+π. Ιωάννης Σ. Ρωμανίδης
Διάγνωσις και θεραπεία.
Η πατερική παράδοσις ήτο
υποχρεωμένη να χρησιμοποιήση την φιλοσοφικήν γλώσσαν της εποχής της, δια να
γίνη κατανοητή και να πολεμήση τας αιρετικάς διαστροφάς της εκκλησιαστικής
παραδόσεως. Τούτο, εν τούτοις, δεν σημαίνει ότι η φιλοσοφία εχρησίμευσεν εις
την κατανόησιν της διδασκαλίας του Χριστού. Πάντως, οι Πατέρες απέρριπτον τους
αφηρημένους στοχασμούς περί Θεού και την σχέσιν Του με την δημιουργίαν και
επέμενον εις την εμπειρικήν προσέγγισιν της ενώσεως μετά του Θεού, δια μέσου
της καθάρσεως και του φωτισμού της καρδίας. Εντός αυτού του πλαισίου πρέπει να
εννοηθούν οι όροι αυτών (δηλαδή των πατέρων), "πράξις" (κάθαρσις,
φωτισμός) και "θεωρία" (όρασις). Τούτο δεν έχει καμμίαν σχέσιν με την
μεσαιωνικήν δυτικήν διάκρισιν μεταξύ κοινωνικής δράσεως και στοχαστικής θεωρίας
περί Θεού, η οποία δια τους Πατέρας είναι δαιμονική και πηγή όλων των αιρέσεων.
"Πράξις" είναι η κάθαρσις της καρδίας και "θεωρία" είναι η
όρασις της δόξης, την οποίαν η καρδία έχει, ή δια της εσωτερικής πίστεως του
φωτισμού, ή δια του δοξασμού, ή της θεώσεως. Θέωσις είναι η όρασις (θέα) της
δόξης του Θεού εν Χριστώ. Θέωσις δεν είναι ο φωτισμός ή απλώς η συμμετοχή εις
την Θείαν Ευχαριστίαν, ως φαίνεται να πιστεύουν μερικοί Ορθόδοξοι σήμερα.
Συνεχίζεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου