ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ( ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΦΑΛΗΡΟΥ, ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΕΝΤΗ ΕΠΙ ΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ 2015

Τέκνα μου γαπητά καί περιπόθητα,
ντως «μέρα χαρμόσυνος καί εφροσύνης νάπλεως» νέτειλε σήμερα, Κυριακή τς ρθοδοξίας. χαρά μν τν ρθοδόξων συνίσταται στ γεγονς τι σμερα ρθόδοξος κκλησα μας πφυγε τόν κνδυνο το ξανατολισμο, δηλ. τν αρσεων π τήν νατολ, π ουδαϊκς κα σλαμικς πιρρος. Εναι γνωστ τι αρεση τς εκονομαχας εχε τς ρζες της στν σλαμισμ κα τόν ουδαϊσμ, ο ποες εναι νεικονικς θρησκεες, δν χουν εκνες. Ο εκονομάχοι προσπθησαν ν περσουν τό μένος τους ναντον τν γων εκνων μσα στν πστη μας, τήν γα ρθοδοξα. μως, ο γιοι Πατρες μας, γωνιζμενοι ναντον τν χριστιανοκατηγρων εκονομχων, τό πτρεψαν ατ κα τσι ποφεχθηκε ξανατολισμς τς ρθοδοξας, δηλ. τό ν μς παρασρει νατολ, ο Μουσουλμνοι κα ο βραοι.

χαρ μν τν ρθοδόξων δικαιολογεται, πσης, κα π τό γεγονς τι σήμερα πιβεβαιώνεται τό γεγονός τι τό ψεδος δέν πεκράτησε καί δέν πρόκειται νά κυριαρχήσει ριστικά πί τς ληθείας τν δογμάτων τς πίστεως, στω καί ν ταλαιπώρησε καί ταλαιπωρε κόμη τήν ρθόδοξη κκλησία πί μακρό χρονικό διάστημα, πως συνέβη παλαιά, τόν 8ο καί 9ο αώ., μέ τήν αρεση τς εκονομαχίας, καί πως συμβαίνει καί σήμερα, τόν 20ο καί 21ο αώ., μέ τήν παναίρεση το συγκρητιστικο διαχριστιανικο καί διαχριστιανικο οκουμενισμο. φαιδρότης τν ληθεστάτων δογμάτων τς πίστεως πάντοτε φανερώνεται, μέ συνέπεια ρθόδοξος κκλησία το Χριστο νά στράπτει καί νά λάμπει μέσα στό φς τς ληθείας.
σκοπς τς καθιερσεως τς ορτς τς Κυριακς τς ρθοδοξας π τούς ττε μολογητς πισκπους κα μοναχος, πως μς λει τό Συναξρι τς ορτς[1], ταν τό ν νακηρυχθον νομαστικ κα ν παινεθον ο εσεβες κα ρθδοξοι, ν ντιθτως ο σεβες κα κακδοξοι ν κατακριθον κα ν ναθεματιστον νομαστικ, χι βεβαως π κακα, μπθεια κα μσος ναντον τν αρετικν, λλ π παιδαγωγικ κα ποιμαντικ φροντδα κα γπη, στε ο μν αρετικο, λεγχμενοι, ν μετανοσουν κα ν ποκηρξουν τήν πλνη τους, ν προφυλαχθον δ κυρως ο πλοιποι πιστο π τό ν κολουθσουν τήν πλνη. Ο γιοι Πατρες μας εχαν πραγματικ κα ελικριν γπη, κα χι τήν ψευδοειρνη κα τήν ψευδοαγπη τν οκουμενιστν, πο νοχλονται π τά ναθματα κα παρουσιζονται τσι δθεν «καλτεροι» πό τους γους ποστλους κα τούς γους Πατρες, ο ποοι π γπη λγχουν κα παιδαγωγον[2].
Ατήν τήν νακήρυξη καί τόν παινο τν εσεβν καί ρθοδόξων πό τή μιά, καί τήν κατάκριση μαζί μέ τόν ναθεματισμό τν σεβν, τν κακοδόξων καί τν αρετικν πό τήν λλη, τόν βλέπουμε πολύ παραστατικά στό ξαίσιο κείμενο μολογίας τς ρθοδόξου πίστεως, πού λέγεται «Συνοδικόν τς γίας καί Οκουμενικς Ζ΄ Συνόδου πέρ τς ρθοδοξίας», ποσπάσματα το ποίου διαβάζονται κατά τή διάρκεια τς λιτανεύσεως τν γίων καί ερν εκόνων, σήμερα, Κυριακή τς ρθοδοξίας.  
Τί εναι, μως, τό Συνοδικόν τς ρθοδοξίας;
Λγοντας Συνοδικό[3] ννοομε τήν πφαση μις Συνδου τς ρθοδξου κκλησας κα κυρως Οκουμενικς Συνδου, στν ποα περιλαμβνονται, κτς π τούς καννες τς κκλησιαστικς ζως, κα ο θεολογικς λθειες, πο καθορζουν τά ρια τς πστεως, τά δγματα δηλ. τς κκλησας το Χριστο, κα καταδικζουν τς αρσεις, τσο ς πρς τή στρεβλ διδασκαλα τους, σο κα ς πρς τά νματα τν αρετικν, ο ποοι συνταρσσουν τήν κκλησα μ τήν παρανηση κα διαστρβλωση το περιεχομνου τς γίας Γραφς κα τς ερς Παραδσεως, λλ κα γενικτερα τς ζως τς κκλησας.
Τό Συνοδικ τς ρθοδοξας περιχεται στ λειτουργικ βιβλο τς κκλησας μας, πο νομζεται Τριδιο[4]. Στό κυριτερο μρος του περιλαμβνει τς ποφσεις τς νδημοσης ν Κων/λει Συνδου το 843, ποα ναστλωσε τς ερς εκνες κα στηρίχθηκε στν Ζ΄ ν Νικαα Οκουμενικ Σνοδο το 787. Περιέχει, πίσης, κα ποφσεις τν τοπικν Συνδων, μετ τήν Σνοδο το 843, κατ πασν ν γνει τν αρσεων, λλ διατερα κατ τς εκονομαχας[5].
Πιθανς συντκτης τς ρχικς μορφς του εναι Πατριρχης Μεθόδιος. Πρτη φορ ναγνσθηκε κατ τήν παννυχδα κα τήν ριστικ ναστλωση,  τιμητικ προσκνηση κα λιτνευση τν ερν εκόνων π τήν ατοκρτειρα Θεοδρα, γεγονς πο συνπεσε ττε μ τήν Α΄ Κυριακ τν Νηστειν (11-3-843), ποα γι’ατό νομσθηκε Κυριακ τς ρθοδοξας[6].
Ο μετέπειτα συμπληρσεις καί προσθήκες στ Συνοδικ τς ρθοδοξας χουν γνει σ διφορα στδια τς στορας, σμφωνα μ τήν πορεα το γνα τς κκλησας κατ τν αρσεων, ο ποες παρουσιστηκαν μετ τήν εκονομαχα μχρι κα τό κνημα το συχασμο στ τλη το 14ου αἰώ.
Στ Προομιο το Συνοδικο γνεται λγος γι χειμνα, ποος νσκηψε στν κκλησα, μ τόν ποο ννοεται σαφς αρεση τς εκονομαχας, ποα ναφρεται κα ς«κκωσις». πιπλον, ναφρονται τ νματα μεγλων Πατριαρχν, ο ποοι στθηκαν πρμαχοι τς ληθεας κα στ συνχεια διακηρττεται π τήν κκλησα μας γιτητ τους : «Γερμανο, Ταρασου, Νικηφρου, Μεθοδου…, γνατου, Φωτου, Στεφνου, ντωνου κα Νικολου». Παρλληλα, ναφρονται κα νματα λλων ρχιερων, ερομονχων κα μοναχν, πως τν σων Θεοδρου το Στουδτου κα Συμεν το Στυλτου, ο ποοι γωνσθηκαν λοι μαζ κα ναδεχθηκαν μολογητς τς Πστεως, συντελντας στ ν συγληθε Ζ΄ γία καί Οκουμενικ Σνοδος π τήν ατοκρτειρα Ερνη, ποα μνημονεεται στ τλος το Συνοδικο μαζ μ λους τούς ρθοδξους Βασιλες, ο ποοι περμχησαν για τήν τιμή τν ερν εκνων, που παρχεται μλιστα πληροφορα τι λαβε κα τό μοναχικ σχμα.
διαιτέρως μνημονεύονται στό Συνοδικό ο βασιλες κενοι, πως καί ο πίσκοποι, πού συνετέλεσαν στήν ποκάλυψη τς ληθείας τς κκλησίας, χι μόνο κατά τήν περίοδο τς εκονομαχίας, λλά καί κατά τήν περίοδο τν λεγομένων συχαστικν ρίδων, μεταξύ τν ποίων πρωτεύουσα θέση κατέχει γιος Γρηγόριος Παλαμς, ρχιεπίσκοπος Θεσ/κης, θεατής το κτίστου Φωτός καί κήρυξ τς κτίστου Θείας Χάριτος.
Στό Συνοδικό περιέχονται καί νόματα διαφόρων αρεσιαρχν, πού εχαν προηγηθε τς εκονομαχίας, καί λων τν λλων μεταγενεστέρων αρέσεων : «ρείω τ πρώτω θεομάχω καί ρχηγ τν αρέσεων…, Νεστορίω τ θεηλάτω…, Διοσκόρω Πατριάρχη λεξανδρείας καί Σεβήρω τ δυσσεβε…, λοις τος Ετυχιανιστας καί Μονοθελίταις καί ακωβίταις καί ρτζιβουρίταις καί πλς πάσιν αρετικος, νάθεμα».
Ατή ναφορά λων τν νωτέρω νομάτων, πως καί τν αρέσων, πού φαινομενικά δέν χουν μεση σχέση μέ τήν εκονομαχία, δέν γίνεται τυχαα. στορία τς κκλησίας ντιμετωπίζεται συνολικά καί χι ποσπασματικά. Κάθε νέα αρεση ποτελε στήν πραγματικότητα μία διαφορετική κφραση καί κφανση τς μις καί μοναδικς αρέσεως καί λανθασμένης διδασκαλίας, δηλ. τς μή ρθς κατανοήσεως το γεγονότος τς νανθρωπήσεως το Υο το Θεο. στορία τς κκλησίας μς πείθει τι λες ο αρέσεις χουν ς ρχή τους τήν αρεση τς ρνήσεως τς νανθρωπήσεως το Θεο καί ποτελον συνέπειά της. Γι’αυτό τό Συνοδικό ριοθετε μέ σαφήνεια τήν λήθεια πό τό ψεδος, τήν Πίστη πό τήν πιστία καί τήν Θεολογία πό τήν νθρώπινη φιλοσοφία.
ς πρς τήν θεολογα τν ερν εκνων, τό Συνοδικ διακηρσσει  τι τιμ τους ποτελε συνχεια κα συνπεια τς νσαρκσεως το Λγου το Θεο, λλ κα τιμ στ διο τό γεγονς τς νσαρκσεως. ντθετα, ρνηση τιμς στς ερς εκνες συνεπγεται στν πραγματικτητα ρνηση τς σωτηρας.
Τό Συνοδικ, μως, ν φορμται π τήν περσπιση τν ερν εκνων, προχωρ κα στν παναδιατπωση τς θεολογας τς ρθοδξου κκλησας μας περ το μυστηρου τς γας Τριδος, περ τς νσεως τν δο φσεων στν Χριστ, περ τς Θεας Εχαριστας, περί τν ερν Μυστηρων, περί τς Θεας Λατρεας γενικτερα κα περ τς ναστσεως, τά ποα προσπθησαν ν στρεβλσουν ο διφοροι αρετικο, ο ποοι κα κατονομζονται.
Τλος, διατυπνει μ σαφνεια στ «κατ Βαρλαμ κα κινδνου κεφάλαια» τήν θεολογα τς ρθοδξου κκλησας μας περ τν κτστων Θεων νεργειν, στς ποες μετχει νθρωπος κα τς ποες διακρνει π τήν κτιστη Θεα οσα, τήν ποα νομζει κα θεωρε«ληπτον κα μθεκτον», ν κνει λγο κα γι τό Θεο Φς τς Μεταμορφσεως, νομζοντς το «κτιστον κα φυσικν χριν κα λλαμψιν κα νργειαν, ξ ατς τς θεας οσας χωρστως ε προϊοσαν».
Τά μηνματα το Συνοδικο κφρονται μ ναφωνσεις το κλρου κα το λαο, πως εναι ο μακαρισμο τν εσεβν Βασιλων, Πατριαρχν, κληρικν κα λαϊκν νομαστικ, μ τήν ναφνηση «αωνα μνμη», λλ κα  ναθεματισμς τν π'αἰῶνος αρετικν, μ τήν ναφνηση «νθεμα».
Τί εναι, μως, τό νάθεμα;
γιος Νικόδημος γιορείτης ναφέρει τι νάθεμα λέγεται κενο, πού χωρίζεται πό τόν Θεό καί τήν κκλησία τν Χριστιανν, καί φιερώνεται στόν διάβολο. Κανένας δέν τολμ νά συναναστραφε καί νά συγκοινωνήσει μέ κενον τόν νθρωπο, πού χει χωρισθε πό τόν Θεό καί τήν κκλησία καί χει γίνει νάθεμα στόν διάβολο, λλά λοι ο πιστοί χωρίζονται π’ατόν[7]. Τό νάθεμα παντελς χωρίζει καί ποκόπτει τόν νθρωπο πό τόν Χριστό.
γιος Ταρσιος, Πατριάρχης Κων/λεως, στόν πολογητικό τς Ζ΄ γίας καί Οκουμενικς Συνόδου ναφέρει : «Δεινόν εναι τό νάθεμα, πειδή μακράν το Θεο ποιε τόν νθρωπον καί πό τήν βασιλείαν τν ορανν κδιώκει καί πέμπει ατόν ες τό σκότος τό ξώτερον»[8].
 π. Παλος λει : «ε τίς ο φιλε τόν Κύριον μν ησον Χριστόν, ετω νάθεμα»[9]. λοι σοι πολιτεύονται ξω πό τήν ποστολική διδασκαλία καί παράδοση το θείου Παύλου, ποία βεβαίως εναι διδασκαλία καί παράδοση το δίου το Χριστο, δέν γαπον ν ληθεία τόν Κύριο. σοι δέν γαπον ν ληθεία τόν Κύριο, ατοί εναι νάθεμα,δηλ. χωρισμένοι πό τόν Κύριο[10].
ρος νάθεμα ναφέρεται πό τόν π. Παλο καί στήν πρός Γαλάτας πιστολή ναντίον κείνων, πού εαγγελίζονται ξω πό τά παραδεδομνα : «λλά καί ν μες γγελος ξ ορανο εαγγελίζεται μν παρ’ εαγγελισάμεθα μν, νάθεμα στω»[11]. 
Τά ναθματα στν κκλησα δν ποτελον κφρσεις ργς κατρας βρεως, λλ πανηγυρικς διακηρξεις τι ο ναθεματισμένοι δν νκουν στ Σμα τς κκλησας κα λας το Θεο καλεται ν πιτενει τήν προσοχ του σ' ατ κα ν μν συμφρεται μ τος ναθεματιζομνους, γι ν μν πολσει τήν γιανουσα διδασκαλα, χωρς τν ποα δν φσταται σωτηρα. πομνως, τά ναθματα ποτελον, εδικτερα στν σημεριν ποχ τς μογενοποισεως κα το συγκρητισμο, ξοχο μυντικ μηχανισμ κα παιδαγωγικ τρπο γι τήν  διασφλιση τς ρθοδξου ατοσυνειδησας κα ληθεας…»[12]. Τά ναθέματα ποτελον ποιμαντικό μέτρο γάπης καί διασφάλιση τς ρθοδόξου ατοσυνειδησίας καί ληθείας. Ο γιοι Πατρες, ταν στς Συνδους ναθεμτιζαν τούς αρετικος, δν τό καμαν π μσος πρς ατος, λλ μ πνο ψυχς πκοπταν ατος, «ς νιτως νοσσαντας», π τό Σμα τς κκλησας, πως κριβς χειροργος ποκπτει τό σεσηπός κα νεκρ μλος το σματος, γι ν μν μεταδοθε σψη κα στ πλοιπο σμα. πομνως, νάθεμα χουμε κυρίως ταν πάρχει αρεση. ναθεματισμός εναι ποχωρισμός, ποκοπή μέ δυσμενες κφράσεις πό τό κοινό Σμα τς κκλησίας. Γιατί, αρεση εναι διάσπαση ατς τς Θεανθρωπίνης κοινωνίας μέσα στό κοινό Σμα τς κκλησίας καί γι’ατόν κριβς τόν λόγο καταδικάζεται καί ναθεματίζεται πό τίς Οκουμενικές Συνόδους.
Πολλές φορές, ταν λέγονται ατά τά πράγματα, λλά καί ταν διαβάζονται – ν διαβάζονται – τά ναθέματα τήν Κυριακή τς  ρθοδοξίας, ο πιό αθόρμητοι σοκάρονται καί λένε : «Ε, τώρα, πο ζομε; Στόν Μεσαίωνα; Μιλμε γιά ναθεματισμούς καί φορισμούς; Ατά δέν εναι πράγματα, πού ρμόζουν στήν κκλησία». Δυστυχς, ατή νοοτροπία χει πηρεάσει πολλούς. Νομίζουν δηλ. τι κκλησία εναι συνεχς καί μόνο γάπη. Ατοί, μως, ο νθρωποι εναι γευστοι. Δέν χουν καταλάβει τί εναι ρθοδοξία καί δέν χουν κατανοήσει τι ατό τό Σμα εναι γαπητικό. ν δέν πάρχει ατή γάπη το Θεο, ποία«κκέχυται ν τας καρδίαις μν»[13], τότε λλειψη γάπης σημαίνει τήν ποστασιοποίηση. Γιατί, ταν κάποιος γαπ πολύ κάτι, ρχεται σέ γαπητική σχέση μ’ατό. ταν, μως, ποστασιοποιεται, χι μόνο περιστασιακς, λλά καί θεσμικς, τότε κκλησία το βεβαιώνει, μ’να θεσμικό τρόπο, ατό, πού χει πάθει. κκλησία, λοιπόν, ταν λέει σέ κάποιον «νάθεμα», οσιαστικά το πιστοποιε, το δίνει τήν ληξιαρχική πράξη, τήν πιστοποίηση ατο το γεγονότος, πού χει ποστε. Ατό, μως, σήμερα δέν γίνεται κατανοητό, πειδή δέν βιώνεται καί πειδή δέν πάρχει προϋπόθεση τς καθαρότητος, τήν ποία ο πολλοί στερονται. κκλησία εναι μιά ζωντανή πραγματικότητα. ταν πιστός χει καθαρότητα, τότε χει σχέση μέ τήν  κκλησία, νιώθει τήν γάπη το Θεο καί τήν κφράζει. ξ ατίας ατς τς λλείψεως βιωματικς μπειρίας φθάνουμε σήμερα στό σημεο νά λέγεται τι «τά ναθέματα καί ο φορισμοί δέν σχύουν σήμερα. Θά τ’λλάξουμε. Ζομε σέ λλη ποχή». νθρωπος, μως, παραμένει πάντα διος. Χριστός μία φορά κπλήρωσε τό μέγα τς εσεβείας μυστήριο γιά λους τούς νθρώπους λων τν ποχν. «ησος Χριστός χθές καί σήμερον ατός καί ες τούς αιώνας»[14]. Γίνεται, λοιπόν, ντιληπτό τι, ταν παραβιάζεται γαπητική σχέση, τότε πάρχει φορισμός, μέ τόν ποο κκλησία πικυρώνει τήν προϋπάρχουσα κατάσταση.
λ’ ατά, τά ποία σήμερα χον φονταμενταλιστικά, γιά τούς πιστούς μέσα στήν κκλησία εναι σημεα, τά ποα συμπυκνώνουν τήν γάπη, ριοθετον καί σημειώνουν τι γαπητική σχέση μέσα στά πλαίσια τς κκλησίας δέν εναι κάτι τό δευτερεον τό τριτεον, λλά εναι τό οσιδες συστατικό της. Ατά τά πράγματα τά ξέφρασε κκλησία μέ τόν διο δυναμισμό, ταν θέλησε νά κφράσσει τήν κοινωνησία, μέ τήν ποία δίνει τήν ληξιαρχική πράξη τι κάποιος χει πεθάνει πό πλευρς γαπητικς. Ατό τό Σμα, μέσα στό ποο νήκουμε εναι μυστηριακό μέν, γαπητικό δέ. ν δέν πάρχει ατή γαπητική σχέση καί ατός γαπητικός πόθος, πού νά κφράζεται καί στήν πράξη, τότε διαψεύδεται.
Τό Συνοδικό της ρθοδοξίας, ταν γράφτηκε γιά πρώτη φορά τό 843 πό τούς γίους πατέρες τς Ζ΄ γίας καί Οκουμενικς Συνόδου, μετά τό τέλος τς δευτέρας φάσεως τς εκονομαχίας, περιελάμβανε ναθέματα γιά λους τούς αρετικούς, πό τόν ρειο μέχρι καί τούς εκονομάχους. πό τόν 9ο αώ. κι πειτα, πειδή καναν τήν μφάνισή τους κι λλες αρέσεις, δίως αρετική παρασυναγωγή το Παπισμο, κκλησία πεφάσισε τόν 14ο αώ. νά μπλουτίσει τό Συνοδικό τς ρθοδοξίας μέ νέα ναθέματα, πότε προστέθηκαν τά«Κεφάλαια κατά Βαρλαάμ καί ‘Ακινδύνου», μέ τά ποία ναθεματίζεται, στά πρόσωπα το Βαρλαάμ Καλαβρο καί το Γρηγορίου Ακινδύνου, αρεση το Παπισμο. πό τήν παραπάνω τακτική διαπιστώνουμε τι τό Συνοδικό τς Όρθοδοξίας εναι ναπροσαρμοζόμενο καί τι προσθήκη καινούργιων ναθεμάτων ταν καί εναι συνήθης τακτική τς κκλησίας. πομένως, εναι νεπίτρεπτο νά κατηγορον κάποιοι τούς γίους Πατέρες τι δθεν εναι πάνω πό τήν κκλησία καί δέν κάνουν πακοή, διότι προσέθεσαν νέα ναθέματα.
λλωστε, τό διο τό Συνοδικό τς ρθοδοξίας ναφέρει σέ να σημεο του˙«λοις τος αρετικος νάθεμα»[15], νάθεμα σέ λους τούς αρετικούς, καί στούς παλαιούς καί τούς νέους, τούς συγχρόνους, σ΄ατούς πού πρξαν, πάρχουν καί θά πάρξουν μέχρι συντελείας αώνων.   νωτέρω τακτική δέν ποτελε οτε πρωτοτυπία, οτε καινοτομία, οτε πρόταξη περάνω Συνόδων καί κκλησίας, λλά πλς ταπεινή κολουθία τς συνήθους κκλησιαστικς τακτικς, καί τήρηση τς τάξεως το λειτουργικο βιβλίου το Τριωδίου, ποία καί βεβαίως σχύει μέχρι καί σήμερα. ποιμαντικός σκοπός καί στόχος της κφωνήσεως τν ναθεμάτων εναι διφυής, διττός : πό τή μιά μετάνοια τν ναθεματισμένων, καί πό τήν λλη προφύλαξη το ποιμνίου του πό τίς αρέσεις, παλαιές καί νέες,  ο ποες στερρον τήν σωτηρία πό τούς νθρώπους. τσι, δέν πρέπει νά σπεύσουν νά κτοξεύσουν μομφές καί κατηγορίες ο Οκουμενιστές, πού, μέ τήν Χάριν το Θεο καί κατά τό νθρώπινο δυνατό, πιδεικνύεται παγρύπνηση καί νύστακτο νδιαφέρον γιά τό ποίμνιο καί δέν φήνονται ο λύκοι νά καταφνε καί νά κατασπαράξουν τά πρόβατα.
ντιθέτως, ο Οκουμενιστές πρέπει νά κατηγορονται, πειδή φήνουν τά πρόβατα νά γίνονται βορά στά στόματα τν λύκων τν βαρέων[16], τν ποικίλων αρετικν.  ποιμαντικ κα παιδαγωγικ ρθτητα τν μτρων τς κκλησας φανεται κα κ το γεγοντος τι ο Οκουμενιστς δν ντχουν τήν δναμη τν ναθεμτων, δν ντχουν, λεγχμενοι, τήν ντιαιρετικ κα πικριτικ διδασκαλα τν γων Πατρων, δν ντχουν κν τήν ννοια τς αρσεως. Γι'ατ κατργησαν τήν νγνωση τν ναθεμτων συνοδικς π τό 2005. Γι'ατ παραμερζουν μ τήν μεταπατερικ, νεοπατερικ, συναφειακ κα μετακανονικ αρεση τούς γους Πατρες, πο καταγγλλουν νομαστικ κα ποκαλπτουν τούς αρετικος. Γι'ατ κατργησαν τήν ννοια τς αρσεως, δεχμενοι ς «στιμες, σξιες κα δελφς κκλησες» τς σγχρονες μεγλες αρετικς παρασυναγωγς το Παπισμο κα το Προτεσταντισμο, λλ κα τήν παλαι, ρχαα αρεση το Μονοφυσιτισμο[17].
Τέκνα μου γαπητά καί περιπόθητα,
Τό Συνοδικ τς ρθοδοξας εναι να κεμενο, τό ποο διατυπώνει κα κφρζει τήν καθολικ πστη κα τό δγμα τς ρθοδξου κκλησας μας. Περιέχει δηλ. τήν διδαχ της γι τό διο τό περιεχμενο τς ζως της. Τό δγμα διασζει τήν ζω τς κκλησας, πληροφορε τόν κσμο γι'ατ τή ζω, ν παρλληλα καταγρφει κα τήν στορικ μαρτυρα κα συνεδηση ατς τς ζως. Γι’ατ κα  ρθδοξος κκλησα μας νταξε τό Συνοδικ στν λατρεα της σμερα, Κυριακ τς ρθοδοξας, στε ν διαβζεται σ στση προσοχς κα προσευχς ς ερ δογματικ κεμενο. μήν.
τη πολλά καί εδρομος γία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή!
Μετά πατρικν εχν
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Πειραις Σεραφείμ

[1] Τριώδιον, ἐκδ. «Φῶς Χ.Ε.Ε.Ν.», Ἀθήνα  2010, σ. 618.
[2] ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ, «Στόν Πειραιά γιορτάσθηκε αὐθεντικά ἡ Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας», Θεοδρομία ΙΔ1 (Ἰανουάριος-Μάρτιος 2012) 3-4.
[3] Σχ. βλ. ΑΡΧΙΜ. ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ, Τό Συνοδικόν τῆς Ὀρθοδοξίας, Ὁμιλία στόν Κατανυκτικό Ἑσπερινό στήν Φλώρινα τήν Κυριακή 9-3-2014 (Α΄ Νηστειῶν).
[4] Τριώδιον Κατανυκτικόν, ἐκδ. Φῶς ΧΕΕΝ, Ἀθήνα 2001, σσ. 618-635.
[5] Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας. Μτφρ. Ἠ.Γ.ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ἐπιμέλεια-σχόλια ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΡΑΚΙΔΗΣ, ἐκδ. Ἁρμός, Ἀθήνα 2006, σ. 11.
[6] ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ, Πηγές Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας, ἐκδ. Ἀρμός, Ἀθήνα 19982, σ. 118.
[7] ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, σσ. 396-398.
[8] Β΄ Τόμος Συνοδικῶν, σ. 724.
[9] Α΄ Κορ. 16, 22.
[10] ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Ἑρμηνεία εἰς τάς ΙΔ΄ ἐπιστολάς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, τ. Α΄, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσ/κη 1989, σ. 697.
[11] Γαλ. 1, 8. Ἔνθ'ἀνωτ., τ. Β΄, Θεσ/κη 1990, σσ. 248-249.
[12] Σχ. βλ. ἡμέτερον κείμενον μέ θέμα «Διευκρινήσεις γιά τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας», 14-3-2012, http://www.impantokratoros.gr/64EFF01C.el.aspx
[13] Ρωμ. 5, 5.
[14] Εβρ. 13, 8.
[15] Τριώδιον, ἐκδ. «Φῶς Χ.Ε.Ε.Ν.», Ἀθήνα 2010, σ. 628.
[16] Πράξ. 20, 29.

[17] ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ, ἔνθ'ἀνωτ., σ. 5.

Πηγή :  http://katanixis.blogspot.ca/2015/02/blog-post_52.html#more

Δεν υπάρχουν σχόλια: