+πατήρ
Ιωάννης Ρωμανίδης
Ρωμαϊκές αντιδράσεις στην
Πολιτική του Καρλομάγνου
Ο Αυτοκράτωρ Βασίλειος κατενόησε πλήρως τα
επικίνδυνα σχέδια των Φράγκων, τα οποία αποκαλύπτονταν στην επιστολή του
Αυτοκράτορα Λουδοβίκου Β' και απάντησε με την αποστολή του στρατού του για να
διώξει τους Αραβες από τη Νότια Ιταλία το 876. Η Φραγκική κατοχή της Παπικής
Ρωμανίας και η Αραβική πίεση από το Νότο είχαν δημιουργήσει φοβερές δυσκολίες
στο παπικό κράτος και προκάλεσαν την ανάπτυξη ενός φιλο-Φραγκικού κόμματος
Ρωμαίων, το οποίο τελικά κατόρθωσε να εκλέξει ως Πάπα τον Νικόλαο Α' (858-867).
Αλλά με το Ρωμαϊκό στρατό εγκατεστημένο τώρα
στο Νότο, ο Πάπας απέκτησε αρκετή ελευθερία και ανεξαρτησία, για να αντιδράσει
δογματικά εναντίον των Φράγκων πάνω στα θέματα των εικόνων και του Filioque. Ο Πάπας Ιωάννης Η' (872-882) αισθάνθηκε
αρκετά ισχυρός για να μετάσχει στην Η' Οικουμενική Σύνοδο του 879 στην
Κωνσταντινούπολη, η οποία καταδίκασε τις Συνόδους του Καρλομάγνου στη
Φραγκφούρτη (794) και το Ααχεν (809). Πάντως, η Σύνοδος της Κων/πόλεως δεν
ανέφερε ονομαστικά αυτές τις Φραγκικές Συνόδους ή τους Φράγκους. Απλώς
καταδίκασε και αφόρισε όλους εκείνους, που απέρριπταν την Ζ' Οικουμενική Σύνοδο και παρεποίησαν το Σύμβολο της Πίστεως, είτε με προσθήκη είτε με
αφαίρεση.
Ο Πάπας Ιωάννης Η' είχε
καλές σχέσεις με τους Φράγκους Ηγεμόνες, και τους ευχαριστούσε δωρίζοντάς τους
τον τίτλο του Αυτοκράτορος (Imperator).
Ποτέ δεν σταμάτησε να τους καλεί σε βοήθεια εναντίον των Σαρακηνών. Οι Φράγκοι
τότε δεν ήσαν τόσο ισχυροί, όσο στην εποχή του Καρλομάγνου, αλλά παρέμεναν
ακόμη επικίνδυνοι και θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμοι. Σε μία ιδιωτική επιστολή
του προς τον Πατριάρχη Φώτιο (858-867, 877-886), ο Πάπας Ιωάννης Η'
διαβεβαιώνει τον ομόλογό του, ότι το Filioque ουδέποτε προστέθηκε στο "Πιστεύω"
στη Ρώμη (όπως είχε γίνει στην εκφραγκευμένη Βόρεια Ιταλία), ότι αποτελεί
αίρεση, αλλά θα έπρεπε να χειρισθούν το θέμα με πολύ προσοχή, "...ώστε να
μην αναγκασθούμε να επιτρέψουμε την προσθήκη". Αυτή η
Παπική επιστολή προστέθηκε στο τέλος των Πρακτικών της Συνόδου και εξηγεί,
γιατί η Σύνοδος δεν κατονόμασε τους αιρετικούς, που είχαν καταδικαστεί.
Συνεχίζεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου