Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. Eρμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.


θ΄. Τό πιχείρημα τι ο λαϊκοί δέν ποτειχίζονται,
λλά μόνον ο κληρικοί, ο ποοι καί μνημονεύουν.

Ο λαϊκοί συνεπς κολουθον καί συντάσσονται μέ τούς ποτειχισμένους κληρικούς. Μέ ατό τό πιχείρημα δηλώνονται τά ξς:
1. φ’ σον ο λαϊκοί δέν ποτειχίζονται, λλά ο κληρικοί, σημαίνει τι ατοί δέν μολύνονται πό τήν αρεσι καί τρόπον τινά αρεσις ατούς δέν τούς γγίζει.
2. μολυσμός πό τήν πικοινωνία μέ τήν αρεσι μεταδίδεται μόνο ες τά νώτερα στρώματα, στίς κεφαλές καλύτερα στούς χοντας τά κκλησιαστικά ξιώματα.
3. τι ο λαϊκοί μειναν προστάτευτοι πό τούς γίους καί τήν διαχρονική Παράδοσι τς κκλησίας ες τό θέμα ατό καί εναι καταδικασμένοι νά ποτάσσωνται ες τήν αρεσι, φ’σον δέν ερεθον κληρικοί νά ποτειχισθον.
4. τι τέλος, φ’ σον δύνανται νά κολουθήσουν λλη δό ν καιρ αρέσεως, εναι νεύθυνοι διά τήν ξέλιξι καί πορεία τς αρέσεως καί τήν κατάσβεσι τς αρετικς πυρκαϊς καί κατά κάποιον τρόπο δέν θά λεχθον, οτε θά δώσουν λόγο στόν Θεό δι’ ατήν τους τήν στάσι. Ατά λα βεβαίως δέν σχύουν καί μόνον ν ναλογισθομε τι νέκαθεν λαός θεωρήθη τελευταος φύλακας τς πίστεως, τό χυρό κενο πού ν πέση χάνεται πόλεμος καί νικ χθρός κατά κράτος. Πς μως εναι τελευταος φύλακας τς πίστεως, τήν στιγμή πού ξαρτται
πό τήν ποτείχισι τν κληρικν καί ν ατή δέν πάρξη, καταθέτουν πάραυτα τά πλα; Πς πάλι θά κρατήσουν τό ξίωμα καί τήν θέσι το φύλακος, ν δέν χουν μία ατονομία καί νεξαρτησία νά κινηθον νστικτωδς καί ατοβούλως, φ’ σον προδίδεται πίστις; πάρχει ραγε εθύνη, φ’ σον κάποιος δέν μπορε νά ντιδράση στό κακό, λλά ξαρτται πό τήν ντίδρασι κάποιων λλων;
Περιττό βεβαίως νά ναφέρωμε τι στορία τς κκλησίας εναι γεμάτη πό ποτειχίσεις λαϊκν (πολλές πό τίς ποες προαναφέραμε) καί μάλιστα πολλές φορές ατοί παρακινον, στηρίζουν καί προστατεύουν τούς κληρικούς ες τήν δική των ποτείχισι.
ς πισφράγισμα ες ατό τό πιχείρημα θά ναφέρωμε τά λόγια το Πατριάρχου θανασίου το Β΄ πρός τούς Κυπρίους λαϊκούς διά τήν ποτείχισι πό τούς κληρικούς των, ο ποοι εχαν ποταχθ στούς λατίνους κατακτητές τόν 12ο καί 13ο αἰῶνα. «πισκήπτομαι πσι τος ν τ Κύπρ λαϊκος, σοι τς καθολικς κκλησίας στέ τέκνα γνήσια, φεύγειν λ ποδί πό τν ποπεσόντων ερέων τῇ λατινικ ποταγ, καί μηδέ ες κκλησίαν τούτοις συνάγεσθαι, μηδέ ελογίαν κ τν χειρν ατν λαμβάνειν τήν τυχοσαν · κρεσσον γάρ στιν ν τος οκοις μν τ θε προσεύχεσθαι κατά μόνας, π’ κκλησίας συνάγεσθαι μετά τν λατινοφρόνων · ε δ’ ον, τήν ατήν ατος φέξετε κόλασιν» (ωσήφ Βρυεννίου, Τά Ερεθέντα, τόμ. Β΄, σελ. 26).


Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: