Κωνσταντίνος Χολέβας
Η δραστήρια ενορία της Ευαγγελιστρίας στον Πειραιά μάς δίνει την ευκαιρία επί δύο εβδομάδες να παρακολουθήσουμε μία σειρά ομιλιών και εκδηλώσεων για τη Θράκη μας. Στην πρώτη εκδήλωση, την Κυριακή 6 Οκτωβρίου, άκουσα ενδιαφέροντα πράγματα από δύο καλούς γνώστες του θέματος: τον γενικό γραμματέα Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής στο υπουργείο Εσωτερικών Αγγελο Συρίγο και τον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων Γεώργιο Καλατζή.
Καταγράφω τρία σημεία που αξίζει να γίνουν γνωστά:
Α) Η βουλγαρική κατοχή της Θράκης κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων του 1912-13 και του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου υπήρξε πολύ σκληρή για τους μουσουλμάνους της περιοχής. Οι Βούλγαροι στρατιώτες άλλους φόνευσαν και άλλους εκχριστιάνισαν διά της βίας. Τους βάφτιζαν ορθοδόξους μέσα σε ποτάμια και τους έδιναν ένα χοιρινό λουκάνικο για να τους αναγκάσουν να παραβιάσουν το ισλαμικό έθιμο που απαγορεύει το χοιρινό. Αντιθέτως οι Ελληνες ορθόδοξοι επίσκοποι της Θράκης προστάτευαν τους μουσουλμάνους, τους έδιναν ψεύτικες ταυτότητες, οι οποίες ανέγραφαν χριστιανικό θρήσκευμα, και διακήρυτταν ότι ορθόδοξος βαπτίζεσαι μόνον όταν το θέλεις συνειδητά. Οχι διά της βίας. Την ίδια ανθρωπιστική συμπεριφορά επέδειξε ο Ελληνικός Στρατός. Αυτά τα γεγονότα συνετέλεσαν ώστε οι Μουσουλμάνοι εκπρόσωποι τότε να δηλώσουν ότι αν τελικά δεν μπορεί η περιοχή να παραμείνει Οθωμανική καλύτερα να ανήκει στην Ελλάδα.
Β) Σήμερα καταβάλλεται προσπάθεια από το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής να επιβάλει τη συνδιοίκηση - ότι, δηλαδή, το ελληνικό κράτος φροντίζει τα των χριστιανών και το προξενείο έχει υπό την αιγίδα του τους μουσουλμάνους (τουρκογενείς ή τουρκόφρονες, Πομάκους, Αθιγγάνους). Ας μην τρομάζουμε όμως. Να μην υποτιμούμε τα τουρκικά σχέδια ούτε τη δύναμη του κράτους μας. Απόδειξη της δυνατότητας επιβολής των νόμων υπήρξε η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για τον διορισμό ιεροδιδασκάλων της μειονότητας από το υπουργείο Παιδείας. Για λόγους συνταγματικής και διεθνούς νομιμότητας, αλλά και για να μη μείνει στα χέρια ξένων χωρών και φανατικών χρηματοδοτών η θρησκευτική αγωγή των μουσουλμανοπαίδων η ελληνική Πολιτεία προχωρεί αποφασιστικά στον διορισμό αποφοίτων της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης. Οι κύκλοι του προξενείου -και όχι μόνο αυτοί- κινήθηκαν αρχικά για να ματαιώσουν τη νομοθετική ρύθμιση, μετά προσπάθησαν να ακυρώσουν την εφαρμογή του νόμου και να τρομοκρατήσουν τους υπό διορισμό ιεροδιδασκάλους, τώρα γράφουν διάφορα επικριτικά, αλλά τελικά ο νόμος εφαρμόζεται. Επεβλήθη η ελληνική Πολιτεία και όχι το προξενείο.
Γ) Οι σοβαρότεροι εκπρόσωποι των μουσουλμάνων της Θράκης έπαυσαν να μιλούν περί αμοιβαιότητας με το καθεστώς των Ελλήνων της Κων/πόλεως, Ιμβρου και Τενέδου, διότι δεν επιθυμούν να ισχύουν εις βάρος τους όσα δεινά επιβάλλει η Τουρκία στους ομογενείς μας. Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης αυξάνεται αριθμητικώς, ενώ οι Ελληνες της Πόλης απέμειναν ελάχιστοι.
Παρά ταύτα πρέπει να επαγρυπνούμε. Η νεοοθωμανική πολιτική των Ερντογάν - Νταβούτογλου θέλει να επαναφέρει την οθωμανική επιρροή στα Βαλκάνια και να χρησιμοποιήσει κάθε μουσουλμανική μειονότητα για πονηρούς σκοπούς. Η σύνδεση της Θράκης με το Κοσσυφοπέδιο, που αποσχίστηκε από την ορθόδοξη Σερβία, και με την εισβολή του 1974 στην Κύπρο, είναι απόδειξη κακών σκοπών. Η παρουσία της κρατικής Αγροτικής Τράπεζας της Τουρκίας, της ZIRAAT BANKASI, στη Θράκη μας είναι προμήνυμα ότι κάποιοι θέλουν να χρηματοδοτούν μουσουλμάνους ώστε να αγοράζουν σε ελκυστική τιμή τη γη των χριστιανών.
Κατά την άποψή μου δύο μέτρα επείγουν: Πρώτον, να περιοριστεί η συνεχής και προκλητική παρουσία Τούρκων επισήμων για κάθε πανηγυράκι της μειονότητος εντός ελληνικού εδάφους. Δεύτερον, να ενθαρρυνθεί η τάση των μουσουλμάνων να στέλνουν τα παιδιά τους στα ελληνόφωνα δημοτικά σχολεία και όχι στα μειονοτικά όπου διδάσκονται την τουρκική. Αισιοδοξώ για τη Θράκη, αρκεί να είμαστε προσεκτικοί και αποφασιστικοί.
Η δραστήρια ενορία της Ευαγγελιστρίας στον Πειραιά μάς δίνει την ευκαιρία επί δύο εβδομάδες να παρακολουθήσουμε μία σειρά ομιλιών και εκδηλώσεων για τη Θράκη μας. Στην πρώτη εκδήλωση, την Κυριακή 6 Οκτωβρίου, άκουσα ενδιαφέροντα πράγματα από δύο καλούς γνώστες του θέματος: τον γενικό γραμματέα Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής στο υπουργείο Εσωτερικών Αγγελο Συρίγο και τον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων Γεώργιο Καλατζή.
Καταγράφω τρία σημεία που αξίζει να γίνουν γνωστά:
Α) Η βουλγαρική κατοχή της Θράκης κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων του 1912-13 και του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου υπήρξε πολύ σκληρή για τους μουσουλμάνους της περιοχής. Οι Βούλγαροι στρατιώτες άλλους φόνευσαν και άλλους εκχριστιάνισαν διά της βίας. Τους βάφτιζαν ορθοδόξους μέσα σε ποτάμια και τους έδιναν ένα χοιρινό λουκάνικο για να τους αναγκάσουν να παραβιάσουν το ισλαμικό έθιμο που απαγορεύει το χοιρινό. Αντιθέτως οι Ελληνες ορθόδοξοι επίσκοποι της Θράκης προστάτευαν τους μουσουλμάνους, τους έδιναν ψεύτικες ταυτότητες, οι οποίες ανέγραφαν χριστιανικό θρήσκευμα, και διακήρυτταν ότι ορθόδοξος βαπτίζεσαι μόνον όταν το θέλεις συνειδητά. Οχι διά της βίας. Την ίδια ανθρωπιστική συμπεριφορά επέδειξε ο Ελληνικός Στρατός. Αυτά τα γεγονότα συνετέλεσαν ώστε οι Μουσουλμάνοι εκπρόσωποι τότε να δηλώσουν ότι αν τελικά δεν μπορεί η περιοχή να παραμείνει Οθωμανική καλύτερα να ανήκει στην Ελλάδα.
Β) Σήμερα καταβάλλεται προσπάθεια από το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής να επιβάλει τη συνδιοίκηση - ότι, δηλαδή, το ελληνικό κράτος φροντίζει τα των χριστιανών και το προξενείο έχει υπό την αιγίδα του τους μουσουλμάνους (τουρκογενείς ή τουρκόφρονες, Πομάκους, Αθιγγάνους). Ας μην τρομάζουμε όμως. Να μην υποτιμούμε τα τουρκικά σχέδια ούτε τη δύναμη του κράτους μας. Απόδειξη της δυνατότητας επιβολής των νόμων υπήρξε η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για τον διορισμό ιεροδιδασκάλων της μειονότητας από το υπουργείο Παιδείας. Για λόγους συνταγματικής και διεθνούς νομιμότητας, αλλά και για να μη μείνει στα χέρια ξένων χωρών και φανατικών χρηματοδοτών η θρησκευτική αγωγή των μουσουλμανοπαίδων η ελληνική Πολιτεία προχωρεί αποφασιστικά στον διορισμό αποφοίτων της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης. Οι κύκλοι του προξενείου -και όχι μόνο αυτοί- κινήθηκαν αρχικά για να ματαιώσουν τη νομοθετική ρύθμιση, μετά προσπάθησαν να ακυρώσουν την εφαρμογή του νόμου και να τρομοκρατήσουν τους υπό διορισμό ιεροδιδασκάλους, τώρα γράφουν διάφορα επικριτικά, αλλά τελικά ο νόμος εφαρμόζεται. Επεβλήθη η ελληνική Πολιτεία και όχι το προξενείο.
Γ) Οι σοβαρότεροι εκπρόσωποι των μουσουλμάνων της Θράκης έπαυσαν να μιλούν περί αμοιβαιότητας με το καθεστώς των Ελλήνων της Κων/πόλεως, Ιμβρου και Τενέδου, διότι δεν επιθυμούν να ισχύουν εις βάρος τους όσα δεινά επιβάλλει η Τουρκία στους ομογενείς μας. Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης αυξάνεται αριθμητικώς, ενώ οι Ελληνες της Πόλης απέμειναν ελάχιστοι.
Παρά ταύτα πρέπει να επαγρυπνούμε. Η νεοοθωμανική πολιτική των Ερντογάν - Νταβούτογλου θέλει να επαναφέρει την οθωμανική επιρροή στα Βαλκάνια και να χρησιμοποιήσει κάθε μουσουλμανική μειονότητα για πονηρούς σκοπούς. Η σύνδεση της Θράκης με το Κοσσυφοπέδιο, που αποσχίστηκε από την ορθόδοξη Σερβία, και με την εισβολή του 1974 στην Κύπρο, είναι απόδειξη κακών σκοπών. Η παρουσία της κρατικής Αγροτικής Τράπεζας της Τουρκίας, της ZIRAAT BANKASI, στη Θράκη μας είναι προμήνυμα ότι κάποιοι θέλουν να χρηματοδοτούν μουσουλμάνους ώστε να αγοράζουν σε ελκυστική τιμή τη γη των χριστιανών.
Κατά την άποψή μου δύο μέτρα επείγουν: Πρώτον, να περιοριστεί η συνεχής και προκλητική παρουσία Τούρκων επισήμων για κάθε πανηγυράκι της μειονότητος εντός ελληνικού εδάφους. Δεύτερον, να ενθαρρυνθεί η τάση των μουσουλμάνων να στέλνουν τα παιδιά τους στα ελληνόφωνα δημοτικά σχολεία και όχι στα μειονοτικά όπου διδάσκονται την τουρκική. Αισιοδοξώ για τη Θράκη, αρκεί να είμαστε προσεκτικοί και αποφασιστικοί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου