ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΦΑΛΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

Σε προηγούμενο άρθρο ασχοληθήκαμε το λεγόμενο σεληνιακό σφάλμα δηλ.το λάθος που προκύπτει στον υπολογισμό της ημερομηνίας του ΠΆΣΧΑ με βάση τον πίνακα του Μέτωνα.

Επισημάναμε ότι σήμερα ο κύκλος του Μέτωνα δίνει την εαρινή πανσέληνο με καθυστέρηση περίπου ΠΕΝΤΕ ΗΜΕΡΩΝ (πρόπτωση) με αποτέλεσμα να γίνονται λάθη  σε μερικά έτη  στον  υπολογισμό  της πρώτης Κυριακής μετά την εαρινή πανσέληνο (και μετά το Ιουδαϊκό Πάσχα) και ως εκ τούτου να έχουμε παραβίαση των όρων που έθεσε η Α Οικουμενική Σύνοδος για τον εορτασμό του Πάσχα.

Υπάρχουν τριών ειδών προπτώσεις:

1.Η Αληθινή πρόπτωση που υπολογίζεται όταν χρησιμοποιούμε στους υπολογισμούς το τροπικό έτος(=365, 2419879  ημέρες) και είναι ΔΥΟ(2) ώρες και πέντε λεπτά στην διάρκεια μιας 19ετίας.

2.Η αστρονομική πρόπτωση που υπολογίζεται όταν χρησιμοποιούμε το Ιουλιανό έτος (=365,25 ημέρες) και είναι 0,061585μέρες δηλ.1 ωρα και 34 λεπτά στην διάρκεια μιας 19ετίας.Για να μαζευτεί αυτή η πρόπτωση και να συμπληρωθεί μια ολόκληρη μέρα χρειαζόμαστε 19/0,061585=308,5166843 έτη. Σήμερα η αστρονομική πρόπτωση είναι ΠΕΝΤΕ (5) ΗΜΕΡΕΣ. Αυτή χρησιμοποιήσαμε σε όλους τους υπολογισμούς μας. 

3.Η Εκκλησιαστική πρόπτωση. Οι Άγιοι Πατέρες της Α Οικουμενικής Συνόδου ανέθεσαν όπως είναι γνωστό, μέσω του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, στους αστρονόμους της πόλεως της Αλεξανδρείας τα σχετικά με τον καθορισμό της  ημερομηνίας του Πάσχα. Οι αστρονόμοι υπολόγισαν τότε ότι από το 44 π.Χ., χρονολογία που τέθηκε σε λειτουργία το Ιουλιανό ημερολόγιο, μέχρι το 325 μ.Χ  πέρασαν 370 χρόνια και γνωρίζοντας ότι το μέγεθος της πρόπτωσης είναι μία ημέρα κάθε 308 έτη, ενσωμάτωσαν στους υπολογισμούς τους 2 ημέρες πρόπτωσης με το σκεπτικό ότι βρισκόμαστε στην δεύτερη 308ετία.Σήμερα η εκκλησιαστική πρόπτωση υπολογίζεται με βάση συγκεκριμένο αλγόριθμο και είναι περίπου 4  ΗΜΕΡΕΣ για την περίοδο 1800-2099 Μ.χ

Ένα άλλο πρόβλημα που υπάρχει στην ημερομηνία υπολογισμού του Πάσχα είναι το λεγόμενο ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΦΑΛΜΑ. Πριν αποδείξουμε με απλά παραδείγματα τι σημαίνει ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΦΑΛΜΑ θα εξετάσουμε τι Σημαίνει ΥΠΕΡΟΧΗ.                                                                                                 

Τι είναι η ΥΠΕΡΟΧΗ

Το Ιουλιανό έτος έχει διάρκεια 365,25  ημέρες, ενώ το τροπικό έτος έχει 365,24219878  μέρες  (τροπικό έτος ονομάζεται η χρονική διάρκεια από την έναρξη της άνοιξης μέχρι την αρχή της επόμενης άνοιξης).Έτσι το Ιουλιανό έτος είναι  0,0078 μέρες μεγαλύτερο του τροπικού έτους. (365,25-365,2422]= 0,0078 μέρες . Συσωρευτικά  προκύπτει ένα σφάλμα μιας ημέρας κάθε 128 χρόνια (το Ιουλιανό καθυστερεί σε σχέση με το τροπικό έτος). Έτσι, σήμερα το Ιουλιανό ημερολόγιο είχε χάσει 13 ολόκληρες μέρες  και σε κάθε 400 χρόνια θα αυξάνεται κατά 3 ημέρες Προκειμένου να παραμείνει η ισημερία στις 21 Μαρτίου (με βάση την οποία ισημερία υπολογίζεται  η πασχαλινή πανσέληνος)  και να υπάρχει συμφωνία ημερολογίου και τροπικού έτους ως προς την ισημερία, πρέπει στο Ιουλιανό ημερολόγιο να προστεθούν 13 μέρες. Αν λάβουμε υπόψη  την υπεροχή των 13 ημερών στον κύκλο του Μετωνα, προκύπτει και το λεγόμενο ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΦΑΛΜΑ στον υπολογισμό της ημερομηνίας του Πάσχα.

ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΦΑΣΚΑ

Οι Άγιοι Πατέρες θέσπισαν ότι το Άγιο Πάσχα να εορτάζεται πάντοτε την ΚΥΡΙΑΚΗ μετά το Πάσχα των Εβραίων, το οποίο Πάσχα των Εβραίων εορτάζεται ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ που συμβαίνει ΣΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ ή ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ. Νομικόν Φάσκα  δεν είναι το σημερινό των Εβραίων , αλλά αυτό που προκύπτει από τον μωσαϊκό νόμο –γι’ αυτό και το λένε νομικόν.

Γιατί ενδιαφέρει την ορθόδοξη εκκλησία το νομικόν φάσκα; Επειδή το ορθόδοξο Πάσχα πέφτει την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη εαρινή πανσέληνο (την πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία). Αν όμως η πανσέληνος πέσει Κυριακή, τότε το Πάσχα γιορτάζεται την επόμενη Κυριακή για να μη συμπέσει με το εβραϊκό. Αυτό γίνεται επειδή, όταν η Σύνοδος της Νίκαιας το 325 μ.Χ καθόρισε την ημερομηνία του Πάσχα, υπήρχαν αρκετοί ιουδαΐζοντες χριστιανοί που γιόρταζαν το Πάσχα μαζί με τους Ιουδαίους (τεσσαρεσκαιδεκατίτες θαρρώ λέγονταν και ήσαν πολλοί στη Μικρασία, ιδίως στην Έφεσο· ακόμα υπάρχουν) –και βέβαια αυτό δεν ήταν επιθυμητό από την τότε Εκκλησία, οπότε η Σύνοδος φρόντισε να αποφεύγεται οπωσδήποτε ο συνεορτασμός.

 

ΠΑΣΧΑ 2024

Εορτάζεται την 22 Απριλίου

-------------------------------------------------------------

(Οι ημερομηνίες που γράφονται παρακάτω είναι του π.η. Η ισημερία θεωρείται η 21η Μαρτίου π.η).

Α ΕΑΡΙΝΗ ΜΕΤΩΝΙΑ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ:16/3 (ΜΗ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ)

Το Νομικό Φάσκα  εορτάζεται 16/3 ή αμέσως μετά).

Α ΕΑΡΙΝΗ ΜΕΤΩΝΙΑ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΗ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΠΤΩΣΗ.16/3-5=11/3 (ΜΗ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ), επειδή είναι πριν την 21 Μαρτίου π.η.

Α ΕΑΡΙΝΗ ΜΕΤΩΝΙΑ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΗ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΠΤΩΣΗ ΚΑΙ ΜΕ ΥΠΕΡΟΧΗ.11/3+13=24/3 (ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ), επειδή είναι μετά την 21η Μαρτίου (π.η).

Α ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ:01/4

Β ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ: 08/4

Β ΕΑΡΙΝΗ ΜΕΤΩΝΙΑ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ: 16/3 +30=46-31= 15/4 (15/4-5=11/4 διορθωμένη).(30 είναι οι μέρες μεταξύ δυο πανσελήνων =σεληνιακός μήνας)

Δ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 22/4 -ΠΑΣΧΑ.

Δηλ. το 2024 θα εορτάσουμε το ΠΑΣΧΑ την πρώτη ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΑΡΙΝΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ παραβιάζοντας τους όρους της Νικαίας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μηδενίσει στους ακολουθούντες το νέο ημερολόγιο τις μέρες  της  νηστείας των Αγίων Αποστόλων και να ελαττώσει τις μέρες της νηστείας όσων ακολουθούν το ιουλιανό ημερολόγιο.

 

9 σχόλια:

  1. ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ
    Στο παραπάνω παράδειγμα για το Πάσχα του 2024 λάβαμε υπόψη την πρόπτωση των 5 ημερών στον Κύκλο του Μέτωνα και την Υπεροχή των 13 ημερών πάλι στην διορθωμένη ημερομηνία του κύκλου του Μέτωνα. Έτσι αντί να γιορτάζουμε το Πάσχα 01/4 τα συσσωρευμένα λάθη μας οδήγησαν στις 22/4.
    Θεωρήσαμε την ημερομηνία ισημερίας 21 Μαρτίου (π.η) ακολουθώντας την άποψη του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτη ο οποίος γράφει :""Ἂς ἠξεύρουν γὰρ ὅτι καὶ αἱ Οἰκουμενικαὶ Σύνοδοι, ὁποῦ μετὰ τὴν Πρώτην ἔγιναν, καὶ οἱ λοιποὶ Πατέρες, ἔβλεπον ναὶ καὶ αὐτοὶ, ὡς σοφοὶ ὁποῦ ἦσαν, πῶς ἐκατέβη πολὺ ἡ ἰσημερία· ἀλλ’ ὅμως δὲν ἠθέλησαν νὰ τὴν μεταθέσουν ἀπὸ τὴν κα΄ Μαρτίου, ὁποῦ τὴν ηὗρεν ἡ Α΄ σύνοδος, προτιμῶντες περισσότερον τὴν συμφωνίαν τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἕνωσιν ἀπὸ τὴν ἀκρίβειαν τῆς ἰσημερίας, ἥτις δὲν προξενεῖ οὔτε εἰς τὴν εὕρεσιν, τοῦ ἐδικοῦ μας Πάσχα κᾀμμίαν σύγχυσιν, οὔτε βλάβην εἰς τὴν εὐσέβειαν".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για ακόμη μία φορά ,κάνετε πολλά λάθη,π.Δημήτριε.
    Η Εαρινή -Ανοιξιάτικη Ισημερία ,με το Ορθόδοξο -Ιουλιανό Ημερολόγιο γινόταν , γίνεται και θα γίνεται στις 7-8 Μαρτίου,όχι στις 21,όπως υποστηρίζετε.

    Η Εαρινή Πανσέληνος ,που σημαίνει Φεγγάρι δεκατεσσάρων ημερών,η λεγόμενη τεσσαρεκαιδεκάτη,για να είναι Εαρινή -Ανοιξιάτικη,πρέπει ,η πρώτη ημέρα του,να ξεκινά ή στις 7-8 Μαρτίου ή μετά τις 7-8.
    Υπάρχει Πανσέληνος που γίνεται μετά τις 7-8 Μαρτίου,αλλά επειδή η πρώτη ημέρα του ξεκίνησε πρίν από τις 7-8 Μαρτίου [πχ.6,5,4,3 Μαρτίου],δεν είναι Ανοιξιάτικη.

    Μην εμπιστεύεστε τις υποσημειώσεις του Πηδαλίου,γιατί πολλές από αυτές,όπως εκείνες που αφορούν στην [δήθεν]εικόνα του Θεού Πατρός ,ή στην παπικής προελεύσεως την λεγομένη εκ τάφου,όπως επίσης και τα περί πτώσεως της Ισημερίας,είναι καταγεγραμμένες από τον αιρετικό υποτακτικό του Αγίου Νικοδήμου,Θεοδώρητο.

    Εάν θέλετε να μάθετε για την Ισημερία,διαβάστε το βιβλίο: ΄΄ΤΟ ΞΕΣΚΕΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΛΑΝΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ΄΄,του Αναστασίου Πετρολέκα.
    Εάν δεν το βρείτε,πείτε μου να σας το στείλω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει απαντήσει σε όλες τις πλάνες του αντιχρίστου Παλαιοημερολογιτισμού,κ.Στουραΐτη,ο Αγιορείτης Πατήρ Ευθύμιος Τρικαμηνάς. Βλέπε στο ιστολόγιο του Οδυσσέα Τσολογιάννη τις απαντήσεις που δίνει στον κ.Νικόλαο Μάντη και στον κ.Ιωάννη Παπαρρηγόπουλο.

      Διαγραφή
    2. Για ακόμη μία φορά, εσείς κύριε Χαρίλαε κάνετε πολλά λάθη!

      Διαγραφή
  3. ΠΡΟΣ κ.ΧΑΡΙΛΑΟ
    Επειδή τα βιβλία αστρονομίας που συμβουλεύομαι δεν γράφουν αυτά που υποστηρίζετε εσείς
    σας παρακαλώ στείλτε μου το βιβλίο ΄΄ΤΟ ΞΕΣΚΕΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΛΑΝΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ΄΄,του Αναστασίου Πετρολέκα για να το μελετήσω.
    e-mail επικοινωνίας: aiakeidis@yahoo.gr.για να σας δώσω την διευθυνση διαμονήε μου.
    π.Δ.Α

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΡΟΣ κ.ΧΑΡΙΛΑΟ

    Η ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ ΚΑΙ Η Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

    ΣΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΠΑΣΧΑΛΙΟ (PG 92,540) διαβάζουμε τα εξής:
    «Το Πνεύμα το Άγιον δια των θεοφόρων Πατέρων (σημ.Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ) εδίδαξε ίνα η εαρινή ισημερία υπολογίζεται την «κα (21) του κατά Ρωμαίους Μαρτίου μηνός» Ιουλιανού ημερολογίου.
    Αυτό μαρτυρείται και από το ακόλουθο γεγονός:
    «Κατά το έτος 387 μ.Χ στην Αντιόχεια οι πρωτοπασχίτες έμελλον να εορτάζουν το Πάσχα την 21η Μαρτίου.Αυτό αποτελούσε παράβαση της απόφασης της Α Οικουμενικής Συνόδου, επειδή το Πάσχα έπρεπε να γιορταστεί μετά την εαρινή ισημερία.(21 Μαρτίου).Τότε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τους έλεγξε ως εξής:
    «Τριακόσιοι Πατέρες ή και πλείους εις την Βιθυνών χώραν συνελθόντες ταύτα ενομοθέτησαν και πάντας ατιμάζεις εκείνους; Επρόκειτο λοιπόν περί αποφάσεως των Αγίων Πατέρων και ομολογητών της Εκκλησίας, ήν έδει πάντες να σεβασθώσιν.Ουχί βεβαίως δια την φυσικήν ακρίβειαν αλλά δια την κατά θείον νόμον ομόνοια της Εκκλησίας
    (PG 48, 870)
    Επομένως. Άλλο ποια ήταν η αστρονομική και ημερολογιακη ισημερία και άλλο τι αποφασίστηκε, με πρόταση των Αλεξανδρινών αστρονόμων από την Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ.
    Αξιοσημείωτο είναι ότι οι Αλεξανδρινοί θεολόγοι διόρθωσαν την ημερολογιακή ισημερία ώστε να ταυτίζεται με την αστρονομική, λόγω σφάλματος του Ιουλιανού ημερολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σημαντικό αυτό που μας λέει ο Άγιος Ιωάννης.Οι του Παλαιού Ημερολογίου χάλασαν την ομόνοια που υπήρχε στην Ελλαδική Εκκλησία,αλλά χάλασαν και την ομόνοια που υπήρχε και με τις υπόλοιπες τοπικές Εκκλησίες.Δηλαδή έκαναν σχίσμα σαν τους Πρωτοπασχίτας.Αυτός ο λόγος του Αγίου Χρυσοστόμου-προς τους σχισματοαιρετικούς Πρωτοπασχίτες-είναι η καλύτερη απάντηση προς τους οπαδούς του αντιχρίστου Παλαιοημερολογιτισμού.Αναγκάστηκε η Εκκλησία της Ελλάδας να αλλάξει το Ημερολόγιο που ακολουθούσε για έναν και μόνο λόγο,διότι το άλλαξε η Πολιτεία και δημιούργησε πρόβλημα την ημέρα της Εθνικής Εορτής(25 Μαρτίου).Δεν μπορούσε να γιορταστεί η Επανάσταση χώρια από την γιορτή της Παναγίας. Αυτό πρέπει να το χωνέψουν οι γοχ. Αν δεν άλλαζε η Πολιτεία το ημερολόγιο, ουδείς λόγος υπήρχε για να το αλλάξει και η Εκκλησία μας.Η Εγκύκλιος του 1920 μιλούσε για κοινό ημερολόγιο για άπαντες τις μεγάλες γιορτές(ΚΑΙ για το Άγιο Πάσχα),όχι μόνο για τις ακίνητες γιορτές. Οι απαντήσεις του Χρυσοστόμου Αγίου προς τους Πρωτοπασχίτες,άριστα ταιριάζουν με αυτές με την περίπτωση των Παλαιοημερολογιτών.

      Διαγραφή
  5. ΠΡΟΣ κ.ΧΑΡΙΛΑΟ
    Ο ορισμός της ΠΑΣΧΑΛΙΝΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ
    -----------------------------------------------------
    Το χριστιανικό Πάσχα γιορτάζεται μετά το Νομικό Φάσκα.Δηλ.μετα την τεσσαρεσκαιδεκάτη του πρώτου μηνός (εννοεί τον Μάρτιο) ,μετά την πρώτην μετ΄ισημερίαν πανσέληνον» ( Ματθ.Βλάσταρη Σ:.K. 6, 420).Για την εύρεση του Νομικού Πάσχα καθιέρωσε η Α Οικουμενική Σύνοδος δια των Αλεξανδρινών αστρονόμων τις έννοιες, ΚΥΚΛΟΣ ΗΛΙΟΥ-ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΛΗΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΜΕΛΙΟΝ ΣΕΛΗΝΗΣ(ΕΠΑΚΤΗ).
    Ο κύκλος της σελήνης ονομάζεται και ΧΡΥΣΟΣ ΑΡΘΙΜΟΣ και υπολογίζεται με συγκεκριμένο αλγόριθμο.Παρόμοια με άλλο αλγοριθμο υπολογίζεται η επακτή και με την βοήθεια του ΧΡΥΣΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ και της ΕΠΑΚΤΗΣ από τον κύκλο του Μέτωνα υπολογίζεται η πανσέληνος ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΡΑΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ της 21ης ΜΑΡΤΙΟΥ.
    Στο βιβλίο -ΚΑΝΩΝ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ του καθηγητή αστρονομίας Δ.ΚΑΤΣΗ υπάρχει ο σχετικός πίνακας του Μέτωνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πρός π.Δημήτριο.

    Θα σας στείλω το σχετικό εγχειρίδιο ,ώστε να δείτε γιατί η Εαρινή Ισημερία είναι στις 7-8 Μαρτίου κι όχι στις 21.
    Τα υπόλοιπα ,περί κύκλου σελήνης και ηλίου ,και, για την επακτή χρειάζεται σωστή μέτρηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή