Ὁ πάνσοφος καί παντοδύναμος καί πανάγαθος Τριαδικός Θεός,
εἶναι ὁ Δημιουργός τοῦ σύμπαντος κόσμου, «ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων». Τήν
τελευταία χρονική περίοδο - τήν 6η ἡμέρα, ὅπως τήν ὀνομάζει ἡ Παλαιά Διαθήκη -
δημιουργήθηκε ὁ ἄνθρωπος σ᾽ ὅλο του τό μεγαλεῖο. «Εἶπεν ὁ Θεός, ποιήσωμεν ἄνθρωπον
κατ' εἰκόνα ἡμετέραν καί καθ᾽ ὁμοίωσιν»(Γεν Α´ 26). Σχολιάζοντας τίς δυό λέξεις
ὁ Δημ. Τσελεγγίδης, δογματικός θεολόγος καί Καθηγητής Πανεπιστημίου, γράφει:
«Σύμφωνα μέ τήν θεολογική ἀνθρωπολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ τή πτώση τοῦ
προγονικοῦ ζεύγους, ὁ ἄνθρωπος ἔχασε τό "καθ᾽ ὁμοίωσιν", διατήρησε ὅμως
τό "κατ᾽ εἰκόνα", ἀμαυρωμενο ἀπό τήν προπατορική ἁμαρτία. Τό
"κατ᾽ εἰκόνα", παρά τήν ἀμαύρωσή του, δέν καταστρέφεται ποτέ ἀπό τήν ὁποιαδήποτε
ἁμαρτία τοῦ ἀνθρώπου... Μέ τό Βάπτισμα καθαρίζεται καί ἐξυγιαίνεται... Μέ τίς ἁμαρτίες
ὅμως μετά τό Βάπτισμα, ὁ πιστός ἀπενεργοποιεῖ τό "καθ᾽ ὁμοίωσιν" καί
συσκοτίζει τό "κατ᾽ εἰκόνα"». Ἔρχεται λοιπόν ἡ Ἐκκλησία - σάν
σταθμός πρώτων βοηθειῶν - νά προλάβει, ἀλλά καί νά θεραπεύσει ὅλα ἐκεῖνα τά ἁμαρτήματα
τά μετά τό Βάπτισμα.
Ὁ σκοπός γιά τόν ἄνθρωπο, παραμένει ἀναλλοίωτος: Ἡ
κατάκτηση τοῦ "καθ᾽ ὁμοίωσιν", ὁ φωτισμός, ἡ ἀπάθεια, ἡ ἕνωση καί ἡ
θέωση. Μέ μιά λέξη: Ὁ ἁγιασμός. Εἶναι ρητή ἡ Παύλεια ἐντολή: «Εἰρήνην διώκετε
μετά πάντων καί τόν ἁγιασμόν, οὗ χωρίς, οὐδείς ὄψεται τόν Κύριον»(Ἑβρ. ΙΒ´ 14).
Καί «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιός εἰμι» (Α´ Πέτρ. Α´ 16). Ἐάν τά διάφορα πάθη
σκοτίζουν τή συνείδηση καί τήν ψυχή, ἡ ἀπάθεια, δηλαδή, ἡ ἀπαλ- λαγή ἀπ᾽ τά
πάθη, καθαρίζουν καί φωτίζουν τό νοῦ. «Νοῦς, παθῶν ἐλευθερωθείς, φωτοειδής
γίνεται... ἀδιαλείπτως καταλαμπόμενος», παρατηρεῖ ὁ ὅσιος Θαλάσσιος ὁ Λίβυος. Ἡ
τελειότητα δέν εἶναι, παρά ἡ συνεχής καί ἀδιάλειπτη πρόοδος τοῦ νοῦ καί τῆς ψυχῆς.
Ὁ δέ ἀββάς Φιλήμων γράφει: «Διά γάρ πόνων, καί πειρασμῶν δεῖ ἐκκαθάραι ἡμᾶς τήν
εἰκόνα, καθ᾽ ἥν γεγόναμεν λογικοί... καί τῆς πρός Θεόν ὁμοιώσεως...». Μέ
προσπάθειες καί κόπους, νά καθαρίσουμε τήν εἰκόνα - ἄνθρωπος -, ἀφοῦ στό κατ᾽ εἰκόνα
βρίσκεται καί τό λογικό. Ἀλλ᾽ ἰδιαίτερα νά φροντίσουμε νά ἐπιτύχουμε τήν ὁμοίωσή
μας πρός τόν ἴδιο τόν Θεό. Ὁ κορυφαῖος Ἀπόστολος Παῦλος ἔλεγε: «Μιμηταί μου
γίνεσθε, καθώς κἀγώ Χριστοῦ» (Α´ Κορ. ΙΑ΄ 1). Ἡ μίμηση τοῦ Χριστοῦ εἶναι καί ὁμοίωση
Θεοῦ. Ἀλλά καί ἡ ὁμοίωση Θεοῦ εἶναι μίμηση Χριστοῦ. Ὅλα δέ τά βάρη τῶν ἁμαρτιῶν,
τά ἐξουδετερώνει ἡ Μετάνοια. Αὐτή ἀνακαινίζει, αὐτή μεταμορφώνει, αὐτή κάνει δῶρο
τήν καταλλαγή, καί αὐτή εἰσάγει στόν παράδεισο. Χάσαμε τόν πρῶτο παράδεισο τῆς
γῆς, ἀλλά μᾶς ἀναμένει ὁ ἄπειρα ὡραῖος καί μεγαλειώδης, ὁ οὐράνιος καί αἰώνιος
παράδεισος. Ἀρκεῖ ὁ λόγος τοῦ Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου: «Ζεῖν ὑπέρ τά ὁρώμενα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου