Τροπάριον.
Ρεύσαντα εκ
παραβάσεως, Θεού τον κατ΄ εικόνα
γενόμενον, όλον της φθοράς υπάρξαντα, κρείττονος επταικότα θείας ζωής, αύθις
αναπλάττει, ο σοφός Δημιουργός· ότι δεδόξασται.
Ερμηνεία.
Θέλων να δείξη ο
Ιερός Μελωδός την αναγέννησιν και ανάπλασιν, όπου έγινεν εις το ανθρώπινον
γένος από την άρρητον ενανθρώπησιν του Θεού Λόγου, τούτο εμελούργησε το
Τροπάριον. Διο και λάγει, ότι ο σοφός Δημιουργός του Παντός πάλιν ανεκαίνισε
και ανέπλασε τον άνθρωπον:
«Έδει γαρ ως αληθώς έδει, λέγει ο θεοφόρος Μάξιμος, σοφόν και δίκαιον και δυνατόν όντα κατά φύσιν τον Κύριον, ως μεν σοφόν μη αγνοήσαι τον τρόπον της ιατρείας (του ανθρώπου), ως δίκαιον δε μη τυραννικήν ποιήσασθαι του κατειλημμένου κατά γνώμην υπό της αμαρτίας ανθρώπου την σωτηρίαν, ως δε πάντα δυνάμενον, μη ατονήσαι προς την της αμαρτίας εκπλήρωσιν» (Κεφ. μ΄ της στ΄ εκατοντ. των Θεολογικών). Με αυτά λοιπόν τα τρία ομού και με την αγαθότητα ανέπλασεν ο Χριστός τον άνθρωπον, οστις έγινε μεν κατ΄ εικόνα Θεού δια τον νουν, λόγον και πνεύμα, με τα οποία εκοσμήθη εις εικόνα της Αγίας Τριάδος. Εξέπεσε δε (τούτο γαρ δηλοί το, επταικότα) από την εν τω Παραδείσω καλυτέραν και θείαν ζωήν, και έρρευσε φευ! δια την παράβασιν της του Θεού εντολής εις τον πυθμένα του θανάτου, γενόμενος όλος της φθοράς: ήτοι δούλος και υποκείμενος εις την φθοράν. Και καθώς τα νερά, τα οποία ρέουν από υψηλά μέρη εις τον κατήφορον, δεν στέκουν τελείως έως ότου να φθάσουν εις αυτά τα έσχατα και κατώτατα μέρη της γης· τοιουτοτρόπως έπαθε και ο ταλαίπωρος άνθρωπος, γενόμενος όλος διόλου οικείος και δούλος της φθοράς· εφθάρη γαρ όχι μόνον κατά την ψυχήν, αλλά και κατά το σώμα· κατά την ψυχήν μεν, διότι με αυτήν εδέχθη την φθοροποιάν του Διαβόλου συμβουλήν· κατά το σώμα δε, διότι με αυτό υπηρέτησεν, έως ότου έφερεν εις πράξιν και τέλος την πονηράν εκείνην συμβουλήν. Ερανίσθη δε ο Μελωδός εκ των του Θεολόγου ρημάτων και το Τροπάριον τούτο, καθώς και τον Ειρμόν· λέγει γαρ εκείνος εν τω εις την Χριστού Γέννησιν λόγω αυτού: «Ίνα ρεύσαντας ημάς από του ευ είναι δια κακίαν, εις αυτό πάλιν επαναγάγη δια σαρκώσεως».
«Έδει γαρ ως αληθώς έδει, λέγει ο θεοφόρος Μάξιμος, σοφόν και δίκαιον και δυνατόν όντα κατά φύσιν τον Κύριον, ως μεν σοφόν μη αγνοήσαι τον τρόπον της ιατρείας (του ανθρώπου), ως δίκαιον δε μη τυραννικήν ποιήσασθαι του κατειλημμένου κατά γνώμην υπό της αμαρτίας ανθρώπου την σωτηρίαν, ως δε πάντα δυνάμενον, μη ατονήσαι προς την της αμαρτίας εκπλήρωσιν» (Κεφ. μ΄ της στ΄ εκατοντ. των Θεολογικών). Με αυτά λοιπόν τα τρία ομού και με την αγαθότητα ανέπλασεν ο Χριστός τον άνθρωπον, οστις έγινε μεν κατ΄ εικόνα Θεού δια τον νουν, λόγον και πνεύμα, με τα οποία εκοσμήθη εις εικόνα της Αγίας Τριάδος. Εξέπεσε δε (τούτο γαρ δηλοί το, επταικότα) από την εν τω Παραδείσω καλυτέραν και θείαν ζωήν, και έρρευσε φευ! δια την παράβασιν της του Θεού εντολής εις τον πυθμένα του θανάτου, γενόμενος όλος της φθοράς: ήτοι δούλος και υποκείμενος εις την φθοράν. Και καθώς τα νερά, τα οποία ρέουν από υψηλά μέρη εις τον κατήφορον, δεν στέκουν τελείως έως ότου να φθάσουν εις αυτά τα έσχατα και κατώτατα μέρη της γης· τοιουτοτρόπως έπαθε και ο ταλαίπωρος άνθρωπος, γενόμενος όλος διόλου οικείος και δούλος της φθοράς· εφθάρη γαρ όχι μόνον κατά την ψυχήν, αλλά και κατά το σώμα· κατά την ψυχήν μεν, διότι με αυτήν εδέχθη την φθοροποιάν του Διαβόλου συμβουλήν· κατά το σώμα δε, διότι με αυτό υπηρέτησεν, έως ότου έφερεν εις πράξιν και τέλος την πονηράν εκείνην συμβουλήν. Ερανίσθη δε ο Μελωδός εκ των του Θεολόγου ρημάτων και το Τροπάριον τούτο, καθώς και τον Ειρμόν· λέγει γαρ εκείνος εν τω εις την Χριστού Γέννησιν λόγω αυτού: «Ίνα ρεύσαντας ημάς από του ευ είναι δια κακίαν, εις αυτό πάλιν επαναγάγη δια σαρκώσεως».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου