Θέλει ὁ Θεός τήν αἰώνιον καταδίκην κάποιων ἀνθρώπων; -- Τοῦ κ. Παναγιώτου Νικ. Γκουρβέλου

«Ὁ Θεός θέλει πάντας σωθῆναι» (Α΄ Τιµ. β΄ 4), µᾶς βεβαιώνει ὁ ἀδιάψευστος λόγος τοῦ Θεοῦ. Ἀλλά ταυτόχρονα ἡ Ἐκκλησία µας ρητά διδάσκει πώς ὁ Κύριος θὰ ἐπιτρέψει (παραχωρήσει) τήν αἰώνια κόλαση τῶν µέχρι θανάτου ἀµετανόητα ἁµαρτωλῶν. Πῶς λοιπόν αὐτό συµβιβάζεται µἐ τήν ἀναλλοίωτη θέληση τοῦ Πανάγαθου Θεοῦ νά σώσει ὅλα τά λογικά του δηµιουργήµατα, ἀγγέλους καί ἀνθρώπους; Ὅ,τι θά γραφτεῖ στή συνέχεια ἀποτελεῖ µία ἀπόπειρα διαλεύκανσης τοῦ ἐπίµαχου αὐτοῦ ζητήµατος. Στήν ἱστορική πορεία παρουσιάστηκαν δύο ἀντίπαλες µεταξύ τους ἀλλά ἐξ ἴσου κακόδοξες- αἱρετικές διδασκαλίες, ὅσον ἀφορᾶ τό ὑπό συζήτησιν πρόβληµα. Σύµφωνα µέ τήν πρώτη, ὁ Θεός εἶναι ἕνας ἀµείλικτος Δικαστής, ὁ ὁποῖος θέλει ἤ µᾶλλον εὐφραίνεται µέ τήν αἰώνια τιµωρία µιᾶς µεγάλης µερίδας ἀνθρώπων. Κατά τήν θεωρία τοῦ Ἀπόλυτου Προορισµοῦ- διότι περί αὐτῆς πρόκειται-, δέν εἶναι ἡ πρώτη καί ἀµετάβλητη βούληση τοῦ Θεοῦ (τό προηγούµενον ἤ κατ’ εὐδοκίαν θέληµά Του) ἡ αἰώνια λύτρωση ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά ἡ σωτηρία µόνο λίγων ἐκλεκτῶν. Ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι προορίζονται ἀπό τή Θεία βούληση γιά τήν αἰώνια κόλαση. Ἡ ἀντίθετη τοῦ Ἀπόλυτου Προορισµοῦ αἱρετική θεωρία, ἡ θεωρία τῆς Ἀποκατάστασης τῶν πάντων πρεσβεύει πώς ὁ Πανάγαθος Θεός δέν θά ἐπιτρέψει (παραχωρήσει) τήν παντοτινή καταδίκη ὅσων πεισµατικά παραµένουν ἀµετανόητα ἁµαρτωλοί. Κατά τήν αἵρεση αὐτή, ἡ αἰώνια κόλαση τῶν ἀµετανόητα ἁµαρτωλῶν δέν εἶναι οὔτε τό κατά παραχώρησιν ἤ ἑπόµενον, ὅπως λέγεται, θέληµα τοῦ Κυρίου.

------------------------------

 Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Οι ορθόδοξοι χριστιανοί βασιζόμενοι στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά λένε ότι το πυρ της Κολάσεως είναι ο ίδιος ο Κύριος όπερ σημαίνει ο Κύριος θα βλέπει αιωνίως τους κολασμένους να βασανίζονται και μάλιστα γνωρίζοντας ο Κύριος ότι η μετοχή τους σ'αυτό το πυρ, δλδ τον Κύριο, τους προξενεί τοιούτο πόνο!;;

Εκτός αυτού δλδ του ότι ο Κύριος θα γνωρίζει ότι αμέσως και σαφώς θα προκαλεί τοιούτον βασανισμό στους κολασμένους το οποίο θα ήθελα να μου πείτε αν το δέχεστε πλήρως πείτε μου, αν θέλετε φυσικά, πώς θα σας φαινότανε ως τίτλος θεολογικού πονήματος το:
"Εγώ ειμί η Ανάστασις και η Ζωή και το πυρ της Κολάσεως"

Πέτρος Τυριντζής

Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Αυτό το ότι το πυρ της Κολάσεως είναι ο ίδιος ο Κύριος δεν ξέρω αν είναι διαχρονική διδασκαλία της εκκλησίας και πριν τον άγιο Γρηγόριο... Για μετά τον Άγιο και πάλι δεν ξέρω μιας και η διδασκαλία του αγίου εξ όσων γνωρίζω δεν ήταν και τόσο γνωστή.

Όμως διαβάζουμε στην παραβολή της Κρίσεως:
"πορεύεσθε απ'εμού οι κατηραμένοι εις τὸ πυρ τὸ αιώνιον τὸ ητοιμασμένον τω διαβόλω καὶ τοις αγγέλοις αυτού"

Α. Πώς είναι δυνατόν ο Κύριος να τους διώχνει από κοντά του (πορεύεσθε απ'εμού) και ταυτοχρόνως να τους στέλνει στον Εαυτό του (εις το πυρ το αιώνιο) ??

Β. Πώς είναι δυνατόν το άκτιστο αιώνιο πυρ να είναι ητοιμασμένο δηλαδή να το έχει ετοιμάσει ο Κύριος; Κάτι που ετοιμάζει κάποιος λογικά έχει κάποια αρχή δηλαδή δεν ήταν έτοιμο από πάντα.. άρα πώς θεωρείται άκτιστο;;

-------------------------------

Ο/Η Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Ὁ ἀείμνηστος Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ Στέργιος Σάκκος ἐδίδασκεν ὅτι ὁ Θεός μπορεῖ νά κάνῃ τά πάντα ἐκτός ἀπό ἕνα, νά σώσῃ τόν ἄνθρωπον παρά τήν θέλησίν του! Καί ἔσπευδε νά διευκρινίσῃ ὅτι καί αὐτό βεβαίως μπορεῖ νά τό κάνῃ ὁ Θεός, ἀλλά δέν τό κάμνει, διότι ἔτσι θά παρεβίαζε τό αὐτεξούσιον τοῦ ἀνθρώπου πού ὁ Ἴδιος τοῦ ἔδωκε. Ἔτσι, οὔτε βεβαίως χαίρεται μέ τόν κολασμόν τῶν πλασμάτων Του, ἀλλ' οὔτε καί παρεμβαίνει νά τούς πάρῃ εἰς τούς Παράδεισον, ἐάν αὐτοί ἔχουν ἐλευθέρως καί ἐν πλήρει ἐπιγνώσει ἐπιλέξει τήν Κόλασιν.

-------------------

Η Ανώνυμος είπε...

Φυσικά και δε χαίρεται ο Κύριος με τον κολασμό των ανθρώπων αλλά πώς προσπερνάτε το γεγονός να είναι ο Κύριος αιωνίως σε "σχεση" με τους κολασμένους ως πυρ της κολάσεως και αιωνίως να προκαλείται πόνος στους αμαρτωλούς μιας και όπως όλοι γνωρίζουμε ο πόνος και το πυρ είναι άρρηκτα δεμένα;

Πέτρος Τυριντζής

-------------------------

Ο/Η Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

@ 16 Νοεμβρίου 2021 - 1:32 μ.μ.

Ποῦ τό εἴδατε αὐτό τό «να είναι ο Κύριος αιωνίως σε "σχεση" με τους κολασμένους ως πυρ της κολάσεως»; Διά πρώτην φοράν τό ἀκούω ἀπό ἐσᾶς. Τό ἱερόν Εὐαγγέλιον γράφει (ἐκεῖ πού ὁ πλούσιος ἐζήτησεν ἀπό τόν Ἀβραάμ νά στείλῃ τόν Λάζαρον νά τόν δροσίσῃ τά χείλη του, διότι ἐφλέγετο κ.λπ.) ὅτι χάσμα μέγα ἐστήρικται μεταξύ Παραδείσου καί Κολάσεως! Δέν διδασκόμεθα ἀπό αὐτό τό χωρίον ὅτι ὁ Θεός ἐγκαταλείπει τούς κολασμένους; Λάθος μᾶς ἐδίδαξαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες ὅτι «ἐν τῷ Ἅδῃ οὐκ ἔστι μετάνοια»;

16 Νοεμβρίου 2021 - 2:46 μ.μ.

 Διαγραφή
Blogger Ο/Η Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Καί τό σπουδαιότερον: Ἡ 5η Οἰκ. Σύνοδος ἀνεθεμάτισε τόν πολυγραφώτατον Ὠριγένην, 400 χρόνια μετά τόν θάνατόν του, διότι ἐκήρυξε τήν αἵρεσιν ὅτι ἡ Κὀλασις ἔχει τέλος. Βλ. Πηδάλιον, σελ. 212.

16 Νοεμβρίου 2021 - 3:03 μ.μ.

 Διαγραφή
Blogger Ο/Η Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Τό ἀκόλουθον χωρίον δέν πρέπει ν' ἀφήσῃ τήν παραμικράν ἀμφιβολίαν εἰς ούδένα, ὅτι μετά τήν Δευτέραν Παρουσίαν καί Κρίσιν δέν θά ὑφίσταται πλέον καμμία «σχέσις» μεταξύ τῶν κολασμένων καί τοῦ Δικαιοκρίτου Χριστοῦ: «τὸτε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλω καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ» (Ματ. 25:41).

Οἱ αἱρετικοί αὐτοί ὑπερτονίζουν τή Θεϊκή ἀγαθότητα καί ὑποβαθµίζουν τή Θεϊκή δικαιοσύνη, κρίνοντας πώς δέν θά τιµωρήσει ὁ Θεός οὔτε τούς ἀµετανόητους ἁµαρτωλούς, οὔτε καί αὐτούς τούς δαίµονες, ἀλλά θά τούς ἀποκαταστήσει (σώσει) ὅλους στήν ἀνέσπερη Βασιλεία Του. Κατά τήν Ὀρθόδοξη Πίστη, τέλος, πού τέµνει τή µέση καί βασιλική ὁδό µεταξύ τοῦ Ἀπόλυτου Προορισµοῦ καί τῆς Ἀποκατάστασης τῶν πάντων, «ὁ Θεός θέλει πάντας ἀνθρώπους σωθῆναι καί τῆς Βασιλείας αὐτοῦ τυχεῖν» (Α΄ Τιµ. β΄ 4, Ἰωάννου Δαµασκηνοῦ, Ἒκδοσις ἀκριβής τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως, εἰσαγωγή- µετάφραση- σχόλια Νίκου Ματσούκα, Ἐκδόσεις Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 1989, κεφ.29 (43), σ. 200), ἀλλά παραχωρεῖ (ἐπιτρέπει) τήν αἰώνια καταδίκη τῶν µέχρι τέλους ἀµετανόητα ἁµαρτωλῶν. Ἡ σωτηρία ὅλων εἶναι τό κατ’ εὐδοκίαν ἤ προηγούµενον τῆς ἀνθρώπινης ἐλευθερίας θέληµα τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἡ αἰώνια καταδίκη τῶν ἀµετανόητων ἁµαρτωλῶν εἶναι τό κατά παραχώρησιν (στήν ἀνθρώπινη ἐλευθερία) ἤ ἑπόµενον (αὐτό πού ἀκολουθεῖ τήν ἐλευθερία µας) θέληµά Του (Βλ. Ἰωάννου Δαµασκηνοῦ, Ἒκδοσις ἀκριβής τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως,, κεφ.27 (41), 28 (42) καί 29 (43), σ. 192- 200, κεφ.19 (92), σ. 412- 416). Τόσο πολύ σέβεται ὁ Θεός τήν ἐλευθερία µας, ὥστε ἡ ἀναλλοίωτη βούλησή Του γιά τήν αἰώνια λύτρωσή µας παραχωρεῖ (=δίνει χῶρο) ἤ ἀλλοιῶς ἕπεται (=ἀκολουθεῖ) τήν ἐλευθερία µας. Ἡ δική µας θέληση δηλαδή καλεῖται νά συνεργαστεῖ µέ τή σταθερή καί ἀγαθή βούληση τοῦ Θεοῦ (Θεανθρώπινη συνεργία) νά σώσει ὅλους τούς ἀνθρώπους. Ἄν ἐµεῖς συνεργήσουµε µέ τά καλά µας ἔργα, τότε πραγµατοποιεῖται ἡ εὐδοκία τοῦ Θεοῦ, ἡ πανάγαθη βούλησή Του δηλαδή γιά τή σωτηρία µας, ἡ ὁποία σωτηρία µας εἶναι τό πρῶτο θέληµα τοῦ Θεοῦ. Ἐάν, ἀντίθετα, ἡ βούλησή µας στραφεῖ πεισµατικά µέχρι θανάτου στό κακό, τότε ὁ Δίκαιος Θεός ἐπιτρέπει καί παραχωρεῖ τήν ἀτελεύτητη τιµωρία µας. Ἡ γνώµη πώς ὁ Θεός ἐπιθυµεῖ τήν αἰώνια καταδίκη κάποιων ἀνθρώπων, ὑπονοεῖ ὅτι τό κατ’ εὐδοκίαν ἤ προηγούµενον θέληµά Του εἶναι ἡ παντοτινή κόλασή τους, πρᾶγµα πού συνιστᾶ τήν αἵρεση τοῦ Ἀπόλυτου Προορισµοῦ. Ἀπ’ ἐναντίας, ἡ ἄποψη πώς ὁ Θεός κανένα δέν τιµωρεῖ, ὑπαινίσσεται ὅτι ἡ αἰώνια κόλαση τῶν ἀµετανόητα ἁµαρτωλῶν δέν εἶναι οὔτε τό κατ’ εὐδοκίαν (σωστό!) ἀλλά οὔτε καί τό κατά παραχώρησιν (λάθος!) θέληµα τοῦ Κυρίου, θέση πού ἰσοδυναµεῖ µέ τήν κακοδοξία τῆς Ἀποκατάστασης τῶν πάντων. Ἡ κρυστάλλινη Ὀρθόδοξη θέση εἶναι πώς ὁ Οὐράνιος Πατέρας σφόδρα ἐπιθυµεῖ τήν αἰώνια λύτρωση ὅλων µας (κατ’ εὐδοκίαν ἤ προηγούµενον θέληµα τοῦ Θεοῦ), ἀλλ’ ὡς Δίκαιος Κριτής παραχωρεῖ καί ἐπιτρέπει τήν αἰώνια καταδίκη τῶν µέχρι τέλους ἀµετανόητα ἁµαρτωλῶν. Μέ τόν τρόπο αὐτό ἡ Χριστιανική πίστη, ἀφ’ ἑνός διασφαλίζει καί τιµᾶ τήν ἀνθρώπινη ἐλευθερία, ἀφ’ ἑτέρου διατρανώνει τόσο τή Θεϊκή ἀγαθότητα ὅσο καί τή Θεϊκή δικαιοσύνη!

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι ορθόδοξοι χριστιανοί βασιζόμενοι στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά λένε ότι το πυρ της Κολάσεως είναι ο ίδιος ο Κύριος όπερ σημαίνει ο Κύριος θα βλέπει αιωνίως τους κολασμένους να βασανίζονται και μάλιστα γνωρίζοντας ο Κύριος ότι η μετοχή τους σ'αυτο το πυρ, δλδ τον Κύριο, τους προξενεί τοιούτο πόνο!;;

Εκτός αυτού δλδ του ότι ο Κύριος θα γνωρίζει ότι αμέσως και σαφώς θα προκαλεί τοιούτον βασανισμό στους κολασμένους το οποίο θα ήθελα να μου πείτε αν το δέχεστε πλήρως πείτε μου, αν θέλετε φυσικά, πώς θα σας φαινότανε ως τίτλος θεολογικού πονηματος το:
"Εγώ ειμί η Ανάστασις και η Ζωή και το πυρ της Κολάσεως"

Πέτρος Τυριντζής

Silver είπε...

Αδελφέ μου Χαίρε εν Κυρίω!
Είμαι εγώ σε θέση να απαντήσω ερωτήματα, χωρίς να έχω θεολογικές γνώσεις και το κυριότερο φωτισμό;

Αμαρτάνω εν έργω, λόγω και διανοία καθημερινώς...

Μήπως μπορώ να καταλάβω: Θεός ο Πατήρ, Θεός ο Υιός, Θεός το Άγιο Πνεύμα, αλλά όχι τρεις Θεοί αλλά Ένας;

Μήπως μπορώ να απαντήσω : Αφού ο Θεός, ως παντογνώστης, γνώριζε ποιοι θα είμαστε για την Κόλαση και ποιοι για τον Παράδεισο, γιατί επέτρεψε να έρθουμε στη ζωή εμείς που θα πάμε στην Κόλαση;

Μήπως μπορώ να ξέρω πως θα γινόταν διαφορετικά, αφού μας έδωσε την ελευθερία και δεν μας έκανε ρομπότ;

Εάν σε αυτή τη ζωή, υποφέρω αλλά και πάλι δεν θέλω να ακολουθήσω τον δρόμο του Χριστού, σε τί είναι δυνατόν να κατηγορηθεί ο Κύριος για την απόφασή μου να μην θέλω τον δρόμο Του ούτε εδώ ούτε όταν πάω στην Κόλαση; Δεν μου έδωσε ο Κύριος την ελευθερία μου;
Θα δεχόμουν όποια διατύπωση θα υπήρχε στην Αγία Γραφή και στην διαχρονική διδασκαλία των Αγίων της Εκκλησίας μας, περί αυτού που με ρωτάς.

Η Κυρία Θεοτόκος σκέπη και καταφυγή μας!

Εν Χριστώ,
Κωνσταντίνος

Ανώνυμος είπε...

Αυτό το ότι το πυρ της Κολάσεως είναι ο ίδιος ο Κύριος δεν ξέρω αν είναι διαχρονική διδασκαλία της εκκλησίας και πριν τον άγιο Γρηγόριο... Για μετά τον Άγιο και πάλι δεν ξέρω μιας και η διδασκαλία του αγίου εξ όσων γνωρίζω δεν ήταν και τόσο γνωστή.

Όμως διαβάζουμε στην παραβολή της Κρίσεως:
"πορεύεσθε απ'εμού οι κατηραμένοι εις τὸ πυρ τὸ αιώνιον τὸ ητοιμασμένον τω διαβόλω καὶ τοις αγγέλοις αυτού"

Α. Πώς είναι δυνατόν ο Κύριος να τους διώχνει από κοντά του (πορεύεσθε απ'εμού) και ταυτοχρόνως να τους στέλνει στον Εαυτό του (εις το πυρ το αιώνιο) ??

Β. Πώς είναι δυνατόν το άκτιστο αιώνιο πυρ να είναι ητοιμασμένο δηλαδή να το έχει ετοιμάσει ο Κύριος; Κάτι που ετοιμάζει κάποιος λογικά έχει κάποια αρχή δηλαδή δεν ήταν έτοιμο από πάντα.. άρα πώς θεωρείται άκτιστο;;



Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Ὁ ἀείμνηστος Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ Στέργιος Σάκκος ἐδίδασκεν ὅτι ὁ Θεός μπορεῖ νά κάνῃ τά πάντα ἐκτός ἀπό ἕνα, νά σώσῃ τόν ἄνθρωπον παρά τήν θέλησίν του! Καί ἔσπευδε νά διευκρινίσῃ ὅτι καί αὐτό βεβαίως μπορεῖ νά τό κάνῃ ὁ Θεός, ἀλλά δέν τό κάμνει, διότι ἔτσι θά παρεβίαζε τό αὐτεξούσιον τοῦ ἀνθρώπου πού ὁ Ἴδιος τοῦ ἔδωκε. Ἔτσι, οὔτε βεβαίως χαίρεται μέ τόν κολασμόν τῶν πλασμάτων Του, ἀλλ' οὔτε καί παρεμβαίνει νά τούς πάρῃ εἰς τούς Παράδεισον, ἐάν αὐτοί ἔχουν ἐλευθέρως καί ἐν πλήρει ἐπιγνώσει ἐπιλέξει τήν Κόλασιν.

Ανώνυμος είπε...

Φυσικά και δε χαίρεται ο Κύριος με τον κολασμό των ανθρώπων αλλά πώς προσπερνάτε το γεγονός να είναι ο Κύριος αιωνίως σε "σχεση" με τους κολασμένους ως πυρ της κολάσεως και αιωνίως να προκαλείται πόνος στους αμαρτωλούς μιας και όπως όλοι γνωρίζουμε ο πόνος και το πυρ είναι άρρηκτα δεμένα;

Πέτρος Τυριντζής

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

@ 16 Νοεμβρίου 2021 - 1:32 μ.μ.

Ποῦ τό εἴδατε αὐτό τό «να είναι ο Κύριος αιωνίως σε "σχεση" με τους κολασμένους ως πυρ της κολάσεως»; Διά πρώτην φοράν τό ἀκούω ἀπό ἐσᾶς. Τό ἱερόν Εὐαγγέλιον γράφει (ἐκεῖ πού ὁ πλούσιος ἐζήτησεν ἀπό τόν Ἀβραάμ νά στείλῃ τόν Λάζαρον νά τόν δροσίσῃ τά χείλη του, διότι ἐφλέγετο κ.λπ.) ὅτι χάσμα μέγα ἐστήρικται μεταξύ Παραδείσου καί Κολάσεως! Δέν διδασκόμεθα ἀπό αὐτό τό χωρίον ὅτι ὁ Θεός ἐγκαταλείπει τούς κολασμένους; Λάθος μᾶς ἐδίδαξαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες ὅτι «ἐν τῷ Ἅδῃ οὐκ ἔστι μετάνοια»;

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Καί τό σπουδαιότερον: Ἡ 5η Οἰκ. Σύνοδος ἀνεθεμάτισε τόν πολυγραφώτατον Ὠριγένην, 400 χρόνια μετά τόν θάνατόν του, διότι ἐκήρυξε τήν αἵρεσιν ὅτι ἡ Κὀλασις ἔχει τέλος. Βλ. Πηδάλιον, σελ. 212.

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

Τό ἀκόλουθον χωρίον δέν πρέπει ν' ἀφήσῃ τήν παραμικράν ἀμφιβολίαν εἰς ούδένα, ὅτι μετά τήν Δευτέραν Παρουσίαν καί Κρίσιν δέν θά ὑφίσταται πλέον καμμία «σχέσις» μεταξύ τῶν κολασμένων καί τοῦ Δικαιοκρίτου Χριστοῦ: «τὸτε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλω καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ» (Ματ. 25:41).

Ανώνυμος είπε...

Το χωρίον τούτο πρώτος εγώ το παρέθεσα λίγο παραπανω..
Δε μπήκατε στον κόπο να διαβάσετε τί γράφει ο άλλος;;
Δεν είναι σωστό κάτι τέτοιο..

Λοιπόν, οι ορθόδοξοι διδασκόμεθα ότι το πυρ της κολάσεως εξαιτίας του οποίου θα οδυνάται ο κάθε αμαρτωλός είναι άκτιστο. Από εδώ προκύπτει ότι θα υπάρχει αιωνίως μια "σχέση" του ακτίστου πυρός με τους αμαρτωλούς άρα και του Κυρίου με όλους αυτούς!
Πού έχετε δυσκολία;;

Ανώνυμος είπε...

Το σχόλιο
"Ανώνυμος16 Νοεμβρίου 2021 - 11:22 π.μ."
αλλά και το μόλις προηγούμενο είναι δικά μου, ανυπόγραφα..
Ίσως γι'αυτό υπήρξε κάποιο μπέρδεμα..

Πέτρος Τυριντζής

Ανώνυμος είπε...

Δημήτριος Χατζηνικολάου16 Νοεμβρίου 2021 - 3:41 μ.μ.

Τελικά καταλήξατε κάπου;;
Ο Κύριος αιωνίως θα είναι δια του Ακτίστου Πυρός της κολάσεως Παρόν στο βασανισμό των κολασμένων ;;
Ή το πυρ της κολάσεως δεν είναι Άκτιστο άρα η ορθόδοξη διδασκαλία αρχής γενομένης από τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά χρειάζεται επανεξέταση;;

Πέτρος Τυριντζής

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

κ. Τυριντζῆ, τό ἱερόν Εὐαγγέλιον καί ἡ 5η Οἰκ. Σύνοδος ὁμιλοῦν εὐγλώτως ἐπί τοῦ θέματος καί δέν ἀφήνουν τήν παραμικράν ἀμφιβολίαν. Εἶναι ἀπορίας ἄξιον πού προσπαθεῖτε δι' ἄλλης ὁδοῦ (θέτοντας τό ἐρώτημα ἄν τό πῦρ τῆς Κολάσεως εἶναι κτιστόν ἤ ἄκτιστον) νά θέσετε ἐν ἀμφιβόλῳ τήν ὡς ἄνω κρυσταλλίνην διδασκαλίαν τῆς Ἐκκλησίας, μετερχόμενος μάλιστα τήν εἰρωνίαν «Τελικά καταλήξατε κάπου;;», λές κι ἐγώ παλινώδησα(!!!), καί τήν ἐπίκρισιν: «Δε μπήκατε στον κόπο να διαβάσετε τί γράφει ο άλλος;;». Προφανῶς, διακατέχεσθε ἀπό ἐγωϊστικήν διάθεσιν, ἡ ὁποία νομοτελειακῶς ὁδηγεῖ εἰς αἵρεσιν. Γράφετε ὅτι «οι ορθόδοξοι χριστιανοί βασιζόμενοι στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά λένε ...». Δέν γνωρίζω τί ἀκριβῶς λέγει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ἐπ' αὐτοῦ καί δέν ἔχω τόν χρόνον νά τό ψάξω, ἀλλ' οὔτε καί νομίζω ὅτι χρειάζεται νά τό κάνω, ἐφόσον γνωρίζω τί ἀκριβῶς λέγει ἡ Ἐκκλησία. Ἄν τυχόν ὁ Ἅγιος λέγῃ κάτι διαφορετικόν, ἄν καί δέν πιστεύω νά ἰσχύῃ κάτι τέτοιο (πιστεύω ὅτι ἐσεῖς τόν παρερμηνεύετε), τότε προφανῶς σφάλλει.

Ανώνυμος είπε...

Το να προσπερνάμε τα σχόλια του άλλου χωρίς να τα διαβάζουμε τι διάθεση δηλώνει;; Ταπεινή;;!!
Δε νομίζω!

Εγώ δεν ερμηνεύω κανέναν και πίστεψέ με συμφωνώ απολύτως μαζί σας όταν λέτε:
"Αν τυχόν ο άγιος λέγει κάτι διαφορετικόν, αν καί δέν πιστεύω νά ισχύει κάτι τέτοιο (πιστεύω οτι εσεις τόν παρερμηνεύετε), τότε προφανώς σφάλλει."
μόνο που αντί του "εσεις τόν παρερμηνεύετε" όπου αναφέρεστε σε εμένα, θα έβαζα οι θεολόγοι τους οποίους εγώ διαβάζω τον παρερμηνεύουν.
Τέλος πάντων εσείς έτσι κι αλλιώς δε δέχεστε τους θεολόγους της ελλαδικής Εκκλησίας οπότε η κουβέντα μας καθίσταται περίπλοκη μιας και δεν έχετε ακούσει άλλη φορά περί του ακτίστου πυρός της κολάσεως κι ούτε σας απασχολεί.
Ήλπιζα για το αντίθετο...

Πέτρος Τυριντζής

Ανώνυμος είπε...

Δείτε αν θέλετε ένα δείγμα από τα πολλά μιας και δεν έχετε χρόνο να ψάξετε τι λέει η Εκκλησία ερμηνεύοντας τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά:
https://www.imga.gr/%CE%BF-%CE%B1%CE%B3-%CE%B3%CF%81%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%AC%CF%82-%CF%89%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%AE/

Πέτρος Τυριντζής

Ανώνυμος είπε...

Ας μου επιτραπεί ένα ακόμη σχόλιο..
Ένα τμήμα απο την ιστοσελίδα που σας παρέπεμψα, για την περίπτωση που δεν έχετε χρόνο να τη διαβάσετε:

"Ο Γρηγοράς το χαρακτήριζε κτιστό ενώ ο Παλαμάς άκτιστο. Σήμερα σώζεται κείμενο του Γρηγορά που αναφέρεται σε αυτό το θέμα ακριβώς και ειρωνεύεται τον Παλάμα που το αποκαλεί άκτιστο. Γράφει το κείμενο : «ηκούομεν δέ κάν τοις Ευαγγελίοις πυρ ητοιμασμένο ειναι τῷω Διαβόλω καί τοις αγγέλοις αυτου (ακούμε στα Ευαγγέλια για το πυρ, τη φωτιά, που είναι ετοιμασμένη για το διάβολο και τους αγγέλους του). Ει ουν ακτιστον ειναι κακεινο κατά τόν Παλαμάν (αν λοιπόν αυτό είναι άκτιστο κατά τον Παλαμά) καί Θεός αν πρός τέ καί αναρχος ειη αν αυτό (τότε θα μπορούσε αυτό να είναι και Θεός και άναρχο)» (Νικηφόρου Γρηγορά, Ρωμαϊκής Ιστορίας 24,9 PG 148,1424C). Παρατηρούμε πολύ καθαρά πως ο Γρηγοράς παραπέμπει στα Ευαγγέλια, στην Αγία Γραφή, για να δείξει ότι υπάρχει το πυρ της κολάσεως˙ πράγματι τα ευαγγέλια κάνουν λόγο για το πυρ αλλά με το περιεχόμενο του που δίνει ο Παλαμάς πάλι με βάση την Αγία Γραφή, ως άκτιστο...."

Πέτρος Τυριντζής

Silver είπε...

Δείτε αν θέλετε ένα δείγμα από τα πολλά μιας και δεν έχετε χρόνο να ψάξετε τι λέει η Εκκλησία ερμηνεύοντας τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά:
https://www.imga.gr/%CE%BF-%CE%B1%CE%B3-%CE%B3%CF%81%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%AC%CF%82-%CF%89%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%AE/

Πέτρος Τυριντζής




....Η Αγία Γραφή χρησιμοποιήθηκε έντονα από τον Γρηγόριο Παλαμά στην προσπάθεια του να εξηγήσει τι είναι ο παράδεισος και η κόλαση και γιατί το πυρ της κολάσεως είναι άκτιστο και όχι κτιστό, με άλλα λόγια τι είναι ο παράδεισος και η κόλαση και πώς υπάρχουν. Όταν ο άνθρωπος πεθαίνει εξακολουθεί να υπάρχει αλλά έχει χάσει ένα σημαντικό κομμάτι της υπάρξεως του, το σώμα. Η ύπαρξη του εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τραυματισμένη, ακρωτηριασμένη, γιατί έχει χάσει ένα οργανικό της κομμάτι, το σώμα. Ο παράδεισος, για την ορθόδοξη παράδοση, την οποία εκπροσωπεί ο Παλαμάς είναι θέμα καθαρά βουλητικό, υπαρξιακό : οι κολασμένοι δεν θέλουν το Θεό. Παρότι ο Θεός είναι πανταχού παρών, είναι δίπλα τους, εκείνοι τον βλέπουν, αλλά δεν τον θέλουν. Όταν ο ίδιος ο άνθρωπος αποφασίσει ελεύθερα ο ίδιος πως δεν θέλει το Θεό, το κατεξοχήν υπαρξιακό ζήτημα, κανείς δεν μπορεί να του αλλάξει τη γνώμη, ούτε ο ίδιος ο Θεός. Οι Πατέρες της Εκκλησίας λέγουν πως είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορεί να κάνει ο Θεός : να επηρεάσει τη βούληση μας. Θα την επηρεάσει μόνο αν το επιτρέψουμε εμείς οι ίδιοι. Αυτός που δεν θέλει το Θεό λέμε πως είναι κολασμένος. Ελεύθερα ο ίδιος χάνει το φως και τη ζωή. Ο Παλαμάς έλεγε πως αυτό που χάνουν είναι άκτιστο. Ο Νικηφόρος Γρηγοράς, συνεχιστής του Βαρλαάμ, υποστήριζε πως είναι κτιστό δίνοντας την εντύπωση πως ο παράδεισος και η κόλαση είναι μία σειρά ανταμειβών ή τιμωριών και όχι ζήτημα ζωής και θανάτου που προσθέτει στην ύπαρξη μας τη ζωή και τον αγιασμό, ο οποίος βεβαίως και είναι άκτιστος. Ο διάλογος εξελίχθηκε στο λεπτό σημείο τι είναι το πυρ της κολάσεως και όπως καταλαβαίνουμε από την αναφορά στο όνομα του Γρηγορά, εξελίχθηκε στην τρίτη φάση της εκκλησιαστικής δράσεως του Παλαμά. Ο Γρηγοράς το χαρακτήριζε κτιστό ενώ ο Παλαμάς άκτιστο. Σήμερα σώζεται κείμενο του Γρηγορά που αναφέρεται σε αυτό το θέμα ακριβώς και ειρωνεύεται τον Παλάμα που το αποκαλεί άκτιστο. Γράφει το κείμενο : «Ἀκούομεν δέ κάν τοῖς Εὐαγγελίοις πῦρ ἠτοιμασμένο εἶναι τῷ Διαβόλῳ καί τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ (ακούμε στα Ευαγγέλια για το πυρ, τη φωτιά, που είναι ετοιμασμένη για το διάβολο και τους αγγέλους του). Εἰ οὔν ἄκτιστον εἶναι κακεῖνο κατά τόν Παλαμᾶν (αν λοιπόν αυτό είναι άκτιστο κατά τον Παλαμά) καί Θεός ἄν πρός τέ καί ἄναρχος εἴη ἄν αὐτό (τότε θα μπορούσε αυτό να είναι και Θεός και άναρχο)» (Νικηφόρου Γρηγορά, Ρωμαϊκής Ιστορίας 24,9 PG 148,1424C). Παρατηρούμε πολύ καθαρά πως ο Γρηγοράς παραπέμπει στα Ευαγγέλια, στην Αγία Γραφή, για να δείξει ότι υπάρχει το πυρ της κολάσεως˙ πράγματι τα ευαγγέλια κάνουν λόγο για το πυρ αλλά με το περιεχόμενο του που δίνει ο Παλαμάς πάλι με βάση την Αγία Γραφή, ως άκτιστο. Και οι ησυχαστές αλλά και οι αντιησυχαστές είναι πρωτίστως ερμηνευτές της Αγίας Γραφής, όπου οι πρώτοι την ερμηνεύουν σωστά, ενώ οι δεύτεροι την παραποιούν.