Το να πιστέψουμε στην αρχή και
να υπακούσουμε, όταν κληθούμε από το Θεό, εξαρτάται από τη δική μας ευγνώμονα
διάθεση• μετά όμως από τη θεμελίωση της πίστεως μέσα μας έχουμε ανάγκη από τη
βοήθεια του Αγ. Πνεύματος, για να μείνει διαρκώς ακλόνητη
και αμετάβλητη. Γιατί, ούτε ο Θεός ούτε η χάρη του Αγ. Πνεύματος προλαβαίνει τη
δική μας προαίρεση, γιατί προκαλεί βέβαια αλλά περιμένει, ώστε από μόνοι μας
και με την ελεύθερη θέλησή μας να προσέλθουμε , τότε μας παρέχει όλη τη δική
Του συμμαχία και βοήθεια. . Πως όμως θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε την
βοήθειας του Αγ. Πνεύματος και το Το πείσουμε να μείνει κοντά μας; Με τα αγαθά
έργα και τον άριστο τρόπο ζωής.
Η πίστη χρειάζεται τη βοήθεια και την παραμονή του Αγ. Πνεύματος , για να μείνει ακλόνητη, ενώ η βοήθεια του Αγ. Πνεύματος συνήθως παραμένει κοντά μας, όταν η ζωή μας είναι καθαρή και η διαγωγή μας άριστη. Γιατί δεν είναι δυνατόν εκείνος που ζει αμαρτηλή ζωή, πραγματικά δεν είναι δυνατόν να μην κλονίζεται στην πίστη. Και για να πεισθείτε ότι αυτό είναι αληθινό και ότι οι κακές πράξεις καταστρέφουν τη σταθερότητα της πίστεως, άκουσε τι λέγει ο Απ. Παύλος γράφοντας στον Τιμόθεο: «Για να είσαι», λέγει, «συνεχώς επιστρατεύμενος στον καλόν αγώνα, έχοντας πίστη και αγαθή συνείδηση» (η αγαθή όμως συνείδηση μπορεί να υπάρξει μόνον σαν καρπός ορθής ζωής και ορθών πράξεων) «την οποία συνείδηση» λέει, «μερικοί την κατέπνιξαν και για αυτό εναυάγησαν και στην πίστη». Γιατί ότι ακριβώς είναι η τροφή για το σώμα, αυτό είναι και η διαγωγή για την πίστη• και όπως ακριβώς η φύση της σάρκας μας είναι τέτοια ώστε να μην μπορεί να διατηρηθεί χωρίς τροφή, έτσι και η πίστη δεν συντηρείται χωρίς καλά έργα• γιατί «η πίστη χωρίς έργα είναι νεκρή».