Fwd: Apokatastasi panton --- Kyprianos Christodoulides

Στόν επισυναπτόμενο δεσμό, ο αναγνώστης θά διαβάσει τήν συμμετοχή τού γράφοντος, σέ σχόλια, επί ενός λίαν σοβαρού θέματος. Τό εκτενές κείμενο δημοσιεύθηκε σέ ιστοσελίδα - υπάρχει δεσμός - μέ ημερομηνία 9 Ιανουαρίου 2014.

 

Συγγραφέας τού κειμένου είναι ο κ. Ιωάννης Καρδάσης καί "οικοδεσπότης" τού ιστολογίου ο π. Δημ. Αθανασίου. Μέ τόν πρώτο είχα ανταλλάξει σχόλια σέ άλλη ή άλλες ιστοσελίδες καί γνώριζα μέ ποιόν είχα νά κάνω. Μέ τόν δεύτερο, τόν π. Δημ. Αθανασίου, τά πράγματα δέν ήταν ξεκάθαρα, μέχρις ότου κατάλαβα ότι επρόκειτο γιά "θεολόγο" - υποστηρικτή τής άποψης προαδαμιαίων ανθρωπων. Η αντίθεσή μου πρός αυτή τήν δοξασία τού π. Δημ. Αθανασίου, προκάλεσε τόν αποκλεισμό μου από τήν ιστοσελίδα του στό φέησμπουκ.

Μέ αυτό τόν εισαγωγικό πρόλογο, μπορείτε, άν έχετε χρόνο καί ενδιαφέρον, νά διαβάσετε αυτά που περιλαμβάνονται στόν σύνδεσμο που ακολουθεί.

 

https://docs.google.com/document/d/1d8_7ZZXk1JODIgoNrN3OGV7dmOE5tqHO/edit?usp=drivesdk&ouid=109270966716349707863&rtpof=true&sd=true

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εσείς κ.Κ.Χ είστε ο κριτής της Ορθοδοξίας;

Ανώνυμος είπε...

κ.Κ.Χ
Το θέμα της αποκατάστασης των πάντων ανήκει στα θεολογούμενα της Ορθόδοξης Εκκλησίας,οπότε δεν αποτελεί θέμα δογματικό.Για το θέμα δεν υπάρχει καμμία καταδικαστική Συνοδική απόφαση.
Η νεο-εικονομαχία που αναπτύχθηκε στους χώρους ΓΟΧ που ανήκετε δεν αποτελεί αίρεση που καταργεί αποφάσεις Οικουμενικών Συνόδων; Η στο χώρο των ΓΟΧ δεν υπάρχουν αιρέσεις αλλα μόνο Ορθοδοξία...

Ανώνυμος είπε...

Για τον Κ.Χ
Από το 2014 που δημοσιεύτηκε το άρθρο που παρουσιάζετε, μέχρι το 2023 έχουν δημοσιευτεί πολλές θεολογικές μελέτες για το θέμα, που απ΄ότι βλέπω τις αγνοείτε.
Βέβαια αυτό δεν σας ενδιαφέρει γιατί αυτό που θέλέτε είναι να εκθέτετε πρόσωπα, γράφοντας πολλές φορές ασυναρτησίες, άσχετα πράγματα ή διαστρεβλώνοντας ο,τι δημοσιεύετε. Έχετε πάρει εργολαβικά αυτή την τακτική που φυσικά δεν σας τιμά.
Σε παλιότερο άρθρο για τους προ-αδαμιαίους αμφισβητήσατε την αγιότητα του Αγιότητα του Αγίου Γρηγορίου του Νύσσης. Τώρα ποιος σας όρισε κριτή της Οικουμένης δεν το γνωρίζω. Επίσης δεν νομίζω να ενδιαφέρει τους αναγνώστες γιατί κάποιος σας απέκλεισε από το f/b .Ερώτηση : Είναι ο μοναδικός ;
Άλλο να συνομιλείτε με τους αρθρογράφους και άλλο να μεταφέρετε τα γραπτά αυτών σε άλλη ιστοσελίδα, από αυτή που δημοσιεύοντα το άρθρο ,για να τα παρουσιάσετε όπως θέλετε τα θέματα, στην οποία ιστοσελίδα οι αρθρογράφοι ούτε γνωρίζουν ,ούτε μπορεί να παρέμβουν γιατί πιθανόν να μην είναι εν ζωή. Γι΄αυτό σας παρακαλώ αλλάξτε την τακτική αυτή, ιδιαίτερα για τα λεγόμενα ¨θεολογούμενα» θέματα.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα σε μια θαυμάσια τελευταία θεολογική εργασία γράφονται τα εξής:
«Η περί αποκαταστάσεως των πάντων διδασκαλία του Γρηγορίου είναι μία από τις πτυχές του έργου του περί των εσχάτων. Για να μελετηθεί όμως σε βάθος η πτυχή αυτή, είναι σημαντική η μελέτη όλου του έργου του Αγίου Πατρός, ώστε να γίνει αντιληπτό το πνεύμα του. Ως επί το πλείστον, στην επιστημονική έρευνα, υπάρχει μία μονομερής εξέταση της διδασκαλίας του περί της αποκατάστασης των πάντων, με αποτέλεσμα να παρερμηνεύεται και να κατατάσσεται μαζί με τις αιρετικές διδασκαλίες, αφού παρουσιάζεται ως υιοθετημένη από τον Ωριγένη. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια υπάρχει και μια διαφορετική προσέγγιση στην έρευνα, η οποία έρχεται να «αποκαταστήσει» τις διδασκαλίες του Γρηγορίου, αναζητώντας ένα θεολογικό υπόβαθρο σε αυτές. Ενδεικτικά αναφέρεται η προσπάθεια του καθηγητού Νικολάου Ματσούκα, ο οποίος διακρίνει τον ορθόδοξο χαρακτήρα της διδασκαλίας περί της αποκατάστασης των πάντων, θέτοντάς τον σε αντιδιαστολή με τη διδασκαλία του απόλυτου προορισμού που επικρατεί στη Δύση.

Ανώνυμος είπε...

Με τη διδασκαλία του Γρηγορίου περί της αποκαταστάσεως τον πάντων ασχολήθηκαν και μετέπειτα Πατέρες της Εκκλησίας.
Σημαντικότερη αναφορά είναι αυτή του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού, ο οποίος διδάσκει πως η Εκκλησία γνωρίζει τρεις αποκαταστάσεις. Η πρώτη είναι η διόρθωση του κάθε ανθρώπου κατά τη φύση και τη βούλησή του, η δεύτερη είναι η αποκατάσταση της φθαρτής φύσης στο αρχαίο κάλλος με την ανάσταση και η τρίτη είναι η αποκατάσταση των ψυχών που έχουν παραδοθεί στην κακία. Με την αποκατάσταση επέρχεται η λήθη του κακού αλλά οι κολασμένοι δεν σώζονται.
Σημαντική αναφορά για το έργο και την Ορθοδοξία του Γρηγορίου Νύσσης βρίσκουμε και στην ασκητική γραμματεία. Ο Αββάς Βαρσανούφιος, ή αλλιώς Μέγας Γέρων, απαντά σε ερώτηση μοναχού περί της μη συμφωνίας των Πατέρων σε σημαντικά θέματα, λέγοντας πως η απλότητα των Πατέρων και η αποδοχή των διδασκαλιών των διδασκάλων τους, δεν τους οδήγησε στο να ζητήσουν από το Θεό πλήρη επιβεβαίωση για τα έργα τους, όπως και πως οι Πατέρες παρόλη την αγιότητά τους, ήταν άνθρωποι και δεν μπορούσαν να κατανοήσουν όλα τα μυστήρια του Θεού.
Ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης επίσης στο έργο του Οδηγός κάνει αναφορά στη διδασκαλία της αποκαταστάσεως των πάντων και τονίζει τη ξεχωριστή θέση που κατέχει ο Άγιος Γρηγόριος στη συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας.
Ο Άγιος Γερμανός πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, όπως μας παραδίδει ο Μέγας Φώτιος, προσπάθησε να απαλλάξει τον Άγιο Γρηγόριο από τις κατηγορίες περί απόκλισης από την Ορθόδοξο πίστη, δεχόμενος πως υπήρξαν επεμβάσεις ωριγενιστών στα έργα του Γρηγορίου. Ο Γρηγόριος παρερμηνεύτηκε από πολλούς σύγχρονούς του αλλά και νεότερους ερευνητές. Ταύτισαν τη διδασκαλία του περί αποκαταστάσεως των πάντων με την αντίστοιχη του Ωριγένη και αυτό αποτέλεσε μελανό στίγμα για το πρόσωπο και τη διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου. Όπως όμως απέδειξε η έρευνα, ο Άγιος δεν περιέχει πουθενά κάποια διδασκαλία νόθη και ξένη προς το ορθόδοξο πνεύμα. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως η Ε’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία συνεκλήθη το 553 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη και καταδίκασε τις αιρετικές θέσεις του Ωριγένους, πουθενά δεν αναφέρεται στον Γρηγόριο ως ομόφρονα του Ωριγένους και διδάσκοντα τις ίδιες δοξασίες.275 Επίσης η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος της Εφέσου το 431 μ.Χ. τον αποκαλεί «ἄνδρα μετά τὸν ἀδελφόν δεύτερον ἔν τε λόγοις καὶ τρόποις» και η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος της Νίκαιας το 787 μ.Χ. τον θεωρεί ως «πατήρ πατέρων».
Ένα από τα κυριότερα κριτήρια της Ορθοδοξίας του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης είναι οι μεταγενέστεροί του Άγιοι Πατέρες, οι οποίοι τον εκτιμούσαν και ήταν γι’ αυτούς ένας κανόνας πίστεως. Κανείς άγιος της Εκκλησίας δεν έχει αναπτύξει πολεμική εναντίον του Γρηγορίου και της διδασκαλίας του.
Η Εκκλησία δικαίως, κατά την ταπεινή μας άποψη, έθεσε τον Άγιο Γρηγόριο μεταξύ των Μεγάλων Πατέρων και θεολόγων Της. Το έργο του είναι μεγαλειώδες και ανυπέρβλητο πολλές φορές. Γνώστης σχεδόν όλης της φιλοσοφίας, της μέχρι την εποχή του, και όλων των διδασκαλιών των προγενέστερων Πατέρων, καθίσταται ακραιφνής οδηγός προς τη σωτηρία. Οι διδασκαλίες του ευωδιάζουν από το λιβάνι της λειτουργικής του ζωής και αποπνέουν Άγιο Πνεύμα.

Ανώνυμος είπε...

Σέ Ανώνυμους δέν απαντώ. Στό παρελθόν τό παρέβλεπα, τώρα δέν τό συνεχίζω.
Κυπριανός Χ.