«Ετέχθη
υμίν σήμερον Σωτήρ, ός εστι Χριστός Κύριος»
Το μεγάλο γεγονός της Θείας Γέννησης του Χριστού
συνιστά το ανερμήνευτο θαύμα της Θείας Οικονομίας. Χωρίζει την ανθρώπινη
ιστορία στην «προ Χριστού» και στην «μετά Χριστόν» εποχή, όχι μόνο χρονολογικά
αλλά κυρίως ποιοτικά. Η μεγάλη πατερική μορφή του Ιωάννη του Χρυσοστόμου
δικαιολογημένα αποκαλεί το μεγάλο αυτό θαύμα «μητρόπολιν των εορτών». Εορτή
δηλαδή που προεξάρχει όλων των άλλων γιατί αποτελεί το κατ’ εξοχήν γεγονός για
τη σωτηρία του ανθρώπου, ο οποίος με τη Γέννηση του Σωτήρα Χριστού εισέρχεται
στο χώρο της θείας παρουσίας με αιώνια εμβέλεια.
Το ανερμήνευτο του θαύματος της Θείας Γέννησης
κρύβει όλο το μεγαλείο ενός βιώματος και μιας θείας εμπειρίας που ανεβάζει τον
άνθρωπο σε θεϊκά ύψη. Ανερμήνευτη και κρυμμένη στη βουλή του Θεού η Θεία
Γέννηση, αλλά ως γεγονός φαντάζει τόσο ιστορικό και μαρτυρημένο. Οι ιστορικές
καταβολές του κοσμοσωτήριου γεγονότος, μαρτυρούνται από την πρώτη στιγμή μετά
την πτώση του ανθρώπου. Τότε ο Θεός απευθύνθηκε στο διάβολο και του είπε:
«Έχθραν θήσω αναμέσον σου και αναμέσον της γυναικός, και αναμέσον του σπερματός
σου και αναμέσον του σπέρματος αυτής· αυτός σου τηρήσει κεφαλήν και συ τηρήσεις
αυτού πτέρναν». Τα λόγια αυτά απετέλεσαν και την πρώτη καλή είδηση, το λεγόμενο
«Πρωτευαγγέλιο». Είναι η πρώτη ελπιδοφόρα υπόσχεση που είσπραξε ο άνθρωπος για
την έλευση του Σωτήρα και την είσοδο του μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Από τότε
η επαγγελία αυτή ανανεώθηκε στους πατριάρχες και τους προφήτες της Παλαιάς
Διαθήκης, η οποία απετέλεσε το στάδιο προετοιμασίας για την εκπλήρωση του πιο
σημαντικού γεγονότος στην ιστορία.
Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, όπως και άλλα
ιερά κείμενα, αποτυπώνουν περιγραφικά τα γεγονότα που σημαδεύουν το μεγάλο αυτό
μυστήριο, το οποίο σαφώς προσλαμβάνει μυσταγωγικό χαρακτήρα. Δεν είναι δηλαδή
μόνο γεγονότα ιστορικής μνήμης αλλά ζωής και βιώματος μέσα στην πραγματικότητα
της Εκκλησίας. Η υπέρβαση του χρόνου και η συμπύκνωσή του σ’ ένα αιώνιο παρόν
δίνει ακριβώς τη διάσταση του βάθους του μυστηρίου. «Σήμερον γεννάται εκ
παρθένου», «Η Παρθένος σήμερον τον Υπερούσιον τίκτει». Η γενέθλιος ημέρα του
Σωτήρα του κόσμου υπερβαίνει σε σημασία κάθε άλλη μέρα και επέτειο, πού
εορτάζουν και τιμούν οι άνθρωποι. Ανάλογη λοιπόν πρέπει να είναι και η
λαμπρότητα του εορτασμού.
Πώς εορτάζουμε τα Χριστούγεννα
«Ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ, ός εστι Χριστός
Κύριος». Το Θείο Βρέφος το εν φάτνη τεχθέν απεργάζεται τη σωτηρία του κόσμου με
ένα παράξενο για τον κόσμο τρόπο. Εισήλθε στον κόσμο με τον πιο αθόρυβο τρόπο,
με φόντο την ταπείνωση της φάτνης και το πάθος του Σταυρού. Σε αντίθεση με το
σημερινό εκκοσμικευμένο πνεύμα, στο οποίο κυριαρχεί η δύναμη και ο θόρυβος στις
πιο εκκωφαντικές τους μορφές. Η όλη εικόνα των Χριστουγέννων παραμένει σταθερά
φωταγωγημένη με την επιλογή και αποδοχή της αδυναμίας από τον ίδιο τον Θεό. Ο
κόσμος που συλλαμβάνεται να είναι μαραζωμένος σ’ όλες τις φάσεις και εκφάνσεις
του, πλημμυρίζει τη μέρα αυτή με την ελπίδα και το χαμόγελο ενός παιδιού, του
νεογέννητου Ιησού, του Υιού και Λόγου του Θεού και τη σιωπηλή αγάπη μιας
στοργικής μάνας, της Θεοτόκου, η οποία εκπροσωπεί ό,τι καλύτερο και ομορφότερο
διαθέτει η ανθρωπότητα.
Ο Ιησούς Χριστός με τον ίδιο παράξενο και
ανερμήνευτο τρόπο έρχεται και σήμερα στις μέρες μας για να βρει κατάλυμα και
στη δική μας ύπαρξη. Και όσοι μέσα μας αποδεχόμαστε την ευλογημένη παρουσία
του, ανακαλύπτουμε ότι η σωτηρία δεν συντελείται μέσα από τυμπανοκρουσίες, αλλά
μέσα στην αθόρυβη βίωση της αγάπης. Το μυστήρια της σωτηρίας, όπως αυτό
αυθεντικά αναδύεται μέσα από την ταπεινή φάτνη, το βιώνουμε μυστικά στο
λειτουργικό χρόνο σε κάθε Θεία Ευχαριστία, στη μετοχή της οποίας
ανακεφαλαιώνεται και κορυφώνεται το μεγαλείο της πνευματικής ζωής.
Ο Λυτρωτής Χριστός αναμένει από εμάς ν’
αποτολμήσουμε το μεγάλο άλμα για να πλησιάσουμε και να εγκολπωθούμε την αγάπη
του. Μάς προσκαλεί να γίνουμε ζωντανά μέλη του μυστικού Σώματός του, της
Εκκλησίας. Αυτή ως φιλόστοργη μητέρα απλώνει τις αγκάλες της σ’ όλη την
οικουμένη. Προσφέρει τις θείες δωρεές της σε όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους.
Εύχεται «υπέρ του σύμπαντος κόσμου».
Μπορούμε λοιπόν να είμαστε βέβαιοι ότι και πάλι
αυτά τα Χριστούγεννα ο Χριστός μας προσεγγίζει με ένα μυστικό αλλά και
προσωπικό τρόπο. Έρχεται να μας προσφέρει τη δυνατότητα να γίνουμε τέκνα του
Θεού της αγάπης. Ας του ανοίξουμε την πόρτα της καρδιάς μας γιατί μόνο αυτός
μπορεί να μας απελευθερώσει από την αμαρτία, την υπαρξιακή αγωνία, τη μοναξιά,
την απελπισία, τα σκοτεινά αδιέξοδά μας. Μόνο αυτός μπορεί να μεταγγίσει στην
ύπαρξή μας την αληθινή ειρήνη και την ελπίδα της ζωής. Τότε μπορεί να βγαίνει
από τα βάθη της καρδιάς μας το «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη…».
Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου