Eρμηνευτική προσέγγιση στα χωρία 13-16 του 13ου Κεφαλαίου της Αποκαλύψεως -- πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

Το ιστορικό πλαίσιο του χαράγματος

Η  έννοια του Χαράγματος του Αντιχρίστου θα έχει υπόσταση μέσα σε συγκεκριμένα ιστορικά πλαίσια που θα είναι τα εξής.

Α. Γέννηση -Εμφάνιση του Αντιχρίστου.

Β. Εμφάνιση του ψευδο-προφήτη.

Γ. Εμφάνιση των Προφητών Ηλία και Ενώχ.

Δ. Κηρυκτική δράση των προφητών για 3,5 χρόνια

Ε. Θαύματα των προφητών

ΣΤ. Θανάτωση των προφητών -Ανάσταση και ανάληψη αυτών.

Ζ. Ανοικοδόμηση του ναού του Σολομώντα στα Ιεροσόλυμα

Η. Σφράγιση των πιστών με την σφραγίδα του Αρνίου.

 

Η  διαδικασία του ΧΑΡΆΓΜΑΤΟΣ/ΣΦΡΑΓΙΣΜΑΤΟΣ του Αντιχρίστου

 

«…κα ποιε πάντας, τος μικρος κα τος μεγάλους, κα τος πλουσίους κα τος πτωχούς, κα τος λευθέρους κα τος δούλους, να δώσωσιν ατος χάραγμα π τς χειρς ατν τς δεξις π τν μετώπων ατν,(Αποκ.13,16)

..κα να μή τις δύνηται γοράσαι πωλσαι ε μ χων τ χάραγμα, τ νομα το θηρίου τν ριθμν το νόματος ατο» (Αποκ.13,17)

Αποκ. 13,18 δε σοφία στίν· χων νον ψηφισάτω τν ριθμν το θηρίου· ριθμς γρ νθρώπου στί· κα ριθμς ατο χξς.

 

Όπως διαβάζουμε γράφεται  υπάρχουν τρείς πρακτικές  με τα οποία θα μπορεί να σφραγιστεί ο οπαδός του Αντιχρίστου για να αποκλειστεί οικονομικά.

Α. Το Χάραγμα (στο χέρι και στο μέτωπο)

Β. Το όνομα του Αντιχρίστου

Γ.Ο  αριθμός του ονόματος αυτού

(Παρατήρηση :Το κόμμα (,) στο κείμενο χωρίζει ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΥΝΔΕΕΙ ΙΔΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Τα ίδια  που σχετίζονται και συνδέονται είναι αυτά που χωρίζονται από το ΔΙΑΖΕΥΚΤΙΚΟ (ή).}

 

 

Αφελώς σήμερα μερικοί συνδέουν την λέξη χάραγμα με τον γραμμωτό κώδικα (bar code) επειδή ο γραμμωτός κώδικας αποτελείται απο χαραξιές. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας λέγει ότι η λέξη ΧΑΡΑΓΜΑ σημαίνει "ΣΩΜΑ ΜΕ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ"(Ομιλία εις τις Πράξεις ΛΗ,Γ). 
Ο δε Π.Τρεμπέλας λέγει ότι ΧΑΡΑΓΜΑ=ΓΛΥΠΤΟΝ ΕΡΓΟΝ ΤΟΡΝΕΥΤΟΝ 

(Γλυπτό σκαλιστό) και ότι η λέξη χρησιμοποιείται "περι των ομοιωμάτων ειδώλων" (Υπομν.εις Πράξεις σελ.494).

 

ΧΑΡΑΓΜΑ σημαίνει

Μορφή Θεού-Εκόνα Θεού -αντικείμενο λατρείας

Εικόνα ή άγαλμα (σύμβολο λατρείας)

 

Το όνομα στην εκκλησιαστική παράδοση

Το «όνομα» στην 'Εκκλησιαστική Παράδοσί μας χρησιμοποιείται ιδιωματικώς αντί του προσώπου και των ιδιοτήτων του, δηλαδή «όνομα» και πρόσωπο ταυτίζονται· Αυτό  σημαίνει, ότι λέγοντες «όνομα», εννοούμε το υπό τούτου σημαινόμενο πρόσωπο, δηλώνουμε την φύση του προσώπου· επίσης όμως, το «όνομα» είναι ταυτόσημο με την ενέργεια του προσώπου (του Θεού η του σατανά).

Ο άνθρωπος ο οποίος δεν φέρει την «Σφραγίδα του 'Αρνίου», δηλαδή δεν βιώνει το 'Ησυχαστικό και Ευχαριστιακό Ηθος της 'Ορθοδόξου 'Εκκλησίας, διατελεί σε μίαν τοιαύτη εσωτερική κατάσταση, κατά την οποία τόσο η «θεωρία» όσο και η «πράξις», δηλαδή τόσο ο «νούς» (= η ενέργεια της ψυχής), όσο και τα «έργα» (= η πρακτική αρετή), έχουν προδιατεθεί για να υποδουλωθούν πλήρως και οριστικώς στον Διάβολο διά μέσου του 'Αντιχρίστου.

 

Ο Αριθμός του Ονόματος αυτού

Όπως, έχουν επισημάνει οι διάφοροι μελετητές της Αποκάλυψης  δεν έχουμε τέλεια και απόλυτη γνώση του ονόματος του Αντιχρίστου παρά μόνο σχετική μέσω του αριθμού  του ονόματος, χωρίς να  γνωρίζουμε αυτό καθεαυτό το όνομα. Γνωρίζουμε την αριθμητική αξία του ονόματος, όμως, δεν γνωρίζουμε ποιο, ακριβώς, θα είναι το όνομα του Αντιχρίστου.

Oι Πατέρες τονίζουν ιδιαίτερα τη σχετικότητα της γνώσης που μας έχει αποκαλυφθεί και αποτρέπουν τους πιστούς απ’ το να ασχολούνται με την αναζήτηση ονομάτων που φέρουν τον αριθμό 666. Είναι ασφαλέστερο και πιο ακίνδυνο να περιμένουμε την έκβαση της προφητείας παρά να στοχαζόμαστε επίμονα και να προσπαθούμε να μαντέψουμε ονόματα που τυχαίνει να φέρουν αυτόν τον αριθμό.

Η πλήρης και απόλυτη αποκάλυψη του ονόματος του Αντιχρίστου δεν θα συμβεί παρά  μόνο μετά  την έλευσή του και την εμφάνισή του στο προσκήνιο της ιστορίας. Όταν λοιπόν έλθει ο Αντίχριστος τότε θα αποκαλυφθεί και το όνομά του. Άλλωστε, όσα ονόματα κι αν βρεθούν να έχουν αυτόν τον αριθμό – και μπορούν να βρεθούν πολλά  - πάντοτε θα εξακολουθεί να παραμένει μετέωρο το ίδιο ερώτημα ποιο, ακριβώς, απ’ όλα τα ονόματα,που έχουν βρεθεί με τον αριθμό 666 είναι του Αντιχρίστου.

Στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία αναφέρονται ως ονόματα του Αντιχρίστου κάποια απ’ τα ονόματα που αναφέρονται στην πατερική γραμματεία αλλά και κάποια άλλα που δεν απαντώνται σ’ αυτήν, όπως το γοτθικό όνομα « ΓΕΝΣΗΡΙΚΟΣ », που αναφέρεται σε αναθεωρήσεις της ερμηνείας του Αγίου Βικτωρίνου. Τα περισσότερα, όμως, από αυτά είναι « προσηγορικά ».

«Προσηγορικά » λέγονται τα ονόματα που δίνονται σε κάποιον όχι κατά την ονοματοδοσία στην παιδική του ηλικία, αλλά αργότερα επειδή έτσι τον φωνάζουν οι  πολλοί. Τα προσηγορικά ονόματα του Αντιχρίστου εισήχθησαν στον κατάλογο με τα πιθανά ονόματα του Θηρίου μεταγενέστερα σε σχέση με τα κύρια,καθώς μνημονεύονται πρώτη φορά από τον Οικουμένιο.

Τα πιθανά προσηγορικά ονόματα του Αντιχρίστου χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.Σε ονόματα που ο ίδιος ο Αντίχριστος θα δώσει στον εαυτό του (η παράδοση αναφέρει μόνο το όνομα ΝΙΚΗΤΗΣ) και σε ονόματα που θα του δώσουν οι εχθροί του και ο ίδιος θα τα υιοθετήσει. Αυτά είναι και τα περισσότερα. Ενώ θα αποδοθούν στον Αντίχριστο απ’ τους αντιπάλους του, αυτός, όχι μόνο δεν θα δοκιμάσει κάποια αισχύνη γι αυτά, αλλά, αντίθετα, θα αισθανθεί εξ αιτίας τους ιδιαίτερη χαρά και ευχαρίστηση εις τρόπον ώστε να μην αισχύνεται να ονομάζει και ο ίδιος τον εαυτό του μ’ αυτά τα ονόματα. Θα τα αποδεχθεί και θα τα υιοθετήσει, αποδεικνύοντας έτσι, πως ανήκει σ’ αυτές τις μοχθηρές και θεοστυγείς προσωπικότητες, για τις οποίες λέγει ο απόστολος, « ν δόξα ν τ ασχύνη ατν ». Παραθέτουμε τα ονόματα:

 

Παραδείγματα ονομάτων που φέρουν τον αριθμό 666 που αναφέρουν εκκλησιαστικοί συγγραφείς

 

1.    ΕΥΑΝΘΑΣ (Το αναφέρουν οι Άγιοι Ειρηναίος Λυώνος, Ιππόλυτος και Νεόφυτος ο έγκλειστος. Σημαίνει «ανθηρός».

2.   ΛΑΤΕΙΝΟΣ (Το αναφέρουν οι Άγιοι Ειρηναίος Λυώνος, Ιππόλυτος και Νεόφυτος ο έγκλειστος602 και στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία οι Ανδρέας, Αρέθας και Νικήτας ο Παφλαγών)

3.   ΤΕΙΤΑΝ (Αναφέρεται απ’ τους Αγίους Ειρηναίο, Ιππόλυτο, Βέδα, και Νεόφυτο τον έγκλειστο). Στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία το       « τειτάν » αναφέρεται και απ’ τους Οικουμένιο, Ανδρέα, Αρέθα, Ησύχιο τον Αλεξανδρινό λεξικογράφο και Νικήτα τον Παφλαγόνα. Η πρώτη συλλαβή γράφεται με δίφθογγο « ει ». Ο Οικουμένιος επισημαίνει πως η λέξη « τιταν » γράφεται με « ι », θεωρεί όμως πως είναι δυνατόν να γραφεί και με δίφθογγο « ει », εφ’ όσον ετυμολογηθεί απ’ το ρήμα « τείνω »

Ο Άγιος Βέδας επισημαίνει πως η λέξη « τιτάν » σημαίνει « γίγας » και προσθέτει πως θεωρείται ότι ο Αντίχριστος θα οικειοποιηθεί αυτό το όνομα καθώς θα έχει υπερβεί σε δύναμη κάθε άλλον, ενώ θα κα γαλλιάσεται ς ατο

4.   « ΑΝΤΕΜΟΣ (=ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗ)  ». (Αναφέρεται απ’ τον Άγιο Βέδα)

5.   ΒΕΝΕΔΙΚΤΟΣ (Το αναφέρει ο Άγιος Νεόφυτος ο έγκλειστος και στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία οι Οικουμένιος, Ανδρέας, Αρέθας και Νικήτας ο Παφλαγών)

6.   ΛΑΜΠΕΤΙΣ =ΛΑΜΠΡΟΣ (Το αναφέρουν  οι Οικουμένιος, Ανδρέας και Αρέθας).Σημαίνει «ευλογημένος».

7.   ΣΑΡΑΠΙΔΟΣ (Αναφέρεται απ’ τον Νικήτα τον Παφλαγόνα. « Σάραπις » ήταν το όνομα ενός απ’  τους σημαντικότερους θεούς της Αιγύπτου. Τίθεται σε γενική, προφανώς, για να προκύψει ο αριθμός 666)

8.   Ο ΝΙΚΗΤΗΣ ». Σύμφωνα με τους Οικουμένιο και Αρέθα την πιθανή αυτή ονομασία θα δώσει ο ίδιος ο Αντίχριστος στον εαυτό του για τις νίκες του κατά των τριών βασιλέων,που αναφέρει ο προφήτης Δανιήλ.

9.   Ο  ΕΠΙΣΑΛΟΣ (=ασταθής). Αναφέρεται μόνο απ’ τον ΟικουμένιΟ

10.                ΚΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ».( Αναφέρεται απ’ τους Οικουμένιο, Ανδρέα και Αρέθα)

11. ΑΛΗΘΗΣ ΒΛΑΒΕΡΟΣ » (Αναφέρεται απ’ τους Οικουμένιο, Ανδρέα και Αρέθα)

12.                « ΠΑΛΑΙ ΒΑΣΚΑΝΟΣ » (Οικουμένιος, Ανδρέας και Αρέθας)

 

13. ΑΜΝΟΣ ΑΔΙΚΟΣ (Οικουμένιος, Ανδρέας και Αρέθας)

 

----------------------------------------------------------------------------

Η θέση του χαράγματος και η ερμηνεία

«ἐπ τς χειρς ατν τς δεξις». Γιατί; «Ινα των δεξιών και αγαθών έργων εκκόψη την ενέργειαν» (Ανδρ. – Αρέθ.) – για να μην τους αφήσει να πράττουν τα καλά και αγαθά έργα.
«ἐπ τν μετώπων): στο μέρος που βρίσκεται επάνω από τα μάτια τους για να «εμποιήση σκοτασμόν τοις απατωμένοις» (Αρέθ.) και «ίνα εν τη πλάνη και τω σκότει διδάξη αυτούς παρρησιάζεσθαι» (Ανδρ.) και «του μη ώς εν ημέρα ευσχημόνως αντέχεσθαι της ευσεβείας» (Αρέθ.). Δηλαδή, θέλει σ’ αυτούς που απατά να φέρει σκοτασμό, όχι μόνο στα μάτια, αλλά και στο νου και έτσι να τους διδάξει να περπατούν και να ενεργούν με θάρρος μέσα στη πλάνη και στο σκοτάδι, και να μην αντέχουν πια την ευσέβεια και την ευσχήμονα ζωή της ημέρας και του φωτός.

Για το σφράγισμα επί των μετώπων γράφει και ο άγιος Ιππόλυτος, πώς αυτό πραγματοποιείται για να είναι όλοι στεφανωμένοι μ’ αυτό και έτσι να περιφέρουν μαζί τους «πύρινον και ού ζωής, αλλά θανάτου στέφανον (=στεφάνι πύρινο και όχι ζωής, αλλά θανάτου)».Αναφέρει μάλιστα ως παράδειγμα εξωτερικό. αυτό που μηχανεύθηκε εναντίον των Ιουδαίων ο Αντίοχος ο Επιφανής, ο βασιλιάς της Συρίας, ένας από τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτός, με πολλή υπερηφάνεια, έβγαλε διάταγμα που έλεγε, όλοι να στήσουν βωμούς μπροστά στις θύρες των σπιτιών τους, και όλοι να θυσιάζουν σ’ αυτούς και στεφανωμένοι με κισσούς να κάνουν πομπές στο Διόνυσο, και όσοι δε θέλουν να υποταχθούν, να τους σκοτώνουν μετά από δίκη και βασανισμό. Αλλά κι αυτός πήρε από τον δικαιοκρίτη και παντεπόπτη Θεό τον αντάξιο βασανισμό. Διότι πέθανε καθώς τον έτρωγαν τα σκουλήκια. Αυτά λέει ο άγιος Ιππόλυτος για το θηρίο που μηχανεύεται πώς να θλίβει πολύ τους αγίους.

 

Η σχέση του χαράγματος με την εμπορική διαδικασία και η έννοια της διαδικασίας αυτής.

Το σφράγισμα του θηρίου, θα προσπαθήσει ο υπασπιστής του να το απλώσει παντού, στις αγορές και στις πωλήσεις «ίνα τοις τούτο μη λαμβάνουσιν εκ της των αναγκαίων ενδείας βίαιος επαχθή θάνατος» (Ανδρ.) – ώστε εκείνοι που δε θα δεχθούν το σφράγισμα, καθώς δε θα έχουν τα αναγκαία για να ζήσουν, να δεχθούν βίαιο θάνατο. Τότε, λέει ο άγιος Ιππόλυτος, θα υπάρχει μεγάλη θλίψη, τέτοια που δεν υπήρχε ποτέ πριν, και θα αποστέλλονται πολλοί σε κάθε πόλη και χωριό για να θανατώνουν τους πιστούς. Και οι Ιουδαίοι γι’ αυτή την απώλεια θα ευφραίνονται και οι εθνικοί θα επιχαίρουν και θα βοηθούν στο διωγμό οι άπιστοι.

Οι πιστοί θα διώκονται απ’ τη δύση στην ανατολή και άλλοι απ’ την ανατολή στο νότο, και θα κρύβονται στα βουνά και στις σπηλιές, αλλά θα τους πολεμά το βδελυρό διάταγμα και θα τους κυνηγά όπου κι αν βρίσκονται «δια θαλάσσης και δια ξηράς». Θα τους θανατώνει και θα τους καταστενοχωρεί, κι αυτοί δε θα μπορούν ούτε να πουλήσουν «τι των ιδίων (=κάτι από τα δικά τους)»,ούτε να αγοράσουν «παρά των αλλοτρίων», εκτός κι αν έχουν χαραγμένο το όνομα του θηρίου στο χέρι ή στο μέτωπο. «Πάντες γάρ οι πιστοί τότε εκ του τόπου εκδιωχθήσονται» και θα απομακρυνθούν από τα σπίτια τους και θα διωχθούν από τις πόλεις και θα διασύρουν δημοσίως «και πάση κολάσει κολασθήσονται και εκ παντός του κόσμου εκβληθήσονται».

Οι περισσότεροι σύγχρονοι  ερμηνευτές συνδέουν το χάραγμα με την καθημερινή εμπορική διαδικασία. Αυτό βέβαια προϋποθέτει την ύπαρξη ορατού Χαράγματος. Οι Αρέθας και Ανδρέας Καισαρείας είδαμε ότι μιλάμε για πνευματικό χάραγμα.

Εφόσον το χάραγμα είναι ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ και η εμπορική διαδικασία παραπέμπεται σε πνευματική ερμηνεία. Ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης γράφει:

«Οι Άγιοι του Θεού είναι μεγάλοι έμποροι, που πλούτησαν συνάζοντας όλους τους πνευματικούς θησαυρούς, όλες τις αρετές: πραότητα, ταπεινοφροσύνη, εγκράτεια, υπομονή, ζέουσα πίστη, ελπίδα, αγάπη. Γι’ αυτό τους ζητούμε τις άγιες δεήσεις τους, όπως ο φτωχός ζητεί ελεημοσυνη από τον πλούσιο, για να μας βοηθήσουν στην πνευματική μας ανέχεια. Για να μας διδάξουν πώς να προσευχόμαστε και πώς να προοδεύουμε σε όλες τις ευαγγελικές αρετές. Για να μεσιτεύουν, με την παρρησία που έχουν στον Θεό, ώστε να μας αφεθούν οι αμαρτίες που κάμαμε έως τώρα και να προστατευθούμε μπροστά στις αμαρτίες που μας περιμένουν στο μέλλον. Πηγαίνουμε στα καταστήματα των γήινων εμπόρων, για να αγοράσουμε τις πραμάτειες τους. Πώς να μην απευθυνθούμε και στους ουρανίους εμπόρους με θερμή προσευχή, σαν με άλλο ασήμι και χρυσάφι; Πώς να μην τους ζητήσουμε τη μεσιτεία τους ενώπιον του Θεού για την άφεσι των αμαρτιών μας και τη χαρίτωσι του βίου μας; Είναι τόσο φυσικό να το κάνουμε αυτό»

(Η εν Χριστώ ζωή μου - Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 248-249)

Οι άνθρωποι που θα προσκυνήσουν ντον Αντίχριστο και θα πάρουν το χάραγμα δεν θα έχουν διάθεση ελεημοσύνης, ούτε προσευχής και καλών έργων οπότε δεν θα μπορούν να «αγοράσουν « την Χάρη». της σωτηρίας. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος γράφει:

«Μεγάλη φροντίδα για τα αναγκαία επιδείχνουμε. Γι’ αυτό να ενεργήσουμε και την καλή εμπορία. Η πνευματική ζωή, αυτό είναι πραγματικός πλούτος, αυτό καλό εμπόριο, αυτό θησαυρός παντοτινός.
 Σήμερα έχει ανοίξει το εμπορικό κατάστημα της ελεημοσύνης.

….Ας πραγματοποιήσουμε την καλή εμπορία με το πολύ κέρδος. Έτσι και εμείς θα φύγουμε από τη ζωή αυτή κερδισμένοι, αλλά και στα παιδιά μας θα αφήσουμε καλή κληρονομιά και θα αποκτήσουμε τα αιώνια αγαθά.

…..Θέλω να εξιχνιάσω την Αγία Γραφή και να αντλήσουμε μαζί σας τα θεία νάματα και να ερευνήσουμε μαζί τους θησαυρούς, που εμπεριέχει. Έτσι θα γίνουμε οι καλοί έμποροι της αλήθειας και θα σπεύδουμε να πλουτίζουμε σε ευσέβεια. (Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 199-200)

--------------------------------------------------------------------------------

Επί πλέον συμπληρωματικά στοιχεία

Α.Το εσχατολογικό «χάραγμα» δεν είναι δυνατόν να κατανοείται ως μία μηχανική διαδικασία επιβολής/λήψεως ενός εξωτερικού «σημείου», το οποίο — αυτομάτως και ανεξαρτήτως της πνευματικής μας καταστάσεως — μας αντιχριστοποιεί.

 'Επαναλαμβάνομε με έμφαση: το χαράττειν η λαμβάνειν η έχειν όνομα η αριθμόν ονόματος η χάραγμα του ονόματος η χάραγμα του Θηρίου υποδηλώνει μίαν εσωτερική διαδικασία και σχέση , η οποία σημαίνει: ανήκειν-κοινωνείν-δέχεσθαι-συμμορφούσθαι/εξομοιούσθαι προς τον Σατανά.

Β.Το χάραγμα του θηρίου συνδέεται στενότατα με την προσκύνηση και την λατρεία του θηρίου, με την αναγνώριση του θηρίου, ως Θεού. Και το χάραγμα αυτό δεν είναι απλώς μια εξωτερική σημείωση, αλλά εσωτερική αποδοχή του αντιχρίστου και αναγνώρισή του. 'Η νέκρωση του νοός είναι χάραγμα του θηρίου και «οι νενεκρωμένον έχοντες τον νού»  πλανώνται και γίνονται δούλοι του θηρίου της 'Αποκαλύψεως. Οσοι έχουν φωτισμένο νού, αυτοί δεν δέχονται το χάραγμα του θηρίου».

Γ.Η Αποκάλυψη γράφτηκε σε μια εποχή που οι δούλοι έφεραν στο μέτωπο ή στο χέρι το σφράγισμα, την πυροσφραγίδα ή το τατουάζ (στίγματα στο δέρμα) με το αρχικό γράμμα του ονόματος, ή το όνομα, ή άλλο "σφράγισμα" χαρακτηριστικό του ιδιοκτήτη τους. Και οι αιχμάλωτοι πολέμου, και οι φυλακισμένοι και οι ανήκοντες σε κοινωνικές ομάδες, και τα ζώα, έφεραν το σημάδι της ιδιοκτησίας, κατοχής του κατόχου τους ή της ομάδας που ανήκαν. Τα άλογα του Φιλίππου της Μακεδονίας, πατέρα του Μ. Αλεξάνδρου, έφεραν με πυροσφραγίδα το αρχικό Φ (Φίλιππος). Ο Απ. Παύλος έφερε τα ορατά και τα αόρατα στίγματα του Χριστού, δηλ. τα ίχνη από τα μαστιγώματα και στο βιογραφικό του τις διώξεις, φυλακίσεις, κακουχίες, χάριν της Πίστεως στον Κύριο, και αυτά ήταν το "σφργισμα" ότι είναι γνήσιος δούλος Κυρίου, ανήκει στον Κύριο. Όλοι μας, λέμε (ή άλλοι μας λένε) "εικών ειμί της αρρήτου δόξης Σου ει και στίγματα φέρω πταισμάτων".
Αυτό είναι το νόημα του "σφραγίσματος" της Αποκάλυψης και της Αγίας Γραφής, της ιδιοκτησίας, του "ανήκειν", του πιστεύειν.

Δ.Σήμερα οι Χριστιανοί έχουμε το αόρατο και συμβολικό σφράγιμα του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στη Βασιλεία του οποίου και στον οποίο εθελοντικά ανήκουμε. Οι του Διαβόλου και σήμερα έχουν το αόρατο σφράγισμα του διαβόλου, διότι ανήκουν σε εκείνον. Στην προ της Δευτέρας Παρουσίας εποχή, όσοι υποταχθούν τον υιό της αποστασίας και της ανομίας, θα έχουν το συμβολικό του σφράγισμα.

Ε.Πριν  της αναμετρήσεως «'Αρνίου» και «Θηρίου» στον 'Εσχατολογικό Πόλεμο , η οποία θα καταλήξει στην Τελική Νίκη και την κάθαρση της ιστορίας, «σφραγίζονται» —σε ένδειξη  ιδιοτησίας και κοινωνίας— υπό μεν του «άλλου 'Αγγέλου»  οι «δούλοι του Θεού», τα «προβατα»  του «Καλού Ποιμένος» , με την «Σφραγίδα του 'Αρνίου»  , από δε το άλλο θηρίο  τ «ρφια» , «ν ο γγραπται τ Όνομα εν τω βιβλίω της ζωής από καταβολής  κόσμου»  , με το «χάραγμα του θηρίου» (᾿Αποκαλ. ζʹ 2, 3, 4, 5 κα 8). Αν υποτεθεί, ότι σήμερα βρισκόμαστε  προ του Τέλους και ότι έχει αρχίσει η διαδικασία του «χαράγματος» των «εριφίων», τότε θα πρέπει να έχει αρχίσει επίσης η σχετική διαδικασία «σφραγίσεως» των «προβάτων».

Σ΄αυτή την περίπτωση  αν το «χάραγμα του θηρίου» θα είναι εξωτερικό/ορατό, τότε θα πρέπει και η «Σφραγίς του 'Αρνίου» να είναι επίσης εξωτερική/ορατή.Αρά γε, μήπως βλέπομε γύρω μας κανέναν ευσεβή Χριστιανό να έχει στο μέτωπό του «γεγραμμένον» «το όνομα Αυτού [του 'Αρνίου ] και το όνομα του Πατρός Αυτού»; Η μήπως έχει έστω αρχίσει μία τέτοια  διαδικασία

Δεν  θέλει πολλή φιλοσοφία για να κατανοηθούν τόσο απλές έννοιες. Απλά   η πολλή αγραμματοσύνη των γεροντάδων κατάντησε μάστιγα και δόγμα και οι ανοησίες έγιναν πλέον η επικρατούσα θρησκευτική άποψη στους οπαδούς τους.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Απορώ με την θέση κάποιων ότι ο προφήτης Ηλίας θα έρθει ξανά...
Μα ο Κύριος μας είπε ότι ήδη ήλθε:
Ματθ. 17,12 " λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι Ἠλίας ἤδη ἦλθε, καὶ οὐκ ἐπέγνωσαν αὐτόν, ἀλλ᾿ ἐποίησαν ἐν αὐτῷ ὅσα ἠθέλησαν· οὕτω καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου μέλλει πάσχειν ὑπ᾿ αὐτῶν "
Δε θυμούνται το χωρίον τούτο ή το παραθεωρούν;;
Διάβασαν κάπου ότι ο πρ. Ηλίας μετά την πυρφόρο ανάβασή του εις τους ουρανούς θα έλθει ξανά όχι μια αλλά δύο φορές;
Ακούμε άλλους και όχι τον ίδιο τον Κύριου που μας λέει ότι ο Προφήτης Ηλίας ήδη ήλθε; ;;

Χαράλαμπος Χρυσοχόου

Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...

@ 21 Ιουλίου 2023 στις 1:15 π.μ.

Βλ. https://www.youtube.com/watch?v=kts7huwS9hQ

fdathanasiou είπε...

Η καλύτερη πηγή για το ότι ο προφήτης Ηλίας θα είναι ένας από τους 2 μάρτυρες της Αποκάλυψης είναι το Απολυτίκιον του


Ὁ ἔνσαρκος Ἄγγελος, τῶν Προφητῶν ἡ κρηπίς, ὁ δεύτερος Πρόδρομος, τῆς παρουσίας Χριστοῦ, Ἠλίας ὁ ἔνδοξος, ἄνωθεν καταπέμψας, Ἐλισαίῳ τὴν χάριν, νόσους ἀποδιώκει, καὶ λεπροὺς καθαρίζει, διὸ καὶ τοῖς τιμῶσιν αὐτόν, βρύει ἰάματα.
---------------------------------------------------------------------
Άλλες μαρτυρίες

...Μαρτυρες αδιαψευστοι οτι οι ανθρωποι, εαν δεν αμαρτανε ο Αδαμ, δε θα πεθαιναν και θα ειχαν τα σωματα τους αιωνια, ειναι οι τρεις ανθρωποι Ενωχ, Ηλιας και Ιωαννης ο Θεολογος, που ο Θεος κρατησε ζωντανους. Εναν απο καθε εποχη. Ο Ενωχ, ως ζησας προ του Νομου΄ ο Ηλιας μετα τον Νομον και ο Ιωαννης μετα την Χαριν. Αποδειξη δε οτι ειναι ζωντανος και ο Ευαγγελιστης Ιωαννης ειναι ο λογος του Κυριου μας στο Ευαγγελιο που λεγει 'Εαν αυτον θελω μενειν εως ερχομαι, τι προς σε;'. Οχι δεν θα αποθανει οπως ολοι οι υπολοιποι ανθρωποι, αλλα οτι ο Θεος τον εχει φυλαξει ζωντανο για να ξαναελθει ως Προδρομος στην Δευτερα Παρουσια Του μαζι με τον Ηλια και τον Ενωχ..."

Μεγαλου Φωτιου P.G. 103, 985-988

---------------------------------------------------------------------------------
"Και ο Ηλιας θα ερθει τοτε για ν'ασφαλισει τους πιστους (Μαλαχ. δ' 5). Και αυτο το λεγει ο Χριστος΄ 'ερχεται ο Ηλιας και θ' αποκαταστησει τα παντα' (Μαρκ. θ' 12). Γι' αυτο εχει λεχθει για τον Ιωαννη το 'με δυναμη και πνευμα του Ηλια (Λουκ. α' 17). Γιατι ο Ιωαννης δεν εκαμε κανενα σημειο. οπως ο Ηλιας, ουτε θαυματα΄ γιατι λεγει 'ο Ιωαννης δεν εκαμε κανενα σημειο, ολα ομως οσα ειπε ο Ιωαννης γι' αυτον, ηταν αληθινα" (Ιω. ι' 41). Πως λοιπον με 'δυναμη και πνευμα του Ηλια'; Δηλαδη θ' αναλαβει την ιδια διακονια. Οπως ακριβως εκεινος υπηρξε προδρομος της πρωτης παρουσιας, ετσι και αυτος θα ειναι προδρομος της δευτερης και ενδοξης παρουσιας αυτου, και γι' αυτο το σκοπο φυλασσεται. Ας μη φοβηθουμε λοιπον.."

Αγιου Ιωαννου Χρυσοστομου ΕΠΕ 23, 72
---------------------------------------------------------

"Προτου μαλιστα να συμβουν αυτα, θα στειλει ο Κυριος, ως ευσπλαχνος, τον Ηλια τον Θεσβιτη και τον Ενωχ, για να διδαξουν αυτοι την ευσεβεια στο γενος των ανθρωπων και να κυρηξουν με παρρησια σε ολους τη γνωση του Θεου, ωστε να μην πιστευσουν στον τυραννο απο φοβο, και θα κραυζαγουν και θα λενε 'Ανθρωποι, ειναι απατεωνας΄κανεις να μην πιστευσει εντελως σ' αυτον, ουτε να υπακουσει στον θεομαχο."

Οσιου Εφραιμ του Συρου, Τομος Δ'
---------------------------------------------------------------------------
"Επειδη θα ειναι ολιγοι αυτοι που θα μπορεσουν να αντεξουν και να γλυτωσουν απο τις παγιδες του Αντιχριστου, ο Θεος θα στειλει τον Ηλια και τον Ενωχ, ισως και τον Ευαγγελιστη Ιωαννη, δε το γνωριζουμε αυτο, προκειμενου να βοηθησουν την αδυνατη και ασθενη ανθρωπινη φυση μας, ως πρωτοστατες και αθλοφοροι στον αγωνα και ομολογια τους υπερ της νικης του Χριστου και κατα του Αντιχριστου"

Αγιου Θεοδωρου του Στουδιτου P.G. 96, 556-557

Ανώνυμος είπε...

῾Η Μεταμόρφωσις
ΙΖ´\ΚΑΙ μεθ᾿ ἡμέρας ἓξ παραλαμβάνει ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν Πέτρον καὶ ᾿Ιάκωβον καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλὸν κατ᾿ ἰδίαν· 2 καὶ μετεμορφώθη ἔμπροσθεν αὐτῶν, καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς. 3 καὶ ἰδοὺ ὤφθησαν αὐτοῖς Μωσῆς καὶ ᾿Ηλίας μετ᾿ αὐτοῦ συλλαλοῦντες. 4 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Πέτρος εἶπε τῷ ᾿Ιησοῦ· Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· εἰ θέλεις, ποιήσωμεν ὧδε τρεῖς σκηνάς, σοὶ μίαν καὶ Μωσεῖ μίαν καὶ μίαν ᾿Ηλίᾳ. 5 ἔτι αὐτοῦ λαλοῦντος ἰδοὺ νεφέλη φωτεινὴ ἐπεσκίασεν αὐτούς, καὶ ἰδοὺ φωνὴ ἐκ τῆς νεφέλης λέγουσα· οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα· αὐτοῦ ἀκούετε· 6 καὶ ἀκούσαντες οἱ μαθηταὶ ἔπεσον ἐπὶ πρόσωπον αὐτῶν καὶ ἐφοβήθησαν σφόδρα. 7 καὶ προσελθὼν ὁ ᾿Ιησοῦς ἥψατο αὐτῶν καὶ εἶπεν· ἐγέρθητε καὶ μὴ φοβεῖσθε. 8 ἐπάραντες δὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτῶν οὐδένα εἶδον εἰ μὴ τὸν ᾿Ιησοῦν μόνον. 9 καὶ καταβαινόντων αὐτῶν ἀπὸ τοῦ ὄρους ἐνετείλατο αὐτοῖς ὁ ᾿Ιησοῦς λέγων· μηδενὶ εἴπητε τὸ ὅραμα ἕως οὗ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐκ νεκρῶν ἀναστῇ. 10 Καὶ ἐπηρώτησαν αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· τί οὖν οἱ γραμματεῖς λέγουσιν ὅτι ᾿Ηλίαν δεῖ ἐλθεῖν πρῶτον; 11 ὁ δὲ ᾿Ιησοῦς ἀποκριθεὶς εἶπεν αὐτοῖς· ᾿Ηλίας μὲν ἔρχεται πρῶτον καὶ ἀποκαταστήσει πάντα· 12 λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι ᾿Ηλίας ἤδη ἦλθε, καὶ οὐκ ἐπέγνωσαν αὐτόν, ἀλλ᾿ ἐποίησαν ἐν αὐτῷ ὅσα ἠθέλησαν· οὕτω καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου μέλλει πάσχειν ὑπ᾿ αὐτῶν. 13 τότε συνῆκαν οἱ μαθηταὶ ὅτι περὶ ᾿Ιωάννου τοῦ βαπτιστοῦ εἶπεν αὐτοῖς.

Ανώνυμος είπε...

Μαλαχίας 4,4-5

"καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστελῶ ὑμῖν Ἠλίαν τὸν Θεσβίτην, πρὶν ἢ ἐλθεῖν τὴν ἡμέραν Κυρίου τὴν μεγάλην καὶ ἐπιφανῆ, ὃς ἀποκαταστήσει καρδίαν πατρὸς πρὸς υἱὸν καὶ καρδίαν ἀνθρώπου πρὸς τὸν πλησίον αὐτοῦ, μὴ ἐλθὼν πατάξω τὴν γῆν ἄρδην."

Λοιπόν, μια προφητεία για μια αποστολή του προφήτη Ηλία! Γιατί; Για να μην έρθει ο Ίδιος και πατάξει τὴν γῆν ἄρδην!
Μα αν είναι να αποσταλεί ο Ηλίας προ της 2ας Παρουσίας ακυρώνεται το "μὴ ἐλθὼν πατάξω τὴν γῆν ἄρδην" διότι ο Ηλίας θα είναι πρόδρομος της 2ας Παρουσίας του Κυρίου όταν θα έρθει για να πατάξει τὴν γῆν ἄρδην και κατα την οποια "οὐρανοὶ ῥοιζηδὸν παρελεύσονται, στοιχεῖα δὲ καυσούμενα λυθήσονται, καὶ γῆ καὶ τὰ ἐν αὐτῇ ἔργα κατακαήσεται"!!!
Αν ακυρώνεται ένα τμήμα της προφητείας ακυρώνεται όλη και φυσικά το εντυπωσιακό είναι ότι τόσοι άγιοι υποστηρίζουν ότι ο Ηλίας θα έρθει προ της 2ας Παρουσίας!

Άρα ερμηνείες των αγίων, σκέψεις του π. Αθαν. Μυτιληναίου, απολυτικια κ.α. δε στέκουν, προς το παρόν, κάθε προσπάθεια που θα αναιρέσει τις ενστάσεις μου, δεκτή...

Χαράλαμπος Χρυσοχόου

Συνεχίζεται


Ανώνυμος είπε...

Εδώ που τα λέμε η καλύτερη ερμηνεία για να τη χρησιμοποιείτε εσείς είναι του ιερού Χρυσόστομου από το "ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΝ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΤΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΝ" :
ΟΜΙΛΙΑ ΝΖʹ. Καὶ ἐπηρώτησαν αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τί
οὖν οἱ γραμματεῖς λέγουσιν, ὅτι Ἠλίαν δεῖ ἐλ θεῖν πρῶτον;
αʹ. Οὐκ ἄρα ἀπὸ τῶν Γραφῶν τοῦτο ᾔδεσαν, ἀλλ' ἐκεῖνοι ἑαυτοὺς διεσάφουν,
καὶ περιεφέρετο ὁ λόγος οὗτος ἐν τῷ ἀπείρῳ δήμῳ, καθάπερ καὶ ἐπὶ τοῦ Χριστοῦ. ∆ιὸ
καὶ ἡ Σαμαρεῖτις ἔλεγε· Μεσσίας ἔρχεται· ὅταν ἔλθῃ ἐκεῖνος, ἀναγγελεῖ ἡμῖν πάντα·
καὶ αὐτοὶ ἠρώτων τὸν Ἰωάννην· Ἠλίας εἶ, ἢ ὁ προφήτης; Ἐκράτει μὲνγὰρ, ὅπερ
ἔφην, ὁ λόγος, καὶ ὁ περὶ τοῦ Χριστοῦ, καὶ ὁ περὶ τοῦ Ἠλία, οὐχ ὡς ἐχρῆν δὲ παρ'
ἐκείνων ἑρμηνευόμενος. Αἱ μὲν γὰρ Γραφαὶ δύο λέγουσι τοῦ Χριστοῦ παρουσίας,
ταύτην τε τὴν γεγενημένην, καὶ τὴν μέλλουσαν· καὶ ταύτας δηλῶν ὁ Παῦλος ἔλεγεν·
Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος παιδεύουσα ἡμᾶς, ἵνα ἀρνη 58.558 σάμενοι
τὴν ἀσέβειαν καὶ τὰς κοσμικὰς ἐπιθυμίας, σωφρόνως καὶ δικαίως καὶ εὐσεβῶς
ζήσωμεν. Ἰδοὺ ἡ μία· ἄκουσον πῶς καὶ τὴν ἑτέραν δηλοῖ. Εἰπὼν γὰρ ταῦτα, ἐπήγαγε·
Προσδεχόμενοι τὴν μακαρίαν ἐλπίδα, καὶ ἐπιφάνειαν τοῦ μεγάλου Θεοῦ καὶ
Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Καὶ οἱ προφῆται δὲ ἑκατέρας μέμνηνται· τῆς μέντοι
μιᾶς, τῆς δευτέρας, πρόδρομον λέγουσι τὸν Ἠλίαν ἔσεσθαι. Τῆς μὲν γὰρ προτέρας
ἐγένετο ὁ Ἰωάννης, ὃν καὶ Ἠλίαν ὁ Χριστὸς ἐκάλει· οὐκ ἐπειδὴ Ἠλίας ἦν, ἀλλ'
ἐπειδὴ τὴν διακονίαν ἐπλήρου τὴν ἐκείνου. Ὥσπερ γὰρ ἐκεῖνος πρόδρομος ἔσται τῆς
δευτέρας παρουσίας, οὕτω καὶ οὗτος τῆς προτέρας ἐγένετο. Ἀλλ' οἱ γραμματεῖς
ταῦτα συγχέοντες, καὶ διαστρέφοντες τὸν δῆμον, ἐκείνης ἐμνημόνευον μόνης πρὸς
τὸν δῆμον, τῆς δευτέρας παρουσίας, καὶ 58.559 ἔλεγον, ὅτι Εἰ οὗτός ἐστιν ὁ Χριστὸς,
ἔδει τὸν Ἠλίαν προλαβεῖν. ∆ιὰ τοῦτο καὶ οἱ μαθηταὶ λέγουσι· Πῶς οἱ γραμματεῖς
λέγουσιν, Ἠλίαν δεῖ ἐλθεῖν πρῶτον; ∆ιὰ τοῦτο καὶ πρὸς τὸν Ἰωάννην πέμψαντες οἱ
Φαρισαῖοι ἠρώτων· Εἰ σὺ εἶ Ἠλίας; οὐ μνημονεύοντες οὐδαμοῦ τῆς προτέρας
παρουσίας. Τίς οὖν ἐστιν ἡ λύσις, ἣν ὁ Χριστὸς ἐπήγαγεν; Ὅτι Ἠλίας μὲν ἔρχεται
τότε πρὸτῆς δευτέρας μου παρουσίας· καὶ νῦν δὲ ἐλήλυθεν Ἠλίας· τὸν Ἰωάννην
οὕτω καλῶν. Οὗτος ἦλθεν Ἠλίας. Εἰ δὲ τὸν Θεσβίτην ζητοίης, ἔρχεται. ∆ιὸ καὶ
ἔλεγεν· Ἠλίας μὲν ἔρχεται, καὶ ἀποκαταστήσει πάντα. Ποῖα πάντα; Ἅπερ ὁ προφήτης
ἔλεγε Μαλαχίας. Ἀποστελῶ γὰρ ὑμῖν, φησὶν, Ἠλίαν τὸν Θεσβίτην, ὃς ἀποκαταστήσει
καρδίαν πατρὸς πρὸς υἱὸν, μὴ ἐλθὼν πατάξω τὴν γῆν ἄρδην. Εἶδες ἀκρίβειαν
προφητικῆς ῥήσεως, Ἐπειδὴ γὰρ τὸν Ἰωάννην Ἠλίανἐκάλεσεν ὁ Χριστὸς, διὰ τὴν
κοινωνίαν τῆς διακονίας, ἵνα μὴ νομίσῃς τοῦτο καὶ παρὰ τοῦ προφήτου λέγεσθαι
νῦν, προσέθηκεν αὐτοῦ καὶ τὴν πατρίδα, εἰπὼν, Τὸν Θεσβίτην· Ἰωάννης δὲ Θεσβίτης
οὐκ ἦν. Καὶ ἕτερον δὲ μετὰ τούτου παράσημον τίθησι λέγων, Μὴ ἐλθὼν πατάξω τὴν
γῆν ἄρδην, τὴν δευτέραν αὐτοῦ παρουσίαν ἐμφαίνων τὴν φοβεράν. Τῇ γὰρ προτέρᾳ
οὐκ ἦλθε πατάξαι τὴν γῆν. Οὐ γὰρ ἦλθον, φησὶν, ἵνα κρίνω τὸν κόσμον, ἀλλ' ἵνα
σώσω τὸν κόσμον. ∆ηλῶν τοίνυν, ὅτι πρὸ ἐκείνης ἔρχεται ὁ Θεσβίτης τῆς τὴν κρίσιν
ἐχούσης, τοῦτο εἴρηκε. Καὶ τὴν αἰτίαν δὲ ὁμοῦ διδάσκει τῆς παρουσίας αὐτοῦ. Τίς δὲ
ἡ αἰτία; Ἵνα ἐλθὼν πείσῃ πιστεῦσαι τοὺς Ἰουδαίους τῷ Χριστῷ, καὶ μὴ πάντες ἄρδην
ἀπόλωνται παραγενομένου. ∆ιὸ δὴ καὶ αὐτὸς εἰς ἐκείνην αὐτοὺς παραπέμπων τὴν
μνήμην, φησί· Καὶ ἀποκαταστήσει πάντα· τουτέστι, διορθώσεται τὴν ἀπιστίαν τῶν
Ἰουδαίων τῶν τότε εὑρισκομένων...."


Χαράλαμπος Χρυσοχόου

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραία τα γράφει ο Χρυσόστομος κ.Χρυσοχοΐδη. Μεταφορικά μιλούσε ο Κύριος και εννοούσε τον Ιωάννη Πρόδρομο. Αλλιως θα είχαμε μετενσαρκώσεις και θα βασίζονταν στα λόγια αυτά του Κυρίου.
Ο Ηλίας και ο Μωυσής θα έρθουν σε λίγο.