Τροπάριον.
Νέον εξ Αδάμ, παιδίον
φυράματος, ετέχθη Υιός, και πιστοίς δέδοται· του δε μέλλοντος ούτός εστιν
αιώνος, Πατήρ και άρχων και καλείται, της μεγάλης Βουλής Άγγελος· ούτος,
ισχυρός Θεός εστι, και κρατών εξουσία της Κτίσεως.
Ερμηνεία.
Από τον Προφήτην
Ησαϊαν ερανίσθη ο Μελωδός το παρόν Τροπάριον· έφη γαρ ο μεγαλοφωνότατος εκείνος
εν τω εννάτω κεφαλαίω της αυτού Προφητείας περί του γεννηθέντος Χριστού ταύτα:
«Παιδίον εγεννήθη ημίν Υιός, και εδόθη ημίν, ου η αρχή εγενήθη επί του ώμου
αυτού, και καλείται το όνομα αυτού μεγάλης βουλής Άγγελος, θαυμαστός σύμβουλος,
Θεός ισχυρός, εξουσιαστής, άρχων ειρήνης, Πατήρ του μέλλοντος αιώνος» (Ησ. θ:
6). Λέγει λοιπόν ο θεσπέσιος Μουσουργός, ότι ο Χριστός εγεννήθη από το φύραμα
(την ουσίαν και φύσιν) του Αδάμ· όστις παιδίον μεν ονομάζεται κατά την
ανθρωπότητα, Υιός δε, κατά την Θεότητα. Άλλοι δε λέγουν, επειδή ανωτέρω είπεν ο
Προφήτης τον Χριστόν παιδίον ουδετέρως, δια να μη νομίση τινάς, ότι είναι
παιδίον θηλυκόν, δια τούτο ακολούθως επιφέρει, ότι το παιδίον είναι Υιός: ήτοι
παιδίον αρσενικόν, και όχι θηλυκόν.
Έπειτα λέγει ο Μελωδός «Και εδόθη ο Υιός ούτος εις ημάς τους Χριστιανούς, τους εμπιστευμένους όντας φίλους αυτού»· τόση γαρ πολλή εστάθη η του ανάρχου Πατρός προς τους ανθρώπους αγάπη, ώστε εχάρισεν εις ημάς τον αγαπητόν και Μονογενή του Υιόν· ίνα πιστεύοντες εις αυτόν απολαύσωμεν ζωήν αιώνιον. Και τούτο βεβαιών ο της βροντής Υιός Ιωάννης εβόησεν: «Ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον Κόσμον, ώστε τον Υιόν αυτού τον Μονογενή έδωκεν· ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ΄ έχη ζωήν αιώνιον» (Ιωάν. γ: 16). Όρα δε, ότι ο Μελωδός λέγει, ότι το παιδίον τούτο εδόθη εις ημάς τους πιστεύοντας· διότι αυτό δεν εδόθη εις τους απίστους· δι΄ αυτούς γαρ ο Χριστός δωρεάν εγεννήθη και δωρεάν απέθανεν. Όθεν δικαίως κατηγορεί αυτούς ο Θεολόγος Γρηγόριος λέγων: «Προς ταύτα τι φασίν ημίν οι συκοφάνται; Οι πικροί της Θεότητος λογισταί; (οι άπιστοι και αιρετικοί) οι κατήγοροι των επαινουμένων; Οι σκοτεινοί περί το φως; Οιο περί την σοφίαν απαίδευτοι; Υπέρ ων Χριστός δωρεάν απέθανε; Τα αχάριστα κτίσματα; Τα του πονηρού πλάσματος;» (Λόγος εις την Χριστού Γέννησιν). Ο Αυτός δε Υιός (ακολουθεί ο Μελωδός) αν και είναι παιδίον νέον κατά την ανθρωπότητα, όμως κατά την Θεότητα είναι Πατήρ και άρχων του μέλλοντος αιώνος· καθότι ημείς πιστεύομεν, ότι έλαβε παρά του Πατρός την κρίσιν την εν τω μέλλοντι αιώνι γενησομένην: «Ο Πατήρ, φησί, κρίνει ουδένα, αλλά την κρίσιν πάσαν δέδωκε τω Υιώ» (Ιωάν. ε: 22). Όθεν και Θεόδωρος ο Στουδίτης εν τινι Τροπαρίω των αναβαθμών ούτω λέγει: «Του καρπού της γαστρός τω Πνεύματι υιοποιητοί σοι τω Χριστώ ως Πατρί οι Άγιοι πάντοτε εισί». Διττώς δε είναι Πατήρ ημών ο Δεσπότης Χριστός· Πατήρ μεν ημών κατά την Θεότητα είναι, επειδή εβαπτίσθημεν εις το όνομα αυτού καθό Θεού· λέγει γαρ: «Μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθ. κη: 19)· κατά δε την ανθρωπότητα είναι Πατήρ, καθότι εκ του ύδατος του εκχυθέντος εκ της λογχονύκτου Αυτού πλευράς καθό ανθρώπου, ανεγεννήθημεν οι πιστεύσαντες. Ο αυτός δε Υιός εστάθη Άγγελος (Μηνυτής) της προαοωνίου και αποκρύφου βουλής του Πατρός, της περί της ενσάρκου Οικονομίας γεγενημένης· αυτός είναι και Θεός δυνατός, και πάντας νικών, και παρ΄ ουδενός νικώμενος· Αυτός δε κρατεί και κυριεύει όλην την Κτίσιν, τόσον την αισθητήν, όσον και την νοητήν· κυριεύει δε ταύτην με μίαν εξουσίαν υπερτάτην και απόλυτον, την οποίαν δεν έλαβεν από άλλον τινά, αλλά έχει ταύτην οίκοθεν από την ιδικήν του θείαν φύσιν και δύναμιν.
Έπειτα λέγει ο Μελωδός «Και εδόθη ο Υιός ούτος εις ημάς τους Χριστιανούς, τους εμπιστευμένους όντας φίλους αυτού»· τόση γαρ πολλή εστάθη η του ανάρχου Πατρός προς τους ανθρώπους αγάπη, ώστε εχάρισεν εις ημάς τον αγαπητόν και Μονογενή του Υιόν· ίνα πιστεύοντες εις αυτόν απολαύσωμεν ζωήν αιώνιον. Και τούτο βεβαιών ο της βροντής Υιός Ιωάννης εβόησεν: «Ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον Κόσμον, ώστε τον Υιόν αυτού τον Μονογενή έδωκεν· ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ΄ έχη ζωήν αιώνιον» (Ιωάν. γ: 16). Όρα δε, ότι ο Μελωδός λέγει, ότι το παιδίον τούτο εδόθη εις ημάς τους πιστεύοντας· διότι αυτό δεν εδόθη εις τους απίστους· δι΄ αυτούς γαρ ο Χριστός δωρεάν εγεννήθη και δωρεάν απέθανεν. Όθεν δικαίως κατηγορεί αυτούς ο Θεολόγος Γρηγόριος λέγων: «Προς ταύτα τι φασίν ημίν οι συκοφάνται; Οι πικροί της Θεότητος λογισταί; (οι άπιστοι και αιρετικοί) οι κατήγοροι των επαινουμένων; Οι σκοτεινοί περί το φως; Οιο περί την σοφίαν απαίδευτοι; Υπέρ ων Χριστός δωρεάν απέθανε; Τα αχάριστα κτίσματα; Τα του πονηρού πλάσματος;» (Λόγος εις την Χριστού Γέννησιν). Ο Αυτός δε Υιός (ακολουθεί ο Μελωδός) αν και είναι παιδίον νέον κατά την ανθρωπότητα, όμως κατά την Θεότητα είναι Πατήρ και άρχων του μέλλοντος αιώνος· καθότι ημείς πιστεύομεν, ότι έλαβε παρά του Πατρός την κρίσιν την εν τω μέλλοντι αιώνι γενησομένην: «Ο Πατήρ, φησί, κρίνει ουδένα, αλλά την κρίσιν πάσαν δέδωκε τω Υιώ» (Ιωάν. ε: 22). Όθεν και Θεόδωρος ο Στουδίτης εν τινι Τροπαρίω των αναβαθμών ούτω λέγει: «Του καρπού της γαστρός τω Πνεύματι υιοποιητοί σοι τω Χριστώ ως Πατρί οι Άγιοι πάντοτε εισί». Διττώς δε είναι Πατήρ ημών ο Δεσπότης Χριστός· Πατήρ μεν ημών κατά την Θεότητα είναι, επειδή εβαπτίσθημεν εις το όνομα αυτού καθό Θεού· λέγει γαρ: «Μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθ. κη: 19)· κατά δε την ανθρωπότητα είναι Πατήρ, καθότι εκ του ύδατος του εκχυθέντος εκ της λογχονύκτου Αυτού πλευράς καθό ανθρώπου, ανεγεννήθημεν οι πιστεύσαντες. Ο αυτός δε Υιός εστάθη Άγγελος (Μηνυτής) της προαοωνίου και αποκρύφου βουλής του Πατρός, της περί της ενσάρκου Οικονομίας γεγενημένης· αυτός είναι και Θεός δυνατός, και πάντας νικών, και παρ΄ ουδενός νικώμενος· Αυτός δε κρατεί και κυριεύει όλην την Κτίσιν, τόσον την αισθητήν, όσον και την νοητήν· κυριεύει δε ταύτην με μίαν εξουσίαν υπερτάτην και απόλυτον, την οποίαν δεν έλαβεν από άλλον τινά, αλλά έχει ταύτην οίκοθεν από την ιδικήν του θείαν φύσιν και δύναμιν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου