Τη μνήμη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού τιμά σήμερα, 24 Αυγούστου, η Εκκλησία μας. Ο Άγιος Κοσμάς υπήρξε φωτοφόρος απόστολος του Ευαγγελίου, στα μαύρα χρόνια της τουρκικής σκλαβιάς. Η Εκκλησία του Χριστού, για να τιμήσει τον αγώνα και την προσφορά του, τον ονόμασε Ισαπόστολο.
Ο Άγιος Κοσμάς γεννήθηκε στο χωριό Ταξιάρχης της επαρχίας Αποκούρου που βρίσκεται κοντά στο χωριό Μεγάλο Δένδρο Ναυπακτίας, το 1714 μ.Χ., από γονείς ευσεβείς, που τον ανέθρεψαν εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Είκοσι χρονών μετέβη στο Άγιο Όρος, για να σπουδάσει στο εκεί νεοσύστατο σχολείο του Βατοπεδίου. Ο Άγιος Κοσμάς, ονομαζόταν αρχικά Κωνσταντίνος και μετά την αποφοίτηση του, πήγε στη Μονή Φιλόθεου, όπου έγινε μοναχός και κατόπιν Ιερομόναχος και έλαβε το όνομα Κοσμάς.
Ο Άγιος γνωρίζοντας ότι το Έθνος κινδύνευε, δεν ησύχαζε και φλεγόταν νύχτα-μέρα από τον πόθο να βγει και να διδάξει στους σκλαβωμένους Έλληνες τα Άγια Γράμματα. Όμως, θεωρούσε τον εαυτό του ταπεινό και αδύνατο να επωμισθεί τέτοιο φορτίο. Με θεία αποκάλυψη, πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνάντησε τον αδελφό του Χρύσανθο, που ήταν δάσκαλος. Αυτός του έκανε μερικά μαθήματα ρητορικής, που θα βοηθούσαν τον Κοσμά στο κήρυγμα. Έπειτα, αφού πήρε την άδεια του Πατριάρχη Σεραφείμ, όργωσε στην κυριολεξία την Ελλάδα, διδάσκοντας στους «ραγιάδες» το λόγο του Θεού.
Έτσι, ο Άγιος Κοσμάς, αρχικά κήρυξε στην Κωνσταντινούπολη και στην συνέχεια μετέβη στην Αιτωλοακαρνανία. Με νέα άδεια περιήλθε τα Δωδεκάνησα και το Άγιο Όρος. Ακολούθως περιόδευσε στην Θεσσαλονίκη, Βέροια, σε ολόκληρη την Μακεδονία, έφθασε στην Χειμάρα, επέστρεψε στην Νότιο Ήπειρο και από εκεί κατέληξε στη Λευκάδα και την Κεφαλληνία. Πήγε ακόμη στη Ζάκυνθο, Κέρκυρα και ξανά στην Βόρειο Ήπειρο.
Απ’ οπού περνούσε, έκτιζε σχολεία, εκκλησίες, και πλήθος λαού συνέρεε και «ρουφούσε» το «νέκταρ» της αγίας διδασκαλίας του.
Τελικά, ο φθόνος των Εβραίων, σε συνεργασία με τους Τούρκους, είχε σαν αποτέλεσμα τον απαγχονισμό του Αγίου στο Κολικόντασι, στα χώματα της Βορείου Ηπείρου το 1779 μ.Χ.
1 σχόλιο:
Εγκύκλιοι της Ιεράς Συνόδου
«Τέλεσις Ἐξοδίου Ἀκολουθίας χριστιανοῦ Ρωμαιοκαθολικοῦ δόγματος εἰς Ὀρθόδοξον Ἱερόν Ναόν Κοιμητηρίου»
(15/5/2023).
Πρωτ. 1945
Ἀριθ. Διεκπ. 1019
Ἀθήνησι τῇ 15ῃ Μαΐου 2023
Ἐκ Συνοδικῆς Ἀποφάσεως, ληφθείσης ἐν τῇ Συνεδρίᾳ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 10ης μηνός Μαΐου ἐ.ἔ., καί κατόπιν τοῦ ὑπ' ἀριθ. πρωτ. 174/ΓΓΘ/13.4.2023 κοινοποιηθέντος τῇ Ἱερᾷ Συνόδῳ ἐγγράφου τοῦ Γενικοῦ Γραμματέως Θρησκευμάτων Ἀξιοτίμου κ. Γεωργίου Καλαντζῆ, δι’ οὗ διαβιβάζεται ἡ ὑπ’ ἀριθ. πρωτ. 2258/23/1/155/ 3/27.3.2023 ἐπιστολή τοῦ ἐν Ἀθήναις Ρωμαιοκαθολικοῦ Ἀρχιεπισκόπου κ. Θεοδώρου Κοντίδου, περί δυσκολιῶν τάς ὁποίας ἀντιμετωπίζουν οἱ ἐν Ἑλλάδι Ρωμαιοκαθολικοί εἰς τήν ποιμαντικήν τῶν φυλακισμένων, ἰδιαιτέρως εἰς τάς φυλακάς Κορυδαλλοῦ, ὡς καί εἴς τινα κοιμητήρια τῶν Ἀθηνῶν, εἰς ἅ δέν ἐπιτρέπεται, συμφώνως τῇ ὡς ἄνω ἐπιστολῇ, ἡ ἐντός τῶν Ἱερῶν Ναῶν τέλεσις Ἐξοδίου Ἀκολουθίας εἰς χριστιανούς Ρωμαιοκαθολικοῦ δόγματος, γνωρίζομεν ὑμῖν ὅτι ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἐν τῇ ῥηθείσῃ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς, ἀπεφάσισεν ὅπως ὑπενθυμίσῃ ὑμῖν προγενεστέρας Ἀποφάσεις Αὐτῆς, ἤτοι ὅτι ἐπιτρέπεται ἡ τέλεσις Ἐξοδίου Ἀκολουθίας Ρωμαιοκαθολικῶν χριστιανῶν ὑπό Ρωμαιοκαθολικοῦ ἱερέως εἰς Ὀρθόδοξον Ναόν δημοτικῶν ἤ ἑτέρων κοιμητηρίων, ἐφ' ὅσον δέν ὑφίσταται Ναός Ρωμαιοκαθολικοῦ δόγματος εἰς τό κοιμητήριον, ἀποκλειομένης τῆς χρήσεως τοῦ Ἱεροῦ Βήματος.
Ταῦτα γνωρίζοντες ὑμῖν, παραγγέλλομεν τά καθ’ ὑμᾶς.
Ἐντολῇ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
† Ὁ Ὠρεῶν Φιλόθεος
Δημοσίευση σχολίου