Εις μίαν ευρείαν ιστορικήν προοπτικήν, το δυτικόν δόγμα
περί του αλαθήτου του ανθρώπου δεν είναι άλλο τι παρά μία προσπάθεια να
αναζωογονηθή και διαιωνισθή ο θνήσκων ευρωπαϊκός ουμανισμός. Τούτο είναι η
τελευταία «μεταμόρφωσις» και η τελική αποθέωσις του ουμανισμού. διότι μετά τον
ορθολογιστικόν διαφωτισμόν του ιη΄ αιώνος και τον μυωπικόν θετικισμόν του ιθ΄
αιώνος εις τον ευρωπαϊκόν ουμανισμόν δεν υπελείπετο τίποτε άλλο παρά να
αποσυντεθή μέσα εις τας αντιφάσεις και το αδιέξοδόν του. Εις αυτήν δε την
τραγικήν στιγμήν έρχεται εις βοηθειάν του ο θρησκευτικός ουμανισμός και με το
δόγμα του περί του αλαθήτου του ανθρώπου, έσωσε τον ευρωπαϊκόν ουμανισμόν από
τον ολοφάνερον θάνατον. Αλλά, έστω και δογματοποιημένος, ο δυτικός χριστιανικός
ουμανισμός δεν ηδύνατο να μη κρατήση μέσα του όλας τας θανασίμους αντιφάσεις
του ευρωπαϊκού ουμανισμού, αι οποίαι συγκλίνουν εις μίαν επιθυμίαν: να διωχθή ο Θεάνθρωπος από την γην εις τον
ουρανόν. Διότι δια τον ουμανισμόν το βασικόν και κυριώτατον είναι: να γίνη ο άνθρωπος η υψίστη αξία και το
έσχατον μέτρον.
Συνεχίζεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου