Ζητά (αντικανονικά) από τις άλλες Εκκλησίες να διατυπώσουν άποψη για την απόδοση αυτοκεφαλίας στο Κίεβο
Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου
Κάλυψη και σωσίβιο βοήθειας στις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες αναζητεί το Πατριαρχείο της Μόσχας, προσπαθώντας να διαχειριστεί το μέτωπο που άνοιξε με το Φανάρι για την Ουκρανία.
Ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος έστειλε γράμμα στους 12 προκαθημένους των πρεσβυγενών και νεοπαγών Πατριαρχείων, καθώς και των αυτοκέφαλων Εκκλησιών, καλώντας τους να εκφράσουν τη θέση τους για το ζήτημα της αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία και να απαντήσουν στην πρότασή του να γίνει συζήτηση -ενδεχομένως υπό τη μορφή πανορθόδοξης διάσκεψης- για το θέμα αυτό.
Τυπικά δεν μπορεί κανένας προκαθήμενος να πάρει θέση στο ζήτημα αυτό, καθώς οι ιεροί κανόνες ορίζουν ότι η μοναδική εκκλησιαστική Αρχή που μπορεί να αποφασίσει για την απόδοση αυτοκεφαλίας είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Απώτεροι στόχοι
Ωστόσο, σύμφωνα με εκκλησιαστικούς κύκλους, πιθανή επιδίωξη της Μόσχας είναι να καλλιεργήσει το έδαφος για να φέρει (αντικανονικά) στο ίδιο τραπέζι τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και εν είδει διαιτησίας μέσα από μια διάσκεψη να ασκηθεί πίεση στο Φανάρι, ώστε να υποχωρήσει. Εκκλησιαστικές πηγές που έχουν ανοιχτούς διαύλους με το Πατριαρχείο της Μόσχας εκφράζουν την εκτίμηση ότι επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι το ένα «διάδικο» μέρος, τότε τον ρόλο του «επιδιαιτητή» μπορεί να αναλάβει ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος, ο προκαθήμενος της δευτερόθρονης Εκκλησίας, ο οποίος ιστορικά φέρει και τον τίτλο του «κριτή της οικουμένης».
Βέβαια, μια σειρά πρόσφατων κινήσεων και δηλώσεων του Πατριάρχη Αλεξανδρείας έχει προκαλέσει ποικίλες συζητήσεις στους εκκλησιαστικούς κύκλους.
Η συνάντηση, πέρα από κάθε πρωτόκολλο, που είχε πριν από λίγες ημέρες στην Πολωνία με τον μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, η κοινή δήλωση που υπέγραψε ο κ. Θεόδωρος με τον μητροπολίτη Βαρσοβίας Σάββα, επιχειρώντας να κρατήσει ίσες αποστάσεις από Κωνσταντινούπολη και Μόσχα, κυρίως όμως οι δηλώσεις του από την Οδησσό της Ουκρανίας και η στάση του απέναντι στον μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριο, τον οποίο αντιμετώπισε ως προκαθήμενο Εκκλησίας, θέτουν υπό αίρεση την αντικειμενική κρίση του κ. Θεόδωρου, δημιουργώντας το εύλογο ερώτημα ποιοι είναι οι λόγοι που ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος τηρεί μεροληπτική στάση υπέρ της Μόσχας.
Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου
Κάλυψη και σωσίβιο βοήθειας στις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες αναζητεί το Πατριαρχείο της Μόσχας, προσπαθώντας να διαχειριστεί το μέτωπο που άνοιξε με το Φανάρι για την Ουκρανία.
Ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος έστειλε γράμμα στους 12 προκαθημένους των πρεσβυγενών και νεοπαγών Πατριαρχείων, καθώς και των αυτοκέφαλων Εκκλησιών, καλώντας τους να εκφράσουν τη θέση τους για το ζήτημα της αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία και να απαντήσουν στην πρότασή του να γίνει συζήτηση -ενδεχομένως υπό τη μορφή πανορθόδοξης διάσκεψης- για το θέμα αυτό.
Τυπικά δεν μπορεί κανένας προκαθήμενος να πάρει θέση στο ζήτημα αυτό, καθώς οι ιεροί κανόνες ορίζουν ότι η μοναδική εκκλησιαστική Αρχή που μπορεί να αποφασίσει για την απόδοση αυτοκεφαλίας είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Απώτεροι στόχοι
Ωστόσο, σύμφωνα με εκκλησιαστικούς κύκλους, πιθανή επιδίωξη της Μόσχας είναι να καλλιεργήσει το έδαφος για να φέρει (αντικανονικά) στο ίδιο τραπέζι τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και εν είδει διαιτησίας μέσα από μια διάσκεψη να ασκηθεί πίεση στο Φανάρι, ώστε να υποχωρήσει. Εκκλησιαστικές πηγές που έχουν ανοιχτούς διαύλους με το Πατριαρχείο της Μόσχας εκφράζουν την εκτίμηση ότι επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι το ένα «διάδικο» μέρος, τότε τον ρόλο του «επιδιαιτητή» μπορεί να αναλάβει ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος, ο προκαθήμενος της δευτερόθρονης Εκκλησίας, ο οποίος ιστορικά φέρει και τον τίτλο του «κριτή της οικουμένης».
Βέβαια, μια σειρά πρόσφατων κινήσεων και δηλώσεων του Πατριάρχη Αλεξανδρείας έχει προκαλέσει ποικίλες συζητήσεις στους εκκλησιαστικούς κύκλους.
Η συνάντηση, πέρα από κάθε πρωτόκολλο, που είχε πριν από λίγες ημέρες στην Πολωνία με τον μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, η κοινή δήλωση που υπέγραψε ο κ. Θεόδωρος με τον μητροπολίτη Βαρσοβίας Σάββα, επιχειρώντας να κρατήσει ίσες αποστάσεις από Κωνσταντινούπολη και Μόσχα, κυρίως όμως οι δηλώσεις του από την Οδησσό της Ουκρανίας και η στάση του απέναντι στον μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριο, τον οποίο αντιμετώπισε ως προκαθήμενο Εκκλησίας, θέτουν υπό αίρεση την αντικειμενική κρίση του κ. Θεόδωρου, δημιουργώντας το εύλογο ερώτημα ποιοι είναι οι λόγοι που ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος τηρεί μεροληπτική στάση υπέρ της Μόσχας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου