Κωνσταντίνος Χολέβας
Ο εκτοπισμός της κλασικής παιδείας από τη Μέση Εκπαίδευση
Η είδηση είναι συγκινητική και έρχεται από τη Γαλλία: Οι εκπαιδευτικοί βγαίνουν στον δρόμο και διαδηλώνουν υπέρ της διατηρήσεως των αρχαίων ελληνικών και των λατινικών στη Μέση Εκπαίδευση. Η σοσιαλιστική κυβέρνηση του Φρανσουά Ολάντ, αφού απέτυχε σε πολλούς τομείς, αποφάσισε να καταργήσει τα κλασικά λύκεια, στα οποία διδάσκονται από το πρωτότυπο τα σπουδαιότερα κείμενα της αρχαιοελληνικής και της λατινικής γραμματείας. Επίσης, θα εισαγάγει ως υποχρεωτική τη διδασκαλία του Ισλάμ, ενώ τα μαθήματα τα σχετικά με τον χριστιανισμό θα είναι προαιρετικά και θα επιλέγονται αν θέλει ο μαθητής.
Τα κλασικά λύκεια αποτελούν θεσμό με μεγάλη παράδοση και θετικά αποτελέσματα στη γαλλική εκπαίδευση. Στο βιβλίο «Αγαπάμε τα Αρχαία Ελληνικά», το οποίο επιμελήθηκε η αείμνηστη ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγί, περιλαμβάνονται μαρτυρίες διακεκριμένων Γάλλων επιστημόνων όλων των ειδικοτήτων, οι οποίοι καταγράφουν τα οφέλη τα οποία αποκόμισαν από την κλασική παιδεία τους και κυρίως από την επαφή με το πρωτότυπο κείμενο, τη σοφία και τον λεξιλογικό πλούτο των αρχαίων Ελλήνων. Ενας δικαστής αναφέρει στο βιβλίο αυτό ότι, κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής στη χώρα του, το κίνητρο για να ενταχθεί στην Αντίσταση ήταν η μελέτη των αρχαίων κειμένων, όπως ο «Επιτάφιος» του Περικλέους, η «Αντιγόνη» του Σοφοκλέους κ.ά., τα οποία του έμαθαν να μη σκύβει το κεφάλι, αλλά να μένει πάντα όρθιος.
Η Γαλλία πληρώνει αφενός μεν τις ψευτοπροοδευτικές ιδεοληψίες των συντρόφων του κ. Ολάντ, αφετέρου δε τη γενικότερη αποκοπή της από τις χριστιανικές ρίζες της. Η υποχρεωτική διδασκαλία του Ισλάμ εις βάρος του χριστιανισμού ίσως εκφράζει μια ψηφοθηρική σκοπιμότητα, για να πάρουν οι σοσιαλιστές την ψήφο των εκατομμυρίων πολιτών αραβικής καταγωγής, πρωτίστως όμως αποτελεί συνέπεια του αντιχριστιανικού πνεύματος της Γαλλικής Επαναστάσεως του 1789. Η Γαλλία επηρεάστηκε από τα αθεϊστικά στοιχεία του Διαφωτισμού και από τις αντιχριστιανικές αντιλήψεις των επαναστατών, κι έτσι από το 1905 απαγορεύει τη διδασκαλία θρησκευτικού μαθήματος στα σχολεία. Τώρα βλέπουμε το επόμενο βήμα. Αφού πρώτα, εν ονόματι του Διαφωτισμού, απομακρύνθηκε ο Χριστός από τα δημόσια σχολεία, έρχεται το Ισλάμ να εισβάλει πανηγυρικά. Μήπως εκεί θα καταλήξουν και τα εκπαιδευτικά πειράματα των Ελλήνων ψευτοπροοδευτικών, οι οποίοι ζητούν ουδετερόθρησκο κράτος και κατάργηση του ορθόδοξου χριστιανικού μαθήματος των Θρησκευτικών;
Οταν το Ισλάμ αντικαθιστά τα Αρχαία Ελληνικά, τα Λατινικά και τη χριστιανική διδασκαλία στην Παιδεία μιας μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας, τότε η ίδια η Ευρώπη έχει πρόβλημα πολιτισμού και προσανατολισμού. Η Ελλάς, αν θέλει να πάψει να εμφανίζεται μόνο σαν επαίτης έναντι των δανειστών και να βρει τον ρόλο που της ταιριάζει, πρέπει να αναλάβει πανευρωπαϊκά την προστασία της αρχαιοελληνικής και χριστιανικής γραμματείας.
Ο εκτοπισμός της κλασικής παιδείας από τη Μέση Εκπαίδευση
Η είδηση είναι συγκινητική και έρχεται από τη Γαλλία: Οι εκπαιδευτικοί βγαίνουν στον δρόμο και διαδηλώνουν υπέρ της διατηρήσεως των αρχαίων ελληνικών και των λατινικών στη Μέση Εκπαίδευση. Η σοσιαλιστική κυβέρνηση του Φρανσουά Ολάντ, αφού απέτυχε σε πολλούς τομείς, αποφάσισε να καταργήσει τα κλασικά λύκεια, στα οποία διδάσκονται από το πρωτότυπο τα σπουδαιότερα κείμενα της αρχαιοελληνικής και της λατινικής γραμματείας. Επίσης, θα εισαγάγει ως υποχρεωτική τη διδασκαλία του Ισλάμ, ενώ τα μαθήματα τα σχετικά με τον χριστιανισμό θα είναι προαιρετικά και θα επιλέγονται αν θέλει ο μαθητής.
Τα κλασικά λύκεια αποτελούν θεσμό με μεγάλη παράδοση και θετικά αποτελέσματα στη γαλλική εκπαίδευση. Στο βιβλίο «Αγαπάμε τα Αρχαία Ελληνικά», το οποίο επιμελήθηκε η αείμνηστη ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγί, περιλαμβάνονται μαρτυρίες διακεκριμένων Γάλλων επιστημόνων όλων των ειδικοτήτων, οι οποίοι καταγράφουν τα οφέλη τα οποία αποκόμισαν από την κλασική παιδεία τους και κυρίως από την επαφή με το πρωτότυπο κείμενο, τη σοφία και τον λεξιλογικό πλούτο των αρχαίων Ελλήνων. Ενας δικαστής αναφέρει στο βιβλίο αυτό ότι, κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής στη χώρα του, το κίνητρο για να ενταχθεί στην Αντίσταση ήταν η μελέτη των αρχαίων κειμένων, όπως ο «Επιτάφιος» του Περικλέους, η «Αντιγόνη» του Σοφοκλέους κ.ά., τα οποία του έμαθαν να μη σκύβει το κεφάλι, αλλά να μένει πάντα όρθιος.
Η Γαλλία πληρώνει αφενός μεν τις ψευτοπροοδευτικές ιδεοληψίες των συντρόφων του κ. Ολάντ, αφετέρου δε τη γενικότερη αποκοπή της από τις χριστιανικές ρίζες της. Η υποχρεωτική διδασκαλία του Ισλάμ εις βάρος του χριστιανισμού ίσως εκφράζει μια ψηφοθηρική σκοπιμότητα, για να πάρουν οι σοσιαλιστές την ψήφο των εκατομμυρίων πολιτών αραβικής καταγωγής, πρωτίστως όμως αποτελεί συνέπεια του αντιχριστιανικού πνεύματος της Γαλλικής Επαναστάσεως του 1789. Η Γαλλία επηρεάστηκε από τα αθεϊστικά στοιχεία του Διαφωτισμού και από τις αντιχριστιανικές αντιλήψεις των επαναστατών, κι έτσι από το 1905 απαγορεύει τη διδασκαλία θρησκευτικού μαθήματος στα σχολεία. Τώρα βλέπουμε το επόμενο βήμα. Αφού πρώτα, εν ονόματι του Διαφωτισμού, απομακρύνθηκε ο Χριστός από τα δημόσια σχολεία, έρχεται το Ισλάμ να εισβάλει πανηγυρικά. Μήπως εκεί θα καταλήξουν και τα εκπαιδευτικά πειράματα των Ελλήνων ψευτοπροοδευτικών, οι οποίοι ζητούν ουδετερόθρησκο κράτος και κατάργηση του ορθόδοξου χριστιανικού μαθήματος των Θρησκευτικών;
Οταν το Ισλάμ αντικαθιστά τα Αρχαία Ελληνικά, τα Λατινικά και τη χριστιανική διδασκαλία στην Παιδεία μιας μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας, τότε η ίδια η Ευρώπη έχει πρόβλημα πολιτισμού και προσανατολισμού. Η Ελλάς, αν θέλει να πάψει να εμφανίζεται μόνο σαν επαίτης έναντι των δανειστών και να βρει τον ρόλο που της ταιριάζει, πρέπει να αναλάβει πανευρωπαϊκά την προστασία της αρχαιοελληνικής και χριστιανικής γραμματείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου