Όπως ημπορεί ο Ορθόδοξος να είπη: «εμνήσθην του Θεού και ηυφράνθην», «εμνήσθην της Θεοτόκου και εσώθη η ψυχή μου», έτσι δύναται να είπη «εμνήσθην της Κυριακής της Ορθοδοξίας και ηγαλλιάσατο το πνεύμα μου». Διότι η μνήμη της είναι γλυκεία, πάμφωτος, ζωογόνος, θεία… Και μας στερεώνει εις την πίστιν και μας αγιάζει την καρδίαν, και μας υψώνει τους διαλογισμούς και μας ανανεώνει «ως αετού την νεότητα» της ψυχής μας… Και «βεβαιώνει εν χάριτι τας καρδίας»… Τι είναι η «Κυριακή της Ορθοδοξίας»; Εορτασμός είναι και θρίαμβος της αληθείας. Μία εορτή, τα επινίκια της Εκκλησίας, κατά τα οποία ανακεφαλαιώνει, εν αναμνήσει, τους αγώνας, τους κατά του σατάν και κατά των «κεκαυτηριασμένων την συνείδησιν». Ακτινοβολία είναι υπερκοσμίου κάλλους, ακτίστου φωτός, θείων αληθειών… Παρεμβολή Κυρίου Παντοκράτορος…
Η «Κυριακή της Ορθοδοξίας» αποτελεί μίαν υπόμνησιν θαρραλέα, νευρώδη, νεανικήν των αγώνων και των νικών της Εκκλησίας…
Διότι η Εκκλησία μόνον νίκας γνωρίζει. Ουδέποτε ηττάται. Πάντοτε θριαμβεύει. Πάντοτε ζη. Πάντοτε στρατεύεται. «Θλίβεται, αλλ΄ου στενοχωρείται. Απορείται, αλλ’ ουκ εξαπορείται. Διώκεται, αλλ’ ουκ εγκαταλείπεται. Καταβάλλεται, αλλ’ ουκ απόλλυται». Και ταύτα προς καιρόν. Προς παιδαγωγίαν και όπως αναφανή πιστή και μετά τους αγώνας ηγνισμένη και λαμπροτέρα. Και «ίνα οι δόκιμοι φανεροί γένωνται». Η Εκκλησία του Χριστού θριαμβεύει εις τους αιώνας. Δια να ακτινοβολή εις όλον τον κόσμον—ευηγγελισμένον και ανευαγγέλιστον—το φως της, την ελπίδα της, την χαράν της, την εν Κυρίω ελευθερίαν της, την πνευματικότητά της, τον έρωτα του Θεού, την αμώμητον Ορθοδοξίαν της!... Εάν υπάρχη μία πνευματική περιοχή, όπου η σκέψις είναι βεβαία, σταθερά, ασφαλής, και μεταβάλλεται εις νόησιν καθαράν και εις ιεράν θεωρίαν, υψουμένην εις την «εν μυστηρίω» γνώσιν, αυτή η περιοχή είναι η Ορθόδοξος Εκκλησία… Εις την πάμφωτον Ορθοδοξίαν ο άνθρωπος γίνεται «ωραίον χρήμα», εξανθρωπίζεται, θεούται… Διατί; Διότι εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία μόνον συντρέχουν όλοι εκείνοι οι παράγοντες, που μεταμορφώνουν και μεταστοιχειώνουν τον άνθρωπον. Και Μυστήρια Θεοπαράδοτα και Πνεύματος Αγίου χαρίσματα, εμπειρίαι θείων ανδρών εν Πνεύματι Αγίω και θεοφύτευτος πνευματική παράδοσις και θαύματα και ασκητισμός και αγνότης και συντήρησις της αδιαλείπτου μυστικής ενώσεως με τον Νυμφίον Χριστόν…Και δια τούτο, μη
καταποθείσα υπό του «κόσμου», διέρχεται τον χρόνον της ενταύθα παροικίας της
«εν ψαλμοίς και ύμνοις και ωδαίς πνευματικαίς, άδουσα και ψάλλουσα» τω Λυτρωτή.
Τω μόνω Θεώ, τω μόνως υφ’ ημών ορθοδόξως λατρευομένω… Και
διέρχεται τον χρόνον της ατενίζουσα προς τα αιώνια αγαθά. Και λυτρούται. Και
χαίρει «χαρά ανεκλαλήτω και δεδοξασμένη». Και ευαγγελίζεται εις τους λαούς το
ορθοδόξως ερμηνευθέν Ευαγγέλιον της σωτηρίας και προς τους ανευαγγελίστους και
προς τους διαστρέψαντας τον λόγον του Θεού…
Εις Καθολικούς, λεγομένους, εις Προτεστάντας, προς πάντας αιρετικούς,
οδηγουμένους εις απώλειαν… Αυτά τα υπέρτιμα και θεοδώρητα αγαθά της ασπίλου και
αμώμου και αχράντου Ορθοδοξίας μας, δεν τα ευρίσκει κανείς ούτε εις τον
Καθολικισμόν ούτε εις τον Προτεσταντισμόν. Διότι και ο ένας και ο άλλος, αφού
παρεξέκλιναν από την μοναδικήν βασιλικήν οδόν, ενέπεσαν εις ληστάς: «Οι και
εκδύσαντες αυτούς—της χάριτος—και πληγάς επιθέντες—αμφιβολίας και
άγχους—απήλθον αφέντες ημιθανείς τυγχάνοντας—εν απιστία!»… Και λησταί είναι η
φιλοσοφία και ο ορθολογισμός. Πουθενά δεν υπάρχει τόση ταραχή, τόση σύγχυσις,
τόση αβεβαιότης, όσον εις τας ταλαιπώρους αυτάς, πάλαι ποτέ, αδελφάς Εκκλησίας…
Το άγχος, όπερ κατεκάλυψεν όλον τον δωδέκατον αιώνα, εκαλλιέργησεν επιμελώς ο
Λατινισμός… Ο
Μοναχισμός των, εις μεν τον Προτεσταντισμόν κατηργήθη ως άχρηστος! Εις δε τον
Καθολικισμόν μετεβλήθη εις τάγματα δράσεως, σαρκικά, υλιστικά, υπηρετούντα τους
εγκοσμίους σκοπούς του Παπισμού, προς καθυπόταξιν των πάντων υπό τους αγίους
του πόδας…. Τι σημαίνουν όλα αυτά, αν όχι σκότος διανοίας και ψυχής,
αξιοθρήνητον κατολίσθησιν, έξαρσιν της σαρκιλής ζωής, λήθην των άνω, αγάπην των
κάτω, αναισθησίαν προς παν θείον, απιστίαν, νεκρότητα;… Και το τραγικώτερον.
Υπάρχει τόση άγνοια δια την συμφοράν των, ώστε όχι μόνον να μη την
υποψιάζωνται, αλλά και θρασέως να αξιούν όχι απλώς φιλίαν μεθ’ ημών, Ορθοδόξων
όντων, αλλά και συμμόρφωσιν προς την νεκράν των ζωήν, αλλά και αναγνώρισιν της
υπεροχής των, αλλά και ενσωμάτωσιν προς αφομοίωσιν και τελείαν εξαφάνισίν
μας!.... Και οι Λατίνοι μεν ούτως. Αλλ’ έχομεν και τον κίνδυνον εκ των ιδικών μας
«λατίνων» ή λατινοφρόνων—η διαστολή καθίσταται δυσδιάκριτος. Οι οποίοι
τελευταίως αναφανδόν κηρύσσονται υπέρ των «επαφών», υπέρ της «φιλίας», υπέρ της
«ενότητος» και μάλιστα καθ’ ον χρόνον οι αντίπερα Λατίνοι δεν παύουν να μας
υπενθυμίζουν, ότι είμεθα απεσχισμένοι και ότι πρέπει να το πάρωμεν απόφασιν,
αναμένουν την εξ ημών αναγνώρισιν του….θείου Πάπα!... Και οι ημέτεροι
λατινίζοντες είναι πολλοί, δυστυχώς!... Κληρικοί και λαϊκοί. Με αξιώματα
υψηλότατα και θέσεις περιόπτους. Και περιάγουν ξηράν και θάλασσαν, δια να
ετοιμάσουν την άλωσιν της Ορθοδοξίας, «δοκούντες, τάχα, λατρείαν προσφέρειν τω
Θεώ»! Τούτο μόνον δεν γνωρίζομεν. Διότι πρόκειται περί ποικιλίας τύπων και με
ελατήρια διαφέροντα. Άλλοι είναι χρονίως νοσούντες από «αγάπην», άλλοι είναι
καιροσκόποι, θεωρούντες την υπερθεμάτισιν εις το λατινισμόν ως ευκαιρίαν άγρας
ευαρεσκειών «υψηλών» τινών, υψηλότατα ισταμένων, άλλοι είναι δειλοί,
φοβούμενοι, όπως νομίζουν, το γένειόν των ή την θέσιν των, άλλοι είναι εκ
πεποιθήσεως φιλοπαπικοί, άλλοι αποτίνουν φόρον δια παροχάς, δοθείσας ή
ελπιζομένας, άλλοι δια να μη υστερήσουν εις την ενωτικήν πλειοδοσίαν, άλλοι…,
αλλά πάντες είναι πεπτωκότες!... Και πράγματι. «Ο πίπτων ηθικώς εκπίπτει και
κατά τας ιδέας» και το φρόνημα—της ηθικής νοουμένης υπό την ευρείαν έννοιαν….
Αλλά εις όλους αυτούς έχομεν να συστήσωμεν την Εκκλησιαστικήν ιστορίαν, ως
διδάσκαλόν των. Ας την μελετήσουν εις όλας τας εκδοχάς και συνεπείας της… Και
ας μη χαίρουν δια την τόσην πρόοδον και εξάπλωσιν, δίκην λοιμικής νόσου, της
λατινοφιλίας, εν τω χώρω της Ελληνικής Ορθοδοξίας…
Παρά την
επιδείνωσιν της Εκκλησιαστικής κρίσεως, την οποίαν βλέπομεν ερχομένην,
οραματιζόμεθα την αυγήν μιας νέας «Κυριακής της Ορθοδοξίας» να ανατέλλη…
Ο δογματικός Όρος της Αγίας Ζης Οικουμενικής Συνόδου περί των προσώπων που εικονίζει η Ορθόδοξος Εκκλησία,χωρίς καμμία αναφορά για εικόνα του Θεού Πατρός.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Ορίζομεν συν ακριβεία πάση και εμμελεία, παραπλησίως τω τύπω του τιμίου και ζωοποιού σταυρού ανατίθεσθαι τας σεπτάς και αγίας εικόνας, τας εκ χρωμάτων και ψηφίδος και ετέρας ύλης επιτηδείως εχούσης, εν ταις αγίαις του Θεού εκκλησίαις, εν ιεροίς σκεύεσι και εσθήσι, τοίχοις τε και σανίσιν, οίκοις τε και οδοίς· της τε του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού εικόνος, και της αχράντου δεσποίνης ημών της αγίας Θεοτόκου, τιμίων τε αγγέλων, και πάντων άγιων και οσίων ανδρών. Όσω γάρ συνεχώς δι’ εικονικής ανατυπώσεως ορώνται, τοσούτον και οι ταύτας θεώμενοι διανίστανται προς την των πρωτοτύπων μνήμην τε και επιπόθησιν, και ταύταις ασπασμόν και τιμητικήν προσκύνησαν απονέμειν, ου μην την κατά πίστιν ημών αληθινήν λατρείαν, η πρέπει μόνη τη θεία φύσει - αλλ’ ον τρόπον τω τύπω του τιμίου και ζωοποιού σταυρού και τοις αγίοις εύαγγελίοις και τοις λοιποίς ιεροίς αναθήμασι, και θυμιαμάτων και φώτων προσαγωγήν προς την τούτων τιμήν ποιεισθαι, καθώς και τοις αρχαίοις εύσεβώς είθισται. η “γαρ της εικόνος τιμή έπι το πρωτότυπον διαβαίνει”, και ο προσκυνών την εικόνα, προσκυνεί εν αυτή του εγγραφομένου την υπόστασιν. Ούτω γαρ κρατύνεται η των άγιων Πατέρων ημών διδασκαλία, είτουν παράδοσις της Καθολικής Εκκλησίας, της από περάτων εις πέρατα δεξαμένης το ευαγγέλιον».
Mansi,XIII,377-380
Όποιος δε επινοεί εικονικήν αναζωγράφησιν,όπως οι θιασώτες της δήθεν εικόνος της Αγίας Τριάδος,αναθεματίζεται: «Τους ούν τολμώντας ετέρως φρονείν ή διδάσκειν ή κατά τους εναγείς αιρετικούς τας εκκλησιαστικός παραδόσεις αθετείν και καινοτομίαν τινα επινοείν ή αποβάλλεσθαι τι εκ των ανατεθειμένων τη εκκλησία ευαγγέλιον ή τύπον του σταυρού ή εικονικήν αναζωγράφησιν ή άγιον λείψανον μάρτυρος, ή επεινοείν σκολιώς και πανούργως προς το ανατρέψαι έν τι των ενθέσμων παραδόσεων της Καθολικής Εκκλησίας έτι γε μην ως κοινοίς χρήσθαι τοις ιεροίς κειμηλίοις ή τοις ευαγέσι μοναστηρίοις, επισκόπους μεν όντας ή κληρικούς καθαιρείσθαι προστάττομεν, μονάζοντας δε ή λαϊκούς της κοινωνίας αφορίζεσθαι»[Β Τόμος Συνοδικών Αποφάσεων.σε.873-4]
Στουρα΄ί΄της Χαρίλαος.
Θεολόγος.
Ω του παραδόξου θαύματος!
ΔιαγραφήΠως και δεν πλασάρετε διαφημίζετε τον αμφιλόχιο λαρίσης ως " μοναδικό ορθόδοξο επίσκοπο γνήσιο εκφραστή συνεχιστή"? Επιτέλους να σας πω μπράβο σε κάτι μια φορά... που δεν προωθείτε αμφιλόχιο σε μια ανάρτηση.
Εύγε! Πάντα τέτοια..
Κύριε Στουραΐτη είσαι Θεολόγος και δεν ξέρεις να διαβάζεις τι γράφουν οι Πατέρες!Απίστευτο!!
ΔιαγραφήΈβγαλες το ακριβώς αντίθετο συμπέρασμα από αυτό που γράφουν!!!Ο Θεός να σε λυπηθεί!!!!!!!
1:38 μ.μ
ΔιαγραφήΤι σημαίνει αυτό το κείμενο και τι συμπέρανε ο στουραΐτης?
Ο/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΩ του παραδόξου θαύματος!
Πως και δεν πλασάρετε διαφημίζετε τον αμφιλόχιο λαρίσης ως " μοναδικό ορθόδοξο επίσκοπο γνήσιο εκφραστή συνεχιστή"? Επιτέλους να σας πω μπράβο σε κάτι μια φορά... που δεν προωθείτε αμφιλόχιο σε μια ανάρτηση.
Εύγε! Πάντα τέτοια..
Για τον κ. Στουραΐτη το γράφετε αυτό ή για τον διαχειριστή αυτού του ιστολογίου;
Για τον κο Στουραΐτη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον εσείς δε κατανοείτε το τι λένε τα κείμενα,ανώνυμε-ονοματοφοβικέ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τον Αμφιλόχιο,ναί,είναι ο μοναδικός Ορθόδοξος Επίσκοπος της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Τα διάβασα αυτά που είπατε κ συμπεραίνετε ό,τι νά'ναι.
ΔιαγραφήΌταν πεθάνει ο αμφιλόχιος λαρίσσης τότε ποιος θα είναι ο " μοναδικός ορθόδοξος επίσκοπος της ορθοδόξου εκκλησίας"; λογικά σκεπτόμενος ρωτάω κε στουραΐτη...
«Δια τι τον πατέρα του Κυρίου Ιησού Χριστού ουχ ιστορούμεν και ζωγραφούμεν;» Για να δώσουν αμέσως την απάντηση: «Επειδή ουκ οίδαμεν τις εστίν και Θεού φύσιν αδύνατον ιστορήσαι και ζωγραφήσαι, ΚΑΙ ΕΙ ΕΘΕΑΣΑΜΕΘΑ ΚΑΙ ΕΓΝΩΡΙΣΑΜΕΝ ΚΑΘΩΣ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΑΥΤΟΥ, ΚΑΚΕΙΝΟΝ ΑΝ ΕΙΧΟΜΕΝ ΙΣΤΟΡΗΣΑΙ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΗΣΑΙ και ει εθεασάμεθα και εγνωρίσαμεν καθώς τον υιόν αυτού, κακείνον αν είχομεν ιστορήσαι και ζωγραφήσαι» Πρακτικά Συνόδων.Τόμος Γ΄σελ. 211.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσοι τολμήσουν να μην δέχονται την εικονική αναζωγράφηση,όπως κάνουν οι αιρετικοί,αυτοί,λένε οι Πατέρες της Συνόδου,πρέπει να αφορίζονται από την Εκκλησία.
ΔιαγραφήΕσύ γράφεις τα αντίθετα στο σχόλιό σου 1:06.
εσένα τι σε κόφτει;μήπως πρόκειται να γίνεις ορθόδοξος στο σύνεγγες μέλλον;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην ΄΄στεναχωριέσαι΄΄,ανώνυμε,δεν θ΄αφήσει την Εκκλησία του ο Κύριος.Θα γίνουν χειροτονίες κι άλλων Επισκόπων,πραγματικά Ορθοδόξων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίς ό,τι αφορά τα περί εικονικής αναζωγράφήσεως,για ξαναδιαβάστε λίγο προσεκτικά...
«Τους ούν τολμώντας ετέρως φρονείν ή διδάσκειν ή κατά τους εναγείς αιρετικούς τας εκκλησιαστικός παραδόσεις αθετείν και καινοτομίαν τινα επινοείν ή αποβάλλεσθαι τι εκ των ανατεθειμένων τη εκκλησία ευαγγέλιον ή τύπον του σταυρού ή εικονικήν αναζωγράφησιν...΄΄
Προσεκτικά διάβασα,εσύ το διάβασες λάθος.Θεωρούν την εικονική αναζωγράφηση Παράδοση της Εκκλησίας.Ενώ εσύ την απορρίπτεις.
ΔιαγραφήΠως οι άλλοι θα είναι πραγματικά ορθόδοξοι αφού κατά την άποψή σας "Όσο για τον Αμφιλόχιο,ναί,είναι ο μοναδικός Ορθόδοξος Επίσκοπος της Ορθοδόξου Εκκλησίας."(12.19 π.μ)
ΔιαγραφήΞέρετε τι σημαίνει η λέξη μοναδικός ή στα ελληνικά είχατε μέτριο βαθμό;
5:12,
Διαγραφήεννοεί ότι ο Αμφιλόχιος θα προβεί σε λίγες ημέρες σε νέες χειροτονίες.Θα κάνει αυτό που έκανε ο Ματθαίος Καρπαθάκης,ο μοναδικός Ορθόδοξος Επίσκοπος της τότε εποχής.Ίσως ο κ.Στουραΐτης πιστεύει και στην Αναλαμπή της Ορθοδοξίας και θεωρεί ότι αυτοί οι νέοι Επίσκοποι θα καταδικάσουν τους Οικουμενιστές,και ίσως αργότερα δημιουργήσουν και δικούς τους Πατριάρχες.Μπορεί να φτάσουν και μέχρι το εξωτερικό και να τοποθετήσουν στην Ρώμη νέο Πάπα ο οποίος θα χρησιμοποιεί το Παλαιό Ημερολόγιο.
Εγώ ξέρω ότι χειροτονία επισκόπου από έναν μόνο επίσκοπο δεν γίνεται.
ΔιαγραφήΕίναι απολελυμένη κ αντικανονική
Γίνεται,όταν υπάρχει αίρεση μπορεί να γίνει αυτή η εξαίρεση. Αλλά το 1924 δεν υπήρξε καμία αίρεση.
ΔιαγραφήΣχόλιο περί αμφιλοχίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα Κου στουραΐτη λεχθέντα
Εις επίσκοπον χειροτονία από έναν μόνο επίσκοπο είναι αντικανονική και απολελυμμένη...
Οι ματθαιΐζοντες να προσέχουν πως καβαλάνε το καλάμι... θα πέσουν και τότε θα είναι πολύ πάρα πολύ αργά
Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓίνεται,όταν υπάρχει αίρεση μπορεί να γίνει αυτή η εξαίρεση. Αλλά το 1924 δεν υπήρξε καμία αίρεση.
Δεν υπήρξε αίρεση;
Η αλλαγή του ημερολογίου δεν ήταν αποτέλεσμα εφαρμογής όρου της Σατανικής Εγκυκλίου του 1920;
Η Εγκύκλιος αυτή δεν ανέτρεπε όλη την δογματική διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας;
Ιδού γιατί φθάσαμε στο: «Έτι δεόμεθα υπέρ του Αγιωτάτου Επισκόπου και Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου και του Αρχιεπισκόπου και Πατριάρχου ημών Βαρθολομαίου και υπέρ του κατευθυνθήναι τα διαβήματα αυτών εις παν έργον αγαθόν» .....
Δεν την ξέρω την Εγκύκλιο αυτή. Όμως ούτε οι γοχ την γνώριζαν.Αν την γνώριζαν,δεν θα έκαναν δικές τους παρατάξεις με Αρχιεπισκοπές για το ημερολόγιο.Θα χώριζαν γιαυτό που γράφεις ότι λέει η Εγκύκλιος.Δηλαδή για δογματικές παρεκτροπές.
ΔιαγραφήΟ/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν την ξέρω την Εγκύκλιο αυτή. Όμως ούτε οι γοχ την γνώριζαν.
Πως το ξέρεις ότι δεν γνώριζαν;
Γράφεις ότι δεν γνωρίζεις την Εγκύκλιο του 1920. Αυτή εδώ είναι. Νομίζω δεν θα την πάρει όλη αλλά θα την βάλλω στην επόμενη εμφάνιση. Θέλει προσοχή και μελέτη για να την καταλάβεις.
Αυτή η πρόταση τα λέει όλα, δηλαδή όλες οι αιρέσεις είναι Εκκλησίες του Χριστού! "συγκληρονόμους και συσσώμους της επαγγελίας του Θεού εν τω Χριστώ". (Εφεσ. 3, 6).
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
Η καθ’ ημάς Εκκλησία φρονούσα ότι η των διαφόρων Χριστιανικών Εκκλησιών προσέγγισις προς αλλήλας και κοινωνία ουκ αποκλείεται υπό των υφισταμένων μεταξύ αυτών δογματικών διαφορών και ότι τοιαύτη τις προσέγγισις τα μάλα εστίν ευκταία και αναγκαία και πολλαχώς χρήσιμος εις τε το καλώς ενοούμενον συμφέρον εκάστης των επί μέρους Εκκλησιών και του όλου χριστιανικού σώματος και εις παρασκευήν και διευκόλυνσιν της πλήρους ποτέ, συν Θεώ και ευλογημένης ενώσεως, έκρινε τον παρόντα καιρόν τα μάλιστα πρόσφορον προς ανακίνησιν και από κοινού μελέτην του σπουδαίου τούτου ζητήματος. Ει γαρ και εν τούτω ενδέχεται ίνα προκύψωσι και παρεμβληθώσιν αι από των παλαιών προλήψεων και έξεων ή και εξ αξιώσεων δυσχέρεια, αι τοσάκις τέως το έργον της ενώσεως ματαιώσασαι, όμως κατά την γνώμην ημών, περί απλής το κατ ́ αρχάς προκειμένου συναφείας και προσεγγίσεως, αι δυσχέρειαι αύται έσονται πάντως ήττον σπουδαίαι, αγαθής δε υπαρχούσης θελήσεως και διαθέσεως ούτε δύνανται ούτε οφείλουσι κώλυμα αποτελέσαι ακαταγώνιστον και ανυπέρβλητον.
Όθεν το πράγμα ημείς γε και κατορθωτόν και είπερ ποτέ εύκαιρον επί τη συντελεσθείση νυν επ ́ αισίοις συμπήξει της Κοινωνίας των Εθνών υπολαμβάνοντες, προαγόμεθα θαρρούντως εκθείναι ενταύθα εν ολίγοις τας σκέψεις και την γνώμην ημών περί του τρόπου, καθ ́ ον την προσέγγισιν ταύτην και συνάφειαν ενοούμεν και δυνατήν υπολαμβάνομεν, μετά πόθου εκζητούντες και απεκδεχόμενοι την κρίσιν και την γνώμην και των λοιπών των τε κατά την Ανατολήν αδελφών και των εν τη Δύσει και απανταχού σεβασμίων Χριστιανικών Εκκλησιών.
Νομίζομεν τοίνυν ημείς, ότι δύο τάδε τα μέγιστα εις την επίτευξιν της τοιαύτης εφετής και ωφελίμου προσεγγίσεως συντελέσαι και ταύτην κατεργάσασθαι και εκδηλούν δύνανται.
Και πρώτον αναγκαίαν και απαραίτητον υπολαμβάνομεν την άρσιν και απομάκρυνσιν πάσης αμοιβαίας δυσπιστίας και δυσφορίας μεταξύ των διαφόρων Εκκλησιών, προκαλουμένης εκ της παρά τισιν εξ αυτών παρατηρουμένης τάσεως εις το σαγηνεύσαι και προσηλυτίσαι άλλων ομολογιών οπαδούς. Ουδείς γαρ αγνοεί τι και σήμερον συμβαίνει δυστυχώς πολλαχού, επί διασπάσει της εσωτερικής ειρήνης των Εκκλησιών, ιδία των εν Ανατολή, νέων ούτω θλίψεων και δοκιμασιών παρ ́ αυτών των ομοθρήσκων επιφερομένων αυτοίς, και οίαν μεγάλην, αντί του μηδαμινού αποτελέσματος, προκαλεί απέχθειαν και οξύτητα αντιθέσεως η τάσις αύτη τινών εις το προσηλυτίζειν και σαγηνεύειν τούς οπαδούς των άλλων χριστιανικών ομολογιών.
Ούτω δε της ειλικρινείας και της εμπιστοσύνης προ παντός αποκαθισταμένης μεταξύ των Εκκλησιών, νομίζομεν, δεύτερον, ότι επιβάλλεται ίνα αναζωπυρωθή και ενισχυθή προ παντός η αγάπη μεταξύ των Εκκλησιών, μη λογιζομένων αλλήλας ως ξένας καί αλλοτρίας, αλλ ́ ως συγγενείς και οικείας εν Χριστώ καί "συγκληρονόμους και συσσώμους της επαγγελίας του Θεού εν τω Χριστώ". (Εφεσ. 3, 6).
Υπό της αγάπης γαρ εμπνεόμεναι αι διάφοροι Εκκλησίαι και ταύτην προτάσσουσαι εν ταις περί των άλλων κρίσεσι και ταις προς αυτάς σχέσεσι, την μεν διάστασιν αντί του επεκτείνειν και αυξάνειν ως οίον τε συντομεύσαι και σμικρύναι δυνήσονται, δια της διεγέρσεως δε τακτικού φιλαδέλφου ενδιαφέροντος περί της καταστάσεως, της ευσταθείας και της ευεξίας των άλλων Εκκλησιών, δια της σπουδής εις το παρακολουθείν τοις παρ ́ αυταίς συμβαίνουσι και ακριβέστερον γνωρίζειν το κατ ́ αυτάς και δια της προθυμίας εις το τείνειν εκάστοτε αμοιβαίως χείρα βοηθείας και αντιλήψεως, πολλά τα αγαθά εις δόξαν και εις όφελος εαυτών τε και του χριστιανικού σώματος επιτελέσουσι και κατορθώσουσι. ∆ύναται δε η φιλία αύτη και αγαθόφρων πρός αλλήλους διάθεσις εκφαίνεσθαι και τεκμηριούσθαι ειδικώτερον, κατά την γνώμην ημών, ως εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφήα) δια της παραδοχής ενιαίου ημερολογίου προς ταυτόχρονον εορτασμόν των μεγάλων χριστιανκών εορτών υπό πασών των Εκκλησιών,
β) δια της ανταλλαγής αδελφικών γραμμάτων κατά τας μεγάλας του εκκλησιαστικού ενιαυτού εορτάς, εν αις είθισται, και εν άλλαις εκτάκτοις περιστάσεσι,
γ) δια της οικειοτέρας συσχετίσεως των εκασταχού ευρισκομένων αντιπροσώπων των διαφόρων Εκκλησιών,
δ) δια της επικοινωνίας των Θεολογικών Σχολών και των αντιπροσώπων της Θεολογικής Επιστήμης και δια της ανταλλαγής των εν εκάστη Εκκλησία εκδιδομένων θεολογικών και εκκλησιαστικών περιοδικών και συγγραμμάτων,
στ) δια της συγκροτήσεως παγχριστιανικών συνεδρίων προς εξέτασιν ζητημάτων κοινού πάσαις ταις Εκκλησίαις ενδιαφέροντος,
ζ) δια της απαθούς και επί το ιστορικώτερον εξετάσεως των δογματικών διαφορών από της έδρας και εν ταις συγγραφαίς,
η) δια του αμοιβαίου σεβασμού των κρατούντων εν ταις διαφόροις Εκκλησίαις ηθών και εθίμων,
θ) δια της παροχής αμοιβαίως ευκτηρίων οίκων και κοιμητηρίων δια τας κηδείας και την ταφήν των εν τη ξένη αποθνησκόντων οπαδών των ετέρων ομολογιών,
ι) δια της πρόφρονος τέλος αμοιβαίας υποστηρίξεως των Εκκλησιών εν τοις έργοις της θρησκευτικής επιρρώσεως, της φιλανθρωπίας και τοις παραπλησίοις.
Ο τοποτηρητής του Πατριαρχικού Οικουμενικού Θρόνου Κωνσταντινουπόλεως
+ Μητροπολίτης Προύσης Δωρόθεος