+π. Ιωάννης Σ. Ρωμανίδης
Ο Άγιος Γρηγόριος ο
Θεολόγος, ο παραλήπτης αυτής της επιστολής, τονίζει ότι "Μνημονευτέον Θεού
μάλλον ή αναπνευστέον, και ει οίόν τε τούτον ειπείν, μηδέ άλλο τι ή τούτο
πρακτέον... ει δει και το Μωϋσέως ειπείν κοιταζόμενον, διανιστάμενον, οδοιπορούντα, ό,τι
ουν άλλο πράττοντα, και τη μνήμη τυπούσθαι προς καθαρότητα".
Ο Άγιος Γρηγόριος επιμένει
ότι το περί Θεού φιλοσοφείν επιτρέπεται μόνον εις εκείνους, οι οποίοι έχουν
περάσει τας εξετάσεις και έχουν φθάσει εις την θεωρίαν και οι οποίοι έχουν
προηγουμένως καθαρισθή εις την ψυχήν και εις το σώμα ή το ολιγώτερον καθαρίζονται,
δηλαδή με τα ιδικά του λόγια εις εκείνους, οι οποίοι είναι "εξητασμένοι
και διαβεβηκότες εν θεωρία και προ τούτων και ψυχήν και σώμα κεκαθαρμένοι ή
καθαιρόμενοι, το μετριώτατον".
Αυτή η κατάστασις της
θεωρίας έχει τα δύο στάδια, τα οποία ήδη ανεφέραμε: α) τον συσχετισμόν του
περιβάλλοντος κάποιου δια της αεννάου μνήμης του Θεού εις την καρδίαν και β)
την όρασιν του περιβάλλοντος κάποιου, και του εαυτού του διαβρωμένου από την
δόξαν του Θεού και με την ενοίκησιν της ανθρωπίνης φύσεως του Χριστού. Ο δοξασμός
ή η θέωσις είναι δώρον του Θεού, το οποίον δεν ζητεί κάποιος, αλλά το δίδει ο
Θεός εις τους φίλους Του, συμφώνως προς τας ανάγκας των και προς τας ανάγκας
των άλλων.
Συνεχίζεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου