Και τελευταίον, να είπωμεν εν ολίγοις και περί της
αναθεωρήσεως του Ημερολογίου. Μολονότι περί τούτου και δια του τύπου είπομεν τα
δέοντα και πολλοί άλλοι, επισήμως και μη, έκαμον τας διαμαρτυρίας των, εν
τούτοις όμως, επειδή το ζήτημα του Ημερολογίου επαρουσιάσθη ως αφετηρία όλων
των άλλων αναθεωρήσεων, και δια τούτο εγένετο τόσος πάταγος και εσκανδάλισε
πολλούς, τούτου χάριν ο ειρμός της παρούσης μελέτης με υποχρεοί, όπως φέρω απαθώς
και τας επί τούτου ταπεινάς κρίσεις μου. Άπαντες οι ισχυρισμοί και αι εύλογοι
κρίσεις τόσον των σημερινών θεολόγων μας, Ιεραρχών και Καθηγητών όσων και των
Μαθηματικών, αφορώντες επί τη βάσει της Επιστήμης και ενορώντες, ότι το καθ΄
ημάς Ιουλιανόν ημερολόγιον οσημέραι παραβιάζει την Ισημερίαν, εν ω το
Γρηγοριανόν κατά τον της Επιστήμης λόγον είναι ορθότερον, προβάλλουσι την
αναθεώρησιν και διόρθωσιν τούτου προς άρσιν του σκανδάλου. Αλλ΄ ημείς
αναδιφώντες τα πρακτικά των Αγίων Πατέρων επί της Πρώτης Συνόδου, βλέπομεν ότι
εκείνοι οι θεοφόροι Πατέρες εμελέτησαν αρκούντως το ζήτημα τούτο μαθηματικώς
και είδον ότι μετά παρέλευσιν τριακοσίων ετών ή και ολιγώτερον, κατά την
διάγνωσιν πολλών Μαθηματικών, θα κατερχώμεθα μίαν ημέραν, και εν τη Πρώτη
Συνόδω μετά πολλής συνέσεως έθεσαν ως βάσιν του Πάσχα την Ισημερίαν της 21ης Μαρτίου, εν ω ήδη ευρισκόμεθα εις τας 8 του
ιδίου, πλην το λάθος τούτο εν γνωσει των παρέβλεψαν, ως αζήμιον κατά την
ουσίαν, δια να φυλάξωσι τους τέσσαρας διορισμούς των Αγίων Αποστόλων, ως και
τον έβδομον Κανόνα αυτών. Περί των τεσσάρων τούτων διορισμών λέγει ο Ματθαίος ο
Νομικός εν τω περί του Αγίου Πνεύματος λόγω αυτού, ότι έχομεν παρά των Αγίων
Αποστόλων τέσσαρας διορισμούς δια το Άγιον Πάσχα. Έστι ο μεν πρώτος ίνα μη
συνεορτάζωμεν τούτο μετά των Ιουδαίων, ο δε δεύτερος, να εορτάζωμεν το ημέτερον
Πάσχα αφού παρέλθη η εαρινή Ισημερία, ο τρίτος, να εορτάζωμεν τούτο μετά την
πρώτην πανσέληνον, κατόπιν από την Ισημερίαν, ο δε τέταρτος, να εορτάζωμεν το
Άγιον Πάσχα, ευθύς κατά την πρώτην ημέραν της εβδομάδος. Δια τούτο οι θειότατοι
εκείνοι Πατέρες, ίνα μη αθετήσωσι και παραβιάσωσι τους διορισμούς και Κανόνας
των Αγίων Αποστόλων, παρέβλεψαν το επουσιώδες λάθος της Ισημερίας, δια να
φανώσι συνεπείς εις τους ανωτέρω διορισμούς, ων η παράβλεψις ήθελε φέρει πολλά
τα έκτροπα εις την Εκκλησίαν του Θεού. Μόνον οι νεώτεροι Λατίνοι τολμήσαντες
μετερρύθμισαν το ημερολόγιον αναβιβάσαντες την κατελθούσαν Ισημερίαν πάλιν εις
την 21ην Μαρτίου, εις ην ευρίσκετο επί της Πρώτης Συνόδου, και δια
τούτο επήλθεν η μεταξύ ημών και αυτών διαφορά των δεκατριών ημερών. Θελήσαντες
δε ούτοι να διορθώσωσι την Ισημερίαν παρεβίασαν τους τέσσαρας διορισμούς των
Αγίων Αποστόλων και τον έβδομον Κανόνα αυτών, ου μη δ΄ αλλά και τον πρώτον της
εν Αντιοχεία Ιεράς Συνόδου. Προς άρσιν όθεν των ειρημένων παραβάσεων εκείνοι οι
θεοφόροι Πατέρες, πάντες εμπνευσθέντες υπό του Αγίου Πνεύματος, παρέβλεψαν εν
γνώσει το ζήτημα της διορθώσεως της Ισημερίας ως αζήμιον, δια να διατηρήσωσι
την ουσίαν, και ίνα μη προσκρούσωσιν εις τας Διαταγάς των Αγίων Αποστόλων. Και
ούτω εθέσπισαν το εφ΄ ημίν Πασχαλιολόγιον, όπερ εξακολουθεί φυλάττουσα η
Ορθόδοξος ημών Εκκλησία. Ιδού δε δια του Πασχαλιολογίου τούτου ουδέποτε
προέκυψε η ελαχίστη παραβίασις των Αποστολικών Διαταγών και ουδέποτε εορτάσαμεν
μετά των Ιουδαίων ή πριν της Εαρινής Ισημερίας. Όθεν η πρότασις αύτη περί
Αναθεωρήσεως ουδέν άλλο σημαίνει, ει μη την ανατροπήν της αποφάσεως της Πρώτης
Ιεράς Συνόδου. Πλην με όλας τας επιστημονικάς τροποποιήσεις, ας προβάλλουσιν οι
θιασώται του Νέου Ημερολογίου, αδύνατον ίνα μη προσκούσωσιν εις τους διορισμούς
των Αγίων Αποστόλων και εις τους θεσμούς και Κανόνας των Ιερών Συνόδων και
πρωτίστως της Πρώτης Οικουμενικής. Εις τι παρακαλώ, τόσα έτη έβλαψε την καθ΄
ημάς Εκκλησίαν το καθ΄ ημάς Παλαιόν Ημερολόγιον και ήδη χάριν των αντιπάλων
ημών να παρουσιάσωμεν τοιούτον σκάνδαλον, όπερ αντί διορθώσεως προεξένησε
τοσαύτην διαφωνίαν και σύγχυσιν ουχί μεταξύ ημών και των επηλύδων, αλλά μεταξύ
ημών και ημών των Ορθοδόξων τέκνων της Εκκλησίας; Μήπως οι Αγγλικανοί, οι
επιθυμούντες την ένωσιν αυτών μεθ΄ ημών, παρεδέχθησαν όλα τα άλλα και εζήτησαν
πληροφορίας και περί του Ημερολογίου, ποίον είναι το ορθότερον; Πολλού γε και
δει! Αλλά τι ενορώμεν; Αντί η καθ΄ ημάς Ορθόδοξος Εκκλησία να παροτρύνη τους
γλιχομένους και επιθυμούντας την ένωσιν αυτών μεθ΄ ημών, να προβάλη όσα εισι
θεσπισμένα παρά της καθ΄ ημάς Ανατολικής Εκκλησίας επιτέλεια και ανεπίδεκτα
αναθεωρήσεως, προβάλλει όπως ημείς δια της Αναθεωρήσεως παραδεχθώμεν πάντα όσα
ούτοι φρονούσι και ακολουθούσι και αφομοιωθώμεν αυτοίς και δια της προσεγγίσεως
ταύτης αντί ημείς να κερδήσωμεν τούτους, ημείς να υποκύψωμεν-μη γένοιτο!-προς
αυτούς. Ώστε η προβαλλομένη ένωσις με τοιαύτα της Νέας Συνόδου Διαλέγματα, όχι
μόνον δεν θα ωφελήση, αλλά και εις τα καίρια θα βλάψη ημάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου