Ε΄
Ισχυρισμοί Νεοημερολογιτών
για το Ημερολόγιο
Οι Νεοημερολογίτες κατηγορούν
όσους έμειναν πιστοί στο Παληό Ημερολόγιο ότι ένα απλό επιστημονικό θέμα όπως
είναι το ζήτημα του Ημερολογίου, το κατέστησαν δογματικό και έσχισαν την
Εκκλησία. Στην ενότητα αυτή εξετάζουμε μερικές απ’ τις κατηγορίες που
διατύπωσαν κατά καιρούς οι διάφοροι Νεοημερολογίτες σχετικά με το Ημερολόγιο
αυτό καθ’ εαυτό, την υποτιθέμενη διόρθωσή του από τον Πάπα Γρηγόριο ΙΓ΄ τον 16
ο αιώνα και τον Χρυσόστομο Παπαδόπουλο το 1924.
1. Το ημερολόγιο είναι
αστρονομικό κι’ όχι δογματικό ζήτημα
1. H άποψη, που
υποστηρίζουν όσοι ακολουθούν το Νέο ημερολόγιο, ότι το ημερολόγιο, είναι
αστρονομικό επιστημονικό θέμα και όχι δογματικό, ή εκκλησιαστικό, είναι σωστή.
Με την άποψη όμως αυτή συμφωνούν και όσοι συνεχίζουν ν’ ακολουθούν το Παληό
ημερολόγιο! Εκείνο όμως που υποστηρίζουν σχετικά με το θέμα αυτό, όσοι
ακολουθούν το Παληό ημερολόγιο, είναι άλλο. Λένε, ότι «το ημερολόγιο είναι
επιστημονικό θέμα, εκκλησιαστικό όμως και δογματικό θέμα, είναι το
ημερολογιακό»! Κι’ αυτό, είναι το σωστό. Πράγματι, είναι άλλο πράγμα το
«ημερολόγιο», κι΄ άλλο, το «ημερολογιακό»! Όταν λέμε «ημερολόγιο» εννοούμε ένα
χρονομετρικό σύστημα με το οποίο μετράμε το χρόνο. Τέτοια συστήματα,
ημερολόγια, για τη μέτρηση του χρόνου, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, υπήρξαν
πολλά. Όταν όμως λέμε «ημερολογιακό», εννοούμε κάτι που σχετίζεται με το
ημερολόγιο, αλλά δεν είναι αυτό τούτο το ημερολόγιο. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία δύο
πράγματα σχετίζονται με το ημερολόγιο. Το ένα είναι το Εορτολόγιο και το άλλο
είναι το Πασχάλιο. Το ημερολόγιο, το Εορτολόγιο και το Πασχάλιο δεν αποτελούν
ένα πράγμα. Το καθένα, από τα τρία αυτά, είναι ανεξάρτητο από το άλλο. Απόδειξη
τούτου είναι, ότι το Ρωμαϊκό ημερολόγιο επιβλήθηκε από τον Ιούλιο Καίσαρα στο
Ρωμαϊκό κράτος το 46 π. Χ., τότε που δεν υπήρχε ούτε Εορτολόγιο, ούτε Πασχάλιο.
Έτσι, το ημερολόγιο είναι θέμα αστρονομικό και επιστημονικό. Το ημερολογιακό
είναι θέμα εκκλησιαστικό και δογματικό. Ξεχωριστά πράγματα.