16. Το Πατριαρχικό Διάγγελμα του 1920
1. Η Ορθόδοξη Εκκλησία
έχει ξεκαθαρισμένες απόψεις για τους αιρετικούς, όπως είναι οι χριστιανοί της
Δύσεως, είτε Φραγκολατίνοι (παπικοί) είναι αυτοί, είτε Προτεστάντες. Οι άγιοι
Πατέρες στο ζήτημα αυτό επικέντρωσαν όλους τους αγώνες τους για την προάσπιση
της Ορθοδοξίας. Η πατερική αυτή γραμμή τηρήθηκε απαρέγκλιτα μέχρι το 1900. Η
αλλαγή της προήλθε από τον πρώτο μασόνο Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ιωακείμ
Γ΄, και μάλιστα όταν ανήλθε στον Πατριαρχικό Θρόνο για δεύτερη φορά, το 1901.
α. Η πατερική αυτή γραμμή συνίστατο, να προσεύχονται οι Ορθόδοξοι για την μετάνοια και επιστροφή των αιρετικών στους κόλπους της Εκκλησίας 121 , να μην έχουν όμως καμιά επαφή μαζί τους, γιατί είναι πλέον διεστραμμένοι, κατά τις επιταγές της Αγίας Γραφής. Ο Απ. Παύλος παραγγέλλει «αιρετικόν άνθρωπον μετά μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού, ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ων αυτοκατάκριτος»! 122 Ο δε μαθητής της αγάπης, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης λέγει ότι σε κάποιον που δεν έχει την Ορθόδοξη διδαχή, δεν πρέπει να λέμε ούτε «χαίρετε»!
123 Είναι χαρακτηριστικό, ότι όσες φορές οι Πάπες τους τελευταίους αιώνες με επιστολές τους στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ζητούσαν την ένωση των «Εκκλησιών», οι Πατριάρχες δεν απαντούσαν καν στους ίδιους, αλλά με Εγκυκλίους τους προς το Ορθόδοξο ποίμνιό τους έδιναν την απάντηση τους. Τηρούσαν οι Πατριάρχες τη στάση αυτή, γιατί οι Λατίνοι είχαν πληροφορηθεί πολλές φορές την ορθή πίστη, αλλά πάντα την απέκρουσαν. Αντίθετα, όταν οι Προτεστάντες αποσπάσθηκαν απ’ τον παπισμό και οι θεολόγοι τους της Τυβίγγης επεδίωξαν επαφή με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, ο τότε Πατριάρχης Ιερεμίας Β’, ο Τρανός διεξήγαγε αλληλογραφία μαζί τους, για να την σταματήσει μόλις διαπίστωσε την εμμονή στην πλάνη τους.β. Οι περιπτώσεις, που
ορισμένοι άγιοι Πατέρες έλαβαν μέρος σε διάλογους με τους παπικούς, όπως στη
Σύνοδο της Φλωρεντίας-Φερράρας κλπ., αλλά και με αλλόθρησκους, όπως ο άγιος
Γρηγόριος Παλαμάς, που έκανε δημόσιο διάλογο με τους Μωαμεθανούς Χιόνες, δεν
μπορεί ν’ αποτελέσει θετικό προηγούμενο. Ο λόγος είναι ότι όλοι αυτοί οι
διάλογοι δεν έγιναν με την πρωτοβουλία της Εκκλησίας, αλλά με την επιβολή τους
είτε από τους αυτοκράτορες, είτε από τους κατακτητές. Η στάση αυτή των
Ορθοδόξων έναντι των αιρετικών δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι δεν αγαπούν τους
ανθρώπους αυτούς. Τους αγαπούν, αλλά αποστρέφονται μόνο την αίρεση και την
αμετανοησία τους. Οι Πατέρες (¨άγιος Ισαάκ) λέει ότι ο Θεός αγαπάει και τον
διάβολο ακόμα! Και συνιστούν οι πιστοί να προσεύχονται γι’ αυτόν , μολονότι
είναι ανεπίδεκτος σωτηρίας, επειδή δεν μπορεί να μετανοήσει.
γ. Αλλά, μήπως έχουν και
κατ’ ελάχιστο μετανοήσει οι Προτεστάντες και εκδήλωσαν κάποια διάθεση να φύγουν
από τις αιρέσεις τους; Καμία! Με τους αμετανόητους αυτούς αιρετικούς, οι
ημέτεροι «Ορθόδοξοι», όπως θεωρούνταν τότε ο Πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ και οι
λοιποί Ιεράρχες του Φαναρίου, πιθανόν όλοι τους μπλεγμένοι στα δίχτυα της
Μασονίας, θέλησαν να έχουν σχέσεις, που απαγόρευαν οι άγιοι Πατέρες. Βέβαια, οι
εκκλησιαστικοί αυτοί ηγέτες τήρησαν τη στάση αυτή παρακινούμενοι περισσότερο
από εθνικούς, παρά από εκκλησιαστικούς λόγους, όπως συνέβαινε παληότερα με
ορισμένους λατινόφρονες αυτοκράτορες.
2. Το 1920 το Οικουμενικό
Πατριαρχείο εξέδωσε ένα « Διάγγελμα», που το απηύθυνε σ’ όλες τις αιρετικές
«εκκλησίες» της Δύσεως. Το «Διάγγελμα» αυτό έφερε την επιγραφή: «Προς τας
απανταχού Εκκλησίας του Χριστού».
α. Σ’ αυτό χαρακτήριζε τις
αιρετικές κοινότητες «σεβάσμιες χριστιανικές εκκλησίες»! Έλεγε μάλιστα, ότι δεν
είναι ξένες, αλλά «συγγενείς και οικείες εν Χριστώ και συγκληρονόμοι της επαγγελίας
του Θεού»! Με το «Διάγγελμα» αυτό το Πατριαρχείο πρότεινε την δημιουργία μιάς
«Κοινωνίας Εκκλησιών», μέλη της οποίας θα μπορούσε να είναι εκτός από τις
Ορθόδοξες Εκκλησίες, την Λατινική Εκκλησία και όλες οι Προτεσταντικές
κοινότητες της Δύσεως. Η πρόταση αυτή φαίνεται ότι στηρίχθηκε στο προηγούμενο
της δημιουργίας της «Κοινωνίας των Εθνών», που δημιουργήθηκε με τη συνθήκη των
Βερσαλλιών το 1919. 124
β. Στο «Διάγγελμα» αυτό,
το Πατριαρχείο πρότεινε 11 τρόπους για την προσέγγιση των διαφόρων αιρετικών
«εκκλησιών», με πρώτο «την παραδοχή ενιαίου ημερολογίου, προς ταυτόχρονον
εορτασμόν των μεγάλων χριστιανικών εορτών υπό πασών των Εκκλησιών»! Το
«Διάγγελμα» αυτό θεωρείται από τους οπαδούς του Οικουμενισμού «ο μέγας χάρτης
του Οικουμενισμού της Ορθοδοξίας» 125 . Συντάκτες του φέρονται οι καθηγητές της
Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, υπό τον διαβόητο Σελευκείας, μετέπειτα Θυατείρων,
Γερμανό. Σήμερα, ίσως διερωτηθεί κανένας, γιατί τότε δεν εξεγέρθηκε ο Ορθόδοξος
λαός; Πως δεν υπερασπίστηκε την ορθόδοξη πίστη του; Υπήρχε τόση αφασία σε
θέματα πίστεως στον Ορθόδοξο λαό; Όχι! Απλούστατα, ο Ορθόδοξος λαός τότε, δεν
είχε πληροφορηθεί για το «Διάγγελμα» αυτό. Το Πατριαρχείο το έστειλε μόνο στις
ξένες «εκκλησίες», ενώ απέφυγε τη δημοσιοποίησή του στους Ορθοδόξους! Έτσι,
έμεινε άγνωστο για πολύ διάστημα χρόνου από τον Ορθόδοξο λαό, όπως άγνωστη
έμεινε και ή επιστολή του Ανδρέα Μιχαλακόπουλου προς τον Ελ. Βενιζέλο για τον
Μελέτιο Μεταξάκη! Βλέπει κανένας, πως ορισμένοι εκκλησιαστικοί ηγέτες ξεγελούν
το ποίμνιό τους! Και μετά απαιτούν υπακοή και πειθαρχία στα κελεύσματά τους!
9 σχόλια:
Ετάφη υπό του νεοημερολογίτου Ιεροθέου Βλάχου!
Επίσημη Πατριαρχική Εγκύκλιος είναι ,την οποίαν επαίνεσε ο Πάπας Φραγκίσκος πέρυσι στο Φανάρι, και η οποία τηρείται απαρέγκλιτα υπό των νεοημερολογιτών.
Διά του λόγου το αληθές.
Έγραφε σχετικά ο νεοημερολογίτης π. Γεώργιος Μεταλληνός «Πρωτοποριακό κείμενο σ’ αυτήν την κατεύθυνση υπήρξε η Πατριαρχική Εγκύκλιος του 1902 που εγκωμιάζεται συνεχώς από τους υμνητές της Οικουμενικής Κινήσεως, διότι εξέφραζε τα ποιμαντικά ενδιαφέροντα και την οικουμενική ευαισθησία της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως… πρωτοβουλία του Οικουμενικού πατριάρχη Ιωακείμ του Γ΄ για μια ουσιαστική επανεκτίμηση ή και αναθεώρηση της βάσεως όχι μόνο στις διορθόδοξες, αλλά και στις διαχριστιανικές σχέσεις». Αυτό που αιφνιδιάζει είναι ότι οι χριστιανικές αιρέσεις της Δύσεως καλούνται «οι δύο μεγάλες του Χριστιανισμού αναδενδράδες, η Δυτική και η των Διαμαρτυρομένων Εκκλησία». Και συνεχίζει «το Διάγγελμα του 1920 είναι νομοτελειακή συνέχεια της Εγκυκλίου του 1902. Σηματοδότησε δε, την έναρξη της Οικουμενικής Κινήσεως… με πρωτοπόρο το Οικουμενικό Πατριαρχείο… Το πνεύμα της Εγκυκλίου είναι η προσέγγιση των «απανταχού Εκκλησιών του Χριστού επί πρακτικού και ηθικού πεδίου». Κανείς λόγος πια για «αναδενδράδες» αλλ’ απ’ ευθείας και απροκάλυπτα για «Εκκλησίες του Χριστού». Η εξίσωση έχει επέλθει. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έμεινε αταλάντευτα πιστό στο πνεύμα και τις κατευθύνσεις αυτών των Εγκυκλίων».
Και από την επίσκεψη του Πάπα στο Φανάρι
΄΄...Τέλος, ο Πάπας Φραγκίσκος στο μήνυμα, το οποίο διαβάστηκε από τους αντιπροσώπους του, αναφέρθηκε στη Συνοδική Εγκύκλιο του 1920 που μνημονεύσαμε νωρίτερα, και σημείωσε πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο, πριν από τις άλλες Εκκλησίες είχε εκφράσει την επιθυμία για μεγαλύτερη εγγύτητα μεταξύ των Χριστιανών. Σημείωσε επίσης ότι οι σχέσεις μεταξύ των Εκκλησιών Ρώμης και Κωνσταντινούπολης έχουν αναπτυχθεί πολύ κατά τον τελευταίο αιώνα, καθώς οι δύο Εκκλησίες κρατούν ζωντανό τον πόθο για την επίτευξη του στόχου της αποκατάστασης της πλήρους κοινωνίας, μέσω συμμετοχής στο κοινό Ευχαριστιακό θυσιαστήριο.΄΄
Ο/Η ΧΑΡΙΛΑΟΣ είπε...
Ετάφη υπό του νεοημερολογίτου Ιεροθέου Βλάχου!
Ήταν δική του επιθυμία ή απόφαση της οικογένειάς του;
Νεοημερολογίτης κληρικός,αφού επαινεί τον νεοημερολογιτισμό του θανόντος,αναφέρει ότι ήταν δική του επιθυμία να κηδευθεί υπό του Ιεροθέου Βλάχου.Ιδού:https://choratouaxoritou.gr/?p=125682
Κύριε Κωνσταντίνε από τον Καναδά,άπό πότε μπορούσαν οι Ορθόδοξοι να διακόψουν την κοινωνία με τον Πατριαρχη Κωνσταντινουπόλεως και την Αρχιεοισκοπή Αθηνών;Αφού ήταν άγνωστη η εγκύκλιος του 1920,άρα δεν υπάρχει δικαιολογία για αποτείχιση το 1920.Σωστά;
Ο/Η ΧΑΡΙΛΑΟΣ είπε...
Νεοημερολογίτης κληρικός,αφού επαινεί τον νεοημερολογιτισμό του θανόντος,αναφέρει ότι ήταν δική του επιθυμία να κηδευθεί υπό του Ιεροθέου Βλάχου.Ιδού:https://choratouaxoritou.gr/?p=125682
Ποιος θα μας διαβεβαιώσει ότι μετά την σκληρή δοκιμασία της υγείας του τόσα έτη είχε τας φρένας του καλά; Ο Θεός μόνο γνωρίζει....
Ο/Η Ανώνυμος είπε...
Κύριε Κωνσταντίνε από τον Καναδά, άπό πότε μπορούσαν οι Ορθόδοξοι να διακόψουν την κοινωνία με τον Πατριαρχη Κωνσταντινουπόλεως και την Αρχιεοισκοπή Αθηνών; Αφού ήταν άγνωστη η εγκύκλιος του 1920, άρα δεν υπάρχει δικαιολογία για αποτείχιση το 1920. Σωστά;
Για το 1920, κύριε Άγνωστε από την Ελλάδα, Σωστά, συμφωνώ!
Για το 1924 όταν γνωρίζει την μεγάλη απάτη που: κοιμάται το βράδυ με ημερομηνία 1 Μαρτίου και το πρωΐ του λένε ότι είναι 13 Μαρτίου, δεν αντιλαμβάνεται ότι τον φράγκεψαν και πρέπει να αποτειχιστεί; Δεν γνωρίζει την ενημέρωση που του έχει κάνει ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός: Τον Πάπα να καταράτε;
Δεν έχει σχέση η αλλαγή του ημερολογίου με τον Πάπα.Όπως αλλάζεις την ώρα,έτσι έχεις το δικαίωμα να αλλάξεις και το ημερολόγιο.Δεν ασχολείτε ο Θεός με ημέρες και χρόνους.Το λέει ο Χρυσόστομος,δεν έχει σχέση ποτέ θα εορταστεί μια γιορτή,13 ή 26 του μηνός,σημασία έχει να εορταστεί με εκλησιαστική ενότητα η κάθε γιορτή.Βρέθηκαν μερικοί ανόητοι και αναστάτωσαν την Εκκλησία και έφυγαν από αυτήν για να φτιάξουν δικά τους παγκάρια.Το 2025 μπορεί να γίνει ένωση με τον Πάπα,τότε δικαιολογώ την αποτείχιση.Χεν ξέρω τι λέει ο Άγιος Κοσμάς, αλλά ξέρω τι λέει η Ζ'Οικουμενική Σ.,όλους τους αιρετικούς πρέπει να τους αναθεματίζουν οι Ορθόδοξοι.Οι αιρετικοί Αρμένιοι γιορτάζουν μαζί με τους Παλαιοημερολογίτες τα Χριστούγεννα.Αυτό δεν σημαίνει ότι έγιναν αιρετικοί οι του Παλαιού.Σε παρακαλώ, σκέψου λίγο καλύτερα.
Η Θεοτόκος να σε προστατεύει.
Δημοσίευση σχολίου