacts.
O Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. πρωτ. π. Θεόδωρος Ζήσης :
Ποιός θὰ προφυλάξει ὅμως τοὺς πιστοὺς ἀπὸ τοὺς οἰκουμενιστὰς κληρικοὺς καὶ θεολόγους, οἱ ὁποῖοι ἐκ τῶν ἔσω ἀφανῶς καὶ βραδέως διαβρώνουν τὸ ὀρθόδοξο φρόνημα καὶ οὐσιαστικῶς καταλήγουν στὸν ἴδιο σκοπὸ καὶ στόχο, ἀλλὰ μὲ πιὸ ἐπικίνδυνη μέθοδο, ἀφοῦ κρύβονται κάτω ἀπὸ τὸ ἔνδυμα τοῦ ὀρθοδόξου κληρικοῦ καὶ τὴν ἰδιότητα τοῦ ὀρθοδόξου θεολόγου; Σὲ τί διαφέρει ὁ ψευδομάρτυς τοῦ Ἰεχωβᾶ ποὺ ἀρνεῖται τὴν θεότητα τοῦ Χριστοῦ ἀπὸ τὸν Ἰουδαῖο καὶ Μουσουλμάνο, ποὺ ἐπίσης ἀρνοῦνται τὴν θεότητα τοῦ Χριστοῦ, τὶς θρησκεῖες τῶν ὁποίων ὅμως οἱ Οἰκουμενισταὶ θεωροῦν ὡς παράλληλους μὲ τὸν Χριστιανισμὸ δρόμους σωτηρίας, ἀρνούμενοι ἔτσι τὴν μοναδικότητα καὶ ἀποκλειστικότητα τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας, ὅπως καὶ οἱ Ἰεχωβάδες;
Fr. Josiah Trenham - Lecture 1: Job’s Suffering and Patience
Fr. Josiah Trenham - Lecture 1: Job’s Suffering and Patience
(mp3-2015)
To Δόγμα και η αξία του -- Του αείμνηστου Στεργίου Σάκκου, Ομοτίμου Καθηγητού ΑΠΘ
Η προσήλωσις εις
το ορθόδοξον δόγμα, ωστική δύναμις της πνευματικής ζωής
Ανάμεσα στ΄ άλλα
γνωρίσματα, που χαρακτηρίζουν την πνευματική υποβάθμιση της κοινωνίας μας είναι
και τούτο: Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον για τα πνευματικά και
μάλιστα τα δογματικά θέματα, που αποτελούν το θεμέλιο και την πηγή της
πνευματικής ζωής. Για του λόγου το ασφαλές παραπέμπω στην επίσκεψη του Πάπα
στην Αθήνα. Επιθυμούσα, όπως και η πλειονότητα του ελλαδικού κλήρου και λαού,
την αποφυγή εκείνης της επισκέψεως. Η πραγματοποίησή της ήταν ένα ήττημα για
μας. Έστησε ένα προγεφύρωμα του Παπισμού στην Ορθόδοξη Ελλάδα και έχει αυξήσει
την έπαρση των απανταχού παπικών και παποφίλων. Ωστόσο, φρονώ ότι αυτό το
δυσάρεστο γεγονός μπορεί να αξιοποιηθεί θετικά και να καταστεί τελικά ωφέλιμο.
Πως; Αν λειτουργήσει σαν ξυπνητήρι των κοιμωμένων συνειδήσεών μας αν μας
αναγκάσει να απεγκλωβισθούμε από τους επικίνδυνους εναγκαλισμούς των
οικουμενιστικών κηρυγμάτων, να συνταχθούμε στη γραμμή των αγίων Πατέρων μας και
να τονώσουμε την προσήλωσή μας στο ορθόδοξο δόγμα. Δυστυχώς, ο γενικός απόηχος
των συζητήσεων και των εντυπώσεων των ημερών εκείνων δείχνει ότι ο λαός μας –
και εννοώ το λαό που συνδέεται με την Εκκλησία, όχι τον δεδηλωμένο άθεο ή
αδιάφορο – στο μεγαλύτερο μέρος του δεν πολυσκοτίζεται για την ακρίβεια της
πίστεώς του, την οποία a priori ομολογεί και ενστερνίζεται με ευλάβεια. Δεν
αισθάνεται το μέγα χάσμα που χωρίζει την Εκκλησία από την αίρεση, την Ορθοδοξία
από την πλάνη.
Ο όσιος Πέτρος Ο Δαμασκηνός γράφει (Δεύτερον Βιβλίον):
«Εκείνος, που φωτίστηκε, ώστε να βλέπη τις αμαρτίες
του, δεν σταματά να θρηνή τον εαυτόν του και τους άλλους ανθρώπους,
βλέποντας την τόσην ανοχήν του Θεού και τις τόσες αμαρτίες, που από την
αρχή κάναμε και συνεχίζουμε να κάνουμε διαρκώς οι άθλιοι. Απ᾽ αυτό
γίνεται ευγνώμων, μη τολμώντας να κατακρίνη κανέναν, από ντροπή για τις
πολλές ευεργεσίες του Θεού και τα δικά μας αμαρτήματα…».
Του Γέροντα Ιερώνυμου Αιγίνης:
Τον Σταυρόν μην τον φοράτε για στολίδι.
Και, ή να έχει τον Εσταυρωμένον επάνω, δηλαδή Σώμα Χριστού μας, ή να γράφει
πίσω: ΙΣΧΣ ΝΙΚΑ. Διότι και άλλοι σταυρώθηκαν.
Να λες, Θεέ μου, μη πάρεις την ψυχήν μου, εάν δεν έλθω πρώτα στα Ιεροσόλυμα. Έρχονται εδώ Γάλλοι, Γερμανοί και άλλοι, δηλ όχι Έλληνες και μου λένε «εγώ του Χριστού μας τον Τάφον θα πάω να προσκυνήσω» και χαίρονται και επιθυμούν πολύ και ημείς να μη πηγαίνωμεν! Πολλοί έρχονται εδώ στην Αίγινα να δουν τις κολώνες της Αφαίας και ημείς να μη πηγαίνωμεν εις τον τόπον όπου εγεννήθη ό Χριστός μας;
Γέροντα, σας παρακαλώ πολύ, ευχηθείτε να βρεθεί μια καλή κοπέλα για τον γυιό μου (εφοπλιστής ό γυιός) και θέλω να αγαπά πολύ τον Χριστό μας!
– Αν αγαπάει πολύ τον Χριστό μας, τον γιο σου θα πάρει; Αν αγαπάει πολύ τον Χριστό μας, όσο μου λες, δεν παντρεύεται καθόλου!
Να λες, Θεέ μου, μη πάρεις την ψυχήν μου, εάν δεν έλθω πρώτα στα Ιεροσόλυμα. Έρχονται εδώ Γάλλοι, Γερμανοί και άλλοι, δηλ όχι Έλληνες και μου λένε «εγώ του Χριστού μας τον Τάφον θα πάω να προσκυνήσω» και χαίρονται και επιθυμούν πολύ και ημείς να μη πηγαίνωμεν! Πολλοί έρχονται εδώ στην Αίγινα να δουν τις κολώνες της Αφαίας και ημείς να μη πηγαίνωμεν εις τον τόπον όπου εγεννήθη ό Χριστός μας;
Γέροντα, σας παρακαλώ πολύ, ευχηθείτε να βρεθεί μια καλή κοπέλα για τον γυιό μου (εφοπλιστής ό γυιός) και θέλω να αγαπά πολύ τον Χριστό μας!
– Αν αγαπάει πολύ τον Χριστό μας, τον γιο σου θα πάρει; Αν αγαπάει πολύ τον Χριστό μας, όσο μου λες, δεν παντρεύεται καθόλου!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)